شناسهٔ خبر: 55312863 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

«صبح‌نو» از نشست خبری چهارمین رویداد «رویازی» گزارش می‌دهد

پرتاب «پیچ» انیمیشن به سوی ایده

مرضیه کیان خبرنگار / بزرگ‌ترین بحران انیمیشن ایران خلق کاراکتر است. در این راستا دو دلیل وجود دارد؛ اول اینکه دیزنی یک حاکمیت جدی بر تفکرات ما دارد و از طرف دیگر فکر می‌کنیم اگر شخصیتی خلق نکنیم که نزدیک به شخصیت‌های جهانی باشد، مورد استقبال قرار نمی‌گیرد

صاحب‌خبر -

 نشست خبری چهارمین رویداد پیچ انیمیشن «رویازی» با محوریت جذب سرمایه برای تولیدات انیمیشنی صبح سه‌شنبه در سازمان سینمایی سوره با حضور جعفریان، رییس سازمان سینمایی حوزه هنری، محمد ساسان، مدیر تولیدات سینمایی و امیررضا مافی، مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری برگزار شد.
حمیدرضا جعفریان، رییس سازمان سینمایی حوزه هنری درخصوص رویداد تازه رویازی گفت: مرکز انیمیشن حوزه، بزرگ‌ترین مرکز پویانمایی کشور است که سابقه بیست‌ساله دارد. رویکرد جدید ما باعث شده نه‌تنها در تولید بلکه در دیگر حوزه‌ها نیز ورود داشته باشیم.
وی گفت: اتفاقات جدید ما ناشی از تحلیل‌های تازه در این صنعت است که رویازی یکی از نتایج آن است. دوره جدید مبتنی بر آسیب‌شناسی نقاط قوت و ضعف سه دوره قبل است. علاوه‌بر تقویت جریان تولید، عدالت در تامین سرمایه و تقویت گروه‌ها و استودیو‌ها از برنامه‌های ما در مرکز انیمیشن سوره است. قرار است تا سالانه اکران یک انیمیشن سینمایی در سال داشته باشیم که با «لوپتو» از مهرماه امسال آغاز می‌شود.
در ادامه، محمد ساسان، مدیر تولیدات سینمایی سازمان سینمایی سوره گفت: از پویانمایی ایرانی خاطرات زیادی تا به امروز داریم. در دوره‌های بعدی این خاطرات تکمیل شد. حوزه و صداوسیما با شکرستان و دیگر انیمیشن‌ها کارهای خوبی را برای ما ساختند. اتفاقات خوبی حوزه جهانی رخ داد که ادامه خواهد داشت. در زمینه همکاری نگاه ما این است که در فراتهران فعالیت داشته باشیم که این اتفاق افتاد و در شهرهای دیگر همکاری ادامه پیدا کرد و آثاری تولید شده است.
 بزرگ‌ترین بحران انیمیشن خلق کاراکتر است
 مافی، مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری نیز در ادامه این نشست گفت: چهارمین دوره رویداد «رویازی» دو ماه پیش با انتشار فراخوان و با همان اهداف گذشته آغاز شده است تا بتوانیم در توزیع عادلانه ثروت در انیمیشن موثر باشیم. در دوره گذشته در پروژه‌های «رویاشهر» و یک سریال با نام «چهل پله زیر زمین» سرمایه‌گذاری کردیم که در پروسه تولید قرار دارد.
وی تاکید کرد: مرکز انیمیشن حوزه هنری راهبردهایی دارد که به آن توجه شده که شامل مشارکت در تولید، ساختار و اقتصاد انیمیشن است که خوشبختانه این راهبردها با همراهی بخش‌های مختلف سازمان سینمایی سوره درحال پیگیری است. این سه راهبرد به معنای تصدی‌گری و مداخله در انیمیشن نیست و بیشتر به‌عنوان همراهی در این حوزه است. متاسفانه شاخه‌های درخت انیمیشن متوازن رشد نکرده و در کنار پیشرفت‌های مختلف، یک ضعف دارد و آن این است که مدیریت انیمیشن از سینما متفاوت است. هنوز در میان مدیران فرهنگی ایران این، جا نیفتاده است که انیمیشن یک مدیوم منحصربه‌فرد است. مشارکت در ساختار انیمیشن این است که در بخش صنعتی انیمیشن مشارکت کنیم. نباید فراموش کرد که سیر تولید انیمیشن طولانی است و نباید بگذاریم چنین تولیداتی به شکست منجر شوند. در این راستا، استعدادهای مختلفی در سراسر کشور وجود دارد که باید شناسایی شوند. معتقدم انیمیشن باید به‌عنوان یک صنعت در سراسر کشور توسعه پیدا کند.
مافی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از هنرمندان انیمیشن ما درحال ارائه خدمات به تولیدات خارجی هستند و زمانی که چنین امری توسعه پیدا می‌کند یعنی مدیریت دولتی در زمینه ایجاد فضا برای فعالان انیمیشن موفق نبوده است.
وی تاکید کرد: مرکز انیمیشن حوزه هنری به‌دنبال این است که به‌جای سرمایه‌گذاری صددرصدی در یک پروژه، به‌دنبال سرمایه‌گذاری و حمایت از چند انیمیشن باشیم. همچنین به‌دنبال مشارکت در اقتصاد انیمیشن هستیم که این بخش در ایران بسیار ضعیف است، اکران موفق «پسر دلفینی» در روسیه خود نشان‌دهنده پتانسیل بالای این هنر است. بی‌شک تحقق این راهبردها می‌تواند در رویداد «رویازی» دیده و دنبال شود.
مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری گفت: سال گذشته اعلام کردیم برای آغاز خلق ادبیات نیازمند این هستیم که برای واژه پیچینگ، مابه‌ازا داشته باشیم که درنهایت پیشنهاد می‌دهیم به‌جای واژه «پیچ» از واژه «پرتاب» استفاده کنیم و از این به بعد بگوییم «رویداد پرتاب انیمیشن».
وی ادامه داد: لازم است تاکید کنم دوره اول «رویازی» «مسافری از دایتیا» به تولید رسید که در سال آینده اکران می‌شود و در سال۱۴۰۳ فیلم «رویاشهر» اکران و پروژه دیگری که در آینده اکران می‌شود پروژه «یوز» است. ما باید در حوزه انیمیشن تولیداتی داشته باشیم که برگرفته از فضای بومی ایران باشد. نباید فراموش کرد که سینما و تولیدات آن میراث فرهنگی ماست و انیمیشن سینمایی در ساحت سینما باید بی‌نظیر باشد.
مافی با تاکید بر اینکه به‌دنبال ایجاد صندوق اعتباری برای سرمایه‌گذاری در انیمیشن با حضور نهادهای مختلف است، گفت: هرچند تفاهم‌هایی در این زمینه صورت گرفته اما هیچ‌کدام هنوز عملی نشده است اما امسال این نوید را می‌دهم که مرکز انیمیشن حوزه هنری روی یک سریال انیمیشن ۳۰۰دقیقه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کند؛ البته در صورت ارائه یک طرح باکیفیت سینمایی، در تولید یک انیمیشن سینمایی نیز مشارکت می‌کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که با وجود انیمیشن‌های مطرح در سطح جهان چه نیازی به تولید انیمیشن است؟ بیان کرد: موافق نیستم که در برابر دیزنی و پیکسار حرفی برای گفتن نداریم؛ البته در حوزه فیلمنامه با مشکلاتی مواجه هستیم که در چهارمین دوره «رویازی» به این مساله توجه کنیم. هرچقدر تولیدات انیمیشن بیشتر شود، کیفیت کار بیشتر می‌شود و نباید به این فکر کنیم که چون انیمیشن خوبی در جهان تولید می‌شود ما نباید انیمیشن تولید کنیم چون نمی‌توانیم نمونه موفق جهانی بسازیم.
مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری درباره حمایت از تفکرات مستقل از حوزه انیمیشن ادامه داد: معتقدم باید از فکر مستقل حمایت شود و حوزه در این سال‌ها چنین مساله‌ای را دنبال می‌کند،؛ البته یکسری آثار تکلیفی است که باید تولید شود. ما در «رویازی» براساس محتوا اثری را وارد این رویداد نکرده‌ایم. ما به‌دنبال دیکته فکری به هنرمندان نیستیم کمااینکه از تفکرات خود نیز غافل نخواهیم بود.
وی بیان کرد: بزرگ‌ترین بحران انیمیشن ایران خلق کاراکتر است. در این راستا دو دلیل وجود دارد؛ اول اینکه دیزنی یک حاکمیت جدی بر تفکرات ما دارد و از طرف دیگر فکر می‌کنیم اگر شخصیتی خلق نکنیم که نزدیک به شخصیت‌های جهانی باشد، مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. در همین راستا به‌دنبال مطالعه و تحقیق برای چگونگی خلق کاراکتر هستیم.
مافی در پایان تاکید کرد: در شکل جدید سازمان سینمایی سوره بخش معاونت توزیع وجود دارد که وظیفه آن فروش رایت فیلم‌های سینمایی است، از انیمیشن‌های تولید حوزه، رایت‌های بسیاری به کشورهای مختلف فروخته شده است اما در حوزه سینما «لوپتو» اولین اثر سینمایی تولید حوزه است که برنامه‌هایی را برای عرصه بین‌المللی آن خواهیم داشت.

نظر شما