شناسهٔ خبر: 55301236 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

سامانه مودیان بستری برای اخذ مالیات از فراریان مالیاتی

آفتاب اقتصادی: عضو کمیسیون امور داخلی سامانه مودیان با ایجاد شفافیت در تراکنش‌های مالی و افزایش دسترسی به اطلاعات مالی افراد، امکان اخذ بهتر مالیات را فراهم خواهد کرد به نحوی که بتواند عدالت در پرداخت مالیات را محقق کند.

صاحب‌خبر -

ما باید با راه اندازی سامانه مودیان به عنوان بستر اطلاعاتی جدید، امکان ایجاد پایه های مالیاتی جدید را هم فراهم کنیم و مالیات‌های متنوعی از فراریان مالیاتی با ثروت‌های بالا اخذ کنیم.

احمد علیرضا بیگی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها در گفت وگو با آفتاب اقتصادی در مورد سامانه مودیان، گفت: فرار مالیاتی در کشور ما زیاد است، کسانی که باید بیشترین مالیات را پرداخت کنند در عمل کمترین پرداخت ها را دارند سابقه‌ افرادی که در کشور ما دارای هواپیمایی اختصاصی هستند را دربیاوریم و ببینیم اینها چه میزان مالیات پرداخت می کنند اینها به سطحی از زندگی دست پیدا کردند که دیگر ماشین های لاکچری آنچنانی هم قانع شان نمی کند و چیزی که در مخیله ملت ایران نمی گنجند که هواپیمای شخصی داشته باشند عده ای هواپیمای شخصی دارند لازم است بررسی کنیم که همین افراد چه میزان مالیات پرداخت می کنند. بنابراین در وضعیت فعلی نظام مالیاتی به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات مناسب، وضعیت مالیات ستانی خوب و مساعد نیست.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها مجلس در رابطه با راهکار افزایش دسترسی به اطلاعات مالی افراد را بحث پایانه‌های فروشگاهی و راه‌اندازی سامانه مودیان عنوان کرد و اظهار کرد: سامانه مودیان با ایجاد شفافیت در تراکنش‌های مالی و افزایش دسترسی به اطلاعات مالی افراد، امکان اخذ بهتر مالیات را فراهم خواهد کرد به نحوی که بتواند عدالت در پرداخت مالیات را محقق کند. با ایجاد این سامانه مودیان مالیاتی که کارمند دولت هستند و پرداخت هایشان را انجام می دادند، کسانی که تا قبل از این هم پرداخت هایشان به روز و درست بوده است و کسانی که با زرنگی و رندی توانستند از پرداخت مالیات سرباز بزنند متناسب با درآمدشان باید مالیات پرداخت کنند،یعنی از کارمند فلان اداره گرفته تا فلان پزشک در مطلبش باید متناسب با درآمدش مالیات پرداخت کند و اینجاست که می توان گفت عدالت محقق شده است.

وی ادامه داد: طبیعتا بخش قابل توجهی از عدالت اجتماعی معطوف به این است که بتوانیم دریافتی های مالیات خودمان را به درستی انجام دهیم. ما باید با ایجاد این سامانه به پایه های مالیاتی که تاکنون از آنها مالیات وصول نشده است توجه کنیم.  قطعا این می تواند به اداره کشور کمک کند و از ایجاد فاصله طبقاتی بیشتر بین ضعیف و غنی جلوگیری کند.

نماینده مردم تبریز در مجلس تاکید کرد: البته باید توجه داشت که موضوع مالیات هم آستانه ای دارد چراکه بخش قابل  توجهی از سنگینی بودجه متوجه مالیات است که در شرایط رکود اقتصادی باعث کم شدن رونق کسب ‌وکار می شودو باید دولت این آستانه تحمل را با برقراری عدالت رعایت کند.

وی با بیان اینکه این سامانه هوشمند است و می تواند عدالت را برقرار کند، خاطر نشان کرد: ما می گویم الان بناست این میزان مالیات وصول شود اگر قرار باشد این میزان مالیات فقط از اقشاری که تا قبل از این از آنها مالیات اخذ می شد گرفته شود، این ظلم مضاعف است. ما باید با راه اندازی سامانه مودیان به عنوان بستر اطلاعاتی جدید، امکان ایجاد پایه های مالیاتی جدید را هم فراهم کنیم و مالیات‌های متنوعی از فراریان مالیاتی با ثروت‌های بالا اخذ کنیم.

نظر شما