شناسهٔ خبر: 55305805 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

ریاست و معاونین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در گفت و گوی اختصاصی با «رسالت» مطرح کردند:

بایسته های تحول در دیپلماسی فرهنگی بین الملل

دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای این هفته در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مشغول برگزاری است.شعار این اجلاس، دیپلماسی فرهنگی دانش بنیان، همگرا و صادرات فرهنگی است.

صاحب‌خبر -
دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای این هفته در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مشغول برگزاری است.شعار این اجلاس، دیپلماسی فرهنگی دانش بنیان، همگرا و صادرات فرهنگی است. فراتر از آن،نمایندگان فرهنگی کشورمان در این اجلاس، در جریان برنامه کلان تحول سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دوران جدید قرار گرفتند. دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، پس از ۱۰ سال وقفه برگزار شده و مورد توجه بسیاری از تحلیلگران حوزه دیپلماسی فرهنگی قرار گرفته است. در این خصوص روزنامه« رسالت» گفت و گویی اختصاصی با حجت الاسلام محمد مهدی ایمانی پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معاونین  وی، دکتر حسین روزبه، دکتر محمد رضا بهمنی و دکتر ملک محمد نجفی صورت داده است که از نظرتان می گذرد.
 تحول گرایی در حوزه دیپلماسی فرهنگی بین المللی  یک الزام است
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در گفت و گو با« رسالت» در خصوص لزوم تحول گرایی در حوزه دیپلماسی فرهنگی تاکید کرد: «شاید عده ای سوال کنند که تغییر در حوزه دیپلماسی فرهنگی اساسا چه الزامی دارد.حتی فراتر از آن، برخی می پرسند دیپلماسی فرهنگی و ترویج فرهنگ ایرانی –اسلامی در آن سوی مرزها چه دلیلی دارد.پاسخ این سوالات کاملا مشخص است. در یک نگاه کلان و عملیاتی، فرهنگ بستر ساز ، فرصت محور و تهدید زداست. اینها خصائص ذاتی و خروجی یک دیپلماسی فرهنگی موثرمحسوب می شود. زمانی که فرهنگ اصیل مرز و بوم ما برای دیگران شناخته شود و تصویر سازی کاذب از این فرهنگ غنی و پویا جای خود را به تصاویر و واقعیات صحیح دهد، قطعا زمینه مساعدی برای کسب سود و فرصت های بین المللی و اقتصادی به سود منافع نظام و ملت عزیزمان ایجاد خواهد شد. »

حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی پور افزود: « تحول گرایی در دیپلماسی فرهنگی بین الملل، به معنای تحول گرایی در محتوا و روش می باشد. یعنی در اینجا ما هم از تحول زیربنایی و هم روبنایی سخن می گوییم. در حوزه محتوایی، باید تولید محتوای فرهنگی به گونه ای کاربردی و عمیق صورت گیرد تامخاطب را بتواند در قبال اصالت فرهنگی و مذهبی ما اقناع کند. درحوزه روبنایی، ما با روشها و ابزارهای انتقال پیام در عرصه دیپلماسی فرهنگی مواجه هستیم. برخی روشها و ابزارهایی که در این خصوص استفاده کرده ایم، کفاف مناسبات منطقه ای و بین المللی امروز را نمی دهد و قطعا این ابزارها و مجاری باید به بهترین نحو ممکن بازتعریف و حتی تولید شود. »
  نگاه به دیپلماسی فرهنگی بین المللی باید  فرصت ساز و عملیاتی باشد
دکتر حسین روزبه ، معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز اصالت غنی و پربار گفتمان اصیل انقلاب اسلامی را پشتوانه ای محکم برای تحول در عرصه دیپلماسی فرهنگی قلمداد می کند و به خبرنگار« رسالت» می گوید: «ما از تحول در گفتمان اداره ملتها سخن می گوییم. درک و مصداق یابی ما از تحول ، معطوف به موارد کلی یا معیارهای مبهم نیست. 

در تدوین طرح تحول سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که اتفاقا در  اجلاس اخیر به رایزنان فرهنگی کشورمان ارائه و به صورت جزئی عرضه شد، ما معطوف به اهداف معین و قابل سنجشی حرکت کرده ایم.
 ارائه و تثبیت روایت‌های موثر و جریان‌ساز از انقلاب اسلامی و ایران یکی از محور‌های اصلی در طرح تحول‌گرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی محسوب می شود. ما نیاز به روایتگری صحیح از ظرفیت های بالقوه و بالفعل فرهنگی کشورمان داریم. گفتمان و فرهنگ اصیل ما به اندازه ای جذاب و انسان ساز است که اگر به درستی  در سطح منطقه و دنبا ترویج شود، مولد فرصت های بسیاری برای کشورمان خواهد بود. تحول گرایی در سازمان فرهنگ  و ارتباطات اسلامی معطوف به همین ظرفیت سازی عملیاتی می باشد. 
 به دنبال تحول در صادرات محصولات فرهنگی هستیم
معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، از منظر «اقتصاد فرهنگ» به بررسی مقوله تحول گرایی فرهنگی می پردازد می گوید: «شکوفایی اقتصاد فرهنگ و تبلور آن در کالبد کشور عزیزمان، فراتر از یک الزام محسوب می شود. باید این حقیقت را  مدنظر قرار دهیم که ترویج فرهنگ یک کشور هزینه ساز نیست، بلکه سودآور است. سیاست سازمان فرهنگ و ارتباطات در سال جاری آماده‌سازی فضایی برای رشد اقتصادی از محصولات فرهنگی و تسهیل حضور افراد صاحب سبک و هنرمند درا ین مسیر می باشد. این سیاست، برمبنای یک نقشه راه عملیاتی ترسیم شده است. ما در اینجا منظومه ای ترسیم کرده ایم که اجزا و خروجی آن مشخص است.»

دکتر محمد رضا بهمنی در گفت وگو با «رسالت» افزود: « در اینجا یک آسیب شناسی واقع بینانه نیز از موضوع وجود دارد و آن مربوط به توجه مناسب نسبت به حوزه فرهنگی می باشد.  ما در داخل کشور فرهنگ را به عنوان موضوعی که جنبه اقتصادی هم دارد، نگاه نمی‌کنیم .آن نگاه انتزاعی محض به فرهنگ منجر به آن می شود تا متعلقات آن مانند دیپلماسی فرهنگی نیز از یک نتیجه گرایی معقول برخوردار نشوند. بنابراین، ما در دوران جدید تلاش می کنیم که صادرات محصولات فرهنگی و به عبارتی کلان تر، اقتصاد فرهنگی را پربار سازیم.
 مدیریت صحیح  منابع انسانی در حوزه دیپلماسی فرهنگی یک الزام است
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز با اشاره به اهمیت برگزاری دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی در تهران به «رسالت» می گوید: «امروز همگان نسبت به اهمیت ذاتی مقوله منابع انسانی و مدیریت بهینه آن در جهان آگاه هستند. در حوزه فرهنگ و زمانی که سخن از دیپلماسی فرهنگی به میان می آید، این مقوله اهمیت به مراتب بیشتری پیدا می کند. 

نگاه سلبی ،محدود و واگرایانه نسبت به حوزه مدیریت منابع انسانی در حوزه فرهنگ سبب می شود تا ما در شناخت ظرفیتها و تطبیق مصادیقی که در قبال آنها در نظر می گیریم، دچار سوء محاسبه شویم.
 آثار این سوء محاسبه خود را در بازخورد کاری رایزنان فرهنگی نشان خواهد داد.»دکتر ملک محمد نجفی در این خصوص تصریح کرد:« در دوران جدید تحولی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هدف ما تطبیق صحیح مبانی، ظرفیتها و مصادیق با یکدیگر است.عمیقا بر این باوریم که اگر مدیریت منابع انسانی در حوزه فرهنگ و استفاده از نیروهای خبره و کارآمد در محیط فرهنگی بین المللی ما به خوبی صورت گیرد، ما سنگ بنای محکمی را در ترسیم دیگر معادلات فرهنگی و حتی غیر فرهنگی در خارج از مرزها را بنا خواهیم کرد.»

نظر شما