شناسهٔ خبر: 55741005 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

گزارش رجانیوز از باید و نبایدها و آخرین خبرها پیرامون راهپیمایی اربعین؛

شرط واکسیناسیون برای ثبت‌نام اربعین حذف شد/ آمادگی شش مرز زمینی برای سفر اربعین/ ممنوعیت فروش چارتری بلیت‌های پرواز اربعین/ ارائه اینترنت رایگان در مسیر نجف به کربلا

پیش بینی می‌‎شود که جمعیت امسال مردم ایران در سفر پیاده روی اربعین حسینی به پنج میلیون نفر برسد. با تصمیم ستاد مرکزی اربعین، شرط واکسیناسیون برای ثبت‌نام اربعین در سامانه سماح حذف شد. ثبت نام اربعین تا ۲۳ شهریورماه، ۳ روز قبل از اربعین حسینی، در سامانه سماح ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

گروه معارف-رجانیوز: راهپیمایی اربعین حسینی قدمتی به اندازه واقعه عاشورا دارد و تاریخ آغار آن به سال ۶۱ هجری بازمی‌گردد. بنابر منابع تاریخی جابر بن عبدالله، نخستین زائر كربلای معلی است كه در روز اربعین(به سال ۶۱ هجری) از مدینه به سمت كربلا رهسپار شده است. در طول قرون متمادی این راهپیمایی با قوت و ضعف برپا بوده است. در دوره صدام برگزاری این راهپیمایی ممنوع بود. بعد از سقوط صدام عشاق حسینی این سنت کمرنگ شده را دوباره احیا کردند و هر ساله میلیون‌ها زائر برای زیارت حرم مطهر سیدالشهدا(ع) راهی طریق عشق می‌شوند.

 

طبق آمار، در اربعین سال ۹۱، ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر از مردم کشورمان در این راهپیمایی حضور داشتند، رفته رفته جمعیت ایرانیان حاضر در این راهپیمایی به دو میلیون و نیم نفر افزایش پیدا کرد. پیشبینی میشود امسال حداقل پنج میلیون ایرانی در این راهپیمایی حماسی شرکت کنند. رجانیوز در این گزارش به همه آنچه که یک زائر در این سفر نیاز است بداند می‌پردازد.

 

به گزارش رجانیوز؛ علی اکبر پورتوسلی، مسئول تشریفات ستاد بازسازی عتبات عالیات در خصوص فعالیت‌های اربعین ۱۴۰۱ گفته بود: «پیش‌بینی ما این است که امسال یعنی سال ۱۴۰۱ حدود چهار میلیون نفر از ایران به کربلا خواهند رفت، چرا که مردم دو سال به دلیل شرایط کرونایی به زیارت نرفته‌اند و تشنه آن هستند. این مسئله می‌طلبد که تمام مسئولین کشوری و لشکری، ستاد بازسازی و وزارت کشور برنامه‌های منسجمی با یکدیگر داشته باشند و بر روی آن وقت بگذارند».

 

مرحله اول؛ ثبت‌نام در سامانه سماح

ستاد مرکزی اربعین حسینی در نخستین اطلاعیه خود اعلام کرده بود که متقاضیان راهپیمایی اربعین حسینی لازم است در ابتدا در سامانه سماح پیش ثبت‌نام انجام دهند. زائران اربعین امسال نیازی به انجام آزمایش PCR ندارند و داشتن کارت واکسیناسیون کافی است. مهمترین مسئله در ثبت‌نام سامانه سماح لزوم تزریق ۲ دُز واکسن کرونا و تزریق دُز یادآور است و با توجه به اتصال سامانه سماح به سامانه وزارت بهداشت، در صورتی که زائری واکسن کرونا تزریق نکرده باشد یا حتی ۲ یا سه دُز واکسن زده باشد و در ۶ ماه اخیر دُز یادآور تزریق نکرده باشد، از ادامه روند ثبت‌نام قطعی در سامانه سماح محروم خواهد شد. اما طبق آخرین خبر با تصمیم ستاد مرکزی اربعین، شرط واکسیناسیون برای ثبت‌نام اربعین در سامانه سماح حذف شد و افرادی هم که سه دُز واکسن کرونا زده‌اند نیز دیگر نیازی به تزریق دُز یادآور ندارند. طرف عراقی نیز همه واکسن‌های کرونای موجود در کشور را پذیرفته است.

 

ثبت نام قطعی متقاضیان زیارت اربعین حسینی از تاریخ ۲۳/۵/۱۴۰۱ تا تاریخ ۲۴/۶/۱۴۰۱ از طریق سامانه سماح انجام می‌شود. افرادی که در مرحله پیش ثبت‌نام شرکت کرده‌اند می‌بایست از قسمت پیگیری وضعیت و ویرایش و فقط با وارد کردن کدملی و شماره شناسنامه سرگروه با پرداخت حق بیمه ثبت‌نام خود را قطعی نمایند. همچنین باید در خصوص بیمه‎ی خود، مبلغ ۱۸ هزار تومان واریز کنند تا در صورت بروز مشکل احتمالی، زوار متحمل هزینه‌‎های اضافی نشوند. البته هزینه بیمه در دولت قبل ۵۰ هزار تومان بود اما امسال با کاهش ۶۰ درصدی تلاش شده تا زائرین سفر مناسبت‎تری داشته باشند.

 

لغو ویزا و داشتن گذرنامه معتبر

با لغو ویزا بین ایران و عراق، دیگر زائران نیازی به اخذ ویزا ندارند و فقط داشتن گذرنامه معتبر کافی است.

 

سید مجید میر احمدی معاون وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی اعلام کرد: «بر اساس آخرین هماهنگی که با وزارت کشور عراق صورت گرفت، بنا شد گذرنامه‌هایی که کمتر از شش ماه اعتبار دارند و یا حتی فاقد اعتبار هستند با تمهیداتی که اتخاذ شده توسط پلیس گذرنامه فراجا در «مرز» به مدت ۶ ماه تمدید می‌شود و زائران می‌توانند بدون نگرانی در مرز گذرنامه خود را تمدید کنند».

 

همچنین سردار حسین اشتری، فرمانده کل انتظامی کشور نیز درخصوص اعتبار گذرنامه‌های زائران اربعین، گفت: «طبق توافق با پلیس عراق مقرر شده تا گذرنامه‌هایی‌ که تاریخ آن‌ها به اتمام رسیده با مهر تمدید پلیس مهر برای تردد زائران اعم از زمینی، هوایی و دریایی میسر باشد. یک سال قبل از شیوع کرونا، صدور گذر موقت صادر شد امسال نیز در این باره نمونه‌ها به عراق ارسال شده و وزارت کشور و فرماندهی انتظامی کشور در حال پیگیری این موضوع هستند».

 

بنابراین لازم است زائرین بدلیل ازدحام و مشکلات پیش بینی نشده، قبل از حرکت به سمت مرز، به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کرده و در خصوص اعتبار روادیدهای خود اطمینان کامل حاصل کنند.

 

                                                      

 

آمادگی شش مرز زمینی برای سفر اربعین

سفر اربعین حسینی از شش مرز زمینی ایران انجام می شود.

 

احمد وحیدی وزیر کشور در بازدید از مرز شلمچه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «امسال برای تسهیل در سفر زائران اربعین علاوه بر مرزهای شلمچه، چذابه، مهران و خسروی، مرزهای باشماق و تمرچین در آذربایجان غربی نیز بازگشایی می‌شود. در آستانه اربعین حسینی برای ارزیابی و بررسی تمهیدات لازم برای رفت و آمد آسان‌تر زائران بیشتر به مرزهای کشور سفر خواهیم کرد».

 

همچنین مسئولان کشور عراق اعلام کردند، از بیستم محرم(۲۷ مرداد) به صورت کامل آماده پذیرش زائران ایرانی هستند.

 

                                                            

 

رعایت نکات بهداشتی در راهپیمایی اربعین

چند نکته در راهپیمایی اربعین امسال است که باید به آنها توجه وافر شود. امسال تقارن اربعین با فصل گرما باعث می‌شود آب بیشتری مصرف شده و نیاز به یخ، سرویس‌های بهداشتی و حمام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این راستا باید بهداشت فردی و بهداشت محیطی رعایت شود تا مردم به بیماری مبتلا نشوند.

 

پورتوسلی، مدیر هتل‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات در عراق با اشاره به اینکه تا دو سال گذشته چیزی به اسم کرونا به گوش‌های مردم ناآشنا بود و به یکباره شیوع پیدا کرد، گفت: «اگر در عراق و اربعین یکباره از ورود بیماری گال باخبر شدید، تعجب نکنید. این بیماری زمانی بروز و ظهور می‌یابد که اصول بهداشتی در محیط، فاضلاب‌ها و حمام رعایت نشود و گندزدایی و ضدعفونی در سرویس‌های بهداشتی انجام نگیرد. باید یک ساعت اجازه استفاده از سرویس‌ها داده نشود و سمپاشی صورت گیرد. گال در دوران دفاع مقدس در جبهه‌ها و هوای گرم تابستان، اطراف سپتیک‌های فاضلاب زیاد می‌شد و رزمنده‌ها مبتلا به گال می‌شدند. عدم رعایت بهداشت فردی و به موقع حمام نرفتن موجب ابتلای یک نفر و یک گروهان می‌شد».

 

بنابراین زوار اربعین حسینی لازم است نکات بهداشتی فردی و جمعی را رعایت کنند. سعی کنند از آب‌های معدنی و و غذاهای بسته بندی یا حداقل بهداشتی شده استفاده کنند. همچنین برای حفظ سلامتی خود تلاش کنند در اسکانهای مناسب و بهداشتی ساکن شوند.

 

برنامه دولت برای سفر اربعین

سید ابراهیم رئیسی در خصوص برنامه‌های دولت برای سفر اربعین حسینی اظهار کرد: «همه دستگاه‌های دولتی به وظایف خود در تسهیل‌گری حضور مردم با همه توان عمل کنند و ستاد‌های مردمی را یاریگر خود بدانند».

 

رئیس دولت سیزدهم با تاکید بر ضرورت پیش‌بینی همه تمهیدات لازم برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر آئین اربعین، تصریح کرد: «لازم است همه دستگاه‌ها به صورت جهادی چه در بُعد رایزنی‌های دیپلماتیک با کشور عراق و چه در تامین زیرساخت‌های لازم، در زمینه تسهیل زیارت اربعین برای زائران فعال باشند».

 

رئیس جمهور همچنین به استانداری‌ها ماموریت داد تا با حمایت از گروه‌های مردمی و جهادی در استان‌ها، از ظرفیت عظیم این گروه‌ها در برگزاری راهپیمایی اربعین بهره ببرند.

 

                                                               

                                                                                   

                                                                                   

آمادگی کامل هلال احمر برای خدمت به زائران حسینی

هلال احمر نیز برای سفر اربعین امسال اعلام آمادگی کرد.

 

پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر، در این خصوص اظهار کرد: «زمان اربعین حسینی در سال جاری در شرایطی خواهد بود که گرمای مضاعف هوا و همچنین مراقبت‌های مرتبط با جلوگیری از شیوع کرونا موجب خواهد شد که تمهیدات و برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای ارائه هر چه بهتر خدمات پزشکی و درمانی به زائران اربعین داشته باشیم و تاکنون در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده است و چند هزار نفر از امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر برای ارائه این خدمات ساماندهی شده‌اند. هلال‌احمر برای انجام هر چه بهتر سفر اربعین در سال جاری آمادگی لازم را دارد و از همه ظرفیت‌هایی که در اختیار ما قرار دارد برای زائران اربعین استفاده خواهیم کرد. سعی ما این است که علاوه بر خدماتی که در سایر مواقع مثل زمان وقوع حوادث و سوانح، چون زلزله سیل و... ارائه می‌دهیم، شرایط مناسب و در دسترس‌تری را برای دریافت خدمات مورد نیاز زائران اربعین به آن‌ها ارائه کنیم».

 

                                                                                   

 

نکات کوتاه ویژه راهپیمایی اربعین حسینی

فروش بلیت پرواز اربعین با نرخ مصوب شش میلیون تومانی تنها بصورت رسمی و در بازه زمانی ۲۰ تا ۳۰ شهریور امکان پذیر است. در بازه زمانی پنج روز قبل از اربعین و پنج روز بعد از اربعین فروش بلیت به زوار به قیمت مصوب است، بنابراین خارج از این تاریخ نرخ بلیت هواپیما به قیمت ۶ میلیون تومان نیست. فروش چارتری بلیت‌های پرواز اربعین ممنوع است.
 
در صورت تصویب هیئت امنای سازمان امور دانشجویان تسهیلاتی برای اعزام دانشجویان به کربلای معلی اختصاص می‌یابد. در این خصوص هر دانشجوی زائر حائز شرایط وام سه میلیون تومانی دریافت می‌کند.
 
در ایام اربعین در مسیر نجف به کربلا استفاده از اینترنت رایگان خواهد بود و زائران می‎توانند بدون پرداخت هزینه از اینترنت استفاده کنند.
 
هزینه های پارکینگ‌های مرزی روزانه ۵ هزار تومان، هزینه پارکینگ ۱۰ هزار تومان و هزینه‎ بیمه ۱۸ هزار تومان تعیین شد.
 
ثبت نام اربعین تا ۲۳ شهریورماه، ۳ روز قبل از اربعین حسینی، در سامانه سماح ادامه دارد.
 
دانشجویان برای دریافت مجوز عبور ویژه اربعین به خارج از کشور، می‌‎توانند با مراجعه به سامانه سخا- epolice.ir- در ابتدا اطلاعات خود را وارد کنند و بعد از تاییده‎ی دانشگاه مربوطه خود به مراکز به پلیس +‎۱۰ مراجعه کنند.
 
دارندگان برگ اعزام به خدمت سربازی بدون غیبت تا ۱۵ روز مانده به تاریخ اعزام می‌توانند مجوز خروج کشور ویژه پیاده‌روی اربعین حسینی «بدون سپردن وثیقه» دریافت نمایند.
 
لازم است عاشقان زیارت امام حسین (ع) و کربلای معلی برای دریافت روادید و انجام مراحل اداری را بدلیل حجم گسترده مسافرین به روزهای پایانی منتهی به اربعین حسینی موکول نکنند. همچنین می‎توانند برای دریافت آخرین اطلاعات معتبر از راهپیمایی اربعین حسینی به سایت و کانال‌های خبری رجانیوز در فضای مجازی مراجعه کنند.

نظر شما