شناسهٔ خبر: 55581848 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

احتمال تکرار فاجعه چرنوبیل قوت گرفت؛ حمله موشکی مجدد به بزرگترین نیروگاه اتمی اوکراین

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا در اوکراین در حالی برای دومین بار هدف حمله موشکی قرار گرفت که روسیه و نهادهای بین المللی درباره احتمال تکرار فاجعه نیروگاه اتمی چرنوبیل در سال ۱۹۸۶، هشدار دادند.
نیروگاه اتمی «زاپروژیا» در اوکراین برای دومین بار هدف حمله موشکی قرار گرفت و این بار هم مسکو و کی‌یف یکدیگر را به این حمله متهم کردند. روسیه و اوکراین یکدیگر را به شلیک پنج موشک به انبار پسماندهای رادیواکتیو بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا متهم کردند. از یک سو سازمان اتمی اوکراین می‌گوید دور جدید حملات روسیه به نیروگاه زاپروژیا علیه یکی از شش رآکتور آن موجب به راه افتادن دود غلیظ و آسیب به حسگرهای پرتوزایی شده است و از سوی دیگر شبکه «راشا تودی» به نقل از یکی از مقامات محلی نوشت، نیروهای اوکراینی با استفاده از توپخانه سنگین، از کرانه رود دنیپر این حمله را انجام دادند. این مقام دولت محلی گفته است نیروهای اوکراینی در تلاشند انبار بتنی را که هزاران تُن پسماند رادیواکتیو در آن نگه‌داری می‌شود تخریب کنند. این دومین بار است که نیروگاه اتمی زاپروژیا که تحت کنترل نیروهای روسی و توسط کارشناسان اوکراینی اداره می‌شود هدف حمله موشکی قرار می‌گیرد. در این حال وزارت خارجه روسیه حمله ارتش اوکراین به نیروگاه اتمی زاپروژیا را اقدامی تروریستی توصیف کرد. «ایوان نِچایف» معاون سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: بمباران نیروگاه زاپروژیا توسط اوکراین یک اقدام تروریستی است و می‌تواند منجر به فاجعه‌ای شود که پیامدهای آن فراتر از حادثه چرنوبیل است. نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی هم غرب را به تحریک کی‌یف برای حمله به نیروگاه اتمی زاپروژیا متهم کرد. میخائیل اولیانوف تاکید کرد که کشورهای غربی در بمباران نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا توسط نیروهای اوکراینی سهیم هستند. اولیانوف افزود: کشورهای غربی تمایلی به درخواست از اوکراین برای توقف بمباران نیروگاه هسته‌ای در زاپروژیا ندارند و این امر باعث شده است کی‌یف به این اقدامات خطرناک و مملو از فاجعه هسته‌ای ادامه دهد.
از سویی شرکت‌کنندگان در نشست شورای امنیت درباره حملات موشکی به بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا ضمن ابراز نگرانی شدید از احتمال وقوع حوادث فاجعه‌بار، از بازدید آژانس از این تأسیسات حمایت کردند. نشست شورای امنیت سازمان ملل با محور حملات علیه نیروگاه اتمی زاپروژیا در اوکراین، به درخواست روسیه برگزار شد. در این جلسه، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنرانی ویدئوی گفت: اقدامات نظامی در مجاورت چنین تأسیسات اتمی بزرگی ممکن است تبعات بسیار جدی داشته باشد.
مدیرکل آژانس با اشاره به لزوم غیرنظامی شدن این تأسیسات گفت، حمله موشکی اول، پنجم آگوست (جمعه هفته گذشته) رخ داد که موجب انفجارهای متعددی اطراف پست‌های برق این نیروگاه شد. این حادثه موجب قطعی برق یکی از رآکتورها شد و سیستم حفاظت اضطراری آن را به کار انداخت. وی هشدار داد که هرگونه فاجعه اتمی غیر قابل قبول است و ممانعت از آن باید هدف مشترک همه باشد. «واسیلی نِبِنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل هم در این نشست گفت: ما مکرراً به کشورهای غربی هشدار داده‌ایم که اگر دولت کی‌یف را سر عقل نیاورند، به شنیع‌ترین و غیرمنطقی‌ترین اقدامات دست خواهد زد که در فراتر از مرزهای اوکراین نیز قابل جبران نخواهد بود و متأسفانه این دقیقاً همان چیزی است که اکنون در حال وقوع است. در مقابل، نماینده اوکراین در سازمان ملل گفت، خروج نظامیان روس از این نیروگاه و بازگشت آن به کنترل مشروع اوکراینی‌ها تنها راه از بین رفتن تهدیدات اتمی در زاپروژیا است. نماینده آمریکا نیز در این نشست شورای امنیت گفت: علت وقوع چنین حوادثی مخفی نیست و علت آن حمله روسیه به کشور همسایه مستقل خود است. نماینده چین به‌عنوان ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل نیز گفت: چین به‌طور دقیق امنیت تأسیسات اتمی اوکراین را پایش می‌کند و بابت حملات اخیر به نیروگاه زاپروژیا عمیقاً نگران است. در این حال دبیرکل سازمان ملل متحد درخواست کرد که نیروگاه اتمی زاپروژیا واقع در جنوب شرقی اوکراین به‌عنوان منطقه غیرنظامی شناخته شود. «آنتونیو گوترش» همچنین خواستار خروج پرسنل و تجهیزات نظامی روسیه و عدم استقرار نیرو یا تجهیزات بیشتر از سوی طرفین در این نیروگاه اتمی شد. دبیرکل سازمان ملل با درخواست از روسیه و اوکراین برای حمله نکردن به هیچ بخشی از این تأسیسات یا مناطق اطراف آن، تاکید کرد: این تأسیسات نباید به عنوان بخشی از هیچ عملیات نظامی مورد استفاده قرار گیرد.

نظر شما