شناسهٔ خبر: 55414937 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آمریکا مسئولیت بحران درباره سفر پلوسی به تایوان رامتوجه چین دانست

وزیر امور خارجه آمریکا مسئولیت هرگونه بحران یا تشدید تنش در نتیجه سفر مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان را متوجه پکن دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا مسئولیت هرگونه بحران یا تنش در نتیجه سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان را به گردن چین انداخت.

بر اساس این گزارش، آنتونی بلینکن روز دوشنبه مدعی شد: اگر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تصمیم به این سفر بگیرد و چین سعی بر ایجاد هرگونه بحران یا تشدید تنش به هر طریق دیگری داشته باشد مسئولیت کامل آن برعهده پکن خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه شخص پلوسی تصمیم خواهد گرفت که به تایوان سفر کند یا خیر، افزود: کنگره یک هیات مستقل است و پیش از این هم قانونگزاران آمریکایی به تایوان سفر کرده اند.

بلینکن در عین حال مدعی شد که واشنگتن از چین انتظار دارد در صورت تصمیم پلوسی برای سفر به تایوان، «رفتار مسئولانه ای» را از خود نشان دهد.

از سوی دیگر، جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با بیان اینکه نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا حق دارد به تایوان سفر کند، ادعا کرد: هیچ دلیلی برای اینکه پکن سفر احتمالی همسو با سیاست های درازمدت آمریکا را به نوعی از بحران تبدیل نماید، وجود ندارد.

وی همچنین افزود: به نظر می رسد چین خودش را برای احتمال گام های بیشتر طی روزهای آینده مهیا می کند و این گام ها می تواند شامل اقدامات تحریک آمیز نظامی همچون شلیک موشک در تنگه تایوان یا اطراف تایوان باشد.

کربی در عین حال گفت که ایالات متحده آمریکا به باز نگه داشتن کانال های تماس با چین در صورت بروز هرگونه بحران پیرامون تایوان به دلیل سفر احتمالی پلوسی به این کشور پایبند است.

نظر شما