شناسهٔ خبر: 55708067 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

مدیرکل منابع طبیعی مازندران - نوشهر خبر داد؛

خسارت آتش به 2 هکتار از اراضی جنگلی و کشاورزی بخش کجور/ آتش مهار و خاموش شد+ فیلم

موج نیوز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر با اشاره به پایان مهار و اطفا حریق، گفت: کل مساحتی دچار حریق شد در حدود 2 هکتار بوده است که از این مقدار سه هزار متر جزو اراضی ملی و جنگلی بود و سطح آن را به طور متناوب درختچه ها پوشانده بودند ولی مابقی اراضی کشاورزی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج مازندران، مسعود ملکی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه حدود ساعت 10:30 به ما اطلاع دادند که در منطقه «مالاک» بین روستای کوهپر و شهر پول آتش سوزی رخ داده است، اظهار داشت: بیشترین وسعت حریق در اراضی کشاورزی بود و گمانه زنی اولیه این است که احتمالاً برای آماده سازی زمین جهت شخم زنی اقدام به سوزندان باقیمانده ساقه های محصولات شد.

وی ادامه داد: این آتش سوزی به علت وزش باد در منطقه گسترش یافت و از محدوده خود خارج و مناطق همجوار که جزو اراضی و منابع طبیعی و جنگلی بود را دچار حریق کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر با بیان اینکه بنده هم بلافاصله جهت پایش میدانی و هماهنگی های لازم برای مهار و عملیات اطفا در محل وقوع این حریق حاضر شدم، تصریح کرد: عملیات مهار و اطفا حریق با کمک مردم، اهالی منطقه، نیروهای بسیج، بخشداری، شهرداری پول و جمعی دیگر از مسئولان در حدود ساعت 2 بعدازظهر به طور کامل مهار و خاموش شد. 

وی افزود: خودروی آتش نشانی شهرداری پول، لودر و تراکتور به محل حادثه اعزام شدند و با ایجاد آتش بُر از گسترش آتش جلوگیری به عمل آمد و در نهایت اطفا صورت گرفت.

ملکی با قدردانی از همه کسانی که در مهار و اطفا این حریق کمک کردند، درباره میزان وسعت آتش سوزی عنوان داشت: کل مساحتی دچار حریق شد در حدود 2 هکتار بوده است که از این مقدار سه هزار متر جزو اراضی ملی و جنگلی بود و سطح آن را به طور متناوب درختچه ها پوشانده بودند ولی مابقی اراضی کشاورزی بود. 

وی با تأکید بر اینکه بیشتر منطقه حریق حالت مرتعی بود، ابراز داشت: در حال حاضر به طور کامل نمی توان گفت که عامل انسانی موجب بروز این آتش سوزی شد اما بیش از 90 درصد آتش سوزی هایی که در اراضی جنگلی و منابع طبیعی رخ می دهد معمولاً عامل آن انسانی است که آن هم دو بخش عمدی یا غیرعمدی را شامل می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر، افزود: با توجه به اینکه این منطقه در زمره مناطق تفریحی و گردشگری باشد، قرار ندارد و بنابراین به نظر می رسد این آتش سوزی شاید به خاطر آماده سازی زمین های کشاورزی برای شخم زنی جهت کشت پاییزه رخ داده باشد و از کنترل خارج شد و گسترش یافت. 

وی بیان داشت: طبق برآورد اولیه از این جهت ممکن است بی احتیاطی انسانی سبب بروز این حریق شده باشد.

نظر شما