شناسهٔ خبر: 55578654 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

پس از 13 سال، ترکیه و اسرائیل کنفرانس اقتصادی مشترک برگزار می‌کنند

صاحب‌خبر -

شفقنا- یک منبع اسرائیلی از برگزاری کنفرانس مشترک اقتصادی و تجاری میان ترکیه و رژیم اسرائیل خبر داد. آخرین کنفرانس در این باره به سال 2009 و پیش از هدف قرار گرفتن کشتی مرمره در ساحل غزه باز می‌گردد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، به نقل از وبگاه روزنامه الزمان، روز گذشته یک منبع سیاسی رژیم اسرائیل به روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن گفت که ترکیه و این رژیم به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای اصلاح روابط دوجانبه قصد دارند کنفرانسی در مورد اقتصاد و روابط تجاری برگزار کنند.

این روزنامه به نقل از یک منبع سیاسی ناشناس در تل آویو نوشت که این کنفرانس در پاییز برگزار می‌شود و «اورنا باربیوای»، وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی، سفیر این رژیم «ماتان سافران» را به عنوان وابسته اقتصادی جدید در ترکیه منصوب کرده است.

باربیوای در این باره گفته است که بازگشایی دفتر روابط اقتصادی و تجاری استانبول از سوی رژیم تل آویو که در ماه ژوئیه اعلام شد، «نشان دهنده تعهد اسرائیل به تعمیق روابط است.»

به نوشته الشرق الاوسط، روابط دیپلماتیک ترکیه و رژیم صهیونیستی برای یک دهه به دلیل حمایت ترکیه از حماس، انتقاد این کشور از رفتار رژیم تل آویو با فلسطینی‌ها و اختلاف نظر بر سر سیاست انرژی در شرق مدیترانه تیره شده بود.

آخرین کنفرانس اقتصادی دو طرف نیز در سال ۲۰۰۹ قبل از یورش مأموران صهیونیست به کشتی کمک‌رسانی «مرمره» برگزار شد.

با همه این‌ها روابط اقتصادی رژیم صهیونیستی و ترکیه با وجود روابط پرتنش سیاسی که منجر به خروج سفرای دو طرف در سال ۲۰۱۸ شد، تحت تأثیر قابل توجهی قرار نگرفته است.

الشرق الاوسط با بیان اینکه تجارت سال گذشته آنکارا و تل آویو با ۳۰ درصد افزایش سالانه به رکورد ۷.۷ میلیارد دلار رسیده است، نوشت: «ترکیه چهارمین شریک تجاری مهم اسرائیل است.»

در این راستا اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم اسرائیل، ماه مارس گذشته به دعوت رجب طیب اردوغان از ترکیه بازدید کرد که این سفر منجر به بهبود روابط شد. از سوی دیگر، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در ماه می به سرزمین اشغالی سفر کرد، سپس هرتزوگ در ماه ژوئیه با اردوغان تماس گرفت و عید قربان را تبریک گفت.

این خبر را در وبگاه روزنامه الزمان ببینید

نظر شما