شناسهٔ خبر: 55656830 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آمریکا: پاسخ خود را به اتحادیه اروپا خواهیم داد/ اتحادیه اروپا: ایران درخواست های سختی درباره رفع تحریم ها دارد

صاحب‌خبر -
آمریکا: پاسخ خود را به اتحادیه اروپا خواهیم داد/ اتحادیه اروپا: ایران درخواست های سختی درباره رفع تحریم ها دارد

خبرگزاری آریا-جلسه فوق‌العاده شورای عالی امنیت ملی به ریاست رییس جمهور بعد از ظهر امروز دوشنبه درباره مذاکرات برجامی برگزار شد.
 به گزارش خبرگزاری آریا،در جلسه فوق‌العاده بعد از ظهر روز دوشنبه‌شورای عالی امنیت ملی به ریاست سید ابراهیم رئیسی، گزارش مبسوطی توسط علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان درباره گفت‌وگوهای مرتبط با رفع تحریم‌ها به اعضاء شورا ارائه و اعلام شد که جمع‌بندی نظرات کارشناسی در حال تدوین نهایی است.
گزارش ها حاکی است؛ علی باقری ضمن تشریح روند دور اخیر گفتگوها در وین، توضیحات کاملی پیرامون محتوای ایده‌های طرح شده توسط انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات ارائه کرد.
باقری در ادامه ضمن تشریح روند بررسی ایده‌ها در تهران گفت: بر اساس راهبردهای تعیین شده، پایان دادن به ادعاهای سیاسی مرتبط با مسائل پادمانی و ایجاد ضمانت‌های لازم برای اطمینان‌یابی از پایداری انتفاع اقتصادی ایران از توافق، محور گفتگوهای هیئت مذاکره‌کننده در وین بوده است.
او افزود: جلسات متعدد کارشناسی برای بررسی ایده‌های مذکور از بدو بازگشت هیئت به تهران برگزار شد و جمع‌بندی نظرات کارشناسی درحال تدوین نهایی است.
در جلسه امروز، اعضای شورا ضمن قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی هیئت ایرانی، بر تداوم اقدامات هیئت و سایر دستگاه‌های ذیربط تا حصول نتیجه نهایی تاکید کردند.

اولیانوف: سیگنال‌های دلگرم‌کننده‌ای از ایران دریافت می‌شود
نماینده روسیه در مذاکرات وین با استقبال از اظهارات امروز وزیر امور خارجه ایران درباره پاسخ به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا در زمینه احیای توافق هسته‌ای، تاکید کرد که روسیه هیچ گاه مانعی سر راه احیای توافق نبوده و نخواهد بود.
 میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی و مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات وین، در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر این که آیا پیش از آن که متن پیشنهادی اتحادیه اروپا ارائه شود، مشورتی با طرف روسی انجام شده بود و آیا روسیه هم در صورتی که ایران متن پیشنهادی را بپذیرد، توافق را خواهد پذیرفت یا نه، در صفحه توییترش نوشت: من از «متن پیش‌نویس اتحادیه اروپا» اطلاعی ندارم. متنی که روی میز مذاکرات قرار دارد، توسط تمامی طرفین مذاکرات وین تشریح شده. اتحادیه اروپا فقط در تاریخ 8 اوت، چند اصلاحیه به آن وارد کرد.
اولیانوف در ادامه گفت: روسیه هیچ وقت مانعی سر راه احیای برجام[توافق هسته‌ای] نبوده و نخواهد بود.
او دقایقی پیش در واکنش به اظهارات امروز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران درباره پاسخ ایران به پیشنهادات اتحادیه اروپا هم در صفحه توییترش نوشت: سیگنال‌های دلگرم‌کننده‌ای از ایران دریافت می‌شود.


اتحادیه اروپا: ایران درخواست های سختی درباره رفع تحریم ها دارد
لورا روزن، خبرنگار آمریکایی که تحولات پرونده هسته‌ای ایران را دنبال می‌کند، در توییتی به نقل از یک مقام اتحادیه اروپا که نامش را فاش نکرد نوشت که ایران «فقط در مورد رفع تحریم‌ها» واکنش نشان داده که تعبیر آن شاید این باشد که ایران باقی پیشنهادها را پذیرفته است. این مقام گفت: «اما آنها درخواست‌های سختی در مورد تحریم‌ها دارند.»
لورا روزن، خبرنگار آمریکایی که تحولات پرونده هسته‌ای ایران را دنبال می‌کند، در توییتی نوشت که یک مقام اتحادیه اروپا تایید کرده پاسخ ایران به متن پیشنهادی برای احیای برجام دریافت شده.
 خانم روزن بعدا در توییتی به نقل از این مقام اتحادیه اروپا که نامش را فاش نکرد نوشت که ایران «فقط در مورد رفع تحریم‌ها» واکنش نشان داده که تعبیر آن شاید این باشد که ایران باقی پیشنهادها را پذیرفته است. این مقام گفت: «اما آنها درخواست‌های سختی در مورد تحریم‌ها دارند.»
در همین حال محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده هسته ایران هم گفته است که «در الجزیره عربی عرض کردم که در پاسخ ارائه شده توسط ایران، دغدغه ها نسبت به چند مسئله باقی مانده مطرح شده. ولی اینها مسائلی نیستند که غربی ها نتوانند حل کنند. به توافق نزدیکتر هستیم، ولی تا مشکلات باقیمانده حل و فصل نشوند، کار تمام نیست.

آمریکا : پاسخ خود به پیشنهاد اروپا را به اتحادیه اروپا خواهیم داد
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه دوشنبه گفت: «تن‌ها راه برای بازگشت دوجانبه به توافق هسته‌ای ایران این است که تهران مطالبات فرعی بر برجام را کنار بگذارد.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «چنانچه ایران نتواند بازگشت دوجانبه به برجام را بپذیرد آمریکا هم آماده است اجرای سخت‌گیرانه تحریم‌ها را ادامه دهد.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه دوشنبه گفت که آمریکا پاسخ خود به پیشنهاد اروپا را به صورت محرمانه به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا خواهد داد.

آمریکا تحریم های غیرهسته ای ایران را تعلیق یا لغو نخواهد کرد
وی در ادامه اظهار داشت که برای احیای برجام، ایران باید "مطالبات فرعی" خود را کنار بگذارد. اگر ایران نتواند بازگشت به برجام را بپذیرد، آمریکا آماده اعمال تحریم خواهد بود. آنچه در پرونده هسته‌ای ایران قابل مذاکره است، تکمیل شده و ما موضع خود را که به اروپایی‌ها تحویل داده‌ایم، فاش نمی‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: دیپلماسی تنها راه برای اعمال محدودیت بر برنامه هسته‌ای ایران است. ما آماده‌ایم تا تنها بر سر همین مسئله مذاکره کنیم. اگر ایران نتواند بازگشت به برجام را بپذیرد، آمریکا آماده اعمال تحریم خواهد بود. آنچه در پرونده هسته‌ای ایران قابل مذاکره است، تکمیل شده و ما موضع خود را که به اروپایی‌ها تحویل داده‌ایم، فاش نمی‌کنیم.
ندپرایس گفت:‌ما هیچ برنامه‌ای برای کاهش یا تعلیق تحریم‌های اعمال شده علیه ایران که به پرونده هسته‌ای مربوط نیست، نداریم.

نظر شما