شناسهٔ خبر: 55580398 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

احضار ترامپ به دادستانی نیویورک به اتهام فرار مالیاتی

صاحب‌خبر -

 

سرویس خارجی-
دادستانی کل نیویورک چند روز پس از این که «اف بی‌آی» به خانه ترامپ حمله کرد، او را برای تحقیقات در مورد فعالیت‌های تجاری و فرار مالیاتی احضار کرد. ترامپ اخیرا گفته بود نظام سیاسی حاکم بر آمریکا نمی‌خواهد او در انتخابات بعدی شرکت کند!
با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا در آبان ماه سال جاری فضای سیاسی آمریکا نیز به سمت تنش و افزایش کشمکش‌های سیاسی بین دو حزب دموکرات و جمهوری خواه پیش می‌رود. نوک پیکان حمله دموکرات‌ها نیز این روزها متوجه ترامپ رئیس‌جمهور سابق این کشور است. ترامپ خیز بلند خود را برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس‌جمهور در انتخابات 2024 آمریکا برداشته و همین مسئله دموکرات‌ها را که با جوبایدن، اوضاع خوبی را ندارند، نگران کرده است. دور جدید تنش‌ها مربوط می‌شود به سه شنبه هفته گذشته و زمانی که «اف بی‌آی» به دستور دادستان کل این کشور وارد عمارت ترامپ در فلوریدا شد و پس از چند ساعت تفتیش هزاران سند محرمانه را که او هنگام ترک کاخ سفید از ریاست‌جمهوری آورده بود، توقیف کرد. به دنبال این اقدام حامیان ترامپ به شدت به دموکرات‌ها حمله کرده و خواستار انحلال اف بی‌آی شدند. در شبکه‌های اجتماعی نیز هشتگ «جنگ داخلی» به شدت داغ شد. در همین ارتباط بود که روزنامه انگلیسی «گاردین» گزارش داد مأموران «اف بی‌آی» که به عمارت «دونالد ترامپ» در «مارالاگو» ایالت فلوریدا حمله کردند، علاوه‌بر یک‌سری اسناد محرمانه، به دنبال اسناد محرمانه‌ای درباره تسلیحات اتمی بودند. روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» هم به نقل از «افراد آگاه» از تحقیقات اف بی‌آی گزارشی منتشر و اعلام کرد که ظاهراً اسناد تسلیحات اتمی در بین چیزهایی بوده که مأموران اف بی‌آی در عمارت مارالاگو دنبال می‌کرده‌اند. آنها مشخص نکردند که چه نوع سندی را دنبال می‌کردند؛ زرادخانه خود آمریکا یا اسناد تسلیحات اتمی کشوری دیگر؟! این گزارش ساعاتی پس از آن منتشر شد که «مریک گارلند» دادستان کل تصریح کرد شخصاً مجوز دولتی برای تفتیش خانه ترامپ را صادر کرده است. در چنین فضایی ناگهان خبر رسید شامگاه چهارشنبه نیز ترامپ به دفتر دادستانی کل ایالت نیویورک احضار شده تا به سؤالاتی درباره فرار مالیاتی و فعالیت‌های تجاری خانواده‌اش پاسخ دهد. ترامپ طی بیانیه‌ای در این‌باره گفته که در جریان حضورش در برابر دادستان کل ایالت نیویورک در تحقیقات مدنی در مورد فعالیت‌های تجاری خانواده‌اش، با استناد به حق قانون اساسی خود در برابر اتهامات تبهکاری، از پاسخ دادن به سؤالات خودداری کرده است.به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی در این بیانیه که تقریباً یک ساعت پس از ورود به دفتر دادستانی کل در منهتن منتشر شد، توضیح داد: «من از پاسخ دادن به سؤالات مربوط به حقوق و امتیازاتی که طبق قانون اساسی ایالات متحده برای هر شهروندی در نظر گرفته شده است خودداری کردم»رئیس‌جمهور سابق آمریکا تا حدود شش ساعت پس از ورودش به دفتر دادستان کل نیویورک، این ساختمان را ترک نکرد که نشان می‌دهد که او در بیشتر روز با سؤالات و بازجویی روبه‌رو بوده است.ترامپ بار دیگر هرگونه تخطی از  قانون را رد کرد و تلاش نمود تا تحقیقات «لتیشیا جیمز» دادستان کل نیویورک را به عنوان بخشی از انتقام جدید دموکرات‌ها علیه او و دیگران از جمله رسانه‌های خبری نشان دهد.وی همچنین تلاش کرد تحقیقات دادستان کل ایالت نیویورک را به بازرسی مأموران اف‌بی‌آی از عمارت او موسوم به «مار-ئه-لاگو» در فلوریدا مرتبط کند.
افزایش تهدید‌ها علیه اف بی‌آی
گزارش‌ها نشان می‌دهد که به دنبال حمله اف بی‌آی به عمارت ترامپ، تهدیدات علیه این نهاد افزایش یافته است به طوریکه «کریستوفر رِی» رئیس‌اف‌بی‌آی تهدیدات علیه پلیس فدرال را که پس از تفتیش عمارت ترامپ در فلوریدا صورت گرفت، محکوم کرد و آن را «تاسف‌آور و خطرناک» خواند.به نوشته وبگاه خبری «آکسیوس»، ترامپ و حامیانش یورش اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری آمریکا به خانه ترامپ و تفتیش آن را نمادی از تجاوز دولت و «آزار و شکنجه سیاسی» توصیف کرده‌اند.رئیس‌اف‌بی‌آی که از منصوبان ترامپ است گفت: همیشه نگران تهدیدات علیه مجریان قانون هستم. خشونت علیه مجریان قانون راه‌حل نیست، مهم نیست از چه کسی ناراحت هستید. از سوی دیگر گزارش رسانه‌های آمریکا حاکی است مظنون مسلحی که قصد حمله به ساختمان اف‌بی‌آی در ایالت اوهایو را داشته است به ضرب گلوله پلیس کشته شده است. به گزارش فارس، رسانه‌های آمریکا گزارش دادند یک مظنون مسلح تلاش کرد به ساختمان اف‌بی‌آی در اوهایو حمله کند. انگیزه این حمله هنوز مشخص نیست، اما اف‌بی‌آی در روزهای گذشته به دلیل بازرسی از منزل دونالد ترامپ به شدت از سوی طرفداران رئیس‌جمهور سابق آمریکا هدف حملات لفظی و تهدیدهای انتقام‌جویانه قرار داشته است.پایگاه هیل نوشته مظنون تلاش کرده صبح پنجشنبه به وقت محلی وارد ساختمان اف‌بی‌آی شود اما بعد از فعال شدن آژیر هشدار سوار خودرو شده و از صحنه متواری شده است.پلیس او را تعقیب کرده تا این‌جا او مدتی بعدتر خودرو را متوقف کرد و شروع به تبادل آتش با پلیس کرد. هیل مدعی شده نیروهای مجری قانون ابتدا تلاش کرده‌اند با فرد متخلف وارد مذاکره شوند اما بعد از آنکه مظنون دست به اسلحه برد به سمت او شلیک کردند که به زخمی شدن او منجر شد.مظنون حدود ۶ ساعت بعد از تلاش برای ورود به ساختمان اف‌بی‌آی جانش را از دست داد. رسانه‌ها نام این مظنون را «ریکی والتر شیفر» ذکر کرده‌اند.
اوضاع وخیم دموکراسی در آمریکا
خبر دیگر از آمریکا این که روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارش داد در دیدار و گفت‌وگوی بایدن با گروهی از دانشگاهیان، آنها درباره وضعیت وخیم دموکراسی در داخل آمریکا و خارج آن هشدار دادند. طبق این گزارش در گفت‌وگوی چهارم اوت(13 مرداد) مورخان زمان کنونی را به عنوان یکی از خطرناک‌ترین دوران تاریخ مدرن برای حکومت‌داری دموکراتیک ترسیم کردند. به نوشته این نشریه آمریکایی، در ملاقات هفته گذشته بایدن با مورخان  در کاخ سفید،
آنها تهدیدی که آمریکا با آن مواجه است را با دوران قبل از جنگ داخلی این کشور و با جنبش‌های طرفدار فاشیسم قبل از جنگ جهانی دوم
مقایسه کردند.

برچسب‌ها:

نظر شما