شناسهٔ خبر: 55757470 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

موضع رژیم صهیونیستی درباره احیای برجام؛ توافق با ایران، توافق بدی خواهد بود/ اطمینان کاخ سفید به اسرائیل

صاحب‌خبر -
موضع رژیم صهیونیستی در احیای برجام؛ توافق با ایران، توافق بدی خواهد بود/ اطمینان کاخ سفید به اسرائیل
خبرگزاری آریا-«ند پرایس» درباره ارسال پیام یائیر لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی به کاخ سفید گفت:  شکی نیست که ما با شرکای اسرائیلی خود در مورد برجام اختلافات تاکتیکی داریم.
به گزارش خبرگزاری آریا،«ند پرایس» در پاسخ به سوالی درباره ارسال پیام یائیر لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی به کاخ سفید گفت: شکی نیست که ما با شرکای اسرائیلی خود در مورد برجام اختلافات تاکتیکی داریم. اما در مورد هدف کلی برجام، با یکدیگر همسو و هم نظر هستیم و معتقدیم که ایران هیچگاه نباید به سلاح هسته ای دست یابد.
این مقام وزارت خارجه آمریکا در تداوم ادعاهای آمریکا ادامه داد: دیپلماسی پیرامون بازگشت متقابل به پایبندی به برجام موثرترین وسیله برای دستیابی به این هدف است. وی مدعی شد اگر بتوانیم به پایبندی مشترک به برجام بازگردیم، ایران نخواهد توانست به سلاح هسته ای دست یابد.
در همین حال، «جیسون برودسکی» پژوهشگر آمریکایی با انتشار پیامی در توئیتر به کنایه نوشت: اسرائیل تصور می‌کند که جو بایدن و مقامات ارشد کاخ سفید از امتیازهای ارائه شده در متن پیشنهادی اتحادیه اروپا به ایران مطلع نیستند.
«تریتا پارسی» رئیس شورای ملی ایرانیان مقیم آمریکا هم در حساب توئیتری خود عنوان کرد: اسرائیل احتمالا نگران است و درحال سبک سنگین کردن جلوگیری از بازگشت بایدن به توافق هسته‌ای ایران است. اسرائیل تصور می‌کند که بایدن متوجه محتوای پاسخ ایران نیست.
«الی‌ گرانمایه» کارشناس اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپا» می‌گوید که « اسرائیل با کاخ سفید و کنگره، تحرکات ضد برجامی را افزایش داده است.» وی در توئیتی با اشاره به تلاش اروپایی‌ها برای حفظ برجام در دوره ترامپ افزود: اکنون زمان آن رسیده که امانوئل مکرون برای ترغیب به انعطاف پذیری، شجاعت و ارائه حمایت اروپایی‌ها با رئیس جمهوری آمریکا تماس بگیرد.

اطمینان واشنگتن به تل‌آویو درباره امتیاز ندادن به ایران 
 در حالی که مقامات و رسانه‌های غربی طی روزهای اخیر سعی در القای حاصل‌شدن توافق در مذاکرات رفع تحریم‌های وین و موافقت آمریکا با شروط ایران داشتند، اما وبگاه «آکسیوس» در گزارشی این مسئله را رد کرد.
آکسیوس بامداد یکشنبه به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیستی نوشت که دولت واشنگتن در روزهای اخیر به تل‌آویو اطمینان داده که در مذاکرات وین امتیازات جدیدی به ایران نداده است.
یک مقام آمریکایی به این پایگاه خبری گفت: «توافق [در مذاکرات وین] ممکن است نسبت به دو هفته پیش نزدیک‌تر باشد، اما هنوز درباره نتیجه مذاکرات ابهام بوده و خلأهایی با ایرانی‌ها وجود دارد. در هر حال، [توافق با ایران] قریب‌الوقوع به‌نظر نمی‌رسد».
مقام‌های آمریکایی به آکسیوس گفتند: «طی هفته گذشته، مقامات کاخ سفید به همتایان اسرائیلی خود اطمینان دادند که علی‌رغم ادعاهای مطبوعاتی، هیچ امتیاز جدیدی به ایران داده نشده است».
این وبگاه خبری با بیان اینکه رژیم صهیونیستی اما از این اطمینان‌بخشی‌های آمریکا راضی نشده، به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشت: «مذاکرات با واشنگتن درباره تهران اخیراً سخت‌تر شده است. هنوز تصمیم نهایی آمریکا در مورد توافق هسته‌ای گرفته نشده است».
این مقام صهیونیست به آکسیوس گفت: «سیاست ما این است که به رویارویی آشکار [درخصوص توافق هسته‌ای ایران] با واشنگتن نرسیم، مانند آنچه [که توسط نتانیاهو] در سال 2015 رخ داد».
این منبع که نام یا سِمتش فاش نشد، با تایید تلویحی این مسئله که مخالفت کابینه کنونی تل‌آویو با احیای توافق هسته‌ای ایران مربوط به انتخابات سراسری آتی در فلسطین اشغالی است، اظهار داشت: «[یائیر] لاپید قصد ندارد تقابل علنی با [جو] بایدن بر سر توافق هسته‌ای به راه بیاندازد».
«باراک راوید» نگارنده صهیونیست این گزارش، تحلیل کرد: «اگر توافق هسته‌ای قبل از انتخابات نوامبر اعلام شود، می‌تواند دست‌آویزی سیاسی به بنیامین نتانیاهو، رهبر ائتلاف راست‌گرا بدهد تا علیه یائیر لاپید، نخست‌وزیر کنونی اسرائیل استفاده کند».
پیش از این نیز لاپید در نامه‌ای اعتراضی به دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نوشت که پیش‌نویس توافقی که اتحادیه اروپا به ایران تحویل داده، از خطوط قرمز دولت بایدن تعدی کرده است.

سفر نخست وزیر اسرائیل به آلمان درباره پرونده هسته‌ای ایران
 رسانه‌های رژیم صهیونیستی شامگاه یکشنبه خبر دادند که «یائیر لاپید» نخست وزیر رژیم صهیونیستی قصد دارد طی دو هفته آینده به آلمان سفر کند.
رسانه‌های اسرائیلی شامگاه یکشنبه خبر دادند که «یائیر لاپید» نخست وزیر اسرائیل قصد دارد طی دو هفته آینده به آلمان سفر کند. بر اساس اعلام رسانه‌های این رژیم، هدف لاپید از سفر به آلمان، بحث با مقام‌های این کشور درباره پرونده هسته‌ای ایران است.
بر اساس اعلام رسانه‌های این رژیم، هدف لاپید از سفر به آلمان، بحث با مقام‌های این کشور درباره پرونده هسته‌ای ایران است.
این خبر در حالی منتشر می‌شود که پایگاه خبری آکسیوس بامداد یکشنبه به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیستی نوشت که دولت واشنگتن در روزهای اخیر به تل‌آویو اطمینان داده که در مذاکرات وین امتیازات جدیدی به ایران نداده است.

بنی گانتس: توافق با ایران توافقی بدی است
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با ادعای این که توافق هسته‌ای توافقی «بد» است، گفت که این رژیم ناچار است از خود در برابر پیامدهای آن حفاظت کند.
 شبکه الجزیره به نقل از بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره توافق هسته‌ای نوشت، «توافقی که با ایران روی آن کار می‌کنند، بد است و اسراییل ناچار است از خود حفاظت کند».
الجزیره در ادامه به نقل از گانتس آورده است، «این توافق با ایران موجب رشد توانمندی‌های هسته‌ای آنها خواهد شد و آمادگی برای عملیات‌های دفاعی در مواجهه با هر سناریویی در حال انجام شدن است».
 ادعاهای گانتس درباره توافق هسته‌‎ای درحالی مطرح می‌شود که وبگاه خبری –تحلیلی اکسیوس در گزارش خود به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیستی خبر داه بود: اگرچه دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در روزهای اخیر تلاش کرده است به اسرائیل اطمینان دهد که در مذاکرات احیای برجام امتیاز جدیدی به ایران نداده است، مقامات اسرائیلی می‌گویند که آنها اطمینان ندارند.
بنابر این گزارش، مقامات کاخ سفید در روزهای گذشته به همتایان اسرائیلی خود اطمینان داده‌اند که علی‌رغم وجود برخی گزارشات در رسانه‌ها مبنی بر امتیازدهی واشنگتن به تهران در جریان مذاکرات وین، آمریکا هیچ امتیاز جدیدی به ایران نداده است.
یک مقام آمریکایی به این پایگاه خبری گفت: توافق در وین ممکن است نسبت به دو هفته پیش نزدیک‌تر باشد، اما همچنان نتیجه مذاکرات دارای ابهام است زیرا هنوز شکاف‌هایی وجود دارد. در هر حال، توافق قریب‌الوقوع به‌نظر نمی‌رسد.
اکسیوس افزود: مقامات اسرائیلی تایید کردند که در روزهای اخیر گفت‌وگوهای زیادی با ایالات متحده صورت گرفته است و در حالی که بیشتر بحث‌ها پشت درهای بسته انجام و دشوارتر شده است، هدف این بوده است که مطمئن شود کاخ سفید متوجه شده که نگرانی‌های اسرائیل چقدر جدی است.
در همین راستا، ایال هولاتا، مشاور امنیت رژیم صهیونیستی قرار است روز سه‌شنبه به واشنگتن برود و در کاخ سفید با جیک سالیوان همتای آمریکایی خود دیدار کند.
اکسیوس در ادامه نوشت، «اما اسرائیل از این اطمینان‌بخشی‌های آمریکا راضی نشده است. یک مقام اسرائیلی در این باره گفت که مذاکرات با واشنگتن درباره تهران در روزهای گذشته سخت‌تر شده است اما یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل قصد ندارد به‌طور علنی به کارزار علیه بایدن پیرامون توافق هسته‌ای با ایران بپردازد».

نگرانی اسرائیل از عقب نشینی آمریکا به نفع ایران در مذاکرات هسته ای
 رسانه صهیونیستی "کان" تأکید کرد که با ارسال پاسخ ایران، اسرائیل نگران است که امریکا در مسائل مربوط به بازرسی تأسیسات هسته‌ای ایران و افزایش غنی‌سازی اورانیوم و محدودیت‌های مطرح شده در توافق هسته‌ای به نفع ایران عقب‌نشینی کند.
این گزارش افزوده که دولت کنونی امریکا، پیش از این به اسرائیل تعهد داده بود که از موضوع بازرسی آژانس و آنچه اسرائیل «نقض معاهده منع گسترش سلاح هسته‌ای از جانب ایران» می‌خواند کوتاه نیاید. تماس‌های گسترده‌ای با واشنگتن در سطح سیاسی و امنیتی برقرار شده تا امریکا از تعهدات خود به اسرائیل در این باره کوتاه نیاید.
یان حولاتا، مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی با همتای امریکایی خود «جیک سولیوان» تماس گرفته است. همزمان کانال 13 اسرائیل، در گزارشی تأکید کرد که پاسخ ایران به متن پیشنهادی اروپا شامل پرسش‌هایی درباره منافع اقتصادی بازگشت به توافق هسته‌ای برای تهران خواهد بود.
همچنین یوآف گالانت از سران حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو درباره پیامدهای بازگشت به توافق هسته‌ای در نسخه 2015 آن هشدار داد و گفت که این بازگشت «توان تشکیلاتی ضد اسرائیلی در منطقه را تقویت خواهد کرد.» وی که پیش‌تر فرمانده منطقه جنوبی ارتش رژیم صهیونیستی بوده، تأکید کرد که در صورت بهبود شرایط اقتصادی ایران، اموال بیشتری به گروه‌های ضداسرائیلی ارسال خواهد شد.

 رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل: توافق با ایران برای خرید زمان ضروری است
 تامیر هیمن، رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل در توئیتی نوشت: اگر توافق امضا شود، توافق بدی است و اگر 6 ماه پیش امضا می‌شد، کمتر بد بود. ولی این توافق همچنان برای خارج کردن ایران از وضعیتی که در آن قرار دارد (یعنی تقریباً یک کشور در آستانه هسته‌ای شدن)، و مهمتر از آن، برای خرید زمان به منظور آماده کردن گزینه نظامی در مقابل ایران، ضروری است.
 تامیر هیمن، رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل درباره توافق احیای برجام  در توئیتی نوشت: پیش نویس توافق هسته ای که در حال نهایی شدن است، همچنان به تایید مقامات ایران نیاز دارد.
  وی در ادامه نوشت:  اگر توافق امضا شود، توافق بدی است و اگر 6 ماه پیش امضا می شد، کمتر بد بود. ولی این توافق همچنان برای خارج کردن ایران از وضعیتی که در آن قرار دارد ( یعنی تقریباً یک کشور در آستانه هسته ای شدن)، و مهمتر از آن، برای خرید زمان به منظور آماده کردن گزینه نظامی در مقابل ایران، ضروری است.
وی افزود: امضای توافق تضمین می کند که ایران حداقل تا سال 2030 بمب هسته ای نخواهد داشت و حتی پس از آن نیز توسعه توان هسته ای نظامی برای تهران ممنوع است. همه اینها تحت نظارت بین المللی و زیر چشم بدگمان سازمان های اطلاعاتی اسرائیل است.
رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل در ادامه نوشت: اگر ایران توافق را زیر پا بگذارد و توانایی هسته ای خود را توسعه دهد،‌احتمال حمله ائتلاف بین المللی به آن افزایش می یابد و اسرائیل مشروعیت بین‌المللی برای حمله نظامی به ایران خواهد داشت.

نظر شما