به گزارش شبکه بلومبرگ، آمریکا از آرژانتین خواسته است هواپیمای باری بویینگ ۷۴۷ را مصادره کند که از ماه ژوئن در خارج از بوئنوس آیرس در حین تحقیقات درباره ارتباط کارکنان این هواپیما با سپاه پاسداران ایران متوقف شده است.
وزارت خزانهداری در بیانیهای مدعی شد که این هواپیما توسط شرکت هواپیمایی ماهان ایران و با نقض تحریمهای آمریکا به شرکت هواپیمایی امتراسور که شاخه ونزوئلایی موسسه حمل و نقل کُنویاسا است، فروخته شده. مقامات آرژانتین در ماه ژوئن این هواپیما را توقیف کردند تا معلوم شود کارکنان آن ارتباطی با سپاه پاسداران ایران داشتهاند یا نه.
شرکت هواپیمایی ماهان از سال ۲۰۱۱ و با ادعای آمریکا مبنی بر «ارائه کمکهای مالی، کالا و مصالح و فناوری» توسط آن به نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران تحت تحریمهای واشنگتن قرار گرفته است. آمریکا حالا مدعی است، شرکت ماهان با انتقال بدون مجوز این هواپیمای ساخت آمریکا به شرکت امتراسور در اکتبر ۲۰۲۱، از مقررات کنترل و مدیریت صادرات تخطی کرده است.
متیو گرِیوز، دادستان واشنگتن در بیانیهای گفت: ما سرسختانه در پی ممانعت از دست یافتن نهادهای تحریمشده به اقلام ساخت آمریکا یا سود بردنشان از انتقال غیرقانونی این اقلام هستیم.
طبق ادعای آمریکا، کاپیتان این هواپیما یکی از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران و مدیر شرکت هواپیمایی قشم فارس ایر بوده است.
به گزارش ایسنا، ادعاهای وزارت خزانهداری آمریکا درباره این هواپیما یک روز پس از این مطرح میشود که رسانههای آرژانتین گزارش دادهاند که یک قاضی در این کشور اجازه داده ۱۲ نفر از خدمه ایرانی و ونزوئلایی این هواپیما که از ماه گذشته میلادی در این کشور ممنوع الخروج بودند، کشور را ترک کنند اما چهار نفر از کارکنان ایرانی این هواپیما همچنان ممنوعالخروج باقی ماندهاند.
بنا بر این گزارش، ماجرا مربوط به هواپیمای باربری متعلق به شرکت امتراسور (Emtrasur) است که یک سال پیش شرکت هواپیمایی ماهان آنرا به این شرکت ونزوئلایی که زیر مجموعه شرکت کونویاسا ونزوئلا است فروخت. کونویاسا تحت تحریمهای آمریکا قرار دارد.
این هواپیمای باربری روز ۵ ژوئن با ۱۴ تبعه ونزوئلایی و ۵ ایرانی از مکزیک وارد آرژانتین شد و دو روز بعد در حالی که تلاش داشت به اروگوئه پرواز کند، پس از عدم صدور اجازه ورود مجبور شد به آرژانیتن بازگردد و پس از آن در این کشور زمینگیر شده است.
بر اساس حکمی که فدریکو ویلنا، قاضی فدرال آرژانتین صادر کرده است ۷ نفر از ۱۹ نفر از جمله چهار ایرانی و سه ونزوئلایی همچنان در آرژانتین باقی میمانند اما ۱۲ نفر دیگر میتوانند این کشور را ترک کنند. بر اساس گزارش رسانههای محلی، قاضی معتقد است که هنوز پرسشها و تردیدهایی در خصوص غلامرضا قاسمی، خلبان ایرانی این هواپیما و همچنین سه ایرانی و سه ونزوئلایی دیگر وجود دارد و همین مسئله مانع از صدور اجازه خروج این افراد شده است.
این هواپیما قرار بود روز ۸ ژوئن وارد اروگوئه شود اما به گفته لوئیس آلبرتو هبر، وزیر کشور اروگوئه پس از دریافت اخطار رسمی از سوی سازمان اطلاعات پاراگوئه از صدور اجازه ورود به این هواپیما خودداری کرده است. پس از آن هواپیما مجبور شد به آرژانتین بازگردد و از آن زمان تاکنون در این کشور است.
ده روز پیش، حسین امیر عبداللهیان، از نماینده دیپلماتیک آرژانتین در تهران خواست تا فورا ممنوعیت خروج پنج خدمه ایرانی از این کشور لغو شود. اتفاقی که تاکنون رخ نداده است.
ماموران گمرک و سازمانهای امنیتی آرژانتین تاکنون چندین بار این هواپیما را مورد بازرسی قرار دادهاند اما هیچ چیز مشکوکی در آن پیدا نکردهاند.
∎
وزارت خزانهداری در بیانیهای مدعی شد که این هواپیما توسط شرکت هواپیمایی ماهان ایران و با نقض تحریمهای آمریکا به شرکت هواپیمایی امتراسور که شاخه ونزوئلایی موسسه حمل و نقل کُنویاسا است، فروخته شده. مقامات آرژانتین در ماه ژوئن این هواپیما را توقیف کردند تا معلوم شود کارکنان آن ارتباطی با سپاه پاسداران ایران داشتهاند یا نه.
شرکت هواپیمایی ماهان از سال ۲۰۱۱ و با ادعای آمریکا مبنی بر «ارائه کمکهای مالی، کالا و مصالح و فناوری» توسط آن به نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران تحت تحریمهای واشنگتن قرار گرفته است. آمریکا حالا مدعی است، شرکت ماهان با انتقال بدون مجوز این هواپیمای ساخت آمریکا به شرکت امتراسور در اکتبر ۲۰۲۱، از مقررات کنترل و مدیریت صادرات تخطی کرده است.
متیو گرِیوز، دادستان واشنگتن در بیانیهای گفت: ما سرسختانه در پی ممانعت از دست یافتن نهادهای تحریمشده به اقلام ساخت آمریکا یا سود بردنشان از انتقال غیرقانونی این اقلام هستیم.
طبق ادعای آمریکا، کاپیتان این هواپیما یکی از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران و مدیر شرکت هواپیمایی قشم فارس ایر بوده است.
به گزارش ایسنا، ادعاهای وزارت خزانهداری آمریکا درباره این هواپیما یک روز پس از این مطرح میشود که رسانههای آرژانتین گزارش دادهاند که یک قاضی در این کشور اجازه داده ۱۲ نفر از خدمه ایرانی و ونزوئلایی این هواپیما که از ماه گذشته میلادی در این کشور ممنوع الخروج بودند، کشور را ترک کنند اما چهار نفر از کارکنان ایرانی این هواپیما همچنان ممنوعالخروج باقی ماندهاند.
بنا بر این گزارش، ماجرا مربوط به هواپیمای باربری متعلق به شرکت امتراسور (Emtrasur) است که یک سال پیش شرکت هواپیمایی ماهان آنرا به این شرکت ونزوئلایی که زیر مجموعه شرکت کونویاسا ونزوئلا است فروخت. کونویاسا تحت تحریمهای آمریکا قرار دارد.
این هواپیمای باربری روز ۵ ژوئن با ۱۴ تبعه ونزوئلایی و ۵ ایرانی از مکزیک وارد آرژانتین شد و دو روز بعد در حالی که تلاش داشت به اروگوئه پرواز کند، پس از عدم صدور اجازه ورود مجبور شد به آرژانیتن بازگردد و پس از آن در این کشور زمینگیر شده است.
بر اساس حکمی که فدریکو ویلنا، قاضی فدرال آرژانتین صادر کرده است ۷ نفر از ۱۹ نفر از جمله چهار ایرانی و سه ونزوئلایی همچنان در آرژانتین باقی میمانند اما ۱۲ نفر دیگر میتوانند این کشور را ترک کنند. بر اساس گزارش رسانههای محلی، قاضی معتقد است که هنوز پرسشها و تردیدهایی در خصوص غلامرضا قاسمی، خلبان ایرانی این هواپیما و همچنین سه ایرانی و سه ونزوئلایی دیگر وجود دارد و همین مسئله مانع از صدور اجازه خروج این افراد شده است.
این هواپیما قرار بود روز ۸ ژوئن وارد اروگوئه شود اما به گفته لوئیس آلبرتو هبر، وزیر کشور اروگوئه پس از دریافت اخطار رسمی از سوی سازمان اطلاعات پاراگوئه از صدور اجازه ورود به این هواپیما خودداری کرده است. پس از آن هواپیما مجبور شد به آرژانتین بازگردد و از آن زمان تاکنون در این کشور است.
ده روز پیش، حسین امیر عبداللهیان، از نماینده دیپلماتیک آرژانتین در تهران خواست تا فورا ممنوعیت خروج پنج خدمه ایرانی از این کشور لغو شود. اتفاقی که تاکنون رخ نداده است.
ماموران گمرک و سازمانهای امنیتی آرژانتین تاکنون چندین بار این هواپیما را مورد بازرسی قرار دادهاند اما هیچ چیز مشکوکی در آن پیدا نکردهاند.
نظر شما