شناسهٔ خبر: 55344966 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

فرانسه میزبان ولیعهد عربستان ... نفت و ایران در دستور کار قرار دارند

صاحب‌خبر -
فرانسه میزبان ولیعهد عربستان ... نفت و ایران در دستور کار قرار دارند
خبرگزاری آریا- امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه میزبان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بود که بخشی از تلاش‌های رو به رشد غرب برای دوستی با بزرگترین صادرکننده نفت جهان، در پس‌زمینه جنگ اوکراین و توقف مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای با ایران بود.

به گزارش سرویس بین‌الملل آریا به نقل از رویترز؛ماکرون شامگاه پنجشنبه قبل از شام کاری با بن سلمان با دست دادن طولانی روی فرش قرمزی که روی پله های الیزه به سمت او کشیده شده بود از ولیعهد سعودی استقبال کرد.

آن دو در برابر مطبوعات سخنی نگفتند.

سفر محمد بن سلمان به پاریس پس از  گفتگو با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در عربستان سعودی انجام شد. غرب مشتاق است صفحه جدیدی را در روابط با غول نفتی خلیج فارس باز کند، زیرا این غول به دنبال مقابله با نفوذ فزاینده منطقه ای ایران، روسیه و چین است.

فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی در پی حمله روسیه به اوکراین که منجر به کاهش عرضه گاز به اروپا توسط مسکو شد، به دنبال تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود هستند. مکرون از ریاض، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، می خواهد که تولید خود را افزایش دهد.

یک مقام ریاست جمهوری فرانسه به خبرنگاران گفت که مکرون علاوه بر بحث در مورد تولید نفت و توافق هسته ای ایران، به مسائل حقوق بشر از جمله پرونده های شخصی نیز خواهد پرداخت.

فرانسه یکی از تامین کنندگان اصلی تسلیحات ریاض است، اما به دلیل بحران انسانی در یمن، که بدترین بحران در جهان است، با فشار فزاینده ای برای بازنگری در فروش خود مواجه شده است. ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی از سال 2015 با حوثی‌ها در یمن می‌جنگد.

محمد بن سلمان به عنوان دومین و آخرین مرحله از سفر اروپایی خود به فرانسه رفت تا در مورد روابط دو کشور و راه های تقویت آن در زمینه های مختلف گفتگو کند.

ولیعهد سعودی روز چهارشنبه پس از سفری دو روزه که شاهد امضای تفاهم نامه های همکاری نظامی و اقتصادی دو کشور بود، یونان را ترک کرد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، پیش از خروجش تایید کرد که سفرش به یونان فرصتی برای تاکید بر استحکام روابط بین دو کشور است. این امضاها همچنین شامل قرارداد تفاهم و همکاری در حوزه سلامت و تفاهم نامه همکاری های علمی و فنی بود.

بر اساس بیانیه دربار سلطنتی عربستان،این سفرهای رسمی به دستور ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود به یونان و فرانسه و بر اساس تمایل وی به برقراری ارتباط و تحکیم روابط بین پادشاهی و کشورهای برادر و دوست در همه زمینه هابود.

نظر شما