شناسهٔ خبر: 55645557 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ادعای پولیتیکو در مورد محتوای پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا

صاحب‌خبر -

شفقنا-نشریه پولیتیکو درباره پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای گزارشی تهیه کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ پولیتیکو نوشت: مقامات ایرانی و غربی روز دوشنبه گفتند که ایران همچنان نسبت به پیش‌نویس توافق برای احیای توافق هسته‌ای 2015 که با قدرت‌های جهانی منعقد شد، ملاحظاتی دارد. این آخرین نشانه ای بود که معلوم می‌کرد مذاکرات برای بازگرداندن توافق می تواند به خوبی از آنچه که برخی پیش از این به عنوان ضرب الاجل روز دوشنبه توصیف کرده بودند، بگذرد.

به گفته یک مقام ارشد غربی، پاسخ ایران عصر دوشنبه به وقت بروکسل توسط اتحادیه اروپا دریافت شد. پاسخ بیشتر بر سوالات باقیمانده مرتبط با تحریم ها و تضمین ها در مورد تعامل اقتصادی متمرکز است. طی چند ماه گذشته، ایران به طور مستمر خواستار اطمینان از اینکه می‌تواند از مزایای اقتصادی یک توافق بازسازی‌شده بهره ببرد، داشته است.

به گفته همین مقام، در پاسخ ایران هیچ درخواست دیگری در رابطه با تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره منشأ آثار متعدد مواد هسته‌ای که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سایت‌های مختلف ایران در گذشته پیدا کرده‌اند، وجود ندارد ندارد. تهران چند سال است با این تحقیقات مخالفت کرده و اصرار دارد که احیای توافق هسته ای تنها در صورتی امکان پذیر است که این تحقیقات توسط آژانس یک بار برای همیشه بسته شود.

اتحادیه اروپا پیش‌نویسی را تهیه کرده است که در صورتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کند که ایران پاسخ‌های معتبری را در مورد منشأ آثار اورانیوم قبل از به اصطلاح روز اجرای مجدد (روز اجرایی شدن توافق هسته‌ای) ارائه کرده، روند احیای توافق امکان پذیر باشد. اما این پیشنهاد همچنین ایران را قادر می‌سازد تا در صورت باز ماندن تحقیقات، روز اجرای مجدد را مسدود کند.

هیچ تایید نهایی مبنی بر پذیرفتن این توافق پیشنهادی اتحادیه اروپا در مورد تحقیقات پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی ایران وجود ندارد – یا اینکه آیا ایران آن را از جمع گزینه‌های روز میز خود برداشته است یا خیر – اما به نظر می‌رسد حداقل در پاسخ فعلی، اشاره‌ای به آن نشده است.

پولیتیکو مدعی شد: پاسخی که ارائه شد نشان می‌دهد که ایران می‌خواهد به مذاکره درباره برخی از جنبه‌های متن پیش‌نویس ادامه دهد و از ارائه پاسخ نهایی در مورد قبول یا رد توافقی که یک هفته پیش در وین روی میز اتحادیه اروپا گذاشته شد، سر باز می‌زند. ایران پیش از این ملاحظاتی در مورد منشاء اورانیوم، حذف سپاه از لیست تروریستی آمریکا و همچنین تضمین‌های آمریکا مبنی بر عدم خروج از توافق در دولت‌های آینده داشته است.

به گفته این مقام غربی، با این حال، پاسخ ایران «خیلی تحریک آمیز یا خواهان تنش بیشتر» به نظر نمی رسد.

گفتنی است هنوز اروپا و آمریکا در مورد پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا که هفته گذشته ارائه شده بود، اظهارنظری نکرده‌اند.

نظر شما