شناسهٔ خبر: 55719534 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

در پی اخبار مثبت مذاکرات هسته‌ای طی هفته گذشته صورت گرفت

نزول قیمت ارز، طلا و خودرو

ستاره صبح - الهام روحانی: هنوز نتیجه قطعی مذاکرات وین مشخص نیست، اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که توافق صورت می‌گیرد زیرا بازارها در هفته گذشته به مذاکرات چراغ سبز نشان دادند و قیمت‌ها نزولی شد. قیمت دلار که در هفته اول و دوم مردادماه در کانال 31 تا 32 هزار تومان بود؛ هفته گذشته وارد کانال ۲۹ هزار تومان شد. قیمت طلا نیز ریزش بی‌سابقه‌ای داشت به طوری که قیمت سکه در طول هفته گذشته 800 هزار تومان کاهش یافت و از کانال 14 میلیون تومان به کانال 13 میلیون تومان سقوط کرد. البته پاسخ مشروط ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا و عدم واکنش صریح طرف اروپایی به این پاسخ، بازار را دچار ابهام کرده است. در همین حال انتشار اخبار مثبت درباره حل شدن بخشی زیادی از اختلافات ایران با آمریکا امیدواری‌ در موردتوافق را افزایش داده است. به همین دلیل است که بازیگران بازار ارز، سکه، طلا و خودرو در روزهای گذشته به دنبال فروش بودند تا خرید. به گفته کارشناسان مالی اگر برجام احیا شود قیمت‌ها باز هم ریزش خواهد یافت.

صاحب‌خبر -

بازدهی بازارها
بازدهی بازارها در هفته چهارم مرداد ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که دو بازار مالی رشد و دو بازار افت را تجربه کرده‌اند. طلا و سکه هفته را کاهشی به پایان رساندند.

سکه ۸۰۰ و طلا ۵۸ هزار 
تومان ارزان شد
در هفته‌ای که گذشت با سقوط بهای اونس طلای جهانی و همچنین کاهش نرخ ارز در بازارهای داخلی، قیمت‌ سکه و طلا نیز در بازار با کاهش همراه شد؛ به‌گونه‌ای که هر قطعه سکه تمام طرح جدید ۸۰۰ هزار تومان و هر گرم طلا حدود 58 هزار تومان ارزان شده است. کاهش ۵۰ دلاری هر اونس طلا در جهان و افت قیمت‌ها در بازار ارز در داخل، قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی نیز با کاهش همراه شد. در حال حاضر هر اونس با کاهش ۵۰ دلاری به ۱۷۵۴ دلار رسیده است این در حالی است که در پایان هفته پیش‌ آن، از ۱۷۹۶ دلار هم فراتر رفته بود و در آستانه ۱۸۰۰ دلار قرار داشت.

آخرین قیمت
با توجه به آخرین معاملات روز پنجشنبه آخرین قیمت سکه و طلا در بازار و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، هر قطعه سکه تمام طرح جدید با کاهش ۸۰۰ هزارتومانی به ۱۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با ۹۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته، ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت داشت. همچنین نیم‌سکه با ۴۵۰ هزار تومان و ربع‌سکه با ۴۲۰ هزار تومان کاهش به ‌ترتیب (نیم‌سکه) هفت میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و (ربع‌سکه) چهار میلیون و ۵۸۰ هزار تومان تعیین قیمت شدند. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به ابتدای هفته دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دادوستد شدند.

کاهش حباب سکه 
به یک‌میلیون تومان
درحالی‌که در هفته دوم مرداد هر قطعه سکه تا یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار تومان نیز دارای حباب بود، در هفته قبل حباب سکه در محدوده یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قرار گرفت.

نوسان دلار در کانال 29 هزار تومان
قیمت دلار در هفته چهارم مرداد، ۰، ۱۰ درصد رشد داشت. این بازار هفته گذشته نیز، ۰، ۳۸ درصد رشد کرده بود. صرافی ملی، روز پنجشنبه ۲۷ مرداد، نرخ فروش دلار را ۲۸ هزار و ۵۳ تومان اعلام کرد. این در حالی است که روز پنجشنبه ۲۰ مرداد، تابلو صرافی‌ها رقم ۲۸ هزار و ۲۴ تومان را نشان می‌داد.
هفته گذشته قیمت دلار در کانال ۲۹ هزار تومان دررفت و آمد بود. تحولات مربوط به مذاکرات وین نوسانات این بازار را رقم زد. ظهر روز پنج‌شنبه، معامله‌گران، نرخ فروش دلار رابین ۲۹ هزار و ۵۰۰ تا ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام می‌کردند. کف و سقف دلار در کانال‌های تلگرامی نیز ۲۹ هزار و ۸۰۰ تا ۲۹ هزار و ۹۵۰ تومان ثبت شد.

افت طلا و سکه
بازدهی بازار طلا در هفته منتهی به ۲۸ مرداد ۱۴۰۱، با ۵، ۹۷ درصد افت همراه بود. طلا هفته گذشته نیز ۰، ۳۹ درصد افت را تجربه کرده بود.
قیمت طلا در روز پنجشنبه به گزارش اتحادیه طلا و جواهر تهران، به یک‌میلیون و ۲۷۹ هزار و ۶۰۱ تومان رسید. این در حالی است که هر گرم طلا در روز ۲۰ مرداد (پنج‌شنبه هفته قبل سوم مرداد)، یک‌میلیون و ۳۶۰ هزار و ۸۶۰ تومان معامله می‌شد. خریداران بازار سکه نیز هفته گذشته زیان کردند. این بازار در هفته چهارم مرداد با ۷، ۷۷ افت همراه بود. این رقم، بیش‌ترین بازدهی منفی در میان بازارهای مالی محسوب می‌شود. در حالی بر اساس اعلام اتحادیه، بازدهی سکه در چند هفته گذشته صفر بود.
قیمت سکه طرح جدید روز پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و روز ۲۷ مرداد ۱۳ میلیون و ۶۵۹ هزار تومان اعلام شد.

شوک برجام به بازار خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت گفت: اگر مذاکرات به نتیجه برسد، اثر روانی آن سبب می‌شود شوک شدیدی در بازار شاهد باشیم. به گزارش خبر آنلاین، سعید مو تمنی درباره وضعیت بازار خودرو گفت: با دریافت پالس‌ها و سیگنال‌های مثبت از احتمال امضا شدن برجام و در کنار آن پایین آمدن نرخ ارز، افت قیمت‌ها را در روزهای گذشته شاهد بودیم. وی افزود: این روزها بازار خودرو دچار سکون شده و افراد دست از معامله کشیده‌اند تا ببینند نتیجه مذاکرات چه می‌شود. مو تمنی، دلیل کاهش حدود ۷۵ میلیون تومانی قیمت پژو ۲۰۷ را عرضه خوب آن از سوی خودروساز عنوان کرد و به ایرنا متذکر شد:‌ هر خودرویی که با کاهش عرضه مواجه شود، افزایش قیمت خواهد داشت. بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو حاکی از ریزش گسترده قیمت‌ها در این بازار در یک هفته گذشته است. پراید ۱۱۱ از ۲۰۶ میلیون تومان در ابتدای هفته به ۲۰۴ میلیون تومان رسید و مدل ۱۳۱ آن نیز از ۱۸۵ میلیون تومان در ابتدای هفته، دیروز به ۱۸۴ میلیون تومان رسید و مدل ۱۵۱ سال ۱۴۰۰ آن نیز در این مدت ۳ میلیون تومان ارزان شد و ۱۷۴ میلیون تومان قیمت خورد. مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز از ۱۸۳ میلیون تومان در ابتدای هفته به ۱۸۰ میلیون تومان رسیده است. خودروهای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ از ۲۹۲ میلیون تومان در ابتدای هفته، دیروز به ۲۹۰ میلیون تومان رسید. تیبا صندوق‌دار مدل ۱۳۹۹ در این مدت یک‌میلیون تومان ارزان شد و ۱۸۴ میلیون تومان قیمت خورد.

پیش‌بینی قیمت دلار در شهریور
برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت نیوز گفت: دولت با انتشار اخبار مثبت برجامی توانست قیمت دلار را کند کنترل و ١٠ درصد کاهش دهد. تداوم این ریزش قیمت همچنان به اخبار برجامی بستگی دارد و تحلیلگران نمی‌توانند پیش‌بینی دقیقی انجام دهند. حق‌شناس توضیح داد: باید به این نکته توجه کرد که ارزش ذاتی دلار بالاتر از ارقام فعلی است. اما اگر همین جو خوش‌بینانه ادامه پیدا کند و منجر به توافق شود، بانک مرکزی می‌تواند قیمت را کنترل کند و به سمت ارقام پایین‌تر از قیمت فعلی سوق دهد. بازه ٢۶ هزارتا ٢٧ هزار تومان قیمت مطلوب سیاست‌گذار خواهد بود.

پیش‌بینی کاهش قیمت طلا و سکه در شهریور
کارشناسان معتقدند این روزها بازار طلا و سکه بدون توجه به بازار جهانی به‌طور کامل از دلار پیروی می‌کنند و در صورت تداوم کاهش قیمت ارز، در این بازار نیز ریزش قیمت ادامه می‌یابد.
علی صادقین، کارشناس بازارهای مالی، در گفتگو با تجارت نیوز گفت: در هفته پیش رو به‌احتمال‌زیاد اخباری موثق از نتایج مذاکرات وین منتشر می‌شود. در بازار داخلی همه چیز به قیمت دلار بستگی دارد. درنتیجه، به نظر می‌رسد در هفته آینده که وارد شهریور می‌شویم سکه امامی در کانال ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نوسان داشته باشد.
وی در رابطه با اونس جهانی افزود: پیش‌بینی می‌شود که اونس در بین ۱۷۸۰ تا ۱۸۲۰ دلار نوسان داشته باشد. اما صادقین نوسان بازار طلا را این‌گونه پیش‌بینی کرد که در هفته پیش رو شاهد نوسانات بین پنج‌تا هفت‌درصدی نرخ‌ها باشیم. صادقین یادآور شد: فعلاً سیاست‌های "فدرال رزرو" به سطحی رسیده که انتظار ۰٫۵ درصد افزایش نرخ بهره برای بازار در آمریکا وجود دارد. در این صورت نمی‌توان انتظار داشت که اونس جهانی با کاهش چندانی همراه شود.

نظر شما