شناسهٔ خبر: 55688293 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

نحوه رفتار با مخالف، شاخص راستی آزمایی حقوق بشر | عماد باقی

صاحب‌خبر -

عماد باقی در روزنامه هم میهن نوشت: عنوان حقوق بشر اسلامی دارای دو اشکال جدی است. اولا عنوانی کاملا انفعالی و ناشی از ضعف و ثانیا پدیده ای کاملا سیاسی است زیرا کشورهای اسلامی در برابر انتقادات مکرر دنیای غرب در مورد حقوق بشر و حاکمیت دیکتاتوری ‌و بی قانونی در اغلب این کشورها حقوق بشر اسلامی را به عنوان یک سپر دفاعی برای خودشان ساختند هرچند در آخرین سند حقوق بشر اسلامی سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی کوشیدند از آن فاصله بگیرند.
مفهوم حقوق بشر اسلامی بیانگر نفی زیرکانه حقوق بشر به صورتی موجه است یعنی می خواهد بگوید آنچه به عنوان حقوق بشر در دنیا شناخته می شود را حقوق بشر واقعی نمی دانند و چیز دیگری را قبول دارند که حقوق بشر واقعی است و آن حقوق بشر اسلامی است.

وقتی به لیست برندگان جایزه حقوق بشر قوه قضاییه نگاه می کنیم معلوم می شود که این کار بیشتر یک کار سیاسی و ایدئولوژیک است

حالا که این کار شروع شده اگر اقداماتی به منظور حرفه ای شدن اهدای جایزه انجام شود می تواند نتایج مطلوبی به بارآورد و کمکی به پیشرفت حقوق بشر کند وگرنه اینهم تبدیل به یکی از تشریفات بی خاصیت و نمایشی دولتی خواهد شد.

اشکالی ندارد که یک دستگاه دولتی بخواهد جایزه حقوق بشر بدهد اما اولین و فوری ترین کاری که باید انجام دهد اعتباربخشی به جایزه است….یکی دیگر از ضروریات فرایند اعتبار بخشی اصلاح رویه ها در خود قوه است. قوه قضاییه اگر می‌خواهد جایزه حقوق‌بشری بدهد بهترین جایزه حقوق بشری این است که به گونه ای عمل کند که شهروندان و حتی دگراندیشان از آن خشنود باشند. همین الان کمیته حقوق بشر قوه قضاییه اینقدر که به دفاع از افراد خاصی در خارج از ایران می پردازد در داخل کاری نمی کند.

نظر شما