شناسهٔ خبر: 55304648 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

پیشنهاد وزیر راه و شهر‌سازی:

وام نهضت ملی مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان افزایش یابد

وزیر راه و شهر‌سازی از ارائه پیشنهاد افزایش وام نهضت ملی مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رستم قاسمی با حضور در برنامه جهان‌آرا با یادآوری این‌که طی 10 سال گذشته به‌دلیل عدم توجه به بخش مسکن بین عرضه و تقاضا فاصله زیادی به‌وجود آمده است‌،‌ اظهار کرد: در کشور هشت میلیون مستأجر داریم و با توجه به ازدواج‌ها،‌ سالانه نیازمند ساخت 700 تا 800 هزار واحد مسکونی هستیم. برای رفع این نیازها، رئیس‌جمهوری دستور ساخت چهار میلیون مسکن را داد که البته اگر سالانه یک میلیون مسکن را هم ب‌سازیم باز با کمبود مواجه خواهیم بود.
وی با اشاره به ثبت‌نام پنج میلیون و 400 هزار متقاضی در نهضت ملی مسکن و پالایش سه میلیون و 200 هزار نفر از این تعداد،‌ افزود: تاکنون اراضی یک میلیون و 500 هزار واحد تأمین شده و تا شهریور اراضی سه میلیون و 200 هزار واحد تعیین تکلیف خواهد شد.
وزیر راه و شهر‌سازی با یادآوری این‌که همه زمین‌های واگذارشده به مردم در نهضت ملی مسکن 99ساله و رایگان است، ادامه داد: در نهضت ملی مسکن برای سه میلیون و 200 هزار واحد، زمین تأمین می‌شود و 800 هزار واحد نیز مسکن روستایی است.
وزیر راه و شهر‌سازی با بیان اینکه به‌دلیل تورم امکان پیش‌بینی قیمت تمام‌شده ساخت وجود ندارد، تصریح کرد: هزینه ساخت هر مترمربع شش تا هفت میلیون با تورم امروز تمام می‌شود. اگر تسهیلات نهضت ملی مسکن به 700 میلیون تومان برسد بخشی از مشکل رفع می‌شود که ما این موضوع را به دولت و شورای پول و اعتبار پیشنهاد داده‌ایم.
قاسمی افزود: اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن 20 ساله و پلکانی است و براساس 50 درصد از هزینه‌های درآمدی خانواده‌ها پیش‌بینی شده است.
او با اعلام این‌که «برای 750 هزار واحد خانه خالی کشور به سازمان مالیاتی قبض مالیاتی داده‌ایم»،‌ اضافه کرد: از این رقم حدود 60 هزار مالک اعتراض کرده‌اند. هدف از مالیات خانه خالی، درآمد برای دولت نیست بلکه می‌خواهیم عرضه مسکن را زیاد کنیم و اگر مالکان خانه را خالی نگه دارند مالیات می‌پردازند و در صورت عدم پرداخت، جریمه می‌شوند.
وزیر راه و شهر‌سازی با تأکید بر این‌که بانک‌های فعال در حوزه املاک در صورت عدم پرداخت مالیات جریمه خواهند شد، اظهار کرد: قیمت‌گذاری مسکن در بسیاری از کشورها وقتی با بحران مواجه می‌شوند گرفته می‌شود و این مصوبه‌ها در دو سال گذشته هم وجود داشت، این مصوبه سقف 25 درصد در سران تصویب شد و بسیاری از مالکان واحدهای اجاره‌ای خود را تخلیه نکردند و تمدید کردند.
مشاوران املاک ساماندهی می‌شوند
وزیر راه و شهر‌سازی با یادآوری این‌که «حدود 300 هزار مشاور املاک در کشور داریم»، گفت: تعداد کمی از این مشاوران املاک در سامانه کد رهگیری قرار دارند اما در اتفاق جدید تمامی بنگاه‌های مشاوران املاک به سامانه کد رهگیری متصل می‌شود و تمامی معاملات رصد و بررسی می‌شود و تا سال آینده این اقدام اجرایی خواهد شد.
قاسمی درباره حق‌الزحمه مشاوران املاک گفت: نرخ جدید متناسب‌ با قیمت‌های منطقه‌ای است که هر ساله توسط وزارت اقتصاد و دارائی تعیین خواهد شد و در کاهش قیمت‌ها تأثیر خواهد داشت.
وی با بیان این‌که با طراحی بسته اجاره‌بها آرامش بازار مسکن در این ماه نسبت به ماه گذشته بازگشته است، افزود: در بسته جدید اجاره مسکن تمدید قراردادها را بسیار پیگیری خواهیم کرد و دغدغه جدید رئیس‌جمهور است.
گفتنی است، وزارت راه و شهر‌سازی با استفاده از نظرات کارشناسان و خبرگان ساختمان‌سازی و شبکه بانکی باید راهکارهایی برای کاهش قیمت ساخت و در برگیری حداکثر 33 درصد درآمد خانوار برای پرداخت اقساط، پیدا کند تا بهره‌گیری مردم از طرح امیدآفرین نهضت ملی مسکن آسان‌تر شود.

برچسب‌ها:

نظر شما