شناسهٔ خبر: 55730410 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اطمینان واشنگتن به تل‌آویو درباره امتیاز ندادن به ایران/ گفت و گوهای خصوصی آمریکا با اروپایی‌ها درباره پاسخ ایران

صاحب‌خبر -
اطمینان واشنگتن به تل‌آویو درباره امتیاز ندادن به ایران/ گفت و گوهای خصوصی آمریکا با اروپایی‌ها درباره پاسخ ایران
خبرگزاری آریا- مقام‌های آمریکایی و صهیونیستی می‌گویند دولت واشنگتن در روزهای اخیر به تل‌آویو اطمینان داده که در مذاکرات وین امتیازات جدیدی به ایران نداده است.
به گزارش سرویس سیاست خارجی خبرگزاری آریا، در حالی که مقامات و رسانه‌های غربی طی روزهای اخیر سعی در القای حاصل‌شدن توافق در مذاکرات رفع تحریم‌های وین و موافقت آمریکا با شروط ایران داشتند، اما وبگاه «آکسیوس» در گزارشی این مسئله را رد کرد.
آکسیوس بامداد یکشنبه به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیستی نوشت که دولت واشنگتن در روزهای اخیر به تل‌آویو اطمینان داده که در مذاکرات وین امتیازات جدیدی به ایران نداده است.
یک مقام آمریکایی به این پایگاه خبری گفت: «توافق [در مذاکرات وین] ممکن است نسبت به دو هفته پیش نزدیک‌تر باشد، اما هنوز درباره نتیجه مذاکرات ابهام بوده و خلأهایی با ایرانی‌ها وجود دارد. در هر حال، [توافق با ایران] قریب‌الوقوع به‌نظر نمی‌رسد».
مقام‌های آمریکایی به آکسیوس گفتند: «طی هفته گذشته، مقامات کاخ سفید به همتایان اسرائیلی خود اطمینان دادند که علی‌رغم ادعاهای مطبوعاتی، هیچ امتیاز جدیدی به ایران داده نشده است».
این وبگاه خبری با بیان اینکه رژیم صهیونیستی اما از این اطمینان‌بخشی‌های آمریکا راضی نشده، به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشت: «مذاکرات با واشنگتن درباره تهران اخیراً سخت‌تر شده است. هنوز تصمیم نهایی آمریکا در مورد توافق هسته‌ای گرفته نشده است».
این مقام صهیونیست به آکسیوس گفت: «سیاست ما این است که به رویارویی آشکار [درخصوص توافق هسته‌ای ایران] با واشنگتن نرسیم، مانند آنچه [که توسط نتانیاهو] در سال 2015 رخ داد».
این منبع که نام یا سِمتش فاش نشد، با تایید تلویحی این مسئله که مخالفت کابینه کنونی تل‌آویو با احیای توافق هسته‌ای ایران مربوط به انتخابات سراسری آتی در فلسطین اشغالی است، اظهار داشت: «[یائیر] لاپید قصد ندارد تقابل علنی با [جو] بایدن بر سر توافق هسته‌ای به راه بیاندازد».
«باراک راوید» نگارنده صهیونیست این گزارش، تحلیل کرد: «اگر توافق هسته‌ای قبل از انتخابات نوامبر اعلام شود، می‌تواند دست‌آویزی سیاسی به بنیامین نتانیاهو، رهبر ائتلاف راست‌گرا بدهد تا علیه یائیر لاپید، نخست‌وزیر کنونی اسرائیل استفاده کند».
پیش از این نیز لاپید در نامه‌ای اعتراضی به دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نوشت که پیش‌نویس توافقی که اتحادیه اروپا به ایران تحویل داده، از خطوط قرمز دولت بایدن تعدی کرده است.

توهین لاپید به بایدن و کاخ سفید
بخشی از پیام یاییر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا: "طرح توافق هسته ای اتحادیه اروپا حتی با اصول و معیارهای آمریکایی ها هم همخوانی ندارد. در این طرح امتیازات بسیار بیشتر از توافق اصلی به ایران داده شده است .. الان وقت آن رسیده که برخیزیم و میز مذاکره را ترک کنیم... الان وقت آن رسیده است که بنشینیم و درباره اینکه چطور مانع دستیابی ایران به توافق هسته ای شویم بحث کنیم."
در همین راستا سایت خبری صهیونیستی "واللا" به نقل از یک مقام مسئول در رژیم اشغالگر گفته است: "پیام لاپید برخاسته از این درک حاکم بر اسرائیل است که بایدن و مقامات کاخ سفید درک کامل و درستی از ابعاد امتیازاتی که در پیش نویس طرح توافق اتحادیه اروپا به ایران واگذار شده است، ندارند".

گفت و گوهای خصوصی آمریکا با اروپایی‌ها درباره پاسخ ایران
یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی اعلام کرد که واشنگتن به طور منظم با اتحادیه اروپا درباره پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا در ارتباط است.
یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد که اگر ایران آماده پایبندی به توافق سال 2015 باشد، واشنگتن هم آماده است تا همین کار را انجام دهد.
وی که با شبکه خبری الجزیره مصاحبه می‌کرد، افزود: «ما پاسخ ایران به پیشنهاد نهایی اتحادیه اروپا را دریافت کرده ایم و در حال بررسی آن هستیم».
این مقام آمریکایی اضافه کرد: «ما به طور منظم با اتحادیه اروپا (درباره پاسخ ایران) در ارتباط بوده و گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا به صورت خصوصی دنبال می‌شود».
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «برخی گزارش‌ها مبنی بر اینکه امتیازات جدیدی را برای ایران برای بازگشت به توافق پذیرفته‌ایم کاملا نادرست است».
روز گذشته بود که یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفته بود گزارش‌های منتشر شده مبنی بر پذیرش یا تمایل ما به دادن امتیاز به ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای کاملا نادرست است.
وبگاه آمریکایی «دیپلماتیک» نیز پیشتر به نقل از مقامات اروپایی گزارش داد اتحادیه اروپا منتظر پاسخ ایالات متحده به نظرات ایران در مورد متن پیشنهادی اتحادیه اروپا در خصوص برجام است.
یک مقام اتحادیه اروپا عصر پنجشنبه به وقت واشنگتن در خصوص زمانی که انتظار می‌رود ایالات متحده پاسخ خود را ارائه دهد، گفت: «هر لحظه، اما البته ممکن است فردا باشد». یکی دیگر از مقامات اروپایی اوایل پنجشنبه گفت: «در انتظار واکنش آمریکا هستیم».
بر اساس این گزارش، وزارت امور خارجه آمریکا همانند تمام هفته گذشته گفت به بررسی پاسخ ایران که اواخر روز دوشنبه به اتحادیه اروپا ارسال شد، ادامه می‌دهد. طبق این گزارش، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پنجشنبه در جلسه مطبوعاتی وزارت امور خارجه این کشور به خبرنگاران گفت: بررسی نظرات ایران درباره پیشنهاد اتحادیه اروپا ادامه دارد. طبق درخواست، ما همچنان بازخورد خود را به طور مستقیم و خصوصی به اتحادیه اروپا منتقل می‌کنیم.
با این حال، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین، روز جمعه گفت هنوز مسائل پیچیده‌ای برای احیای توافق هسته‌ای ایران وجود دارد.

نظر شما