شناسهٔ خبر: 55537295 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

ارتش چین از هوا و دریا تایوان را محاصره کرد

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: وزارت دفاع تایوان از نقض حریم آبی خود و محاصره این جزیره از هوا و دریا توسط ارتش چین در پاسخ به سفر تحریک‌آمیز «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان خبر داد.
وزارت دفاع تایوان در بیانیه خود، ارتش چین را به ایجاد خطر برای خطوط کشتیرانی بین‌المللی، به چالش کشیدن نظم جهانی و تحت‌الشعاع قرار دادن وضعیت تنگه تایوان متهم کرد. در این بیانیه همچنین پکن به استفاده از جنگ روانی متهم و از شهروندان تایوانی خواسته شده اخبار جعلی را به مقامات گزارش دهند. بر اساس گزارشها همزمان با سفر نانسی پلوسی به تایوان، ارتش چین از آغاز برگزاری رزمایش‌هایی در اطراف جزیره تایوان خبر داده که طی آن از مهمات واقعی استفاده می‌شود. تلویزیون مرکزی چین نشان داد که طی این رزمایش، جنگنده‌های رادارگریز «جی-۲۰» از روی باندی در فرودگاه بلند و همچنین پرتاب‌کننده‌های موشک نیز به حالت آماده‌باش درآمدند. این رزمایش در شش منطقه مختلف که از همه جهات جزیره تایوان را احاطه کرده، در حال برگزاری است. همچنین ارتش چین اعلام کرد شلیک آزمایشی موشک با کلاهک غیرهسته ای را به سمت هدف فرضی در شرق تایوان برای ساعاتی دیگر برنامه ریزی کرده است.
فرماندهی ارتش چین اعلام کرد که شلیک آزمایشی موشک‌هایی با کلاهک‌های غیرهسته‌ای با هدف تعیین‌شده در شرق تایوان در اعتراض به سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، به زودی انجام خواهد شد. از سویی دولت چین اعلام کرد که صادرات شن و ماسه به تایوان را در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره، متوقف می‌کند. سخنگوی وزارت بازرگانی چین همچنین تصمیم گرفته واردات مرکبات، برخی محصولات دریایی و ماهی منجمد از تایوان را متوقف کند. همچنین وزارت خارجه چین در واکنش به سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان، سفیر ایالات متحده در پکن را احضار کرد. «ژی فنگ» معاون وزارت امور خارجه چین، «نیکلاس برنز» سفیر آمریکا در چین را احضار کرد تا مراتب اعتراض شدید چین نسبت به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان را اعلام کند. معاون وزارت امور خارجه چین همچنین هشدار داد که ایالات متحده باید تاوان اشتباهات خود را بپردازد. سفیر چین در واشنگتن نیز اظهار داشت: پاسخ ما به سفر پلوسی به تایوان قوی خواهد بود.
شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین هم در واکنش به سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: با چشمان باز دنیا را تحت نظر داریم تا هیچ اقدام تحریک‌آمیزی از سوی مرتجعان آمریکایی از نظرمان دور نماند. هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم اعلام کرد: همه جهان شاهد است که آمریکا ابتدا این اقدام تحریک‌آمیز را آغاز کرد و باعث ایجاد تنش شد، در نتیجه آمریکا باید مسئولیت کامل این اوضاع را بر عهده بگیرد و بهای تضعیف حاکمیت و منافع امنیتی چین را خواهد پرداخت؛ ما از نزدیک برنامه سفر رئیس مجلس پلوسی را دنبال می کنیم و اگر ایالات متحده به مسیر اشتباه خود ادامه دهد، ما اقدامات قوی و قاطعانه ای را برای حفاظت از حاکمیت و منافع امنیتی خود انجام خواهیم داد. وزیر خارجه چین هم ضمن محکوم کردن مداخله آمریکا علیه حاکمیت چین، خاطرنشان کرد که این اقدام رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، نقض جدی و مغرضانه اصل “چین واحد” و حاکمیت این کشور است. وانگ یی، گفت: این موضوع ثابت کرد که برخی سیاستمداران آمریکایی در روابط چین- آمریکا دردسرساز شده‌اند و آمریکا به بزرگترین مخرب صلح و ثبات منطقه‌ای در تنگه تایوان بدل شده است. گروهی از میهن‌پرستان تایوانی در اعتراض به سفر نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره دست به تظاهرات زدند. معترضان قصد دارند در سراسر خیابان‌های این شهر دست به اعتراض بزنند.
واکنش بین المللی به سفر پلوسی
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ضمن محکوم کردن سفر پلوسی به تایوان گفت، آمریکا با سفر نانسی پلوسی به تایوان می‌‌خواهد به جهان نشان دهد که این کشور از مصونیت برخوردار است. لاوروف گفت: من نمی‌دانم هدف آمریکا از این سفر چیست؟ کره شمالی هم سفر پلوسی به تایوان را به شدت محکوم کرد و آن را دخالت گستاخانه واشنگتن در امور داخلی یک کشور دیگر خواند. پاکستان هم تحولات مربوط به سفر جنجالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان را نگران کننده دانست و اعلام کرد اسلام‌آباد با قاطعیت از حاکمیت و تمامیت ارضی چین حمایت می کند و متعهد به “چین واحد” است. وزارت خارجه سوریه هم اعلام کرد که به طور کامل از مواضع چین علیه سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان حمایت می کند و این سفر را اقدامی خصمانه و نقض قوانین بین المللی می داند. معاون دبیرکل اتحادیه عرب نیز در گفت‌وگوی تلفنی با سفیر چین در قاهره بر حمایت اتحادیه از حاکمیت چین، تمامیت ارضی و پایبندی به اصل چین واحد تأکید کرد.
وزارت خارجه ونزوئلا هم ضمن انتقاد از سفر نانسی پلوسی به تایوان، این سفر را تحریکی آشکار و تهدیدی علیه عزم ملی و تمامیت ارضی چین خواند. نیکاراگوئه نیز از سفر پلوسی به تایوان انتقاد کرد و آن را تحریک بی‌سابقه امپریالیسم آمریکای شمالی خواند.
در چنین شرایطی اتحادیه اروپا خواستار حل مسالمت‌آمیز مسائل پیرامون تایوان و پرهیز از اشتباهات محاسباتی شد. اتحادیه اروپا به افزایش تنش و تهدیدات چین و آمریکا علیه یکدیگر درپی سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان واکنش نشان داد و خواستار این شد که مناقشات میان چین آمریکا پس از سفر پلوسی به تایوان از طریق گفت‌وگو و از طریق کانال‌های ارتباطی حل شوند تا از اشتباهات محاسباتی پرهیز شود. سخنگوی کمیسیون اروپا اعلام کرد: اتحادیه اروپا به حفظ صلح و وضعیت عادی در تنگه تایوان تمایل دارد. ما مشوق یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای مسائل دو سوی تنگه هستیم.
از طرفی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق ایالات متحده نیز در شبکه اجتماعی خود ضمن دیوانه خواندن پلوسی، گفت هر اقدامی که او انجام می‌دهد، با شکست مواجه می‌شود. وی با اشاره به شکست دموکرات‌ها در دو بار استیضاح خودش، در این‌باره نوشت: چرا این نانسی پلوسیِ دیوانه به تایوان رفت؛ همیشه دردسرساز است. خبر دیگر اینکه رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که با آغاز تور آسیایی خود به ویژه با سفر به تایوان جنجال به پا کرده، این جزیره خودگردان را بعد از ملاقات با مقام‌های سیاسی آن ترک کرد. طبق اعلام دفتر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، سفر این مقام عالی‌رتبه از سنگاپور آغاز شد و قرار است شامل سفر به ژاپن، کره‌جنوبی و مالزی باشد. براساس گزارش اسپوتنیک، پلوسی با هیات همراهش، تایوان را به مقصد کره‌جنوبی ترک کرد.

نظر شما