شناسهٔ خبر: 55614695 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

حصول توافق نهایی در هفته آینده/ برجام دیگر احیا نمی‌شود؟

نماینده دائم روسیه در مذاکرات برجام گفت: در صورت پیشرفت مطلوب اوضاع، توافق نهایی بر سر احیای برجام احتمالا تا هفته آینده حاصل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، نماینده دائم روسیه در مذاکرات برجام گفت در صورت پیشرفت مطلوب اوضاع، توافق نهایی بر سر احیای برجام احتمالا تا هفته آینده حاصل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین در مصاحبه با ایتارتاس گفت: در صورت پیشرفت مطلوب اوضاع، توافق نهایی بر سر احیای برنامه جامع اقدم مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران ممکن است تا هفته آینده حاصل شود.

اولیانوف گفت: «در صورت پیشرفت مطلوب شرایط، شاید تا هفته آینده توافق حاصل شود. اگرچه، این در صورتی ممکن است که همه کشور‌های شرکت کننده در گفتگو‌های وین با نسخه متنی که هماهنگ کنندگان اروپایی هشتم اوت ارائه کردند، موافقت کنند. (درباره اینکه) آیا اصلاحیه‌ها و مخالفت‌هایی ظاهر می‌شود، در حال حاضر پیش بینی درباره تحولات بیشتر دشوار است. باید تا آغاز هفته آینده منتظر بمانیم.»

اولیانوف افزود: هماهنگ کنندگان اتحادیه اروپا اصلاحیه‌هایی در متن ایجاد کرده اند که در حال حاضر روی میز است.

او تصریح کرد: «این متن اتحادیه اروپا نیست، بلکه متن تدوین شده توسط همه شرکت کنندگان در گفتگو‌هایی است که از آوریل گذشته ادامه داشته است. نمایندگان اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده می‌توانند گزینه‌هایی برای توافق پیشنهاد کنند، که این کار را کردند. در واقع ظاهراً آمریکا موافقت کرده است و در عین حال ایران هنوز موضع خود را درباره این متن اعلام نکرده است و به همین دلیل درباره مسائلی که ایران هنوز ممکن است داشته باشد گمانه زنی نخواهم کرد.»

برجام دیگر احیا نمی‌شود

به نقل از اقتصادنیوز، مطهرنیا در رابطه با انگیزه‌های آمریکا از اعلام زودهنگام موافقت خود با پیشنهادهای اروپا، عنوان کرد: «هیچ‌کس از متن توافق خبر ندارد مگر مذاکره‌کنندگانی که در مذاکرات حضور داشته‌اند و رهبران پایتخت‌های آنان. هنوز متنی منتشر نشده ولی مطمئنا متنی که اروپا تهیه می‌کند مورد توجه ایالات متحده آمریکاست.

آنچه مسلم است این نکته است که هم اتحادیه اروپا و هم آمریکا و حتی کشورهایی مانند چین و روسیه نمی‌خواهند ایران از جایگاه تعریف‌شده خود در نظام بین‌المللی و منطقه‌ای خارج و به یک قدرت رقیب تبدیل شود، بنابراین ایران در پذیرش این توافق با چالش روبه‌روست و نمی‌تواند به‌راحتی توافق موجود را بپذیرد.»

وی در خصوص اینکه آیا نهایتا شاهد احیای برجام خواهیم بود یا خیر، بیان کرد: «برجام دیگر احیا نمی‌شود، آنچه به دست می‌آید چیزی است تنها به نام برجام و احیای برجام.

در واقع برجام پایان یافته و فقط نام آن باقی مانده است. حتی برجام در زمان تولد خود ناقص بود؛ چراکه برجام برنامه جامع اقدام مشترک است نه برنامه پرونده هسته‌ای ایران. بنابراین نام برجام پذیرفته شده، اما هیچ‌گاه برنامه جامع اقدام مشترکی در همه‌ مسائل ایران و آمریکا در مسیر مذاکرات شکل نگرفته است.»

 

نظر شما