شناسهٔ خبر: 55332651 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

واکنش شخصیت های لبنانی به پیشنهاد واردات سوخت از ایران

شخصیت های سیاسی لبنان از جناح های مختلف خواستار موافقت دولت لبنان با پیشنهاد سید حسن نصرالله برای واردات سوخت از ایران شدند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری قدس(قدسنا)، شخصیت های سیاسی لبنان که طیف متنوعی از جریان ها را تشکیل می دهند، به پیشنهاد دبیرکل حزب الله برای واردات سوخت از ایران واکنش نشان دادند.

 سمیر جعجع، رئیس حزب  نیروهای لبنانی دیروز چهارشنبه از دولت لبنان خواستار موافقت با  پیشنهاد سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله  لبنان برای وارد کردن سوخت از ایران  شد.

سمیر جعجع در صفحه توئیتر خود نوشت: "من فکر می‌کنم که دولت لبنان باید با پیشنهاد سید حسن نصرالله برای وارد کردن سوخت از ایران برای راه‌اندازی نیروگاه‌های تولید انرژی در لبنان موافقت کند".

 

"همه ما آنچه در مسئله سوخت اتفاق افتاد به یاد داریم که با دو یا سه کشتی به پایان رسید. هزینه سوخت پرداخت شد و به دست مردم رسید؛ به استثنای کمک‌های خیلی کمی که شامل برخی نهادهای اجتماعی شد مانند هر کمک دیگری که انجمن‌های خیریه انجام می‌دهند".

 

سمیر جعجع یکی از سرسرخت ترین مخالفان حزب الله لبنان و ایران است. وی که در سابقه خود همکاری بسیار نزدیک نظامی با اشغالگران صهیونیستی را نیز دارد، پس از کناره گیری سعد حریری از مشارکت در انتخابات، به مهره اصلی مورد توجه رژیم سعودی تبدیل شد. جعجع فردی است که بارها بحث استفاده از سلاح علیه حزب الله را مطرح کرده است و مشوق بسیاری از عملیات مسلحانه در لبنان در سال های اخیر به شمار می آید.

 

جبران باسیل رئیس جریان آزاد ملی در لبنان نیز طی مصاحبه با شبکه المنار از سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان و وزارت انرژی و آب این کشور خواست که از ایران سوخت وارد لبنان کنند. او در این باره گفت: من به وزارت انرژی و نزد سید نصرالله می‌روم تا سوخت ایرانی درخواست کنم؛ آن وقت ما 10 ساعت در روز برق خواهیم داشت.

 

ولید فیاض وزیر انرژی در دولت پیشبرد امور لبنان نیز با استقبال از ابتکار سید حسن نصرالله برای حل بحران سوخت این کشور اعلام کرد، ما از هر کمک و بخششی که از طرف دولت‌های دوست بیاید استقبال می‌کنیم. ما در این راستا مشخصات سوخت مورد نیاز برای نیروگاه‌های تولید برق را آماده کردیم و به طرف‌های ذیربط اعلام می‌کنیم و بر روی سایت وزارت انرژی نیز قرار خواهیم داد. نیروگاه‌های تولید برق به هر یک لیتر سوخت نیاز دارند و با توجه به افزایش دمای هوا در تابستان این امر بر هیچ کس پوشیده نیست.

 

وئام وهاب رئیس حزب التوحید العربی لبنان نیز تاکید کرد که پیشنهاد سید حسن نصرالله برای آوردن سوخت از ایران تحولی مثبت است و باید اجرایی شود. هرکس که با این پیشنهاد مخالفت کند باید رسوا گردد. به عقیده من مخالفت با این پیشنهاد خیانت به مردم و منافع لبنان است زیرا نفتی که از عراق وارد کردیم آخر ماه آگوست به پایان خواهد رسید. ما تاکید داریم که از سوخت ایرانی استقبال می‌کنیم.

 

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در مصاحبه اخیر خود با شبکه المیادین گفت: درباره نفت، مشکل از ما نیست، بلکه دولت لبنان مشکل اصلی است. من حاضرم که از ایران سوخت وارد کنم، به شرط اینکه دولت لبنان این مسئله را بپذیرد؛ اما هیچ کس در لبنان جرأت انجام این کار را ندارد؛ زیرا از تحریم‌های آمریکا علیه خانواده خود می‌ترسد. امروز ممکن است شرکتهای روسی و ایرانی آماده همکاری با لبنان باشند، ولی این جرأت در دولت وجود ندارد.

 

کارشناسان معتدند، علت اصلی تاکید سید حسن نصرالله بر اینکه دولت باید برای واردات سوخت از ایران موافقت کند تا وی با دولت ایران هماهنگی را انجام دهد، موج روانی منفی ای بود که رسانه های وابسته به جریان های مخالف حزب الله پس از واردات سوخت از ایران در آن شرایط بحرانی سال گذشته ایجاد کردند.

 

این رسانه ها با مصاحبه با برخی رهبران و مسئولان احزاب مخالف حزب الله، سعی در القاء این نکته به افکار عمومی بودند که با این اقدام لبنان مستعمره ایران شده است و تلاش کردند تا افکار عمومی را علیه حزب الله و ایران برانگیزانند.

 

لذا سید حسن نصرالله با پیشنهاد اخیر خود در واقع تلاش دارد هم جریان های مخالف را که علیه حزب الله فعال هستند، منفعل و با خود همراه سازد و نوعی زمینه برای ایجاد وحدت حول منافع ملی لبنان ایجاد کند و هم این نکته را به افکار عمومی لبنان منتقل کند که تنها مقاومت و حامی اصلی آن یعنی ایران در کنار مردم لبنان و مشکلات آن قرار دارند و به القائات منفی رسانه ها علیه ایران توجه نکنند.

 

نظر شما