رئیسی «قانون نظام رتبهبندی معلمان» را برای اجرا ابلاغ کرد.رئیس جمهور «قانون نظام رتبهبندی معلمان» را برای اجرا به وزارتخانه آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد. ۱۶ اسفند شورای نگهبان لایحه نظام رتبهبندی معلمان را پس از ده سال تایید کرد. بر اساس این قانون، معلمان در ۵ رتبه «آموزشیار معلم»، «مربی معلم»، «استادیار معلم»، «دانشیار معلم» و «استاد معلم» رتبهبندی میشوند. یکی از نکات مهمی که در این مصوبه نهایی شده این است که میزان دریافت حقوق هر شخص با خود شخص سنجیده میشود، یعنی درصدهای افزایش هر فرد با حقوق خود فرد است که این موضوع به عدالت نزدیکتر است عضو کمیسیون آموزش مجلس در خصوص آخرین طرح رتبهبندی معلمان توضیحاتی ارائه کرد. رتبه بندی معلمان به زودی اجرایی می شود.
در ماده ۱۵ میزان افزایش حقوق ناشی از رتبهبندی در فیش حقوقی مشمولان اعلام شده است.
لایحه رتبهبندی معلمان پس از ۱۰ سال کشمکش در روز ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹ از سوی دولت وقت به مجلس ارسال و کلیات آن هجدهم خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید، اما به دلیل تغییرات قابل توجه لایحه از سوی نمایندگان مجلس و عدم تامین بار مالی آن، ماهها در مجلس معطل ماند و یک مرتبه نیز از سوی شورای نگهبان رد و دوباره به مجلس بازگشت. با انجام اصلاحات واراده از سوی مجلس در ابتدای اسفندماه، رتبهبندی از سوی شورای نگهبان مورد موافقت قرار گرفت و در ۱۶ اسفندماه سال ۱۴۰۰ از سوی رئیس مجلس جهت اجرا به دولت و ۲۳ اسفندماه از سوی رئیس جمهور به وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شد.
دولت مکلف شده بود ظرف مدت یک ماه از ابلاغ قانون، آییننامه اجرایی را تدوین و به تصویب هیئت وزیران برساند که به علت آنچه حسین عرب اسدی، معاون سرمایه انسانی سازمان امور اداری و استخدامی آن را دغدغه برای حفظ کیفیت آیین نامه اجرایی خوانده بود، تا ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۱ به طول انجامید و در نهایت از سوی محمد خبر، معاون اول رئیسجمهور جهت اجرا، ابلاغ شد.
طبق اعلام وزیر آموزش و پرورش، آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان یک شیوه نامه اجرایی نیز دارد که تا کنون منتشر نشده است؛ وی در این باره گفته است: «در حال پیگیری این قانون و آماده سازی برای اجرا هستیم و امیدواریم تا ابتدای سال تحصیلی همه معلمان رتبه بندی شوند و با انرژی مضاعف در کلاس های درس حضور یابند.»وی همچنین چندی پیش اعلام کرد: «کمیتههای لازم یا هیئتهای ممیزی براساس قانون شکل گرفته و انشاءالله رتبه بندی وارد مرحله اجرای اصلی در درون آموزش و پرورش شود. شروع آن هم از ۳۱ شهریور ماه سال جاری است.»درحالی آییننامه اجرایی رتبهبندی معلمان ابلاغ و وزارت آموزشوپرورش در حال آمادهسازی مقدمات اجرایی لازم است که طی دو سه هفته اخیر انتقادات و اشکالاتی بر آیین نامه مذکور از سوی فرهنگیان و نمایندگان مجلس وارد شده است تا جایی که رئیس مجلس شورای اسلامی ۲۶ تیرماه در صحن علنی مجلس و در پاسخ به تذکر یک نماینده مجلس در این باره گفت: «در هیئت تطبیق وظیفه داریم که حتماً مصوبات هیئت دولت را با قانون مطابقت دهیم.
مصوبه دولت در خصوص قانون رتبهبندی معلمان به تازگی به هیئت تطبیق رسیده است. این مصوبه در مهلت قانونی هیئت تطبیق رسیدگی میشود و اگر مغایرت وجود داشته باشد، حتماً اعلام خواهیم کرد.»از جمله انتقاداتی که تا کنون در این باره مطرح شده میتوان به عدم شمولیت معلمانی که کد تخصیصی ندارند، ابهام در تشکیل کانونهای ارزیاب که قرار است صلاحیت عمومی و تخصصی معلمان را ارزیابی کنند، شرط تداوم خدمت دوساله برای معلمانی که سال گذشته و یا امسال بازنشسته شده اند، عدم شمولیت معلمان با دوسال خدمت، الزام به کسب امتیاز کف ۴۵۰ تا ۵۰۰ برای احراز رتبه آموزشیار معلمی و احتمال بروز مشکل در اعمال مدرک تحصیلی دوم فرهنگیان اشاره کرد که هنوز به همه آنها پاسخ داده نشده است و به نظر میرسد باید منتظر شیوه نامه اجرایی و آرای هیئت تطبیق ماند.در ادامه مروری بر برخی جزئیات مهم طرح رتبهبندی معلمان که در آییننامه اجرایی آمده خواهیم داشت:
ماه ۳ آییننامه به مشمولان رتبهبندی پرداخته است که مطابق آن، مشمولان این آییننامه عبارتاند از مشمولین طرح طبقهبندی مشاغل معلمان و نیروهای توانبخشی مدارس استثنایی که در حال حاضر صرفاً در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت تماموقت دارند.
افراد موضوع لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزشوپرورش که برای خدمت معلمی استخدام شدهاند از طرح طبقهبندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان - مصوب ۱۳۵۸ - شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی آن، مشمول این آییننامه هستند.
آن دسته از نیروهای اداری شاغل در پستهای کارشناسی و بالاتر که بر اساس ضوابط و شرایط مربوط در یکی از عناوین موضوع طرح طبقهبندی مشاغل معلمان اشتغال یابند، از زمان تغییر سمت و شروع به خدمت معلمی مشمول نظام رتبهبندی میشوند. در صورت بازگشت مجدد به کار در سمتهای اداری حسب شرایط ذیربط از فوقالعاده رتبهبندی برخوردار نخواهند بود.
۸ گروهی که از دایره مشمولان رتبهبندی خارج میشوند؟
ـ نیروهای اداری
ـ نیروهای فاقد کد شناسه استخدام مورد تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور
ـ کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاههای اجرایی (با حفظ پست سازمانی با بدون آن)
ـ کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی (بهاستثنای مدیران و معاونین که از آموزشوپرورش حقوق دریافت میکنند)
ـ نیروهای مازاد یا در اختیار مدرسه
ـ افرادی که در مرخصی بدون حقوق به سر میبرند، افراد انتقالی به دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی
ـ و افراد مأمور به تحصیل مشمول این آییننامه نیستند.
در ماده ۴ آییننامه، امتیازات لازم برای کسب رتبههای پنجگانه قید شده است و مشمولین در مرحله استقرار، با در نظر گرفتن امتیازات مندرج در جداول زیر سنجش و ارزیابیشده و بر اساس امتیازات کسبشده در یکی از رتبههای پنجگانه قرار خواهند گرفت.
در تبصره ۱ این ماده تصریح شده است که بستههای ارزیابی با سنجههای کیفی متفاوت که متناسب با هر رتبه از عمق و اهمیت بیشتری برخوردار میشود، برای هریک از رتبهها بهصورت مجزا و بر اساس سهم از سقف امتیاز بر اساس توزیع جدول شماره ۱ توسط مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت با همکاری مراجع ارزیابیکننده مندرج در جدول شماره ۲ به اجرا گذاشته میشود:
بر اساس تبصره ۲، حداقل امتیاز مورد نیاز برای احراز هریک از رتبههای مشمولان بر اساس سهم امتیازات تعیینشده جدول شماره ۱ برای هریک از شایستگیهای موضوع این آییننامه به شرح جدول شماره ۳ است.
در تبصره ۳ نیز قید شده است که مصادیق و شاخصهای رفتاری و عملکردی جهت ارزیابی برای احراز رتبهها ازجمله مدرک تحصیلی، سنوات خدمت، گواهینامهها، تألیفات، پروژهها و همچنین میزان و ضریب تأثیر هرکدام از آنها بهموجب شیوهنامهای خواهد بود که با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت تهیه و به تأیید وزیر آموزشوپرورش خواهد رسید.
طبق تبصره ۴ ماده ۴، در ارزیابی شایستگیهای عمومی مطابق بند (۳-۱) ماده ۲ قانون، مجموعهای از صفات و ویژگیهای شخصیتی فرد شامل باورها، نگرشها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزشوپرورش کشور که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده میکند و پایبندی فرد را به ارزشهای اسلامی و انقلاب اسلامی، قوانین و مقررات آشکار میسازد، معیار بررسی خواهد بود.
هیئتهای ممیزه جهت احراز این دسته از شایستگیها در طول خدمت مشمولین مکلف به استعلام از مراجع ذیصلاح قانونی هستند.
همچنین در تبصره ۵ گفته شده است در مواردی که بر اساس قوانین مربوطه، بازنشستگی افراد شاغل مشمول در اختیار وزارت است، اجرای رتبهبندی منوط به حداقل دو سال خدمت در آموزشوپرورش از تاریخ اجرای این آییننامه است.
اما در ماده ۱۵ میزان افزایش حقوق ناشی از رتبهبندی در فیش حقوقی مشمولان اعلام شده است. با تعیین رتبه مشمول توسط هیئت ممیزه ذیربط، فوقالعاده رتبهبندی مطابق ماده ۶ قانون به ترتیب برای رتبههای پنجگانه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب ۴۵ درصد، ۵۵ درصد، ۶۵ درصد، ۷۵ درصد و۹۰ درصد مجموع امتیازات حق شغل، حق شاغل و فوقالعاده شغل در حکم کارگزینی مشمولین، بهصورت جداگانه درج و ماهیانه پرداخت میشود.
لایحه رتبهبندی معلمان پس از ۱۰ سال کشمکش در روز ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹ از سوی دولت وقت به مجلس ارسال و کلیات آن هجدهم خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید، اما به دلیل تغییرات قابل توجه لایحه از سوی نمایندگان مجلس و عدم تامین بار مالی آن، ماهها در مجلس معطل ماند و یک مرتبه نیز از سوی شورای نگهبان رد و دوباره به مجلس بازگشت. با انجام اصلاحات واراده از سوی مجلس در ابتدای اسفندماه، رتبهبندی از سوی شورای نگهبان مورد موافقت قرار گرفت و در ۱۶ اسفندماه سال ۱۴۰۰ از سوی رئیس مجلس جهت اجرا به دولت و ۲۳ اسفندماه از سوی رئیس جمهور به وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شد.
دولت مکلف شده بود ظرف مدت یک ماه از ابلاغ قانون، آییننامه اجرایی را تدوین و به تصویب هیئت وزیران برساند که به علت آنچه حسین عرب اسدی، معاون سرمایه انسانی سازمان امور اداری و استخدامی آن را دغدغه برای حفظ کیفیت آیین نامه اجرایی خوانده بود، تا ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۱ به طول انجامید و در نهایت از سوی محمد خبر، معاون اول رئیسجمهور جهت اجرا، ابلاغ شد.
طبق اعلام وزیر آموزش و پرورش، آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان یک شیوه نامه اجرایی نیز دارد که تا کنون منتشر نشده است؛ وی در این باره گفته است: «در حال پیگیری این قانون و آماده سازی برای اجرا هستیم و امیدواریم تا ابتدای سال تحصیلی همه معلمان رتبه بندی شوند و با انرژی مضاعف در کلاس های درس حضور یابند.»وی همچنین چندی پیش اعلام کرد: «کمیتههای لازم یا هیئتهای ممیزی براساس قانون شکل گرفته و انشاءالله رتبه بندی وارد مرحله اجرای اصلی در درون آموزش و پرورش شود. شروع آن هم از ۳۱ شهریور ماه سال جاری است.»درحالی آییننامه اجرایی رتبهبندی معلمان ابلاغ و وزارت آموزشوپرورش در حال آمادهسازی مقدمات اجرایی لازم است که طی دو سه هفته اخیر انتقادات و اشکالاتی بر آیین نامه مذکور از سوی فرهنگیان و نمایندگان مجلس وارد شده است تا جایی که رئیس مجلس شورای اسلامی ۲۶ تیرماه در صحن علنی مجلس و در پاسخ به تذکر یک نماینده مجلس در این باره گفت: «در هیئت تطبیق وظیفه داریم که حتماً مصوبات هیئت دولت را با قانون مطابقت دهیم.
مصوبه دولت در خصوص قانون رتبهبندی معلمان به تازگی به هیئت تطبیق رسیده است. این مصوبه در مهلت قانونی هیئت تطبیق رسیدگی میشود و اگر مغایرت وجود داشته باشد، حتماً اعلام خواهیم کرد.»از جمله انتقاداتی که تا کنون در این باره مطرح شده میتوان به عدم شمولیت معلمانی که کد تخصیصی ندارند، ابهام در تشکیل کانونهای ارزیاب که قرار است صلاحیت عمومی و تخصصی معلمان را ارزیابی کنند، شرط تداوم خدمت دوساله برای معلمانی که سال گذشته و یا امسال بازنشسته شده اند، عدم شمولیت معلمان با دوسال خدمت، الزام به کسب امتیاز کف ۴۵۰ تا ۵۰۰ برای احراز رتبه آموزشیار معلمی و احتمال بروز مشکل در اعمال مدرک تحصیلی دوم فرهنگیان اشاره کرد که هنوز به همه آنها پاسخ داده نشده است و به نظر میرسد باید منتظر شیوه نامه اجرایی و آرای هیئت تطبیق ماند.در ادامه مروری بر برخی جزئیات مهم طرح رتبهبندی معلمان که در آییننامه اجرایی آمده خواهیم داشت:
ماه ۳ آییننامه به مشمولان رتبهبندی پرداخته است که مطابق آن، مشمولان این آییننامه عبارتاند از مشمولین طرح طبقهبندی مشاغل معلمان و نیروهای توانبخشی مدارس استثنایی که در حال حاضر صرفاً در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت تماموقت دارند.
افراد موضوع لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزشوپرورش که برای خدمت معلمی استخدام شدهاند از طرح طبقهبندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان - مصوب ۱۳۵۸ - شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی آن، مشمول این آییننامه هستند.
آن دسته از نیروهای اداری شاغل در پستهای کارشناسی و بالاتر که بر اساس ضوابط و شرایط مربوط در یکی از عناوین موضوع طرح طبقهبندی مشاغل معلمان اشتغال یابند، از زمان تغییر سمت و شروع به خدمت معلمی مشمول نظام رتبهبندی میشوند. در صورت بازگشت مجدد به کار در سمتهای اداری حسب شرایط ذیربط از فوقالعاده رتبهبندی برخوردار نخواهند بود.
۸ گروهی که از دایره مشمولان رتبهبندی خارج میشوند؟
ـ نیروهای اداری
ـ نیروهای فاقد کد شناسه استخدام مورد تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور
ـ کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاههای اجرایی (با حفظ پست سازمانی با بدون آن)
ـ کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی (بهاستثنای مدیران و معاونین که از آموزشوپرورش حقوق دریافت میکنند)
ـ نیروهای مازاد یا در اختیار مدرسه
ـ کلیه افرادی که از بیش از یک صندوق حقوق دریافت میکنند
ـ افرادی که در مرخصی بدون حقوق به سر میبرند، افراد انتقالی به دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی
ـ و افراد مأمور به تحصیل مشمول این آییننامه نیستند.
در ماده ۴ آییننامه، امتیازات لازم برای کسب رتبههای پنجگانه قید شده است و مشمولین در مرحله استقرار، با در نظر گرفتن امتیازات مندرج در جداول زیر سنجش و ارزیابیشده و بر اساس امتیازات کسبشده در یکی از رتبههای پنجگانه قرار خواهند گرفت.
در تبصره ۱ این ماده تصریح شده است که بستههای ارزیابی با سنجههای کیفی متفاوت که متناسب با هر رتبه از عمق و اهمیت بیشتری برخوردار میشود، برای هریک از رتبهها بهصورت مجزا و بر اساس سهم از سقف امتیاز بر اساس توزیع جدول شماره ۱ توسط مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت با همکاری مراجع ارزیابیکننده مندرج در جدول شماره ۲ به اجرا گذاشته میشود:
بر اساس تبصره ۲، حداقل امتیاز مورد نیاز برای احراز هریک از رتبههای مشمولان بر اساس سهم امتیازات تعیینشده جدول شماره ۱ برای هریک از شایستگیهای موضوع این آییننامه به شرح جدول شماره ۳ است.
در تبصره ۳ نیز قید شده است که مصادیق و شاخصهای رفتاری و عملکردی جهت ارزیابی برای احراز رتبهها ازجمله مدرک تحصیلی، سنوات خدمت، گواهینامهها، تألیفات، پروژهها و همچنین میزان و ضریب تأثیر هرکدام از آنها بهموجب شیوهنامهای خواهد بود که با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت تهیه و به تأیید وزیر آموزشوپرورش خواهد رسید.
طبق تبصره ۴ ماده ۴، در ارزیابی شایستگیهای عمومی مطابق بند (۳-۱) ماده ۲ قانون، مجموعهای از صفات و ویژگیهای شخصیتی فرد شامل باورها، نگرشها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزشوپرورش کشور که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده میکند و پایبندی فرد را به ارزشهای اسلامی و انقلاب اسلامی، قوانین و مقررات آشکار میسازد، معیار بررسی خواهد بود.
هیئتهای ممیزه جهت احراز این دسته از شایستگیها در طول خدمت مشمولین مکلف به استعلام از مراجع ذیصلاح قانونی هستند.
همچنین در تبصره ۵ گفته شده است در مواردی که بر اساس قوانین مربوطه، بازنشستگی افراد شاغل مشمول در اختیار وزارت است، اجرای رتبهبندی منوط به حداقل دو سال خدمت در آموزشوپرورش از تاریخ اجرای این آییننامه است.
اعلام میزان افزایش حقوق ناشی از رتبهبندی
اما در ماده ۱۵ میزان افزایش حقوق ناشی از رتبهبندی در فیش حقوقی مشمولان اعلام شده است. با تعیین رتبه مشمول توسط هیئت ممیزه ذیربط، فوقالعاده رتبهبندی مطابق ماده ۶ قانون به ترتیب برای رتبههای پنجگانه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب ۴۵ درصد، ۵۵ درصد، ۶۵ درصد، ۷۵ درصد و۹۰ درصد مجموع امتیازات حق شغل، حق شاغل و فوقالعاده شغل در حکم کارگزینی مشمولین، بهصورت جداگانه درج و ماهیانه پرداخت میشود.
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، زمان نهایی شدن آیین نامه رتبه بندی معلمان را اعلام شد.
وزیر آموزش و پرورش که در سفر استانی رئیس جمهور به همدان در نهاوند حاضر شده از نهایی شدن آیین نامه رتبه بندی معلمان در یکشنبه هفته آینده خبر داد.
یوسف نوری صبح پنج شنبه در جمع خبرنگاران در نهاوند اعلام کرد: آیین نامه طرح رتبه بندی معلمان ۱۲ خرداد ماه به دولت ابلاغ شد اما ایراداتی بر آیین نامه وارد بود که هفته گذشته کمیسیون تلفیق مجلس آن را به دولت ارسال کرد و ۱۰ ایراد مطرح بود.
دیروز در جلسه هیئت دولت ایرادات مطرح و به توافق رسیدند و یکی از ایرادات که بحث کارشناسی داشت در جلسه یکشنبه هیئت دولت بررسی و آیین نامه رتبه بندی نهایی می شود
نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز در تذکرات شفاهی خود به موضوع اجرای قانون رتبهبندی معلمان و افزایش حقوق بازنشتگان پرداختند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز در تذکرات شفاهی خود به موضوعاتی همچون لزوم تغییر مدیران دولت سابق در دستگاهها، گرانی کالاها و تورم، اجرای قانون رتبهبندی معلمان و افزایش حقوق بازنشستگان پرداختند که در این گزارش میخوانید:
عدم تغییر مدیران سابق مانع جدی اجرای سیاست های دولت سیزدهم است
حسن همتی نماینده شاهیندژ در تذکر شفاهی خود، گفت: عدم تغییر مدیران مسبب وضع فعلی یکی از موانع جدی اجرای سیاست های دولت انقلابی و مردمی است، آقای رئیسی؛ علیرغم گذشت حدود یک سال از عمر دولت شما تغییرات قابل قبولی در سطح مدیریت کشوری و حتی شهرستان ها انجام نشده است.
وی افزود: انتظار تغییرات اتوبوسی نداریم اما تعدادی از مدیران سابق با لابی شدید در حال تلاش برای ماندن هستند. از کسانی که هیچ اعتقادی به دولت و برنامه های شما ندارند چه انتظاری دارید؟ ادامه حضور این مدیران در سیاست برنامه های شما را در حد اعلامی باقی گذاشته و اجازه اعمال آن ها را نمی دهد.
نماینده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس، اضافه کرد: متاسفانه نظارت کافی و قابل قبولی بر روند تولید و عرضه کالاها و خدمات وجود ندارد، قیمت ها به دلخواه و گاها در سایت های مجازی و جلسات شبانه افرادی که اعتقادی به دولت سیزدهم ندارند انجام می شود.
وی در بخش دیگری از تذکر شفاهی خود اظهار کرد:قیمت اجناس و خدمات لحظه ای و افزایش حقوق ها سالانه و آن هم کم تر از نرخ تورم تعیین می شود. از هیات رئیسه و نمایندگان مجلس تقاضا دارم اولویت طرح ها را به سمت بهبود وضعیت معیشتی مردم ببرند، مردم از ما انتظار بهبود وضعیت اقتصادی و مبارزه جدی با فساد و رانت را دارند.
همتی تاکید کرد: وزیر آموزش و پرورش نسبت به اجرای رتبه بندی معلمان تسریع کند و همچنین دولت نسبت به اجرای قانون مجلس در خصوص افزایش حقوق کارکنان تامین اجتماعی و همسان سازی حقوق بازنشستگان جدی تر عمل کند.
نظر شما