شناسهٔ خبر: 55555434 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

زلنسکی: کریمه را از روسیه پس خواهیم گرفت

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: رئیس‌جمهوری اوکراین طی یک پیام ویدئویی در تلگرام گفت که جنگ روسیه با اوکراین، با کریمه آغاز شد و با این منطقه هم باید تمام شود.
ولودیمیر زلنسکی اظهار داشت: امروز، توجه زیادی به موضوع کریمه می‌شود و از آنجایی که کریمه متعلق به اوکراین است، ما هرگز آن را از دست نخواهیم داد. وی افزود: جنگ روسیه علیه اوکراین و علیه تمام اروپای آزاد با مسئله کریمه شروع شد و با آزادی این منطقه هم باید تمام شود و ما دائما مسائلی را در راستای آزادی کریمه بررسی می‌کنیم و من می‌دانم که ما به کریمه اوکراینی بازخواهیم گشت. در این حال یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای نخستین بار تایید کرد که واشنگتن موشک های ضد تشعشع را به اوکراین ارسال کرده است. کالین کال معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی گفت: این موشک‌ها به عنوان بخشی از بسته‌های امنیتی اخیر ارسال شده‌اند که رئیس جمهوری آمریکا با آنها موافقت کرده و پنتاگون این سلاح‌ها را از ذخایر خود به اوکراین ارسال کرده است.
این مقام پنتاگون افزود: ما تعدادی موشک ضد تشعشع را در این بسته گنجانده ایم که می توانند از هواپیماهای اوکراینی شلیک شوند و بر رادارهای روسیه و اهداف دیگر تاثیر بگذارند. خبر دیگر اینکه یک نشریه آمریکایی در گزارشی به بررسی گمانه زنی اخیر مطرح شده در رسانه‌ها درباره اعزام ۱۰۰ هزار نظامی کره شمالی به روسیه برای حضور در جنگ اوکراین پرداخت. «نیوزویک» افزود: در حالی که نیروهای روسیه در تلاش برای به دست آوردن دستاورد جدیدی در جنگ خود در اوکراین هستند مسکو به متحدان خود برای حمایت روی آورده است. نیوزویک نوشت: کره‌شمالی یکی از متحدان نزدیک کرملین است و گزارش اخیر رسانه‌ها حاکی از آن است که پیونگ‌یانگ آماده اعزام ۱۰۰ هزار نفر از نظامیان داوطلب خود برای جنگ در اوکراین است.
در خبری دیگر سخنگوی کرملین با اشاره به خرید زمین به منظور ساخت کارخانه تولید پهپاد بیرقدار ترکیه در اوکراین گفت: تولید چنین وسیله نظامی که سریعا نابودش می‌کنیم، تنها درد و رنج را ادامه‌دار می‌کند. «دیمیتری پسکوف» گفت، این کارخانه تولید پهپاد بیرقدار نه تنها در برنامه‌های ارتش روسیه در اوکراین خللی ایجاد نمی‌کند بلکه باعث طولانی‌تر شدن جنگ می‌شود.
کمپانی ترکیه‌ای “بیرق ماکینا” تولیدکننده پهپادهای “بیرقدار تی بی۲” اعلام کرده که طراحی این کارخانه را انجام داده و به دنبال تحقق آن تا پایان سال جاری میلادی است. اوکراین با موفقیت زیادی در نبرد علیه نیروهای روسی از این پهپاد استفاده کرده است. گزارش شده که این پهپاد در غرق کشتی نیروی دریایی روسیه به نام “مسکووا” در آوریل در دریای سیاه نقش داشت. در خبری دیگر نمایندگی روسیه در سازمان ملل درخواستی برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت جهت بررسی حملات اوکراین به نیروگاه اتمی زاپوریژیا با حضور مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کرد. بعد از حملات توپخانه‌ای و موشکی ارتش اوکراین به نیروگاه اتمی زاپوریژیا در جنوب شرقی این کشور و متهم کردن روسیه به انجام این حمله، مسکو هم خواستار نشست شورای امنیت شد. یک منبع در نمایندگی دائمی روسیه در سازمان ملل خبر داد که مسکو درخواستی برای نشست اضطراری شورای امنیت برای بررسی حملات کی‌یف به این نیروگاه اتمی ارائه کرده است.
همزمان منبع دیگری در نمایندگی روسیه در سازمان ملل به ریانووستی خبر داد که مسکو مایل است «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به‌عنوان یکی از سخنرانان این جلسه شورای امنیت حاضر باشد. در رویدادی دیگر انفجارهایی مهیب یک پایگاه هوایی روسیه در شبه‌جزیره کریمه را به لرزه درآورد و ابری از دود آسمان این منطقه را فرا گرفت. گفته می شود در این انفجارها یک تن کشته و چندین تن مجروح شدند. این در حالیست که وزارت دفاع روسیه بمباران پایگاه هوایی «ساکی» در دریای سیاه را تکذیب کرد و انفجار جعبه‌های مهمات را دلیل انفجار معرفی کرد. اما شبکه‌های اجتماعی اوکراین به این ادعا دامن می‌زنند که انفجار در کریمه به دلیل اصابت موشک‌های دوربرد اوکراین بوده است. یک مقام دولت کی‌یف هم در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» ادعا کرد که انفجارهای دیروز در پایگاه هوایی روسیه در کریمه کار نیروهای ویژه اوکراین بود.

نظر شما