شناسهٔ خبر: 55722453 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

نایب رئیس مجلس:

طبق آمار بانک‌ها تسهیلات حوزه ساخت مسکن را پرداخت نکرده‌اند

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه پیش از این اعلام شده بود که از ۲۲ بانک که باید تسهیلات به حوزه ساخت مسکن پرداخت کنند طبق آمار هیچ یک از بانک‌ها تسهیلاتی پرداخت نکرده‌اند، اظهار داشت: بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت و ۲۶.۴ میلیون خانوار داریم که ۶۳.۸ میلیون نفر در شهرها زندگی می‌کنند […]

صاحب‌خبر -

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه پیش از این اعلام شده بود که از ۲۲ بانک که باید تسهیلات به حوزه ساخت مسکن پرداخت کنند طبق آمار هیچ یک از بانک‌ها تسهیلاتی پرداخت نکرده‌اند، اظهار داشت: بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت و ۲۶.۴ میلیون خانوار داریم که ۶۳.۸ میلیون نفر در شهرها زندگی می‌کنند

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس در مراسم اختتامیه بیست و دومین نمایشگاه صنعت ساختمان در واکنش به هجمه اخیر علیه شهید همدانی با گرامیداشت خاطره این سردار شهید گفت: من مردم را به بصیرت و جهاد تبیینی که در این خصوص باید می‌شد دعوت می‌کنم در حالی که تنها ۵۰ سال است از رحلت رسول اکرم (ص) گذشته بود گفتند حسین خارجی است. وقتی بصیرت نباشد حق را باطل جلوه می‌دهند و صف عظیمی برای قتل حسین تشکیل می‌شود تا به فیض عظیم برسند.
وی افزود: قیام امام حسین (ع) اولین بار در تاریخ بود که خون بر شمشیر پیروز شد و تا قیام حریت آزادگی را بنا نهاد.
نایب رئیس مجلس درباره بخش مسکن اظهار داشت: بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت و ۲۶.۴ میلیون خانوار داریم که ۶۳.۸ میلیون نفر در شهرها زندگی می‌کنند و ۲۲.۸ میلیون در قالب جمعیت روستایی معادل ۶ میلیون خانوار در روستاها ساکن هستند. این در حالی است که در ابتدای انقلاب ۷۸ درصد جمعیت کشور در روستاها بودند و الان ۲۲ درصد؛ باید ببینیم که چرا مردم از روستاها به شهر آمدند و حاشیه نشینی بزرگی ایجاد کردند.
نایب رئیس مجلس تصریح کرد: به حجت الاسلام رئیسی نامه نوشتم که اگر می‌خواهیم ۲۳ میلیون روستایی به شهر نیایند و حاشیه نشین نشوند باید اولاً اقتصاد روستا درست شود. ثانیاً آب کشاورزی، آب شرب، ارتباطات، راه روستایی و مسکن روستایی برای روستاها فراهم شود. نایب رئیس مجلس افزود: مسکن نه ارز بر است و نه به تحریم مربوط می‌شود بلکه تمامی نهاده‌های آن در داخل تولید می‌شود و می‌توانیم بیش از یک میلیون مسکن ساخت به شرطی که دولت زمین بدهد و با تسهیلات لازم آن را حمایت کند.
وی گفت: اگر می‌خواهید اتفاقی در مسکن رخ دهد باید شورای عالی مسکن به ریاست رئیس جمهوری برگزار شود. ۱۰۰ متر مسکن ۲.۵ نفر شغل ایجاد می‌کند، یک میلیون مسکن یعنی ۱۰۰ میلیون متر خانه ساخته شده و برای ۲ و نیم میلیون نفر شغل ایجاد خواهد شد.
نیکزاد افزود: می‌گویم چرا وام ساخت مسکن نمی‌دهید می‌گویند وام به صنایع نمی‌رسد، در حالی که ۷۰ درصد مسکن به صنایع مربوط است و اگر مسکن ساخته نشود چه کسی سیمان محصولات صنایع را می خرد. نایب رئیس مجلس گفت: ۱۸ میلیون هکتار از اراضی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است و کل مساحت شهرها و روستاها ۱۰ میلیون هکتار نمی‌شود چرا دور شهرها را محدود کرده‌ایم. وی تصریح کرد: پیش از این اعلام شده بود که از ۲۲ بانک که باید تسهیلات به حوزه ساخت مسکن پرداخت کنند طبق آمار هیچ یک از بانک‌ها تسهیلاتی پرداخت نکرده‌اند.

 

 

مدیرعامل سازمان زمین ومسکن خبر داد؛
تأمین زمین سه میلیون واحد نهضت ملی مسکن تا پایان سال

مدیرعامل سازمان زمین ومسکن گفت: تا پایان سال زمین حدود سه میلیون واحدمسکونی برای طرح نهضت ملی مسکن تأمین می‌شود.
علیرضا فخاری خاطرنشان کرد: حدود ۶ هزار و ۶۰۵ هکتار اراضی دولتی مازاد وجود دارد که باید برای تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی واگذار شود.
وی افزود: در غیر این صورت دستگاه‌های دولتی باید اثبات کنند این زمین‌ها را برای اجرای طرح‌های مصوب خود نیاز دارند.
مدیرعامل سازمان زمین ومسکن تاکید کرد: با انتقال زمین‌های مازاد دستگاه‌های دولتی، به وزارت راه وشهرسازی بخش زیادی از نیاز زمین طرح نهضت ملی مسکن برطرف می‌شود. فخاری گفت: با این روند در تامین زمین مشکلی نخواهیم داشت ودر آینده نزدیک شاهد رشد سریع کارگاه‌های ساخت مسکن خواهیم بود. وی اضافه کرد: قانون حد نگاری در سال ۹۳ تصویب وابلاغ شد و براساس آن مقرر شد برای تثبیت اراضی دولت و سایر اراضی حقوق مالکانه حد وحدود زمین‌ها مشخص شود. فخاری ادامه داد: براساس تفاهم نامه با سازمان ثبت اسناد واملاک، پشتیبانی جدیدی برای اجرای ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن اتخاذ شده تا اراضی که در فرایند تغییر و جابه جایی‌ها وحتی عدم تثبیت موقعیت، اجرای طرح جهش مسکن را با مشکل مواجه خواهند کرد با حدنگار از آن جلوگیری شود. وی افزود: از اقدامات موثر اجرای ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن این است که با استفاده از قانون حدنگار زمین‌های مازاد بر نیاز دستگاه‌های دولتی با همکاری سازمان ثبت اسناد واملاک وسازمان زمین ومسکن برای تأمین زمین مورد نیاز استفاده شود. مدیرعامل سازمان زمین ومسکن گفت:حدود ۲۲ هزار هکتار از اراضی خالص را با مطالعات زیر ساختی و امکان سنجی جانمایی ساختمان‌های کشور شناسایی کردیم و تاکنون زمین برای حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد تأمین شده و حدود ۳۵ هزار هکتار از اراضی مستعد نیز برای این کار شناسایی شده که طی مراحل قانونی الحاق می‌شود.

 

 

 

«جمله» با مرور دیگر رسانه‌ها ارزش واحدهای نهضت مسکن را بررسی می‌کند؛
گلایه وزیر از عدم همکاری بانک‌ها با پروژه نهضت ملی مسکن

é جمله، مسکن و شهرسازی

باتوجه به آخرین قیمت هر متر مربع از واحدهای نهضت ملی مسکن که چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شده، اگر بعضی واحدها با همین نرخ به دست متقاضیان برسد قیمت یک واحد ۶۰ متری این پروژه ۲۸۲ میلیون تومان خواهد بود؛ البته برخی سازندگان مدعی هستند که به دلیل رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی قیمت هر متر به حدود ۸ میلیون تومان رسیده که در آن صورت نیز یک آپارتمان ۶۰ متری نهضت مسکن ۴۸۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت که بخش قابل توجهی از آن وام بانکی است.
متوسط قیمت یک آپارتمان ۵۰ متری در بازار مسکن شهر تهران بر اساس اعلام مرکز آمار در تیرماه امسال به ۲ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان رسیده و این در حالی است که قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن با نرخ اعلامی دولت یعنی متری ۴.۷ میلیون تومان ۲۸۲ میلیون و با قیمت متری ۸ میلیون تومان مدنظر سازندگان ۴۸۰ میلیون تومان قیمت دارد که حدود یک پنجم نرخ‌های بازار مسکن پایتخت است.

é رسیدن ۴۳۰ هزار واحد به مرحله‌ی فونداسیون
خبرگزاری ایسنا در این باره نوشت: پروژه نهضت ملی مسکن که هدف‌گذاری آن احداث چهار میلیون واحد طی چهار سال است با تامین زمین برای حدود ۱.۵ میلیون واحد و رسیدن ۴۳۰ هزار واحد به مرحله‌ی فونداسیون در کل کشور جریان دارد. البته طبیعتا پروژه‌ای به ابعاد چهار میلیون واحد دارای چالش‌هایی است. وزیر راه و شهرسازی بخشی از این چالش‌ها را عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات می‌داند. از آن طرف سازندگان می‌گویند که تورم مصالح ساختمانی و پرداخت نکردن آورده توسط برخی متقاضیان، پروژه‌ها را دچار مشکل کرده است.
انبوه‌سازان، عزم دولت برای اجرای یک پروژه چهار میلیون واحدی در بخش مسکن را تحسین می‌کنند. اما هنوز به یک تفاهم مشترک با وزارت راه و شهرسازی نرسیده‌اند. مهم‌ترین اختلاف نظر بین بخش خصوصی و دولت، اختلاف بر سر قیمت تمام شده است.

é گلایه وزیر از عدم همکاری بانک‌ها با پروژه
از آن طرف وزارت راه و شهرسازی و سازندگان نسبت به سیستم بانکی گله‌مند هستند. بانک‌ها موظفند طبق قانون ۲۰ درصد از تسهیلات سالیانه خود را به بخش مسکن اختصاص دهند اما در سال‌های اخیر حدود ۵ درصد این تکلیف محقق شد. به نظر می‌رسد در هنوز بر پاشنه‌ی قبل می‌چرخد. چند روز قبل رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی گفت که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت خانه‌های نهضت ملی مسکن همکاری نمی‌کنند.
در بخش تامین زمین اما به نظر می‌رسد مشکل چندانی وجود ندارد. بنا به گفته قاسمی تا کنون برای ۱.۵ میلیون واحد زمین تامین شده است. آمار تا ۱۵ تیرماه نیز گویای آن است که ۴۳۰ هزار واحد به مرحله فونداسیون، ۲۰۱ هزار واحد به مرحله‌ی سقف، ۱۴۰ هزار واحد به مرحله‌ی سفت‌کاری و ۶۳ هزار واحد به مرحله‌ی نازک‌کاری رسیده و آن‌طور که محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی وعده داده تا پایان شهریورماه ۱۰۰ هزار واحد به متقاضیان تحویل می‌شود.

زمین‌های مازاد دولتی در اختیار طرح ملی مسکن
یکی از مشکلات به مقاومت دستگاه‌های دولتی در واگذاری اراضی مازاد خود به طرح نهضت ملی مسکن مربوط می‌شود. برای رفع این مشکل تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی با سازمان ثبت اسناد منعقد شده است. رییس‌جمهور به دستگاه‌های دولتی فرصت داده تا پایان شهریورماه نسبت به معرفی زمین‌های مازاد خود اقدام کنند در غیر این صورت زمین‌ها به نام وزارت راه و شهرسازی سند می‌خورد. گفته می‌شود تا کنون ۹ درصد اراضی مازاد دولتی به پروژه جهش تولید و تامین مسکن اختصاص یافته است.
درخصوص وضعیت اجرای طرح به دلیل عدم دستیابی به مفاهمه بین بخش خصوصی و بخش دولتی، بنا به گفته سازندگان، کار روی غلتک نیفتاده است. سیدمحمد مرتضوی ـ رییس کانون انبوه‌سازان چند روز قبل به ایسنا گفت که سازمان برنامه و بودجه در ایجاد تعدیل‌ها تورم نیمه دوم سال گذشته را لحاظ نکرده است. دولت سقف قیمت هر متر مربع از واحدهای نهضت ملی مسکن را ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان اعلام کرده؛ در حالی که برخی سازندگان از قیمت‌های بالای ۶ میلیون تومان و حتی ۸ میلیون تومان سخن می‌گویند.

é دست و پنجه نرم کردن برخی سازندگان با تورم
ایرج رهبر ـ عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران و سازندگاه سایت ۵۰۴ واحدی نهضت ملی مسکن شهریار در گفت‌گو با ایسنا بیان کرد: در ابتدای سال جاری هزینه هر متر مکعب بتن بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان بود که هم‌اکنون به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. از آن طرف با تعلل متقاضیان در پرداخت آورده و پرداخت نشدن به‌موقع تسهیلات بانکی مواجهیم.
وی با ابراز نگرانی از تورم تدریجی نهاده‌های ساختمانی گفت: اگر دولت تعدیل‌ها را نپذیرد ممکن است به یک جایی برسیم که مجبور شویم برخلاف میل باطنی، کار را متوقف کنیم. تجهیزات ما مثل سیستم قالب، پاور، ژنراتور و غیره هزینه‌بر است که خواب این تجهیزات باعث اتلاف سرمایه می‌شود.
به نظر می‌رسد عمده قراردادهای پروژه نهضت ملی مسکن که تا کنون منعقد شده با بخش دولتی بوده است. بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) از جمله دستگاه‌های فعال در پروژه نهضت ملی مسکن هستند. مسئولان وزارت راه و شهرسازی طی فراخوان‌هایی از انبوه‌سازان خوشنام و فعال برای مشارکت در این طرح دعوت کرده است.

é زمین از دولت، ساخت خانه از مردم
یکی دیگر از شقوق پروژه نهضت ملی مسکن، واگذاری زمین به صورت خودمالک است. دولت در شهرهایی که امکان تامین زمین دارد با ارایه نقشه و الگوهای ایرانی ـ اسلامی، زمین‌ها را در اختیار متقاضیان واجد شرایط در قالب گروه‌های دو و سه نفره قرار می‌دهد تا اقدام به ساخت و ساز کنند. در برخی مناطق امکان واگذاری زمین به یک نفر نیز وجود دارد. واگذاری زمین خودمالک در شهر جدید ایوانکی برای ساکنان شهر تهران انجام می‌شود و احتمالا در آینده با تامین زمین، شهرهای قرچک و پیشوا نیز وارد این فرآیند می‌شوند. به گفته محمود محمودزاده در حال حاضر ۳۳۳ هزار واحد نهضت ملی مسکن از نوع خودمالک است.
مدل دیگر طرح نهضت ملی مسکن، پرداخت تسهیلات به دارندگان زمین است. به این صورت که دولت تمامی امتیازات این طرح را به سازندگانی که زمین در اختیار دارند یا پروژه آنها نیمه‌کاره مانده اختصاص می‌دهد و این افراد می‌توانند از تسهیلات تا سقف ۴۵۰ میلیون تومانی این طرح به ازای هر واحد استفاده کنند.

é کارها با شدت و ضعف جلو می‌رود
به هر ترتیب پروژه نهضت ملی مسکن با وجود فراز و نشیب‌ها در مناطق مختلف کشور با شدت و ضعف پیش می‌رود. این طرح در صورت اجرا می‌تواند به خانه‌دار شدن بسیاری از مستاجران بیانجامد؛ مستاجرانی که در بعضی کلانشهرها تا ۷۰ درصد درآمدهای خود را به پرداخت اجاره‌بها اختصاص می‌دهند. بر اساس آمار حدود ۹ میلیون خانوار مستاجر در کشور وجود دارد.
به دلیل نوسانات شدید قیمت مسکن که از اواخر سال ۱۳۹۶ آغاز شده و ادامه دارد خرید خانه برای بسیاری از خانواده‌ها به هدفی دست‌نیافتنی تبدیل شده است. بر اساس اعلام مرکز آمار، متوسط قیمت مسکن در شهر تهران به ۴۴.۸ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است. یعنی یک واحد ۵۰ متری در پایتخت به طور میانگین ۲ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان قیمت دارد. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی می‌گوید زمین در شهرها ۴۰ درصد و در کلانشهرها ۶۰ درصد قیمت مسکن را به خود اختصاص می‌دهد.
اما با تمهیداتی که در حذف هزینه‌های زمین در طرح نهضت ملی مسکن اندیشیده شده قیمت واحدها به مراتب پایین‌تر از نرخ‌های بازار خواهد بود. واگذاری زمین در طرح اقدام ملی مسکن شامل اجاره ۹۹ ساله، فروش اقساطی ۱۰ ساله و مشارکت در ساخت است. البته فرم «ج» متقاضیان باید سبز باشد و از سال ۱۳۸۴ به بعد، زمین یا واحد مسکونی در اختیار نداشته باشند.
با این اوصاف حتی اگر قیمت متری ۴.۷ میلیون تومان را در نظر نگیریم و واحدهای نهضت ملی مسکن با قیمت متری ۸ تا ۱۰ میلیون تومان ساخته شود یک واحد ۶۰ متری با هزینه‌ای بین ۴۸۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان ساخته می‌شود که کمتر از یک چهارم قیمت آپارتمان ۵۰ متری در شهر تهران است.

 

 

 

سرپرست معاونت املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن بیان کرد؛
عدم همکاری دستگاه‌ها برای تخصیص اراضی مازاد
سرپرست معاونت املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: زمین در تمامی هزار و ۳۱۲ شهری که طرح نهضت ملی زمین و مسکن در آنها اجرا می‌شود و در استان‌هایی مانند قزوین، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به طور کامل به اتمام رسیده است.
تقی رضایی گفت: در استان‌ها مانند کردستان یا استان‌های شمال کشور به دلیل وضعیت توپوگرافی منطقه و نوع زمین‌ها باید از سیاست‌های دیگری مثل شهرک‌سازی استفاده کنیم.در چنین شهرهایی باید مکان‌هایی را در خارج از محدوده و حریم شهرها پیش‌بینی کنیم تا موضوع تامین زمین در این شهرها هم به طور کامل به اتمام برسد.
به گفته سرپرست معاونت املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن قراردادهای این پروژه‌ها در استان‌ها دو ساله است .پس از گذشت دو سال از آغاز عملیات اجرایی واحدها به متقاضیان تحویل داده خواهد شد.
وزارت جهاد کشاورزی براساس ماده ۹ قانون جهش تولید مسکن بیشترین همکاری را در زمینه معرفی اراضی ملی واقع در حریم و محدوده شهرها به سازمان ملی زمین و مسکن داشته است در خصوص سایر دستگاه‌های اجرایی تا به امروز بحث معرفی زمین‌های مازاد به سازمان چندان مطلوب پیش نرفته اما با توجه به رویکرد و سیاست‌های دولت در تامین مسکن برای اقشار مختلف امیدواریم این همکاری به زودی به نتیجه برسد.
برای شناسایی این اراضی تحقیقات و بازدیدهای میدانی و همچنین عکس‌های هوایی است که با همین روش‌ها تاکنون توانسته‌ایم در حدود ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار زمین‌های داخل محدوده شهرها شناسایی کنیم.

۱۳ و ۱۴ شهریورماه برگزار می‌شود؛
نخستین رویداد فناورانه و نمایشگاه صنعت ساختمان و مسکن
نخستین رویداد فناورانه و نمایشگاه صنعت ساختمان و مسکن به همت ستاد وزارت راه و شهرسازی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی طی دو روز (۱۳ و ۱۴ شهریورماه) در تهران برگزار می‌شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نخستین رویداد فناورانه و نمایشگاه صنعت ساختمان و مسکن، ۱۳ و ۱۴ شهریورماه با برنامه‌ریزی‌های وزارت راه و شهرسازی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سالن پاکدامن مرکز تحقیقات برگزار می‌شود.
در این رویداد که با محوریت طرح جهش تولید مسکن است رویکردهای زنجیره تامین مسکن دانش‌بنیان، صنعتی‌سازی- افزایش سرعت و کیفیت، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های ساخت مدنظر برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه است.
هدف اصلی از طراحی و برگزاری رویدادهای مبنتی بر عرضه فناوری این است که فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان توانمندی‌های خود را معرفی کرده و با جلب نظر آن‌ها جهت همکاری تجاری‌، از سرمایه ، امکانات و سایر ظرفیت‌های سازمان‌ها و شرکت‌ها استفاده و نیازهای فناورانه آنها را مرتفع کنند. به همین منظور با توجه به شعار سال ۱۴۰۱ (تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین) و نیز اهمیت طرح جهش تولید مسکن در وزارت راه و شهرسازی‌، نخستین نمایشگاه صنعت ساختمان و مسکن با هدف دستیابی به ظرفیت های موجود برنامه ریزی و به مورد اجرا گذاشته می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران:
۱۴۵ هکتار زمین برای ساخت نهضت ملی مسکن در تهران مجوز گرفت
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از تسریع در ساخت و ساز نهضت ملی مسکن استان تهران و شروع واگذاری‌های جدید به کارگزاران خبر داد و گفت: ۱۴۵ هکتار زمین تحویلی دارای مجوزهای شروع عملیات اجرایی است.
«خلیل محبت خواه» از تحویل زمین سه سایت در جنوب غرب استان و شروع دور جدید ساخت و سازها در نهضت ملی مسکن خبر داد.
وی گفت: سایت‌های عدل آباد اسلامشهر به میزان ۶۰ هکتار، رباط کریم به میزان ۸۲ هکتار و نسیم شهر نیز در جوار شهرستان رباط کریم به میزان ۳ هکتار طی روز گذشته تحویل قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) شد.
وی با دعوت از کارگزاران برای شروع و مذاکره با اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، تصریح کرد: ۱۴۵ هکتار زمین تحویلی این اداره کل دارای مجوزهای شروع عملیات اجرایی بالاخص مجوز کمیسیون ماده ۵ است.
محبت خواه گفت: قبل از تحویل سایت‌های جدید طی یک سال گذشته در دولت سیزدهم تمام موارد مربوط به تامین زمین نهضت ملی مسکن در کمیته تخصیص زمین راه و شهرسازی استان تهران، دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ و کمیسیون‌های مربوطه در محل استانداری تهران با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی نهایی
شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران خواستار تسریع در عملیات اجرایی، تجهیز کارگاه و سایر موارد مرتبط توسط قرارگاه شد و از بازدید مقام عالی وزارت مهندس رستم قاسمی طی هفته‌های آتی از حوزه غرب و جنوب غرب استان تهران و آمادگی این اداره کل خبر داد.

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما