شناسهٔ خبر: 55444567 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

مطرح شدن «انتخابات زودهنگام» به عنوان راهکاری برای برون‌رفت عراق از بن‌بست سیاسی

صاحب‌خبر -

شفقنا- العربی الجدید می‌نویسد: شمار متعددی از گروه‌های سیاسی عراقی به دنبال برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی به عنوان راهکار پایان دادن به بحران کنونی و ممانعت از تبدیل اختلافات میان جریان صدر و چهارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی به درگیری خیابانی هستند به خصوص که دو طرف به سیاست کشاندن طرفداران خود به خیابان‌ها روی آورده‌اند و هیچ کدام حاضر به عقب‌نشینی از مواضع خود نیستند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از العربی الجدید، پس از آنکه دوشنبه گذشته طرفداران هر دو گروه علیه یکدیگر به خیابان‌ها آمدند و احتمال بروز درگیری می‌رفت اما با اقدام صدر در دعوت از طرفداران خود برای تخلیه ساختمان پارلمان عراق ادامه تحصن در محوطه آن، کمی از شدت تنش‌ها کاسته شد.

در همین رابطه، «صالح محمد العراقی»، بازتاب‌دهنده مواضع صدر از برپایی نماز جمعه واحد در بغداد، بابل، کوت، کربلاء و نجف در هفته جاری خبر داده است.

در این میان، منابع سیاسی در بغداد به العربی الجدید گفتند: انحلال پارلمان و حرکت به سمت توافق بر سر زمان انتخابات جدید تبدیل به گزینه‌ای مطرح طی ساعات گذشته از جمله در چهارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی شده است تا ضمن پرهیز از درگیری خیابانی احتمالی بتوان از بحران سیاسی کنونی خارج شد.

به گفته این منابع که یکی از آنها نماینده پارلمان عراق و عضو ائتلاف فتح است، در نشست اخیر چهارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی این راهکار با قدرت به خصوص از سوی «حیدر العبادی»، «عمار الحکیم» و «فالح الفیاض» مطرح شد.

این عضو ائتلاف فتح تاکید کرد: جریان صدر، گروه‌های اهل سنت و کُردها مخالفتی با این گزینه ندارند اما موضوع اکنون این استکه چه کسی فرایند انتخابات را مدیریت کند به خصوص که چهارچوب هماهنگی بر اصلاح قانون انتخابات کنونی و برگزاری انتخابات توسط کمیساریای کنونی تاکید دارد.

منابع مذکور تصریح کردند: الکاظمی در حال انجام تحرکات و تماس‌های اعلام نشده با همه گروه‌های سیاسی از جمله جریان صدر است تا نشستی با حضور همه گروه‌ها برگزار کند و طی آن درباره مرحله آتی، پایان دادن به تشدید تنش‌ها در خیابان‌ و بررسی رسمی موضوع انتخابات زودهنگام توافق شود.

طبق ابتکار عمل الکاظمی، کمیته‌ای متشکل از نمایندگان همه گروه‌های سیاسی برای بررسی نقشه راه و انجام گفت‌وگوهای ملی تشکیل می شود.

منابع یاد شده تاکید کردند: صدر علیرغم همه میانجیگری‌های سیاسی همچنان مخالف گفت‌وگو با چهارچوب هماهنگی است و تلاش‌ها برای اقناع صدر به گفت‌وگو با چهارچوب هماهنگی و کسب رضایت همه طرف‌ها برای برگزاری انتخابات زودهنگام ادامه دارد تا اختلافات سیاسی به درگیری مسلحانه تبدیل نشود.

از سوی دیگر، «فالح الشیخ»، سیاستمدار نزدیک به جریان صدر اظهار داشت: همه اکنون می‌دانند هیچ راهکاری برای بحران سیاسی کنونی جز انحلال پارلمان و حرکت به سمت برگزاری انتخابات زودهنگام وجود ندارد اما این انتخابات بر اساس شروطی متفاوت از انتخابات گذشته برگزار خواهد شد.

الشیخ افزود: انتخابات زودهنگام جدید باید در فضایی عاری از سلاح بی‌ضابطه و اموال سیاسی و مشارکت فاسدان برگزار شود و قانون احزاب باید به شکل کامل در این انتخابات پیاده شود.

وی اظهار داشت: کسانی که گمان می‌کنند می‌توانند جریان صدر را خارج از معادله سیاسی قرار دهند، در اشتباه هستند، جریان صدر با پایگاه اجتماعی قدرتمند خود اراده خود را تحمیل خواهد کرد و اعتراض کنونی چهارچوب هماهنگی برای خرید زمان و حفظ وجهه خود در برابر طرفداران است.

«فاضل موات»، از رهبران چهارچوب هماهنگی هم به العربی الجدید گفت: حرکت به سمت برگزاری انتخابات زودهنگام شاید راه‌حل بحران سیاسی کنونی باشد اما فرایند انتخابات نمی‌تواند در سایه دولت پیشبرد امور برگزار شود به خصوص که این دولت انتخابات پیشین را برگزار کرد که شبهات و ملاحظات زیادی درباره آن وجود دارد.

موّات گفت: برگزاری انتخابات پارلمانی مستلزم موافقت همه گروه‌های سیاسی و نه فقط اراده یک گروه مشخص است کما اینکه انتخابات جدید نیازمند اصلاح قانون انتخابات از سوی پارلمان کنونی است به خصوص که اصلاحات الزام‌آوری نیز وجود دارد که دادگاه عالی فدرال به پارلمان توصیه کرده است.

وی اظهار داشت:چهارچوب هماهنگی و همه گروه‌های سیاسی در تلاش برای برگزاری گفت‌وگویی گسترده و جامع با حضور همه جریان‌ها به منظور حل بحران کنونی طبق مذاکره و توافق بر سر مرحله کنونی و ممانعت از تبدیل اختلافات به درگیری مسلحانه است.

این گزارش را در العربی الجدید ببینید.

نظر شما