شناسهٔ خبر: 55534740 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

تشییع و خاکسپاری پیکرهای مطهر ۵ شهید مدافع حرم در مازندران، البرز و فارس

صاحب‌خبر -
 

سرویس خبر:مراسم تشییع و خاکسپاری پیکرهای مطهر ۵ شهید مدافع حرم با حضور گسترده مردم در استان های فارس،البرز و مازندران برگزار شد.
سردار عبدالله اسکندری جزو این شهدای مدافع حرم است. شهید اسکندری متولد سال ۱۳۳۷در محله قصردشت شیراز به «سردار بی‌سر» شناخته می‌شود. وی خردادماه سال ۱۳۹۳در جریان دفاع از حرم‌های مطهر در محور حلب سوریه به شهادت رسید و پیکر پاک وی پس از گذشت ۸ سال از شهادتش به همراه جمعی از شهدای حرم به تازگی در منطقه خان طومان تفحص و پس از بازگشت به کشور، در شهرهای مشهد مقدس و تهران و برخی از شهرهای استان فارس تشییع و در نهایت برای خاکسپاری به شیراز منتقل شد.
آیین تشییع پیکر مطهر شهید مدافع حرم عبدالله اسکندری دیروز همزمان با عاشورای حسینی از میدان شهدا شیراز آغاز شد. در ادامه این آیین در حرم مطهر شاهچراغ (ع) که با حضور جمعیت گسترده سوگواران همراه بود، آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز نماز را بر پیکر پاک این شهید اقامه کرد. پیکر این شهید سرافراز در ادامه به گلزار شهدای دارالرحمه شیراز منتقل و در کنار همرزمانش به خاک سپرده شد.
در این آیین، معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران پیام رئیس‌جمهوری را به مناسبت تشییع سردار اسکندری قرائت کرد.
حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در این پیام از شهید اسکندری به عنوان یکی از چهره‌های راست قامت ولایت‌مدار ماندگار و مانای تاریخ و تابع حقیقی اباعبدالله الحسین (ع) یاد کرد.
در بخشی از پیام رئیس جمهوری آمده است: شهیدان زبدگان و دانایان حقیقی عالم وجود بودند که همواره مترصد بهره بردن از دروازه‌های باز شده آسمان برای لبیک به ندای هل من ناصر حسینی بودند و جان شریف خود را به پروردگار عالمیان هبه و رضایت ابدی رب جلیل را خریدند و مصداق آیه شریفه “ارجعی الی ربِکِ راضیه مرضیه، فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی” شدند.
شهید سرافراز سردار سرتیپ پاسدار حاج عبدالله اسکندری مانند ارباب بی سرش، سَر داد اما حاضر به پذیرش تعرض سفاکان و خون‌خواران زمانه به حرمین شریف و حرم عقیله ی بنی هاشم نشد و این مزد زیبا و گرانسنگ و گوهر تابناک به او داده نشد مگر به واسطه اخلاص و صفای درون و عمل جهادی که در طول حیات طیبه اش همواره در وجود وی موج می‌زد.
در ادامه پیام با تجلیل از پایمردی و ایثارگری سردار شهید اسکندری تاکید شده است: او آسایش و راحت دنیا را فدای امنیت و آرامش و سرافرازی مسلمانان و ایران سربلند کرد. تبریک و تسلیت باد شهادت این رادمرد عرصه جهاد و شهادت به محضر حضرت حجت بن الحسن العسکری (عج) و نایب بر حقش رهبر معظم انقلاب اسلامی و مردمان ولایتمدار استان فارس و شهر شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) و خاندان مکرمش و همسنگران عزیز و گرامیش که سالکان راه پررهرو او بوده و هستند. امیدوارم خداوند بلندمرتبه ما را رهروان و تابعان و قدردان همیشگی این شهیدان بلندمرتبه و گرانقدر قرار دهد.
پیام روسای قوای مقننه و قضائیه
رئیس قوه قضائیه هم به مناسبت برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری شهید سردار عبد الله اسکندری پیامی صادر کرد.
در بخشی از پیام حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای که توسط رئیس کل دادگستری فارس در مراسم مذکور قرائت شد،آمده است: همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، ماه شهادت و آزادگی و ایثار، ایران اسلامی بار دیگر به شمیم شهدا عطرآگین شد؛ این بار شهدایی که در زمره رهروان تراز اول و برجسته مکتب حسین بن
علی (ع) هستند و عاشقی و حریت و دفاع از کیان دین را فرسنگ‌ها دورتر از خانه و کاشانه مشق کردند و برای حراست از حرم آل الله، جان عزیزشان را در طبق اخلاص گذاشتند.
درمیان این دلیرمردان سرافراز و کواکب آسمان غیرت و شجاعت، نام و آوازه سردار «عبدالله اسکندری» درخشان و پر تلألو است؛ سرداری که در ایام دفاع مقدس، پیوسته در سرزمین‌های نور و حماسه، شهادت را می‌جویید و عاقبت، رزق و روزی اش پاسداری از حرم عقیله بنی هاشم (س) و فوز عظیم شهادت در این راه با سری جدا از پیکر شد. در پایان این پیام تاکید شده است: اینجانب ضمن تبریک و تسلیت بابت شهادت این بزرگمردان عاشورایی به ویژه شهید عبداالله اسکندری به محضر حضرت بقیه الله الاعظم (عج) و نایب بر حقش حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) و خانواده‌های صبور و همرزمانشان، از عموم مردم حسینی و شهید پرور ایران اسلامی که در آیین‌های وداع و تشییع پیکرهای مطهراین شهدا، حضوری پر شور و شعور داشتند، قدردانی می‌کنم.
رئیس مجلس شورای اسلامی هم پیامی به آیین تشییع پیکر پاک شهید عبدالله اسکندری سردار شهید بی سر مدافع حرم در شیراز صادر کرد.
در بخشی از پیام محمد باقر قالیباف آمده است:‌ بار دیگر میهن اسلامی ایران میزبان لاله‌های عاشورایی و سروهای سرافراز مدافع حرم از محور “خان طومان” شد و امت قهرمان،‌مشتاقانه در تجدید میثاق با این شهیدان و حماسه سازان جاوید و این پیروان راه سرخ کربلا، در نبرد با دشمنان تکفیری و الحادی ضمن تقدیم خون‌های مطهر خویش، امنیت، عزت و معنویت را برای امت اسلامی به ارمغان آورد.
در ادامه پیام تاکید شده است:‌ فرمانده دلاور دوران مقدس و مجاهد خستگی ناپذیر عرصه های رزم، شهید مدافع حرم سردار عبدالله اسکندری پس از سال‌ها فراق و به عنوان اولین شهید ایرانی که عوامل پلید تکفیری با بغض و کینه همچون سرور و مقتدایش حضرت اباعبدالله الحسین (ع) سر از پیکرش جدا کردند، به همراه پیکرهای شهیدان مدافع حرم محور خان طومان به آغوش ملت بازگشتند تا عطر و شمیم دلدادگی به اهل بیت (ع) همچنان به مشام دل‌ها برسد.
با عرض تبریک و تسلیت به پیشگاه
رهبر معظم انقلاب، ملت شریف ایران، مردم ولایتمدار استان فارس و خانواده صبور و مقاوم این عزیز جان برکف، رجا واثق دارم آحاد مردم این سرزمین پاسدار فرهنگ والای ایثار و شهادت خواهند بود.
بنا به این گزارش در بهمن ماه سال ۱۳۹۳مقبره نمادینی برای شهید مدافع حرم سردار بی‌سر حاج عبدالله اسکندری در گلزار مطهر شهدای شیراز و در کنار مقبره شهید عباس دوران ساخته شد که در سال ۱۳۹۶با حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس سپاه رونمایی شد.
برپایی آیین خاکسپاری با پیکر شهید کابلی در بهشهر
آیین تشییع و تدفین شهید سردار رحیم کابلی از شهدای مدافع حرم روز یکشنبه همزمان با تاسوعای حسینی با حضور چندصد هزار نفری مردم بهشهر مازندران برگزار شد.
انتظار ۶ساله دوری از شهید کابلی نه فقط برای خانواده بلکه برای همه دوستان و آنانی که او را میشناختند، به سرآمد و شهید، خوشنام‌تر از همیشه آمد. آیین تشییع پیکر پاک شهید سردار کابلی در میان اشک و آه و دود اسپند و بوی گلاب با حضور مردان و زنانی از بیمارستان امام خمینی(ره) بهشهر آغاز شد.
امسال مردم بهشهر محرمی متفاوت را تجربه کردند و در کنار سردار شهید عبدالله اسکندری که بی سر برگشت، میزبان سردار کابلی بودند که علمدار بود و در روزی که متعلق به علمدار دست کربلاست تشییع شد.
در کنار همه عزاداری ها و اشک ها و سینه زنی ها همچنان که حاج رحیم کابلی وصیت کرده بود، اقامه‌نماز بر پیکر شهید کابلی توسط حجت الاسلام سیدعربعلی جباری امام‌جمعه بهشهر برگزار و مردم‌ مسیر پنج کیلومتری تا گلزار شهدای بهشت فاطمه(س) بهشهر را با پای پیاده با شهید خود وداع و آیین خاکسپاری را برگزار کردند.
خاکسپاری پیکر شهید محمد امین کریمیان در بابلسر
مردم شهرستان بابلسر هم همزمان با تاسوعای حسینی با حضور پرشور در آیین تشییع حجت الاسلام محمد امین کریمیمان یکی از شهدای خان طومان حق میزبانی از این شهید را به شایستگی ادا کردند . پیکر شهید محمد امین کریمیان از شهدای مازندران در جبهه خانطومان عصر یکشنبه با استقبال پرشور و کم نظیر مردم بابلسر تشییع شد و مردم پیکر مطهر این شهید را از ساختمان سپاه به سمت میدان شهدای این شهر تشییع کردند .
شهید مدافع حرم محمدامین کریمیان یکی از ۱۳شهید مازندران بود که ۱۷اردیبهشت ۹۴در جبهه خان‌طومان سوریه آسمانی شد و به شهادت رسید . ۶سال چشم انتظاری خانواده و علاقه مندان به این شهید این روزها پس از بازگشت پیکرش به دیارش به پایان رسید و مردم بابلسر در روزی که به علمدار دشت کربلا اختصاص دارد با حضور پرشورشان در مراسم تشییع پیکر این شهید عشق و ارادت خود را به این شهید ادا کردند .
پیکر شهید کریمیان پس از تشییع در بابلسر و بهنمیر ، در گلراز شهدای روستای حاجیکلا به خاک سپرده شد.
وداع با شهید مصطفی تاش موسی در رامسر
پیکر مطهر شهید مصطفی تاش موسی از شهدای مدافع حرم دیروز همزمان با روز عاشورا و پس از ۷ سال چشم انتظاری روی دست همشهری‌هایش تشییع و زادگاهش به خاک سپرده شد.
مراسم تشییع پیکر شهید مصطفی تاش موسی از شهدای تازه تفحص شده خانطومان سوریه که پس از ۷ سال شناسایی شد و به وطن بازگشت،دیروز از ارودگاه هفتم تیر به طور خودرویی تا منطقه گالش محله برگزار شد و سپس در میان اجتماع چند صد نفری مردم زادگاهش تا گلزار شهدای این منطقه بدرقه شد.
مردم رامسر و هم محلی‌های او سرانجام پس از هفت سال چشم انتظاری با چهره‌هایی اشکبار در حالی که “شهید پرپرم برگشته” و “ شهر بوی حرم گرفته” را بر زبان زمزمه می کردند با عطر گلاب و اهدای شاخه های گل پیکر او را روی
دست هایشان تا گلزار شهدای محل تشییع و به خاک سپردند، تا ظهر عاشورایی متفاوت از
سال های گذشته را رقم زدند.
خاکسپاری پیکر مطهر شهید عباس آسمیه در فردیس
پیکر مطهر شهید مدافع حرم عباس آسمیه همزمان با هفتمین روز از ماه محرم، با حضور
خانواده های معظم شهدا، ایثارگران ،جانبازان و اقشار مختلف مردم شهرستان فردیس استان البرز تشییع شد.
این آیین با مداحی و عزاداری در سوگ شهادت سید و سالار شهیدان کربلا حضرت
ابا عبدالله الحسین (ع) و ۷۲ نفر از یاران با وفایش همراه بود. پیکر مطهر شهید مدافع حرم عباس آسمیه که در ۲۱دی ماه سال ۱۳۹۴، در سن ۲۶سالگی در منطقه خانطومان سوریه به شهادت رسید ، پس از ۷ سال از طریق آزمایش DNAشناسایی شد و به همراه شماری از همرزمانش به وطن بازگشت.
پیکر شهید آسمیه ، صبح شنبه ۱۵مرداد ماه، از حسینیه عاشقان ثارالله (ع) کانون شهید سبحانی کرج به سمت امامزاده محمد (ع) تشییع و سپس در گلزار شهدای این آستان مقدس به خاک سپرده شد
وداع اصفهانی‌ها با پیکر ۳ نفر شهید دفاع مقدس
همزمان با ایام عزاداری حضرت
ابا عبدالله حسین(ع) مردم ولایتمدار و عزادار اصفهان با پیکر پاک ۳ نفر از شهدای دوران دفاع مقدس وداع کردند. به گزارش ایرنا، مردم شهید پرور شهرستان اصفهان اعم از زن و مرد، پیر و جوان، خانواده معظم شهدا، ایثارگران، جانبازان، استاندار و فرماندار اصفهان و مسئولان استانی و شهرستانی از ساعت های اولیه برای حضور در مراسم تشییع شهدا پل بزرگمهر تجمع کردند. این مراسم از پل بزرگمهر اصفهان آغاز و تا گلستان شهدای اصفهان همراه با نوحه خوانی و
سینه زنی ادامه داشت و مردم این شهرستان در مراسم تشییع شهدا شرکت کردند.
مراسم تشییع این شهدا که متعلق به شهرستان‌های خمینی‌شهر، سمیرم و نجف آباد هستند از ساعت با حضور مردم حسینی و عزادار شهر اصفهان و خانواده‌های شهدا برگزار شد.
شهید “حیدرعلی فتوحی” فرزند کرمعلی اهل خمینی شهر، متولد ۱۳۴۴است که در سال ۱۳۶۱در فکه به مقام شهادت نائل شده است.
شهید “سیدعبدالجبار موسوی” فرزند سیدمحمدیار اهل سمیرم و متولد ۱۳۴۰که در سال ۱۳۶۲در جزیره مجنون به شهادت رسیده است.
شهید “محمدرضا محمدشفیع جلال‌آبادی” فرزند یدالله اهل نجف آباد و متولد ۱۳۴۱است که در سال ۱۳۶۱در فکه به خیل شهدای هشت سال دفاع مقدس پیوسته است.
پیکر شهیدان سید عبدالجبار موسوی و محمدرضا محمدشفیع جلال آبادی پس از تشییع در روز عاشورای حسینی در شهرها و روستاهای شهرستان‌های سمیرم و نجف آباد در شهر سمیرم و روستای جلال آباد نجف آباد به خاک سپرده شدند و تشییع و خاکسپاری پیکر شهید حیدرعلی فتوحی هم در خمینی شهر برگزار شد.

برچسب‌ها:

نظر شما