شناسهٔ خبر: 55618302 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

دیدگاه‌ مردم و مسئولان درباره بحران آبی شهرکرد پس از ۸ روز مشقت بار

صاحب‌خبر -
 

سرویس شهرستان ها: وزیر نیرو در پی تداوم روزهای کم آبی و بی آبی اهالی مناطقی از چهارمحال و بختیاری، دیروز در سفر به این استان مشکلات مردم در این حوزه را از نزدیک مشاهده و بررسی کرد.
علی اکبر محرابیان در سفر به چهارمحال و بختیاری، به طور میدانی مشکل تامین آب شرب شهرکرد و شهرها و روستاهای در مسیر خط انتقال چشمه کوهرنگ را از نزدیک مورد بررسی و پیگیری قرار داد.
وی در این سفر از تصفیه‌خانه رفع کدورت آب گردنه خلک شهرکرد دیدن کرد و پس از آن وضع چشمه کوهرنگ و میزان گل‌آلودگی آن را از نزدیک مورد بررسی قرار داد.
گل آلودگی آب شرب و بی آبی در این منطقه از ۱۶ مرداد و درپی وقوع بارش‌های سیل‌آسا در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد و سبب شد آب چشمه کوهرنگ که از چشمه‌های مهم و حیاتی این استان به شمار می‌رود از مدار آبرسانی خارج شود ؛ بر همین اساس تنش آبی ۷ شهر و ۳۴روستای این استان را فرا گرفت.
نصب تجهیزات رفع کدروت، اضافه شدن تعدادی تانکر آبرسانی به امکانات چهارمحال و بختیاری و توزیع آب در محلات، راه‌اندازی ایستگاه‌های بسته‌بندی آب و اضافه کردن تعدادی چاه از بخش کشاورزی، شهرداری و دستگاه‌های اجرایی از جمله اقداماتی است که تاکنون برای رفع مشکل انجام شده است اما اکنون ۷ روزاز زمان بحران گل‌آلود شدن آب سرچشمه کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری و کاهش منابع آب شرب در برخی از نقاط این استان می‌گذرد و مردم همچنان با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند به نحوی که عده‌ای از مردم به ویژه در شهرکرد نسبت به اُفت فشار یا نبود آب در لوله‌های آب شرب خانه هایشان گلایه مند که همین موضوع و نارضایتی مردم از وضع موجود، سبب شد وزیر نیرو شخصا در سفر به منطقه، موضوع را مورد بررسی قرار دهد.
سخنان مردم
شماری از اهالی استان در گفتگوی تلفنی یا از طریق شبکه‌های اجتماعی خواهان رفع کامل مشکل آب شرب خود در شهرکرد، مرکز استان هستند.
نظری از ساکنان میرآباد غربی شهرکرد می‌گوید: متاسفانه چند روزی است که آب شرب در لوله‌های طبقه بالای ساختمان وجود ندارد و آب با تانکر به محله منتقل می شود ،لذا باید آب را در ظروف پلاستیکی ذخیره کنیم.
محمدی از مغازه‌داران سرچشمه‌ها هم می‌گوید: آب در برخی از نقاط این منطقه اُفت بسیار شدیدی داشت که وضع بهتر شده است اما مانند روزهای اول نیست.
خانم حیدری از اهالی میدان فرودوسی هم تاکید می کند: در این منطقه یک چاه قدیمی بود که دوره‌های گذشته مردم از آن آب می آورند ولی اکنون خشک شده است . از سویی دیگرهمچنان در خیایان فردوسی جنوبی با فشار بسیار کم آب در لوله ها مواجهیم.
همچنین رضایی از اهالی میرآباد شرقی شهرکرد با انتقاد از افزایش قیمت آب معدنی در برخی از نقاط شهرکرد خواستار برخورد جدی درزمینه افزایش قیمت این کالای مورد نیاز شده است.
حیدری دروازه سامان هم می‌گوید: به دلیل افت شدید آب در لوله‌ها نه آبگرمکن و نه ماشین لباسشویی روشن نشد و مردم مجبور شدند برای بهداشت و شست وشوی لباس ها به کنار جوی در نزدیکی یکی از شهرهای دیگر بروند.
در این بین شبکه‌های اجتماعی هم به انتقاد از قطعی یا افت فشار آب در برخی از مناطق شهرکرد پرداخته‌اند و در این چند روز بخشی از مطالبات مردمی در خصوص آب شرب را منتشر کرده‌اند.
گزارش ها از شهرکرد حاکیست مسئولان برای رفع این بحران در حال تلاش هستند و مدیرعامل شرکت آبفای کشور به دستور وزیر نیرو در استان مستقر شده است .همچنین نشست‌های مدیریت بحران و فرمانداری شهرکرد ، حضور میدانی استاندار، معاونان و نماینده شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی برای رفع این معضل شدت یافته است و تمامی اقدامات برای رفع این مشکل در حال انجام است.
پاسخ مسئولان چیست؟
به گزارش ایرنا، فرماندار شهرکرد از تلاش‌های به عمل آمده برای رفع کدورت چشمه کوهرنگ خبر می دهد و می گوید: پس از این که چشمه کوهرنگ وارد مدار شد، رسوب گل و لای در لوله‌ها به خازج شدن مجدد آن از مدار انجامید که تلاش‌ها برای بازگشت به اوضاع سابق ادامه دارد.
عبدالعلی ارژنگ افزود: همه امکانات و تجهیزات برای رفع مشکل آب شرب مردم بسیج و تاکنون ۱۱حلقه چاه از فرودگاه شهرکرد، شهرداری و چاه‌های کشاورزی وارد مدار شده است ؛ دبی ورودی مجموع این چاه‌ها ۱۵۰لیتر بر ثانیه است و علاوه‌بر آن آبرسانی سیار به مناطق مختلف شهر توسط ۷۰تانکر ادامه دارد.
فرماندار کوهرنگ تاکید کرد: در کنار آن استفاده از خط پدافندی از سامان به شهرکرد در دستور کار قرار گرفت و از این طریق هم ۸۰لیتر بر ثانیه آب وارد مخازن می‌شود که تاکید بر این است که آب تامین شده بر اساس عدالت منطقه‌ای سهمیه‌بندی شود اما موضوع به سبب افت شدید مخازن امکانپذیر نشد.
ارژنگ، نیاز معمول شهر شهرکرد به آب شرب را ۶۵۰لیتر بر ثانیه عنوان کرد و گفت: با توجه به قطعی‌های مکرر آب طی روزهای اخیر، نیاز به آب افزایش پیدا کرده و باید ۸۰۰لیتر بر ثانیه آب تامین شود.
وی در پایان نسبت به طولانی‌شدن رفع مشکل آب شرب از مردم عذرخواهی کرد .

برچسب‌ها:

نظر شما