شناسهٔ خبر: 55538003 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

«هوشنگ ابتهاج» درگذشت

«هوشنگ ابتهاج» شاعر نامدار گیلانی در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «هوشنگ ابتهاج» شاعر نامدار ایرانی که در سال ۱۳۰۶ در رشت به دنیا آمد. در سن ۹۴ سالگی در آلمان در گذشت.

 

ابتهاج متخلص به «ه. الف. سایه» از شاعران متبحر غزلسرای معاصر، نخستین اثرش به نام«نخستین نغمه‌ها» را در سال ۱۳۲۵ شمسی سرود.وی اولین فرزند میرزاآقاخان ابتهاج و فاطمه رفعت و تنها پسر خانواده بود که تحصیلات ابتدایی تا پنجم متوسطه را در رشت سپری کرد و سپس در دبیرستان تمدن تهران مشغول به تحصیل شد.

 

وی در سال ۱۳۱۸ با موسیقی و شعرسرایی آشنا شد و راه خود را که سرودن غزل بود دنبال کرد. وی در سال ۱۳۳۷ با «آلما مایکیال» ازدواج کرد و حاصل این ازدواج چهار فرزند به نام‌های«یلدا»، «کیوان»، «اسیا» و «کاوه» است.

 

از مهمترین آثار ابتهاج تصحیح غزل‌های حافظ است که این اثر با عنوان «حافظ به سعی سایه» در سال ۱۳۷۲ منتشر شد. وی سال‌های زیادی را صرف پژوهش و حافظ شناسی کرد. 

 

از دیگر آثار هوشنگ ابتهاج می توان از نخستین نغمه‌ها ( ۱۳۲۵)، سراب ( ۱۳۳۰)، سیاه مشق (فروردین ۱۳۳۲)، شبگیر (مرداد ۱۳۳۲)، زمین (دی ۱۳۳۴)، چند برگ از یلدا (آبان ۱۳۴۴)، یادنامه (مهر ۱۳۴۸) ترجمه شعر تومانیان شاعر ارمنی، با همکاری نادرپور، گالوست خاننس و روبن، تا صبح شب یلدا (مهر ۱۳۶۰)، یادگار خون سرو (بهمن ۱۳۶۰)، حافظ به سعی سایه (دیوان حافظ با تصحیح ابتهاج)، تاسیان مهر ۱۳۸۵ ( اشعار ابتهاج در قالب نو) نام برد.

 

ارغوان،

شاخه همخون جدا مانده من

آسمان تو چه رنگ است امروز؟

آفتابی ست هوا؟

یا گرفته است هنوز؟

 

 

پایان پیام/84

نظر شما