شناسهٔ خبر: 55745618 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

واشنگتن‌پست: بایدن درخواست همتای چینی برای ممانعت از سفر پلوسی به تایوان را رد کرده بود

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: روزنامه «واشنگتن‌پست» به نقل از یک منبع در کاخ سفید فاش کرد که «شی جین‌پینگ» رئیس جمهوری چین پیش از آنکه «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان سفر کند، از «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا خواسته بود راهی برای منصرف کردن پلوسی از این سفر پیدا کند اما بایدن این درخواست را رد و ادعا کرد که پلوسی رئیس یک شاخه مستقل در نظام دولتی آمریکا بوده و آزاد است که خود در مورد این سفر تصمیم بگیرد.
طبق این گزارش، بایدن همچنین به رئیس جمهوری چین از بابت آنچه «اتخاذ اقدامات تحریک‌آمیز» در واکنش به سفر پلوسی به تایوان توصیف شده، هشدار داده بود. گفتنی است تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعاهای جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعاهایی که کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.
خبر دیگر اینکه تایوان میزبان چند تن از قانون‌گذاران خارجی خواهد بود، اقدامی که تلاش‌های فزاینده چین برای محدود کردن روابط رسمی این جزیره خودگردان با دیگر کشورها را نقض می‌کند. هیاتی از نمایندگان دو حزب برجسته ژاپن امروز دوشنبه به تایوان سفر می‌کنند. چند تن از نمایندگان مجلس آمریکا نیز هفته آینده به تایوان می‌روند. این سومین سفر نمایندگان آمریکا به این جزیره خودگردان در هفته‌های اخیر خواهد بود.

نظر شما