شناسهٔ خبر: 55394793 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

هواپیمای رئیس مجلس نمایندگان به آسیا وارد شد

پلوسی به تایوان می‏رود؟

دنیای‌اقتصاد : تایوان، جزیره‌‌ای با ۲۳ میلیون نفر در ۱۳۰کیلومتری سواحل چین، مدت‌هاست که نقطه تنش بین واشنگتن و پکن بوده است. اکنون اما این تنش‌‌ها به اوج خود رسیده است. هواپیمای نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، روز شنبه از کالیفرنیا برای آغاز سفر به چندین کشور آسیایی به حرکت درآمد. قرار بود در این سفر، یک توقف هم پلوسی در تایوان داشته باشد؛ اما در بیانیه دفتر رئیس مجلس نمایندگان اشاره‌‌ای به توقف او در تایوان نشده است.

صاحب‌خبر -

برخی از این بیانیه به‌عنوان لغو سفر یاد کرده‌‌اند و برخی دیگر می‌‌گویند شاید برای حساس نشدن چینی‌‌ها اسمی از تایوان آورده نشده است. به گزارش آسوشیتدپرس، بر اساس بیانیه‌‌ منتشرشده از سوی دفتر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در سفر خود به آسیا به کشورهای آسیایی از جمله سنگاپور و ژاپن می‌‌رود. در این بیانیه اشاره‌‌ای به هرگونه توقف احتمالی او در تایوان نشده است. بر اساس این بیانیه که روز یکشنبه منتشر شد، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در این سفر در صدر یک هیات اعزامی از سوی کنگره آمریکا همچنین به مالزی و کره‌جنوبی نیز سفر خواهد کرد. تمرکز این سفر بر امنیت متقابل، شراکت اقتصادی و حاکمیت دموکراتیک در منطقه هند-اقیانوسیه خواهد بود. پلوسی نیز در توییتی نوشت: «من رهبری یک هیات کنگره را به منطقه هند و اقیانوس آرام بر عهده دارم تا بر تعهد تزلزل‌‌ناپذیر آمریکا به متحدان و دوستانمان در منطقه تاکید کنم. در سنگاپور، مالزی، کره‌جنوبی و ژاپن، جلساتی در سطح بالا برگزار خواهیم کرد تا درباره چگونگی پیشبرد منافع و ارزش‌های مشترک بحث کنیم.» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا افزوده است: «منافع و ارزش‌های مشترک، از جمله صلح و امنیت، رشد اقتصادی و تجارت، همه‌‌گیری کووید-۱۹، آب‌‌وهوا، حقوق بشر و حکومت دموکراتیک از موضوعات مورد گفت‌وگو در این سفر است. تحت رهبری قوی جو بایدن، آمریکا قاطعانه به تعامل هوشمندانه و استراتژیک در منطقه متعهد است و درک می‌‌کند که یک هند و اقیانوس آرام آزاد و شکوفا برای رفاه کشور ما و در سراسر جهان بسیار مهم است.» پیش‌تر انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه این سفر او شامل توقف در تایوان نیز می‌‌شود، واکنش خشمگینانه چین را که این جزیره خودگردان را بخشی از قلمرو خود می‌‌داند، برانگیخت. پکن هشدار داده است که در صورت انجام چنین سفری از سوی پلوسی عواقبی در کار خواهد بود و در این راستا وزارت دفاع چین در بیانیه‌‌ای تلویحا به این اشاره کرد که ممکن است در پاسخ از نیروی نظامی استفاده کند. چین روز شنبه مانور نظامی در تنگه تایوان با گلوله‌های جنگی برگزار کرد. این مانورها در سواحل استان فوجیان در نزدیکی تایوان برگزار شدند.

زیر سوال رفتن چین واحد؟

درحالی‌که آمریکا سیاست چین واحد را آشکارا و رسمی زیر سوال نبرده اما واشنگتن از کمک کردن به تایوان دریغ نکرده است. چین دموکراسی خودخوانده تایوان را بخشی از خاک خود می‌‌داند و قسم خورده است که با هر نیرویی آن را مجددا به سرزمین مادری ضمیمه کند. در تماس روز پنج‌شنبه بایدن و شی جین پینگ، رئیس‌‌جمهوری چین، پکن به‌شدت به واشنگتن در خصوص تایوان هشدار داد و هرگونه دخالت در این زمینه را عبور از خطر قرمزهای چین اعلام کرد. در این خصوص پکن درباره سفر پلوسی به تایوان هشدار داده است. هشدارهای پکن از طریق پنتاگون و فرماندهی هند و اقیانوس آرام در هاوایی بازتاب یافته است؛ جایی که مقامات نظامی آمریکایی وظیفه حفاظت از نانسی پلوسی و همچنین ارزیابی اقدامات نظامی چین در پاسخ به سفر او را بر عهده دارند. تایوان، تولیدکننده پیشرو «نیمه هادی‌‌ها» در جهان، در برابر فشارهای اقتصادی فزاینده پکن نیز آسیب‌‌پذیر است. شی جین پینگ، رهبر چین بیش از هر یک از اسلاف خود به وضوح نشان داده است که اتحاد تایوان با چین را هدف اصلی حکومت خود می‌‌‌‌داند. انتظار می‌‌رود که شی جین پینگ به شکل بی‌‌سابقه‌‌ای برای سومین دوره به‌عنوان رهبر در کنگره حزب کمونیست در پاییز تایید شود. ماه گذشته، شی، وزیر دفاع خود، ژنرال وی فنگه را به یک کنفرانس بین‌‌المللی در سنگاپور اعزام کرد؛ جایی که این ژنرال هشدار داد که چین در جنگ برای تایوان تردید نخواهد کرد. ژنرال وی به مخاطبان خود گفت: «اگر کسی جرات جدایی از تایوان را داشته باشد، ما در جنگ تردید نخواهیم کرد، از این هزینه کوتاهی نخواهیم کرد و تا انتها خواهیم جنگید.»

نظر شما