شناسهٔ خبر: 55448908 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آمريکا و چين بر سر تايوان وارد درگيري نظامي مي‌شوند؟

صاحب‌خبر -
آمريکا و چين بر سر تايوان وارد درگيري نظامي مي‌شوند؟
خبرگزاری آریا-نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا با وجود هشدارهای پکن در بخشی از سفر آسیایی خود، اواخر روز سه‌شنبه دو اوت (11 مرداد) وارد تایپه پایتخت تایوان شد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از یورونیوز،رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در فرودگاه از سوی جوزف وو، وزیر خارجه تایوان مورد استقبال قرار گرفت. نانسی پلوسی پس از ورود به تایپه تاکید کرد که سفرش به تایوان نشان‌دهنده «حمایت بی‌قید و شرط» آمریکا از این جزیره است.
او افزود که دیدار از تایوان را با سیاست واشنگتن در قبال چین در «تناقض» نمی‌بیند. 
تلویزیون دولتی چین در آستانه ورود نانسی پلوسی به تایوان گزارش داده بود که جنگنده‌های این کشور در حال «عبور از تنگه تایوان» هستند. پکن همچنین دقایقی پس از ورود رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان اعلام کرد که با «اقدامات نظامی هدفمند» به این سفر واکنش نشان خواهد داد. در همین راستا چین از روز پنجشنبه چهار اوت (13 مرداد) با برگزاری رزمایش نظامی در نظر دارد جزیره تایوان را محاصره کند. 
دولت چین پس از ورود نانسی پلوسی به تایوان رویکرد «بسیار خطرناک» آمریکا را محکوم کرده بود. در مقابل دولت تایوان سفر نانسی پلوسی را نشانه حمایت «تزلزل‌ناپذیر» آمریکا از این جزیره دانسته بود. 
پکن پیش از این بارها هشدار داده بود که سفر نانسی پلوسی به تایوان برای واشنگتن «پیامدهایی» به دنبال خواهد داشت. چین همچنین اعلام کرده است که «مسئولیت» تبعات سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان برعهده واشنگتن خواهد بود. 
کاخ کرملین روز سه‌شنبه در واکنش به احتمال سفر نانسی پلوسی به تایوان چنین اقدامی را «تحریک محض» خوانده بود. مسکو علاوه بر این بر «همبستگی کامل» روسیه را با چین اعلام کرد. 

چین سفیر آمریکا را احضار کرد 
همزمان با ورود نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، چین سفیر آمریکا در پکن را احضار کرد. 
خانم پلوسی که بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی است که طی 25 سال اخیر به تایوان سفر می‌کند، روز چهارشنبه و پس از ورود به این جزیره با رئیس جمهوری و نمایندگان پارلمان تایوان دیدار و گفتگو کرد. 
این سفر در حالی انجام می‌شود که پیش‌تر مقام‌های چینی هشدارهای شدیدالحنی در خصوص عواقب این سفر به طرف آمریکایی داده بودند. پکن می‌گوید واشنگتن تاوان این «اشتباه» خود را خواهد پرداخت. همزمان با حضور پلوسی، چند فروند جنگنده چینی در تنگه تایوان به پرواز در آمدند. 
رسانه‌های دولتی چین خبر داده‌اند که ژی فنگ، معاون وزیر امور خارجه چین، سه‌شنبه شب نیکلاس برنز، سفیر آمریکا در چین را فراخواند تا مراتب اعتراض شدید پکن نسبت به سفر نانسی پلوسی به تایوان را اعلام کنند. 
خانم پلوسی پس از ورود به تایپه با تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان دیدار و گفتگو کرد. خانم تسای در این دیدار از آنچه او «توجه و حمایت بی‌دریغ آمریکا» تایوان خواند تشکر کرد و افزود: «نانسی پلوسی رابطه طولانی و عمیقی با تایوان دارد و ما باید در این خصوص از او تشکر کنیم.» 
او همچنین پلوسی را «یکی از فداکارترین دوستان تایوان» نامید و ادامه داد: «تهاجم روسیه به اوکراین امنیت تنگه تایوان را هم به کانون توجهات جهانی تبدیل کرده است.
 تجاوزات به تایوان دموکراتیک، تاثیر گسترده‌ای بر امنیت کل اقیانوس هند و آرام خواهد گذاشت.» خانم تسای همچنین با اشاره به اینکه تایوان در مقابل فشارها عقب‌نشینی نخواهد کرد، گفت: «ما قاطعانه از حاکمیت ملی خود دفاع خواهیم کرد و به خفظ خط دفاعی برای امنیت جهانی خود ادامه می‌دهیم.» 
خانم پلوسی هم در این دیدار تاکید کرد که سفر او این پیام را منتقل می‌کند که واشنگتن تعهد خود به تایوان را رها نخواهد کرد و به دوستی پایدار دو طرف افتخار می‌کند. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه افزود: «اکنون، بیش از هر زمان دیگری، همبستگی آمریکا با تایوان اهمیت دارد و این پیامی است که ما امروز به اینجا می‌آوریم.»
خانم اینگ ون در بخش دیگری از اظهارات خود در دیدار با پلوسی تاکید کرد که تایوان ظرفیت‌های دفاعی خود را افزایش می‌دهد و «خط دفاعی» برای دموکراسی‌ها در منطقه را حفظ می‌کند. پلوسی هم در پاسخ گفت که ایالات متحده و تایوان یک مشارکت پر رونق مبتنی بر ارزش‌های مشترک میان دو طرف ایجاد کرده‌اند و دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در حمایت از تایوان متحد هستند. 
کمی پیش از دیدار خانم پلوسی با رئیس جمهوری تایوان، ارتش جزیره اعلام کرد که سطح هوشیاری خود را افزایش داده است. مقام‌های ارتش تایوان اعلام کرده‌اند که برنامه‌هایی را برای تضمین امنیت و ثبات در اطراف جزیره به اجرا می‌گذارند که پاسخی به رزمایش نظامی سه روزه چین در این منطقه بوده است. 
خانم تسای از این رزمایش‌ها انتقاد کرده و گفته است که این اقدامات یک واکنش غیرضروری از سوی پکن است و تایوان متعهد به حفظ وضعیت موجود در سراسر تنگه تایوان است.
وزارت دفاع تایوان نیز اعلام کرد که ارتش این کشور با «هر اقدامی که حاکمیت ارضی تایوان را نقض کند، مقابله خواهد کرد».
پکن می‌گوید هواپیماها یا کشتی‌های خارجی نباید تا زمانی که رزمایش‌هایشان در حال انجام است وارد منطقه شوند. تایوان استدلال می‌کند که این ناقض مقررات بین‌المللی و قوانین تجارت جهانی و کشتیرانی است
رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده پیش از این در چهارچوب سفر آسیایی خود از سنگاپور و مالزی بازدید کرده بود. نانسی پلوسی، 82 ساله، عالی‌رتبه‌ترین مقام آمریکایی است که طی 25 سال گذشته به تایوان سفر کرده است. 
چین از تایوان به عنوان بخشی از خاک خود یاد می‌کند که در صورت لزوم با استفاده از «زور» باید به چین ملحق شود. پکن بازدید مقامات کشورهای خارجی از تایوان را نشانه به رسمیت شناختن دولت حاکم بر این جزیره می‌‌داند.

درگیری احتمالی چین و آمریکا بر سر تایوان
به گزارش بی بی سی ،چند هفته پس از هشدار رئیس‌جمهوری آمریکا به چین در مورد تایوان، پکن واکنشی نشان داده که تا کنون شدیدتر از همه بوده. این کشور می‌گوید «با قاطعیت، هرگونه تلاشی» برای استقلال تایوان را درهم خواهد شکست.
ژنرال وی فنگه، وزیر دفاع چین، این هفته در واقع آمریکا را به حمایت از استقلال این جزیره متهم کرد و گفت که این کشور در حال «نقض وعده خود در مورد تایوان» و «دخالت» در امور چین است.
ژنرال وی فنگه در نشست امنیتی آسیایی که در سنگاپور برگزار شد، گفت: «اجازه دهید به صراحت بگویم: اگر کسی جرأت کند تایوان را از چین جدا کند، ما در جنگ تردید نخواهیم کرد. ما به هر قیمتی خواهیم جنگید و تا انتها خواهیم جنگید. این تنها انتخاب چین است.»
اظهارات او به دنبال پیام اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده به چین بود مبنی بر اینکه کار این کشور با به پرواز درآوردن هواپیماهای جنگی خود در نزدیکی تایوان، «لاس زدن با خطر» است. او متعهد شد در صورت حمله به این جزیره، از نظر نظامی از آن محافظت کند.
چین مدعی مالکیت تایوان است ، اما تایوان خود را کشوری مستقل می‌داند. تایوان ایالات متحده را بزرگترین متحد خود به حساب می‌آورد، و واشنگتن قانونی دارد که ایالات متحده را ملزم به کمک به این جزیره برای دفاع از خود می‌کند.
تشدید رجزخوانی‌ها در حالی رخ می‌دهد که چین به طور فزاینده هواپیماهای جنگی خود را به منطقه دفاع هوایی تایوان می‌فرستد - بیشترین تعداد پرواز سال خود را در ماه گذشته انجام داد - در حالی که ایالات متحده کشتی‌های نیروی دریایی خود را به آب‌های تایوان فرستاده است.
یکی از ترس‌های اصلی این است که در صورت حمله چین به تایوان، جنگ آغاز شود. پکن در گذشته گفته است که در صورت لزوم می‌تواند این جزیره را با زور بازپس گیرد.
اما اکثر تحلیلگران می‌گویند که این احتمال - در حال حاضر- وجود ندارد.
بحث‌هایی در مورد اینکه آیا چین توانایی نظامی برای موفقیت در چنین تهاجمی را دارد یا نه، وجود داشته است و تایوان به طور قابل توجهی دفاع هوایی و دریایی خود را افزایش داده است.
اما بسیاری موافقند که پکن تشخیص می‌دهد که چنین اقدامی - نه تنها برای چین، بلکه برای جهان - بسیار پرهزینه و فاجعه‌آمیز خواهد بود.
ویلیام چونگ، کارشناس ارشد موسسه مطالعات آسیای جنوب شرقی می گوید: «رجزخوانی زیاد است، اما اگر چینی‌ها می‌خواهند به تایوان حمله کنند، باید به دقت مراقب باشند، به خصوص در اوقات نزدیک به بحران اوکراین. اقتصاد چین به مراتب بیشتر از روسیه با اقتصاد جهانی مرتبط است.»
موضع ثابت چین این بوده است که به دنبال «اتحاد مجدد مسالمت آمیز» با تایوان است - و ژنرال وی روز یکشنبه آن را تکرار کرد - و تنها در صورت مواجهه با یک اقدام تحریک آمیز واکنش نشان خواهد داد.
یکی از محرک‌ها احتمالاً اعلام رسمی استقلال تایوان است. اما این چیزی است که تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان، شدیداً از آن اجتناب کرده است، حتی با اینکه اصرار دارد که تایوان هم‌اکنون یک کشور مستقل است.
اکثر تایوانی‌ها از این موضع حمایت می‌کنند، که به عنوان «حفظ وضعیت موجود» شناخته می‌شود، هرچند تعداد کمی از آن‌ها بیش از پیش می‌گویند که می‌خواهند به سمت استقلال حرکت کنند.
به طور مشابه، ایالات متحده تمایلی به کشیده شدن پایش به یک درگیری نظامی پرهزینه در آسیا ندارد و بارها اعلام کرده است که خواهان جنگ نیست.
لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده هم که در نشست سنگاپور شرکت کرده بود، در سخنرانی خود گفت ایالات متحده از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند و خواهان «جنگ سرد جدیدی» هم نیست.
کالین کُه، محقق دانشکده مطالعات بین‌المللی اس راجاراتنام، گفت: «هر دو طرف بر سر ماجرای تایوان دست به اسلحه شده‌اند. آنها باید سرسخت به نظر برسند، آنها نمی‌خواهند به‌عنوان کسی که عقب می‌نشیند یا پا پس می‌کشد دیده شوند.»
«اما در عین حال بسیار مراقب وارد شدن به یک درگیری آشکار هستند. آنها با چشمان باز به رجزخوانی‌های یکدیگر نگاه می‌رکنند و هر دو طرف در تلاش هستند تا خطر را کاهش دهند.»
برخی اظهارات اخیر آقای بایدن در مورد تایوان را تغییری آشکار در لحن سیاست ایالات متحده می‌دانند
به گفته آقای کُه این واقعیت که ژنرال وی و آقای آستین در حاشیه نشست سنگاپور ملاقات کردند نشانه‌ای مثبت بود، چون به این معنی بود که هر دو طرف می‌خواستند نشان دهند «هنوز مایلند که بنشینند و مذاکره کنند، به اجماع برسند و با اختلافات‌شان کنار بیایند.»
به گفته او، این امر احتمالاً منجر به بحث‌های عملیاتی بیشتر بین دو ارتش می‌شود که احتمال اشتباهات محاسباتی را که می‌تواند منجر به درگیری شود، کاهش می‌دهد و به طور کلی موجب «قوت یافتن مجدد گفت‌وگوها» را که در دوره دولت دونالد ترامپ وجود نداشت، می‌شود.
با این حال، انتظار می‌رود که چین و ایالات متحده هر دو به رجزخوانی‌های خود در آینده ادامه دهند.
دکتر یان چونگ، کارشناس چین در دانشگاه ملی سنگاپور گفت چین حتی ممکن است سیاست «جنگ منطقه خاکستری» خود را که برای خسته کردن نیروهای نظامی و کم کردن صبر تایوان - مانند ارسال هواپیماهای جنگی بیشتر - یا کارزارهای اطلاعات نادرست طراحی شده است، افزایش دهد.
تایوان قبلا چین را به راه‌اندازی کارزارهای اطلاعات نادرست پیش از انتخابات این جزیره متهم کرده بود و این جزیره در پایان سال انتخابات محلی مهمی را برگزار خواهد کرد.
حداقل برای ایالات متحده و چین، «اراده‌ای سیاسی برای تغییر مواضع آنها در حال حاضر وجود ندارد»، به ویژه با رویدادهای مهم در آینده - انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده در نوامبر، و بیستمین کنگره حزب کمونیست چین در نیمه دوم سال، که انتظار می‌رود در آن قدرت شی جین‌پینگ بیشتر تحکیم یابد.
دکتر چونگ گفت: «جنبه مثبت ماجرا این است که هیچ یک از طرفین خواهان تشدید تنش نیست.»
«اما تشدید نشدن تنش به این معنا نیست که به وضعیت بهتری خواهیم رسید. بنابراین همه ما تا مدتی گرفتار این وضعیت خواهیم بود.»

نظر شما