شناسهٔ خبر: 55736624 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

بیانیه حماس در سالروز آتش‌سوزی مسجدالاقصی؛

تجاوزات هر روزه رژیم صهیونیستی خطر واقعی علیه فلسطین است

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، در پنجاه و سومین سالروز آتش‌سوزی مسجدالاقصی بیانیه‌ای صادر کرد.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، در بیانیه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، به مناسبت سالروز آتش‌سوزی مسجدالاقصی آمده است: «53 سال پیش آتشی مسجدالاقصی را درنوردید که فلسطینیان شجاع موفق به خاموش کردن آن شدند. این آتش‌سوزی خطرناک‌ترین تهدید علیه فلسطین و مسجدالاقصی نبود، بلکه خطر واقعی، تجاوزات روزانه نیروهای اشغالگر اسرائیل و شهرک نشینان است.»
 
حماس افزود: «هجوم روزانه صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی و حفاری‌های زیر سازه‌های آن با هدف تخریب این مکان مقدس، از تهدیدهای این رژیم جنایتکار علیه فلسطین است.»
 
جنبش مقاومت اسلامی ادامه داد: «امروز پنجاه و سومین سالگرد آتش زدن مسجد الاقصی است که در معرض حملات خشونت‌آمیز و تجاوزات مداوم اسرائیل قرار گرفته است. اگرچه پنجاه و سه سال از حمله آتش‌سوزی به مسجد الاقصی می‌گذرد، اما شعله‌های آتش همچنان آن را فرا گرفته است، زیرا تجاوزات روشمند رژیم اشغالگر صهیونیست به طرز خطرناکی در حال افزایش است و این تجاوزات در حمایت و مصونیت کامل این رژیم انجام می‌شوند.»
 
در ادامه بیانیه آمده است: «در 21 اوت 1969، «مایکل دینس روهن»، یهودی استرالیایی‌الاصل، مسجد الاقصی را در اقدامی جنایتکارانه به آتش کشید. آتش مسجد را درنوردید و نماها، سقف، فرش ها، تزئینات و نسخه‌های قرآن کریم در آتش سوختند.»
 
حماس افزود: «مسجد عمر، محراب زکریا در کنار مسجد عمر، مسجد چهل شهید در کنار محراب زکریا، سه راهرو و هفتاد و چهار پنجره چوبی از جمله آثاری بود که آتش گرفت. بیش از یک سوم مسجد الاقصی (1500 متر مربع از کل 4400 متر مربع مسجد) در آتش سوخت.»


 
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین خاطرنشان کرد:«نیروهای اشغالگر اسرائیل پس از به آتش کشیدن مسجد، بلافاصله آب را قطع کردند و مانع حضور صدها آتش نشان در منطقه برای خاموش کردن آتش شدند.»
 
حماس با تاکید بر اینکه این حمله برنامه ریزی شده خشم و اعتراضات را در سراسر جهان اسلام برانگیخت، عنوان کرد که روز پس از آتش سوزی، هزاران مسلمان در صحن مسجد الاقصی نماز جمعه اقامه و علیه این اقدام جنایتکارانه راهپیمایی کردند.
 
در پایان این بیانیه آمده است: «مسجد الاقصی همواره در معرض یک سری نقض‌های روشمند رژیم صهیونیستی بوده است. مقامات اشغالگر اسرائیل با هدف مستحکم کردن کنترل خود بر مسجد الاقصی و تغییر ویژگی‌های اسلامی آن، به طرح‌های یهودی‌سازی و توسعه شهرک‌سازی ادامه می‌دهند تا آن را تخریب کنند و «معبد موهوم» خود را بر روی ویرانه‌های آن بسازند.»
 

نظر شما