شناسهٔ خبر: 55537261 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

احتمال انحلال پارلمان عراق و برگزاری انتخابات زودهنگام قوت گرفت

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: تشدید اختلافات و تنش ها میان گروه‌های سیاسی عراق و تداوم ناآرامی ها در بغداد با تجمع هوادارن صدر در منطقه دیپلمات نشین پایتخت، احتمال انحلال پارلمان و برگزاری مجدد انتخابات برای خروج این کشور از بن بست سیاسی موجود را بیش از پیش تقویت کرده است.
منابع مطلع جزئیاتی از ابتکارعمل نخست‌وزیر عراق برای پایان دادن به اختلافات میان طرف‌های مختلف و خارج کردن این کشور از بن‌بست سیاسی را فاش کردند که مهمترین آنها،انحلال پارلمان عراق و برگزاری انتخابات زودهنگام است .منابع عراقی اعلام کردند: «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق در حال حاضر تماس‌های محرمانه‌ای را با تمامی طرف‌های سیاسی ازجمله جریان صدر دارد. طبق گفته این منابع که یکی از آنها نماینده پارلمان از ائتلاف الفتح است، هدف از این تماس‌ها و اقدامات الکاظمی حمایت از برگزاری یک نشست سیاسی با حضور تمامی احزاب سیاسی به منظور توافق بر سر مرحله بعدی، پایان دادن به روند تشدید تنش در خیابان‌های عراق و همچنین پیشنهاد و بررسی گزینه برگزاری انتخابات زودهنگام به صورت رسمی است.این منابع همچنین گفتند که ابتکارعمل الکاظمی شامل تشکیل کمیته‌ای متشکل از نمایندگان همه احزاب سیاسی است تا نقشه راه دوره پس از گفتگوی ملی را ارائه کند.
در چنین شرایطی، جریان صدر عراق دعوت طرف‌های سیاسی مختلف به گفتگو برای حل بحران در این کشور را رد کرد. « جابر الخفاجی»، از رهبران جریان صدر طی سخنانی در واکنش به اظهارات اخیر «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر کشورش درباره تظاهرات در بغداد، مخالفت این جریان با دعوت طرف‌های عراقی به گفت‌وگو توسط الکاظمی را اعلام کرد. وی در این باره گفت: ما هیچ راه حل مقطعی را نخواهیم پذیرفت و حاضر بر نشستن بر سر میز مذاکره نیستیم زیرا نیاز به یک تغییر ریشه‌ای وجود دارد.
«محمد جاسم » از اعضای ائتلاف الفتح عراق نیز در سخنانی تاکید کرد: شرایط سخت و دشوار سیاسی اخیر در عراق، ناشی از توطئه آمریکا، انگلیس و امارات است. شیخ «قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق نیز تأکید کرد: «هادی العامری» شیخ المجاهدین و ادامه دهنده راه فرماندهان شهید باقی خواهد ماند.

نظر شما