شناسهٔ خبر: 55278617 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

نامزد نخست‌وزیری عراق تعیین شد

منابع خبری از احتمال بسیار بالای انتخاب «محمد شیاع السودانی» به نخست‌وزیری عراق خبر می‌دهند.

صاحب‌خبر -

منابع غیر رسمی اعلام کردند که «محمد شیاع السودانی» به عنوان نامزد نهایی نخست‌وزیری از سوی چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه انتخاب شده است.

شبکه العهد، ارگان رسمی جنبش عصائب اهل الحق نیز از قطعی شدن نخست‌وزیری محمد شیاع السودانی خبر داد.

پی‌گیری‌های خبرگزاری تسنیم نشان می‌دهد چارچوب هماهنگی شیعیان به این جمع‌بندی رسید که «گزینه‌های مرجح» برای نخست‌وزیری، آقایان «محمد شیاع السودانی» و «قاسم الاعرجی» هستند.

با توجه به این‌که قاسم الاعرجی شب گذشته از رقابت بر سر نخست‌وزیری کناره‌گیری کرد، به صورت طبیعی محمد شیاع السودانی به عنوان مهم‌ترین گزینه برای نخست‌وزیری مطرح شد.

در همین راستا، از ظهر امروز رایزنی‌های فشرده‌ای برای توافق نهایی بر سر انتخاب وی صورت گرفته است. با این حال، تا این لحظه جلسه جدید چارچوب هماهنگی شیعیان تشکیل نشده تا انتخاب محمد شیاع السودانی نهایی شود.

گفته می‌شود تا ساعتی قبل، هم‌چنان بخشی از چارچوب هماهنگی متمایل به نامزدهای دیگر مانند علی الشکری، نوری المالکی و حیدر العبادی بود! با این حال تأکید رهبران اصلی چارچوب هماهنگی بر حفظ انسجام داخلی این تشکیلات، باعث می‌شود تا اجماع کامل بر سر نخست وزیری السودانی (به عنوان نامزد مورد حمایت اکثریت) حاصل شود.

عبدالحسین عبطان، وزیر سابق وزرش و جوانان، و یکی از اعضای چارچوب هماهنگی شیعیان طی توییتی برای «محمد شیاع السودانی» به عنوان نخست‌وزیر آرزوی موفقیت کرد.

عبدالحسین عبطان به عنوان رئیس فهرست انتخاباتی «اقتدار الوطنی»، یکی از کسانی است که یک ماه اخیر در محافل سیاسی به عنوان یکی از نامزدهای بالقوه نخست وزیری مطرح می‌شد.

محمد شیاع السودانی  استاندار سابق میسان، وزیر کار و امور اجتماعی در دولت حیدر العبادی، نخست وزیر سابق عراق (2014 - تا 2017) و وزیر امور صنفی از سال 2016 بوده است.

همچنین  محمد شیاع مدتی در سمت وزیر بازرگانی فعالیت کرده بود. وی مقام استانداری میسان را از سال 2009 تا 2010 بر عهده داشت.

نظر شما