شناسهٔ خبر: 55553819 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

گزارش «جمله» درخصوص استفاده اعراب از درآمد نفت یک‌صد دلاری؛

آخرین مـوج افزایش

کاهش قیمت نفت و کرونا وضعیت مالی کشور‌های عرب صادرکننده نفت را بد کرده بود، اما درآمد‌های بادآورده امسال فرصتی برای بهبود این وضعیت بود. مطمئناً این رونق شکل روابط خلیج فارس با بقیه جهان را تغییر خواهد داد - چیزی که در سفر بایدن به جده مشهود بود

صاحب‌خبر -

سرویس سیاسی

بهبود اقتصاد جهانی بعد از کرونا و حمله روسیه به اوکراین، قیمت نفت را بالا برده و باعث انتقال خیره‌کننده ثروت از مصرف‌کنندگان جهانی به کشور‌های صادرکننده سوخت
شده است.

از ژانویه تا ژوئن، قیمت هر بشکه نفت خام برنت از ۸۰ دلار به بیش از ۱۲۰ دلار افزایش یافت. صندوق بین‌المللی پول تخمین می‌زند که صادرکنندگان انرژی در خاورمیانه و آسیای مرکزی امسال ۳۲۰ میلیارد دلار بیشتر از پیش‌بینی‌ها، درآمد نفتی خواهند داشت که تقریبا معادل ۷ درصد از مجموع تولید ناخالص داخلی آن‌ها می‌‎شود. طی پنج سال آینده، تجمیع مازاد تجاری آن‌ها شاید به ۱.۴ تریلیون دلار برسد.
به گزارش «انتخاب» اکونومیست نوشت: در گوشه شمال غربی عربستان سعودی، نه چندان دور از دهانه خلیج عقبه، تکه‌ای از بیابان عمدتاً برهنه، قرار است محل شکل‌گیری شهر نئوم باشد. این شهر قرار است گامی جسورانه به سمت آینده باشد و نمایشی از تلاش سعودی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد و دوری از نفت است. صحبت از ربات‌هایی است که کار پست را انجام می‌دهند، و همچنین سواحل پوشیده از سنگ مرمر خرد شده و ناوگان هواپیما‌های بدون سرنشین است که یک ماه مصنوعی را تشکیل می‌دهند. یکی از جدیدترین آرزوها، ساخت طولانی‌ترین ساختمان‌های جهان، چیزی مانند آسمان‌خراش‌های خوابیده است، این اکوسیستم‌های مستقل تا بیش از ۱۰۰ مایل کشیده می‌شوند. برآورد‌ها حاکی از آن است که ساخت این شهر ممکن است ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد.
به گزارش سرویس بین‌الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: هنگامی که از این رویا برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد، تامین مالی آن تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسید. اکنون سیل پول‌های نفتی ممکن است به عربستان سعودی اجازه دهد تا اوضاع را به حالت عادی دربیاورد.
رهبران خلیج فارس اکنون باید چگونگی خرج کردن عواید حاصل از آخرین موج عظیم ثروت نفت را بررسی کنند. برخی قول می‌دهند بدهی‌ها را پرداخت و برای آینده پس از نفت پس انداز کنند. با این حال، فشار‌هایی برای به اشتراک گذاشتن این مزیت با مردم و تمایل کمتری به صرف آن برای پروژه‌های بزرگ یا افزایش نفوذ جهانی وجود خواهد داشت. تأثیر این مسأله بر محافل دیپلماتیک از قبل قابل
مشاهده است. رئیس‌جمهور جو بایدن در سفری به جده در ماه ژوئیه با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی ملاقات کرد. آقای بایدن تا همین اواخر از ملاقات با بن‌سلمان خودداری می‌کرد. ضرورت‌های سیاسی فعلی برای کاهش قیمت بنزین، جایی برای مواضع اخلاقی
باقی نمی‌گذارد.
کاهش قیمت نفت و کرونا وضعیت مالی این کشور‌ها را بد کرد، اما درآمد‌های بادآورده امسال فرصتی برای بهبود این وضعیت بود. مطمئناً این رونق شکل روابط خلیج فارس با بقیه جهان را تغییر خواهد داد – چیزی که در سفر بایدن به جده مشهود بود. مقادیر زیادی از پول عربستان سعودی برای تضعیف شهرت پادشاهی در زمینه‌های دیگر نیز هزینه می‌شود. برای مثال، این کشور میزبانی مسابقات فرمول ۱ را در سال ۲۰۲۱ آغاز کرد. ستارگان پاپ از جمله جاستین بیبر، ماریا کری و دیوید گوتا اخیراً در این کشور اجرا کرده‌اند.
با این حال، آمریکا به بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان تبدیل شده و اقتصاد‌های بزرگ نوظهور ثروتمندتر شده و قدرت جذب این سرمایه‌ها را پیدا کرده‌اند؛ بنابراین مازاد امروز کشور‌های خلیج فارس با تراز پرداخت‌های ضعیف در اقتصاد‌های بزرگ نوظهور مانند چین و هند همخوانی دارد، اما تعداد زیادی از کشور‌های کوچکتر، از جمله چند کشور مانند سریلانکا، که افزایش قیمت نفت وارداتی برای آن‌ها فلج کننده بوده، قیمت‌های بالای نفت را شدیدتر از دهه ۲۰۰۰ تجربه خواهند کرد. دلیل آنکه این افزایش قیمت عمدتاً ناشی از وقفه در عرضه، به ویژه از سوی روسیه، ونه رشد قوی تقاضای جهانی است.
چندین دولت، مانند چین و هند، تا کنون برای دریافت پول به رهبران خلیج فارس مراجعه کرده‌اند – البته برای بازپرداخت تعهدات فوری و نه کمک به رشد اقتصادشان. عربستان سعودی و امارات نقش فزاینده‌ای در اعطای وام به کشور‌های فقیرتر در دو دهه گذشته نقش بزرگتری ایفا کرده‌اند و موقعیتی را پیدا کردند که زمانی مختص اقتصاد‌های پیشرفته و موسسات چندجانبه مانند بانک جهانی بود. بحران در حال توسعه در میان اقتصاد‌های با درآمد کم و متوسط به کشور‌های حاشیه خلیج فارس اهرم قابل توجهی برای تاثیرگذاری بر کشور‌های کمتر خوش شانس می‌دهد.
شاید این آخرین فرصت باشد. در کشور‌های فقیر و کشور‌های ثروتمند، درد ناشی از افزایش هزینه‌های انرژی، فوریت جدیدی به تلاش‌ها برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی می‌دهد. آقای السلیم، سرمایه‌گذار کویتی، می‌گوید: «نوعی حس رسیدن به «آخرین روز‌های درآمد‌های بالا» وجود دارد. به وضعیت اروپا نگاه کنید، فکر نمی‌کنم آن‌ها بخواهند در سال‌های آینده هم تا این حد آسیب‌پذیر باشند».

 

 

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت:
خط تولید مشترک ماهواره خیام با روسیه راه‌اندازی می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بسته ۲۰۰ گیگ بایت اینترنت رایگان برای خبرنگاران فعال می‌شود.«عیسی زارع پور»در حاشیه نشست هیات دولت در گفت و گو با خبرنگاران گفت: ما در وزارت ارتباطات از فیبرهایی نوری که کف اقیانوس ها می خوابد و اینترنت را منتقل می کند ظرفیت داریم تا فضا و ٣۶ هزار کیلومتری زمین. بنابراین دامنه مأموریت وزارت ارتباطات بسیار گسترده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: یکی از حوزه‌های کاری ما هوا و فضا است که در قالب سازمان فضایی ایران بحث توسعه صنعت فضایی دنبال می کنیم و هم شورای عالی فضایی که ریاست آن بر عهد رییس جمهور است و من به عنوان نایب رییس پیگیر توسعه صنعت فضایی در کشور هستم.وزیر ارتباطات ادامه داد: ما در کنار توسعه صنعت بومی فضایی یعنی ساخت ماهواره‌های بومی و ایستگاه‌های زمینی و سایر موارد در جاهایی که خلأ داریم هنوز به لحاظ فناوری نیاز به همکاری کشورهای صاحب نام در این حوزه داریم.زارع پور درباره ماهواره خیام توضیح داد که این ماهواره،ماهواره سنجشی با دقت بالاست که دیروز از پایگاه فضایی که متعلق به روسیه است به فضا پرتاب شد که بزرگ‌ترین پایگاه فضایی دنیاست.وی ادامه داد: این افتخار بزرگی است برای متخصصان ایرانی که در کنار متخصصان کشور روسیه که بیش از ۶ دهه در این زمینه تجربه و دانش دارند قرار بگیرند.وزیر ارتباطات گفت: ماهواره ابزاری برای سنجش با دقت بالاست و کاربردهای متنوعی دارد از بحث ارتقا بهره برداری در کشاورزی تا پایش سطح کشت و پایش در مبارزه با زمین خواری و منابع طبیعی کشور و کاربردهای گوناگون که به مرور درباره آن صحبت خواهد شد.وی افزود: این ماهواره با همکاری مشترک بین ایران و روسیه شکل گرفت، کار اصلی درباره ساخت ماهواره از پنج سال قبل شروع شده بود اما مشکلات جدی وجود داشت که برای پرتاب ماهواره در دولت سیزدهم با دیپلماسی فعال و با بیش از ۴۰۰ ساعت نشست و ده ها نشست مشترک بین طرف ایرانی و روسیه برگزار شد و در نهایت توانستیم با این دیپلماسی فعال در سایه روابط خوب این ماهواره را با یک ماهواره بر مطمئن و سایز ۲ پرتاب کنیم.وی ادامه داد: امروز چهار بار سیگنال آن را در ایستگاه زمینی ماهدشت دریافت کردیم.زارع پور گفت: ما این کاری که از پنج سال قبل آغاز شد با دیپلماسی فعال کار ناتمام را تمام کردیم و به نتیجه رساندیم و از آن را از یک قرار داد صرفا خرید یک محصول تبدیل کردیم به یک قرارداد انتقال فناوری.

 

 

 

زارع:
بیش از نیمی از درآمد خانوار صرف اجاره بها می شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه وضعیت گرانی کرایه خانه رمق مستاجران را گرفته است، گفت: دولت در کنار جدیتی که برای ساخت سالانه یک میلیون مسکونی دارند، برای بهبود وضعیت مستجران، نظارت را در بازار افزایش داده و اجازه جولان به لالان
را ندهد.
رحیم زارع درباره وضعیت نامناسب اجاره بها مسکن، گفت: در فصل جابه جایی مستاجران، شاهد عدم نظارت دستگاه‌های دولتی بر بازار اجاره بها هستیم، متاسفانه علی رغم مصوبات متعددی که برای حمایت از مستاجران در نظر گرفته شده در عمل شاهد بی‌توجهی بازار به این سیاستگذاری‌ها هستیم.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی خانوارها مجبورند بیش از نیمی از درآمد خود را صرف پرداخت اجاره بها کنند، تاکید کرد: گرانی کالاهای اساسی در کنار افزایش افسارگیخته کرایه‌خانه، خانواده ها را از لحاظ اقتصادی با مشکل روبرو کرده است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مصوبه تعیین سقف برای افزایش ‌اجاره‌بها مسکن، به درستی اجرایی نمی‌شود و عملا صاحب خانه‌ها اجاره بهای خارج از عرفی را طلب می‌کنند و مستاجران به ناچار می‌پذیرند لذا دولت باید برای این بازار پر تلاطم نسخه کوتاه مدت تعیین کند چرا که ساخت و عرضه سالانه یک میلیون واحد مسکونی تنها در بازه زمانی بلند مدت اثر گذار خواهد بود، در حالی که مردم در شرایط فعلی نیاز به حمایت دارند.
نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وضعیت گرانی کرایه خانه رمق مستاجران را گرفته است تاکید کرد: در حال حاضر ایران جزو کشورهای گران درحوزه مسکن بوده و علت آن هم سیاست های نادرست سال‌های قبل در حوزه مسکن سازی است که امیدواریم دولت فعلی در کنار جدیتی که برای ساخت سالانه یک میلیون مسکونی دارند، برای بهبود وضعیت مستاجران نظارت را در بازار افزایش داده و اجازه جولان به دلالی کاذب را ندهد.

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
فضای مجازی رها نشده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به همه فیلم‌سازان داخلی اعلام کردیم اکران فیلم‌ها در سرزمین‌های اشغالی جز خطوط قرمز است و حتماً با آنها برخورد خواهیم کرد.
محمد مهدی اسماعیلی در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران با تبریک روز خبرنگار ابراز امیدواری کرد همه خبرنگاران در رسالت خبری خود موفق باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با اخباری مبنی بر اخراج ۵۰۰ خبرنگار ایرنا در استان‌ها گفت: هیچ اخراجی در ایرنا نداشتیم و برخی همکاران حق‌الزحمه‌ای و تحریری کار می‌کردند که شاید این افراد بودند.
اسماعیلی ادامه داد: بنا بر این است در ایرنا سازماندهی جدیدی انجام دهیم تا بخش عمده‌ای از همکاران قراردادی را تعیین تکلیف کنیم و این شاید مربوط به همکارانی بود که خبری کار می‌کردند. وی افزود: وزارت فرهنگ بسته ویژه ۱۳ موردی آماده کرده که تفاهمنامه‌های مختلف در حوزه‌های متفاوت انجام می‌شود تا از خبرنگاران پشتیبانی شود و در تالار وحدت هم برنامه ویژه‌ای برای خبرنگاران در نظر گرفتیم که در آنجا اقدامات انجام شده برای اصحاب رسانه اطلاع‌رسانی خواهد شد.اسماعیلی درباره توقیف فیلم جیران گفت: این توقیف در حوزه نمایش خانگی اتفاق افتاد و یک اختلاف حقوقی است و تلاش بر این است تا این موضوع حل شود چون ما حامی نمایش‌های خانگی هستیم و فرصت خوبی برای مخاطبان است که حق مخاطبان نباید ضایع شود.اسماعیلی درباره برخورد دوگانه وزارت ارشاد با بازیگران و بلاگرها، افزود: بسیاری از آنها مجوز ندارند و به محض گزارش با دادستانی هماهنگ می‌شود و آنها فیلتر می‌شوند. اگر عدد و رقم‌ها بیان شود، اعداد و ارقام عجیبی از بلاگرهایی که مورد بررسی و رصد قرار می‌گیرند، ارائه خواهد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اذعان کرد: این طور نیست که کسی تصور کند در این حوزه‌ها رهاشدگی وجود داشته باشد و اگر موردی اعلام شود با آنها برخورد خواهد شد.
اسماعیلی در مورد اکران فیلم قهرمان در سرزمین‌های اشغالی، افزود: به همه فیلم‌سازان داخلی اعلام کردیم اکران فیلم‌ها در سرزمین‌های اشغالی جز خطوط قرمز است و حتماً با آنها برخورد خواهیم کرد. توصیه اکید من به تهیه کنندگان و فیلم سازان این است که مراقب این مسأله باشند.

 

 

رییس جمهور در جلسه هیات دولت:
مدافعان حرم از امنیت و اقتدار کشور دفاع کردند
رییس جمهور گفت: در آینده شاهد رونمایی از دستاوردهای جدیدی در زمینه دانش هوا فضا خواهیم بود که کمک شایانی به محیط زیست، اکتشافات معدنی، مدیریت مخاطرات طبیعی و پایش مرزها می‌کند.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیات‌ دولت، قرار گرفتن موفقیت‌آمیز ماهواره «خیام» در مدار، دریافت پیام، کنترل و مدیریت داده به دست متخصصان ایرانی را افتخار آمیز و اقتدار آفرین توصیف و از همه متخصصان هوا فضا و سازمان فضایی قدردانی کرد.
رئیس جمهور با اشاره به اهمیت دانش هوا فضا به عنوان پیشران برای کمک به توسعه کشور در حوزه‌های مختلف خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم بنا دارد عقب ماندگی‌ها در این حوزه را جبران کند و در آینده شاهد رونمایی از دستاوردهای جدیدی در این زمینه خواهیم بود که کمک شایانی به محیط زیست، اکتشافات معدنی، مدیریت مخاطرات طبیعی و پایش مرزها می‌کند.
رئیسی ضمن گرامیداشت روز خبرنگار و قدردانی از تلاش‌های آنان برای آگاهی بخشی به جامعه، بر اهمیت جهاد تبیین تاکید کرد و از همکاران دولت خواست در تعاملی سازنده و صمیمانه با اصحاب رسانه، اقدامات دولت در همه بخش‌ها را به مردم گزارش دهند و اجازه ندهند هیچ گره ذهنی در افکار عمومی باقی بماند.
رئیس جمهور تاکید کرد: دولت مردمی از همان روز اول استقرار، تمام تلاش خود را برای حل مشکلات به کار گرفته و لازم است این تلاش‌ها هنرمندانه به اطلاع مردم برسد، ضمن آنکه اگر وعده یا کاری هم بر زمین مانده، باید دلایل آن برای مردم تبیین شود.
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نامگذاری هجدهم مرداد به نام شهدای مدافع حرم در تقویم رسمی کشور، یاد و خاطره این شهدا را گرامی داشت و تصریح کرد: شهدای مدافع حرم، پاسداران حریم اسلام هستند که در مظلومیت، جانانه از ارزش‌ها دفاع کردند و به شهادت رسیدند.رئیس جمهور با گرامیداشت یاد سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و حاج حسین همدانی گفت: شهدای مدافع حرم علاوه بر پاسداری از حریم اهل بیت (ع)، از امنیت و اقتدار کشور نیز دفاع کردند و همه کسانی که دلسوز ایران و اسلام اند، قدردان این مجاهدت‌ها هستند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مطرح کرد؛
تأمین نیازهای زیرساختی کشور از سوی نیرو‌های مسلح
سرلشکر باقری گفت: نیرو‌های مسلح می‌توانند با رعایت تمام استاندارد‌ها، نیازمندی بخش‌های راهبردی و زیرساختی کشور را پشتیبانی کنند.
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با حضور در نمایشگاه قابلیت‌های وزارت دفاع در تولید و اقتصاد دانش‌بنیان از بخش‌های مختلف این نمایشگاه بازدید کرد.سرلشکر باقری در جریان این بازدید اظهار داشت: محصولات و دستاورد‌های دانش‌بنیان به نمایش درآمده سرریز صنایع توانمند کشور در حوزه دفاعی است که در سایر بخش‌های صنعتی کشور نیز قابل بهره‌برداری است.وی با بیان اینکه صنایع دفاعی به‌عنوان صنایع پیشتاز و پیشرو در لبه‌ی فناوری حرکت می‌کنند، افزود: این صنعت به لحاظ ضرورت و چند وجهی بودن در بعد امنیت، پیشرفتی چندجانبه در حوزه علوم زیستی، پزشکی، هسته‌ای، حمل و نقل زمینی، دریایی، هوایی، سایبری و الکترونیک، شیمیایی، مهندسی و… دارد و قطعاً قادر است به پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف نیز کمک کند.سرلشکر باقری تأکید کرد: نیرو‌های مسلح این تعهد را دارند که با رعایت تمام ویژگی‌های فنی و استاندارد‌های صنعتی، حداقل قیمت و متناسب با نیاز بخش‌های مختلف کشور، نیازمندی بخش‌های راهبردی و زیرساختی کشور را پشتیبانی کنند.
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به همکاری‌های رو به رشد و مؤثر وزارت دفاع با مجموعه‌هایی همچون خودروسازی، پتروشیمی و نفت گفت: این ارتباط و تعامل دو جانبه باید روز به روز با پیشرفت همراه باشد و امیدواریم این حرکت رو به جلو در سایر بخش‌های کشور نیز رقم بخورد.وی با ابراز خرسندی از بازدید تعدادی از وزرا و مسئولین از نمایشگاه قابلیت‌های وزارت دفاع در تولید و اقتصاد دانش‌بنیان بیان کرد: نیرو‌های مسلح با آغوش باز از همکاری با مجموعه‌های مختلف کشوری استقبال می‌کنند و امیدواریم این همکاری روز به روز توسعه پیدا کند تا پیشرفت همه‌جانبه کشور در بخش‌های مختلف را شاهد باشیم.سرلشکر باقری این نمایشگاه را گامی در مسیر شعار سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» عنوان و خاطرنشان کرد: نمایشگاه قابلیت‌های وزارت دفاع در تولید و اقتصاد دانش بنیان علی رغم تحریم‌های همه‌جانبه، نشانده‌ی کاهش وابستگی است و حتماً خواهد توانست نیاز بخش‌های مختلف کشور در عرصه‌های مختلف را پاسخگو باشد.

ورود جدی دولت به هزینه نجومی سفر عتبات و عالیات
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از هزینه بالای سفر عتبات و عالیات گفت: رقم‌های اعلامی برای سفرهای معنوی کربلای معلی در روز اربعین با هواپیما، قطار و اتوبوس بالاست و نیازمند ورود جدی دولت به این موضوع به ویژه در مبحث نرخ های فرودگاهی است.عباس مقتدایی گفت: هموطنان بسیاری در تماس های مختلف از برخی مصوبه‌های وضع شده در خصوص حضور در راهپیمایی با شکوه اربعین حسینی گلایه مند هستند.وی افزود: بسیاری از مردم سوال دارند که برای کدام یک از کشورهای خارجی الزام تزریق ۳ دز واکسن کرونا وجود دارد که وزارت بهداشت چنین دستور و الزامی را برای مشتاقان به زیارت امام حسین(ع) عنوان کرده است.نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از هزینه بالای سفر عتبات و عالیات گفت: رقم‌های اعلامی برای سفرهای معنوی به کربلای معلی در روز اربعین با هواپیما، قطار و اتوبوس بالا است و نیازمند ورود جدی دولت به این موضوع به ویژه در مبحث نرخ های فرودگاهی است.مقتدایی عنوان کرد: دانشجویی که مشتاق به زیارت امام حسین(ع) است باید برای مجوز خروج از کشور مبلغ ۵۰ میلیون ریال ودیعه بگذارد که این رقم در شرایط اقتصادی فعلی برای خانواده ها بالاست و ضرورت دارد همچون گذشته یا این مبلغ حذف و یا کاهش پیدا کند. این اقدام باید به فوریت از سوی وزارت علوم، وزارت کشور و نیروی انتظامی پیگیری شود.

برچسب‌ها:

نظر شما