شفقنا_ مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق گفت: بازی که در واقع یک فناوری نرم و هویت ساز است، باید شامل مؤلفههایی از جمله پر تحرکی، سناریومندی، تکرارپذیری، هیجان انگیزی، ریتمیک بودن، دارای تعامل بالا، در بردارنده ارزش فرهنگی و بهرهگیری از همه قابلیتهای بدن است.
به گزارش شفقنا از ایسنا، حجتالاسلاموالمسلمین محمد قطبی، یکم شهریور، در یازدهمین جلسه از سلسله وبینارهای درس گفتار حکمرانی خلاق و دانشبنیان که با موضوع «بازی بومی محلی؛ ترجمه فناورانه ارزشها» و به همت خانه خلاق و نوآوری اشراق دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: هفت سنگ، قلعه بازی، زو و… از جمله بازیهای بومی محلی ما هستند؛ بخش عمدهای از این بازیها امروز با پیدایش اینترنت از بین رفته است.
وی بابیان اینکه فرآیند ارزشآفرینی فرهنگی اجتماعی همراه با تعامل و شادی را بازی میگویند، افزود: بازی که در واقع یک فناوری نرم و هویت ساز است، باید شامل مؤلفههایی از جمله پر تحرکی، سناریومندی، تکرارپذیری، هیجان انگیزی، ریتمیک بودن، دارای تعامل بالا، در بردارنده ارزش فرهنگی و بهرهگیری از همه قابلیتهای بدن است.
وی با اشاره به اینکه تمام بازیها از جمله بازیهای کوچک نیز باید تحرک داشته باشند؛ متأسفانه امروز، تحرک از میان برخی بازیهای ما از بین رفته است، گفت: بازی یک فرآیند رها شده نیست؛ بازی در واقع باید شامل یک ابتدا و انتها باشد؛ لذا سناریومندی بازی، ارزش ساز است.
وی اظهار کرد: برخی بازیهای مبتنی بر اسباب بازی، در خلاقیت، پرتحرکی، سناریومندی، تکرارپذیری و هیجان انگیزی ریتم خاصی ندارند؛ اما میتوان گفت که عموم بازیها دارای ریتم هستند.
حجتالاسلاموالمسلمین قطبی ضمن اشاره به کارکردهای بازی بیان کرد: اجتماع سازی، تحرک آمیز بودن، شبیه سازی موقعیت شغلی، جامعهپذیری و تعامل اجتماعی، ایجاد دوستی و رفاقت، چرخش یارگیری، تربیت و رشد حواس و تخلیه هیجان مختلف از کارکردهای ارزشی بازی به شمار میروند.
وی اظهار کرد: از کارکردهای خوب و مهم بازی میتوان به شبیه سازی موقعیت شغلی اشاره کرد؛ در بسیاری از بازیها میبینیم که کودکان ما به ایفای نقشهای مختلفی مثل دکتر، معلم و کشاورز میپردازند.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق گفت: تعامل کودکان در بازی به تعامل اجتماعی و جامعهپذیری آنها منجر میشود؛ امروز یکی از چالشهای رو به روی ما در حوزه فرهنگ، جامعهپذیری افراد است، کودکان در فرآیند جامعهپذیری، نحوه صبحت کردن، درخواست، ارتباط گیری، فرار از تهدید و کمک کردن را میآموزند.
وی تصریح کرد: اکنون سؤالی که ما با آن روبهرو میشویم این است که چه ظرفیتهایی در حوزههای کسب و کار در بازی وجود دارد؛ به نظر میآید که اگر ما به بازیهای بومی و محلی موجود در کشور خود نگاه کسب و کاری داشته باشیم، میبینیم که ظرفیت ایجاد کسب و کار در آنها وجود دارد.
حجتالاسلاموالمسلمین قطبی بحث به برشمردن ظرفیتها و میدانهای کسب و کار در بازی پرداخت و گفت: طراحی، تولید و عرضه لوازم بازی، آموزش بازی، لیگهای رقابتی و مسابقات، تعمیم المانها و نمادهای بازی در تولیدات هنری و رسانه، تولید داستان و بازی واره ها، صادرات بازی، بازی نما و روایتگری بازی، بازی درمانی و آموزش از راه بازی از جمله میدانهای کسب و کار در حوزه بازیها به شمار میروند.
وی تأکید کرد: امروزه یکی از میدانهای آموزشی موفق، آموزش بازیها هست؛ ولی متأسفانه ما در این زمینه پیشرفت چشمگیری نداشتهایم، لکن بسیاری از مؤسسهها و کارآفرینان میتوانند به این عرصه ورود پیدا کرده و به صورت حضوری و مجازی به آموزش بازیهای مختلف بپردازند.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق با اشاره به اینکه بازی یک فناوری نرم است به بیان ظرفیتهای ارزشی بازی پرداخت و عنوان کرد: سبک زندگی از ظرفیتهای ارزشی بازی به شمار میرود؛ در حوزه سبک زندگی میتوان ارزشهای فرهنگی موجود در سه مقوله خوراک، پوشاک و ارتباطات از راه بازی بیان کرد.
وی با اشاره به اینکه از دیگر ظرفیتهای ارزشی بازی، مشاغل نوپدید هست؛ از طریق بازی میتوان به آشنایی، آموزش و ترویج مشاغل نوپدید پرداخت، افزود: تقاطع بین مجازی و حقیقی که از چالشهای بزرگ این عصر بوده نیز از ظرفیتهای ارزشی بازی به شمار میرود؛ تعامل و تقاطع بین محیط و فضای مجازی با استفاده از چالشهای محیطی و امتداد مجازی میتواند از راه بازی به کودکان منتقل شود.
وی با تأکید بر ویژگیهای خاص سبک زندگی مدرن به عنوان یکی دیگر از ظرفیتهای ارزشی بازی بیان کرد: در زندگی مدرن امروز، ما با مقولههای شهرنشینی و آپارتمان نشینی سروکار داریم؛ یکی از راههای آموزش و انتقال فرهنگ شهرنشینی و آپارتمان نشینی در نسل نو بهرهگیری از ظرفیتهای بازیهاست.
نظر شما