شناسهٔ خبر: 55638402 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

ترکیه تحرکات بزرگ نظامی خود را در شمال سوریه از سر گرفت!

صاحب‌خبر -
 
 
علی‌رغم مخالفت‌ها و هشدارها کاروان ارتش ترکیه با محموله سلاح‌های سنگین از جمله‌تانک و توپخانه وارد استان ادلب سوریه شده و به نظر می‌رسد خود را مهیای عملیات نظامی می‌کند.
دمشق، ایران و روسیه هشدارهای مکرری داده و مخالفت‌های پی‌درپی خود را با عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه اعلام کرده‌اند. تهران هشدارهای جدی را در عالی‌ترین سطوح به اردوغان و دولتش داد که مرتکب اشتباه نشود و این عملیات را آغاز نکند. از مسکو نیز هشدارهایی به آنکارا رسیده است. حتی در درون ترکیه صداهای مختلفی بلند شده که این عملیات را محکوم کرده است. اما به نظر می‌رسد رویاهای اردوغان همچنان زنده است و واقعیت‌های بیرونی نتوانسته او را هوشیار کند! طبق گزارش‌هایی که دیروز منتشر شده ارتش ترکیه شامگاه یکشنبه کاروانی متشکل از سلاح‌های سنگین، توپخانه و‌تانک را وارد استان ادلب در شمال غرب سوریه کرده و این سلاح‌ها در مناطق مختلف استان توزیع شده‌اند. به گزارش فارس، این کاروان متشکل از ۲۵ قبضه ادوات نظامی از جمله توپخانه خودکششی «گووزدیکا ۲اس۱» و «آکاتسیا» بود و عمده آنها در مراکز دیدبانی ارتش ترکیه در جنوب ادلب توزیع شده‌اند. ترکیه ۷۴ مرکز دیدبانی در استان ادلب دارد که ۲۳ مورد آنها در منطقه «جبل الزاوریه» قرار گرفته است. این نقاط نظامی طبق توافق «منطقه کاهش تنش» میان ایران، ترکیه و روسیه در اردیبهشت ۱۳۹۶ ایجاد شده است. طبق توافق کشورهای ترکیه، روسیه و ایران استان ادلب و شمال حماه ذیل توافق «منطقه کاهش تنش» تعریف می‌شوند. طبق این توافق ترکیه ۱۲ پست دیده‌بانی و ایران و روسیه مجموعا هشت پست دیده بانی در ادلب ایجاد کردند. ترکیه پس از آن بارها تعداد مراکز به اصطلاح‌ دیده‌بانی خود را افزایش داده است. ارتش سوریه معتقد است که آنکارا مراکز دیده‌بانی خود را به جای نظارت بر آتش‌بس به مکانی برای پشتیبانی تسلیحاتی و لجستیکی از تروریست‌ها در ادلب تبدیل کرده است. گفتنی است، ورود این تجهیزات جدید ارتش ترکیه به استان ادلب پس از سخنان «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه این کشور درخصوص لزوم مصالحه معارضان با دولت دمشق برای یافتن یک راه‌حل طولانی مدت صورت می‌گیرد. چاووش اوغلو همچنین پنجشنبه شب هفته گذشته نیز گفت که سال گذشته در حاشیه نشست جنبش عدم تعهد در بلگراد دیدار کوتاهی با 
«فیصل مقداد»، وزیر خارجه سوریه خود داشته است.
حملات موشکی رژیم صهیونیستی 
خبر دیگر جنگ سوریه آنکه پایگاه خبری صهیونیستی «کودکود» مدعی شد چند حمله در مناطق مختلفی از سوریه انجام شده است که جزئیات آن، بعدا اعلام خواهد شد. یک منبع نظامی سوریه، در خبرهای تکمیلی این حمله، گفت که شامگاه یکشنبه، دشمن اسرائیلی با چند موشک از سمت جنوب شرق بیروت، چند منطقه را در ریف دمشق هدف قرار داد. به گفته این منبع، همزمان با این حمله، یک حمله دیگری هم از سمت دریا صورت گرفت که در پی آن، مناطقی در جنوب طرطوس هدف قرار گرفت، ولی پدافند هوایی ارتش سوریه، با موشکها مقابله نموده و تعدادی را سرنگون کرد. به گزارش فارس، وی خبر داد که این حمله، باعث کشته شدن سه نظامی و زخمی شدن سه نفر دیگر شده است.
حمله پهپادی به پایگاه غیرقانونی آمریکا
همچنین صبح دیروز پایگاه آمریکایی «التنف» در مرز سوریه و عراق با پهپادهای انتحاری مورد حمله قرار گرفت. ائتلاف بین‌المللی موسوم به ائتلاف ضد داعش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهای ائتلاف به همراه گروه تروریستی«مغاویر الثوره» با حمله پهپادی امروز مقابله کرده است. ائتلاف مدعی شد، یکی از پهپادها را ساقط و با دیگری مقابله کرده و حمله مذکور خسارات جانی و مالی نداشته است. برخی از منابع گزارش کرده‌اند، تعداد زیادی پهپاد بال ثابت بمب‌گذاری شده، پایگاه مذکور را هدف گرفته‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما