شناسهٔ خبر: 55283627 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

معاون وزیر اقتصاد خبر داد

تخصیص 45 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تولید و اشتغال‌زایی

صاحب‌خبر -
 
 
 
 
معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: مجموع تسهیلات تخصیص‌یافته ۴۵ هزار میلیارد تومان است و تاکنون حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان پرداخت شده یا در مرحله پرداخت نهایی قرار دارد.
به گزارش شادا، سید محمد‌هادی سبحانیان در نشست خبری تشریح اقدامات انجام‌شده برای اجرای بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال گذشته و سال جاری گفت: در شش ماهه نخست سال گذشته اقدامی در راستای اجرای این قانون نشده بود اما طی نیمه دوم ۱۴۰۰ تبصره ۱۸ قانون بودجه عملیاتی شد.
وی تأکید کرد: کل منابع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال گذشته ۳۲ هزار میلیارد تومان بود و ۱۳ دستگاه از این محل می‌توانستند استفاده کنند و حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان معادل ۵۹ درصد از منابع مندرج در این قانون در سال گذشته محقق شد که عمده آن مربوط به شش ماهه دوم سال بود.
معاون وزیر اقتصاد یادآور شد: در سال 99 از 10 هزار میلیارد تومان مصوب تسهیلات اشتغال‌زایی، حدود یک‌هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخته شده بود و عملکرد حدود شش تا هفت ماهه سال 1400 عملکرد قابل توجهی است.
سبحانیان اظهار کرد: منابع دستگاه‌ها در بانک‌های عامل سپرده‌گذاری می‌شد و به همان نسبت یا بیشتر که معمولاً دو الی سه برابر می‌شد و از منابع داخلی خود به این بخش اعتبار تخصیص دادند که مجموعاً با استفاده اهرمی از این منابع ۴۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای تبصره ۱۸ در نظر گرفته شد.
وی ادامه داد: تا کنون ۱۰۱ هزار میلیارد تومان طرح‌های مختلف در استان‌ها تایید شده که در این بین بیش از 16 هزار طرح به ارزش ۱۳ هزار میلیارد تومان پرداخت شده و 8932 طرح به ارزش حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان در مرحله پرداخت قرار دارد. به این ترتیب تاکنون ۲۳ هزار میلیارد تومان پرداخت شده و یا در مرحله پرداخت است و امیدواریم تا پایان شهریور پرداخت تسهیلات کامل شود.
جریمه بانک‌های متخلف
وی در ادامه درباره ضمانت اجرای تکالیف بانکی توضیح داد: به‌صورت هفتگی با بانک‌های عامل برای انجام تکالیف تسهیلاتی جلساتی برگزار می‌شود، همچنین عملکرد مدیران عامل در پرداخت تسهیلات این تبصره در ارزیابی عملکرد کلی آنها موثر است و همچنین جرایمی برای بانک‌های متخلف در نظر گرفته شده است.
وی همچنین گفت: تعداد طرح‌های پرداخت شده و در مرحله پرداخت بیش از ۲۲ هزار طرح است که میزان اشتغال متقاضیان بالغ بر ۶۵ هزار شغل خواهد بود که البته به‌دلیل زمان‌بر شدن اجرای برخی از طرح‌ها، طی سنوات آینده محقق می‌شود. 
معاون وزیر اقتصاد گفت: انتظار می‌رود با پرداخت کامل تسهیلات بالغ بر ۱۳۰ هزار شغل تعهده شده در بخش‌های کشاورزی صنعت، نفت، گردشگری، صنایع دستی، دانش‌بنیان و... ایجاد شود.

نظر شما