شناسهٔ خبر: 55723946 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

رئیس‌جمهوری: پیشرفت کشور درگروتوسعه آموزش‌و‌پرورش است

صاحب‌خبر -
 

رئیس‌جمهوری از اراده جدی دولت برای ارتقای شاخص‌های عدالت آموزشی و مردمی کردن آموزش و پرورش خبر داد و بر اجرای دقیق و کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید کرد.
حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در سی ‌و ششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش ‌و پرورش کشور که دیروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، آموزش و پرورش را مهم‌ترین نهاد فرهنگی کشور و متولی امر تعلیم و تربیت خواند و گفت: آینده مدیریت، سیاست و اقتصاد کشور در آموزش و پرورش رقم می‌خورد و بی‌تردید توسعه کشور در گرو توسعه این نهاد است.
وی افزود: هرگونه هزینه هدفمند در آموزش و پرورش، یک سرمایه‌گذاری برای کشور در راستای ارتقای آموزش یک نسل و تربیت نیروی انسانی فرهیخته است.
رئیسی خاطرنشان کرد: پیشنهاد بنده به این اجلاس و همه مدیران آموزش و پرورش این است که با نگاه نقادانه و منصفانه، نقاط ضعف و قوت روند حرکتی در گذشته را واکاوی و با شناخت مشکلات، راهکارهای ایجاد تحول و غلبه بر مشکلات را تدوین و ارائه کنند.
وی با تأکید بر جبران عقب‌ماندگی‌ها در عدالت آموزشی، گفت: بی‌عدالتی در نظام آموزشی صرفا مربوط به کمبود امکانات و تجهیزات در مناطق محروم نیست؛ گاهی تعیین ساعات و نوع چینش دروس خاص در برنامه درسی دانش‌آموزان، از مصادیق بی‌عدالتی است که رفع آن باید مورد توجه مدیران آموزش و پرورش قرار گیرد. اساساً عدالت‌خواه شدن افراد جامعه در گرو تربیت و آموزش صحیح در نهاد آموزش و پرورش است.
رئیس‌جمهوری، تقویت سطح کیفی آموزش در مدارس را از مصادیق ارتقای عدالت آموزشی در کشور دانست و افزود: مدارس دولتی، پرچمداران آموزش عمومی در کشور هستند و به هیچ عنوان شایسته نیست در آزمون‌های هماهنگ کشوری، دانش‌آموزان این مدارس سطح علمی نازلی داشته باشند و این تلقی در کشور شکل بگیرد که موفقیت در گروی پیوستن به مدارس غیردولتی است.
وی تصریح کرد: والدین می‌توانند نقش بسیار مهمی در مردمی‌سازی تعلیم و تربیت ایفا کنند. مردمی کردن آموزش در کنار مدارس دولتی و خصوصی، رویکرد جدیدی است که اساس آن میدان‌دادن به گروه‌های مردمی و جهادی در عرصه آموزش و پرورش است. تقویت نقش نظارتی مردم در آموزش و پرورش، جلوه دیگری از مردمی کردن آموزش و پرورش است.
رئیسی درباره تحقق وعده دولت برای رتبه‌بندی معلمان توضیح داد: با تعامل با مجلس، قبل از پایان سال اول دولت، طرح رتبه‌بندی معلمان پس از ۱۱سال تأخیر اجرا شد. در این زمینه مسائل مالی و بودجه‌ای، مقدمه و فرع ماجرا بوده و برای دولت مردمی مسأله اصلی توجه به شأن، منزلت، مهارت و مهارت‌آفرینی معلمان بوده است.
توضیح وزیر آموزش وپرورش
وزیر آموزش و پرورش هم به برخی مشکلات و نارسایی‌های موجود اشاره کرد و گفت: در بیش از ۶۰درصد موارد بین رشته‌ تحصیلی معلمان با درسی که تدریس می‌کنند همخوانی وجود ندارد. جنسیت این افراد بیشتر «زن» است در حالی که مجبوریم برای کلاس سوم، چهارم و پنجم از معلم مرد استفاده کنیم. پس بحث همانندسازی کجا می‌رود؟ بودجه مصوب ما سال‌هاست بیش از ۱۰درصد بودجه عمومی دولت نبوده است. سال گذشته ۶ر۹درصد بود؛ یعنی سهم کمی از بودجه ناخالص داخلی. یوسف نوری ادامه داد: ترسیم کرده بودیم به سهم توزیع ۵۰درصدی دانش‌آموزان در هنرستان‌ها برسیم اما امروز بیش از ۳۶درصد نیستیم. مدارس سمپاد به دلیل دخالت‌های ناصواب، دچار افت در مسابقات جهانی شده بودند که دارند برمی‌گردند. همچنین اصلا بیمه‌ای وجود نداشت و بانک سرمایه ۴۱هزار میلیارد تومان ضرر داد؛ یعنی نیمی از بودجه آموزش و پرورش.
وی با اشاره به مشکلات معلمان استخدامی در قالب طرح «مهرآفرین» که گفته شد مشمول رتبه‌بندی نشده‌اند، اظهار کرد: دوستان به دنبال آن هستند از مهرآفرینان آزمونی گرفته شود. در مصوبه شماره ۸۳۳شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۹ آمده که هرکس می‌خواهد وارد آموزش و پرورش شود باید آزمون داده باشد. بحث اینها آزمون است، نه شناسه استخدامی؛ زیرا سایرین هم شناسه نداشتند، اما به آنها تعلق گرفت. ۴۶۰هزار نفر داریم که کد ندارند. البته ۳۹۰هزار نفر مشکلشان حل شده و امید است مابقی هم حل شود. ۱۵سال است که از مهرآفرینان آزمونی گرفته نشده، اما مجوز برگزاری آزمون داخلی برای مهرآفرینان گرفته شده و به زودی برگزار می‌شود تا این گروه نیز مشمول رتبه‌بندی شوند.

نظر شما