شناسهٔ خبر: 55660065 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا؛ اکنون توپ در زمین غرب است

جمهوری اسلامی ایران روز گذشته پاسخ و ملاحظات خود را درباره پیشنهاد مورا به اتحادیه اروپا ارائه داد و همان‌گونه که مقامات ایرانی هم عنوان کرده‌اند اکنون توپ در زمین غربی‌هاست و اگر آمریکا انعطاف لازم را داشته باشد، توافق در دسترس خواهد بود.

صاحب‌خبر -

 

سرویس سیاسی-

برخی رسانه‌های خارجی دیروز سه‌شنبه خبر دادند که اتحادیه اروپا پاسخ ایران درباره آخرین دور مذاکرات وین را دریافت کرده است.
برخی رسانه‌های فارسی هم پیامی را از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درخصوص پاسخ ایران به اروپا منتشر کرده‌اند که تا لحظه مخابره این خبر صحت آن بر خبرنگار فارس ثابت نشده است.
همچنین شبکه الجزیره به نقل از یک منبع ایرانی گزارش داد، تهران پاسخ خود را به اروپایی‌ها درباره پیشنهاد بازگشت به توافق هسته‌ای ارسال کرده است.
الجزیره به نقل از این منبع ایرانی نوشته، حل‌وفصل مسائل باقیمانده برای طرف‌های غربی دشوار نیست. وی همچنین به الجزیره گفته، فاصله زیادی با توافق احتمالی برای بازگشت به توافق هسته‌ای نداریم. نمی‌توانم بگویم که توافقی خواهد بود، ولی ما بیش از قبل به توافق نزدیک هستیم.
خبرگزاری رویترز نیز با تایید ارسال پاسخ ایران گزارش داد، اتحادیه اروپا جزئیاتی درباره محتوای پاسخ ایران ارائه نکرده است. اما خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال می‌گوید که ایران در نامه خود ایده‌هایی درباره اینکه چگونه می‌توان نگرانی‌هایش را برطرف کرد ارائه کرده است.
توپ در زمین آمریکاست
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و مذاکرات رفع تحریم‌ها، پاسخ ایران به اروپایی‌ها درباره پیشنهاد بازگشت به توافق هسته‌ای را سازنده توصیف کرد.
به نوشته اسپوتنیک، او گفت که توپ اکنون در زمین دولت آمریکاست و ایران پیشنهاد کرده است که در جریان اصلاح پیش‌نویس احیای توافق هسته‌ای، تضمین‌های مربوط به حفظ توافق در آینده تقویت شود.
نماینده دولت روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در ادامه گفت که دیدار قریب‌الوقوع در سطح وزرای خارجه درخصوص توافق هسته‌ای بعید
نیست.
آمریکا: پیشنهادات ایران را دریافت کردیم و در حال بررسی آن هستیم
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا را از طریق بروکسل دریافت کرده و در حال بررسی آن است.
این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته واشنگتن در حال انتقال دیدگاه‌هایش به اتحادیه اروپا است.
همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از یک سخنگوی اتحادیه اروپا نوشته گفته که پیشنهادات ایران را همراه با سایر طرف‌های برجام و آمریکا بررسی می‌کند.
این سخنگوی اتحادیه اروپا که رویترز اشاره‌ای به نام او نکرده گفت: «در حال بررسی پیشنهادات ایران هستیم و با سایر طرف‌های برجام و آمریکا درخصوص ادامه مسیر مشورت می‌کنیم.»
دیپلمات ارشد روس: درخواست‌های ایران درخصوص پیشنهاد اروپا معقول است
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت که درخواست‌های ایران درخصوص پیشنهاد اروپا برای احیای توافق هسته‌ای معقول است.
سی‌ان‌ان: ایران خواستار
دریافت غرامت در صورت
خروج آمریکا از برجام شده است
وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان هم مدعی شده ایران خواستار دریافت غرامت در صورت خروج دوباره آمریکا از برجام، به‌عنوان بخشی از مذاکرات رفع تحریم‌های وین شده است.
سی‌ان‌ان به نقل از یک دیپلمات در منطقه که اشاره‌ای به نام او نشده نوشته تهران به‌دنبال دریافت ضمانت‌هایی است مبنی بر اینکه چنان‌که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا از برجام خارج شود غرامت دریافت می‌کند. این دیپلمات منطقه که در جریان وضعیت مذاکرات قرار گرفته ایران ملاحظاتی درباره احتمال خروج رئیس‌جمهور بعدی آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم‌ها دارد.
وی گفته است: «به نظر می‌رسد به‌ویژه در موضوع تحریم‌های غیرمستقیم اعمال‌شده علیه شرکت‌های ایرانی فعال در خارج از این کشور، پیشرفت‌هایی صورت گرفته و دیدگاه‌ها به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند.»
این منبع، در ادامه مدعی شده است: «اصلی‌ترین مسئله برای احیای توافق، ضمانت‌هایی است که ایران درخواست کرده تا اطمینان حاصل کند در صورت خروج دولت‌های بعدی آمریکا از برجام غرامت دریافت خواهد کرد.»
مسئولیت‌گریزی آمریکا
در مذاکرات وین ادامه دارد
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه دوشنبه رویه همیشگی این کشور در عدم قبول مسئولیت بابت مذاکرات رفع تحریم‌ها را
ادامه داد.
پرایس بدون در نظر گرفتن اینکه آمریکا به‌عنوان مقصر فعلی وضعیت برجام بایستی اشتباهات گذشته را جبران کند گفت: «تنها راه برای بازگشت دوجانبه به توافق هسته‌ای ایران این است که تهران مطالبات فرعی بر برجام را کنار بگذارد.»
سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در ادامه تأکید کرد واشنگتن هیچ تحریم اعمال‌شده علیه ایران که ارتباطی با پرونده هسته‌ای نداشته باشد را رفع نخواهد کرد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «چنان‌که ایران نتواند بازگشت دوجانبه به برجام را بپذیرد آمریکا هم آماده است اجرای سخت‌گیرانه تحریم‌ها را ادامه دهد.»
ادعای ایندیپندنت: ایران
پیشنهاد اروپا را
به‌صورت مشروط پذیرفت
ایسنا نوشت: روزنامه ایندیپندنت با نقل‌قول از یک مقام غربی مدعی شد که ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای را به‌صورت مشروط پذیرفته است.
کانال تلگرام بخش فارسی روزنامه ایندیپندنت نوشت: یک دیپلمات غربی به نقل از هیئت مذاکره‌کننده فرانسوی به ایندیپندنت فارسی گفته است، ایران متن پیشنهادی اتحادیه اروپا در مورد احیای توافق هسته‌ای را به‌صورت مشروط می‌پذیرد. به این معنی که سیاست گام‌به‌گام لغو تحریم‌ها را در قبال بازگشت به تعهدات برجامی پیش
خواهد گرفت.
ادعای ایندیپندنت با استناد به اظهارات این مقام غربی در پی این مطرح می‌شود که در چند روز گذشته، با پایان یافتن مذاکرات وین درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای، ایران قرار شده بود به‌صورت مکتوب به این پیشنهادات پاسخ دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما