شناسهٔ خبر: 55784822 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سخنگوي وزارت صمت خبر داد: افزايش 27 درصدي صادرات کشور

صاحب‌خبر -
سخنگوي وزارت صمت خبر داد: افزايش 27 درصدي صادرات کشور
خبرگزاری آریا-سخنگوی وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: میزان صادرات کشور از مرداد 1400 تا مرداد امسال 51 میلیارد و 500 میلیون دلار بود که نسبت به دوره مشابه در سال ماقبل، افزایش 27 درصدی داشته است.
به گزارش خبرگزاری آریا، آقای امید قالیباف در نشست خبری با خبرنگاران گفت: صادرات 51 میلیارد و 500 میلیون دلاری بیانگر افزایش تولید رقابت پذیر و اصلاح ساختارهاست.
 وی افزود: در بهار 1401 میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی نسبت به پارسال، چهار برابر شده که این آمار درباره اقتصاد دانش بنیان است و جهشی در آن صورت گرفته است.
 سخنگوی وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: براساس آمار بانک مرکزی بخش صنعت رشد 6 درصدی، معدن رشد 5 درصدی و بخش فولاد رشد 10 درصدی در 4 ماهه ابتدایی امسال داشته اند.
رشد 13 درصدی بهره برداری از واحد‌های صنعتی
سخنگوی وزارت صنعت معدن و تجارت از 13 درصدی واحد‌های صنعتی بهره برداری شده در دولت سیزدهم خبر داد.
آقای امید قالیباف گفت:در حوزه شهرک‌های صنعتی در طول یکساله دولت سیزدهم 6635 قرارداد حق بهره‌برداری منعقد شده و هدف گذاری برای امسال 8209 قرارداد است.
 وی افزود:در چهار ماه امسال 667 قرارداد جدید سرمایه گذاریانجام شده و بهره برداری از 2047 واحد صنعتی در دولت سیزدهم بیانگر درصد رشد 13 درصدی است و هدف گذاری در سال جاری 3555 طرح در شهرک‌ها و نواحی صنعتی است و در 4 ماهه امسال 569 طرح با اشتغالزایی 10 هزار و 644 نفر محقق شده است.
 به گفته آقای قالیباف یکی از معضلات شهرک‌های صنعتی بحث‌های زیر ساخت در جاده، آب و برق بود که امسال برای تامین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی 8 هزار میلیارد تومان هدف گذاری کرده ایم.
 هدفگذاری تولید یک میلیون و ششصد هزار خودرو طی امسال
 همچنین در حوزه خودرو یک میلیون و ششصد هزار خودرو برای انواع خودرو در سال 1401 هدفگذاری کرده ایم کرده ایم که از این میزان 750 هزار سهم ایران خودرو که 51 درصد رشد در سال 1401 را به دنبال دارد، سایپا 650 هزار خودرو که 64 درصد رشد به خود اختصاص می‌دهد و 200 هزار خودرو برای خودروسازان خصوصی و سایر خودروسازان در نظر گرفته شده است.
 قالیباف با بحث افزایش قیمت‌ها گفت:این وزارتخانه دخل و تصرفی در افزایش قیمت‌ها ندارد واین موضوع یک پدیده پولی ناشی از مشکلات ساختاری در اقتصاد و افرایش نقدینگی است. وزارت بازرگانی باشد یا نه، تا زمانی که نقدینگی رشد کند، قیمت‌ها بالا می‌رود، پس وزارت بازرگانی نقش زیادی ندارد. البته وزارت بازرگانی نکات مثبتی هم دارد، اما رویه دنیا یکجا دیدن سیاست‌های تجاری و تولید است که همین باعث ادغام وزارتخانه‌ها شد. اگر این سیاست در کشور ما درست اجرا نشد، مشکل سیاست نیست.
 تحریم عامل افزایش 25 درصدی هزینه تولید
 این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه تحریم‌ها 20 تا 25 درصد هزینه تولید را بخاطر هزینه حمل و نقل، هزینه واسطه تامین پول و ... افزایش داده، تصریح کرد: پس اگر تحریم لغو شود، هزینه تولید ممکن است تا 25 درصد کاهش یابد که البته به معنی ارزان شدن نیست، چون با تورم 40 درصدی هم مواجه هستیم.
 50 تغییر در بدنه مدیریتی فولاد مبارکه
 وی درباره گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه توضیح داد:در روز‌های گذشته مشاهده شد که نقد‌هایی نسبت به گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه وجود داشت، اما صرف‌نظر از اینکه تخلف در فولاد مبارکه چقدر بوده است، ما در وزارت صمت سیاست‌مان به این گونه است که به دنبال رویه‌ها باشیم تا حتی یک ریال تخلف صورت نگیرد. از قوه قضاییه نیز خواسته‌ایم تا به این موضوع رسیدگی کنند و آنچه که تخلف واقعی و مشخص بوده، محرز شود. چرا که در مورد تخلفات مطرح شده در فولاد مبارکه باید اشاره کنم که 57 همتان مربوط به فروش فولاد زیر قیمت بوده است و ممکن است این مسئله براساس سیاستی که دولت قبل در مورد آن تصمیم گرفته انجام شده باشد و ممکن است تخلف باشد و یا اینکه تخلف نبوده باشد که تشخیص آن بر عهده قوه قضاییه است.
 وی افزود: آنچه در مورد فولاد مبارکه در دوره جدید رخ داده رشد 10 درصدی تولید و اصلاح افراد و اصلاح فرایند‌ها بوده است و شاید بیش از 50 تغییر در بدنه مدیریتی فولاد مبارکه رخ داده است.
 قالیباف بیان داشت: یکی از دستاورد‌های ما اصلاح فرایند‌ها و لغو قیمت‌گذاری دستوری در فولاد مبارکه بوده است؛ یعنی هیچ دستوری در رابطه با قیمت‌گذاری نداده‌ایم.
 سخنگوی وزارت صنعت معدن و تجارت افزود: اما به این نکته نیز باید توجه کرد که یک جو آرام‌رسانی برای رسیدگی به تحقیق و تفحص مجلس درباره فولاد مبارکه لازم است تا قوه قضاییه بتواند در یک فضای منطقی به این گزارش رسیدگی کند. فولاد ذینفعان بسیار دارد و ممکن است برخی خبر‌های نادرست و یا درستی اعلام شود و لذا نباید بزرگنمایی و کوچک‌سازی در مورد این مسئله صورت گیرد.
 انجام قرعه کشی مرحله سوم در شهریور
 وی در ادامه در ادامه از انجام مرحله سوم قرعه کشی در شهریور خبر داد و گفت: برای اجرای طرح، ابتدا عرضه و توان تولید بررسی و تجمیع و بعد بر اساس اینکه می‌توانند استاندارد‌ها را پاس کنند یا نه تصمیم گیری می‌شود. بعد مشخص شدن این موارد، تاریخ دقیق قرعه کشی اعلام خواهد شد.
 آقای قالیباف همچنین درباره واگذاری خودروسازی‌ها که طبق دستور رئیس جمهوری باید تا شهریور انجام شود، گفت: سهام خودروسازی‌ها قیمت گذاری و پیش نویس سند تکمیل شده که در هفته دولت امضا می‌شود. سپس به سرعت به دنبال اهلیت سنجی متقاضیان و واگذاری خواهیم رفت.
 به گفته سخنگوی وزارت صمت در حال حاضر سایپا برای واگذاری 41 درصد و ایران خودرو حدود 20 درصد از سهام خود اعلام واگذاری کرده، اما وزارت صمت تصمیم می‌گیرد چقدر از این سهام مصوب شود و روش واگذاری چه باشد.

نظر شما