شناسهٔ خبر: 55265106 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

بولتن مهمترین اخبار و گزارش های بخش معادن و صنایع معدنی ایران در بولتن نیوز

کسب رتبه نخستِ دقت و صحت توسط آزمایشگاه آهن‌سازی فولاد مبارکه

بولتن نیوز قصد دارد به صورت روزانه مهمترین تحولات بخش معدن و صنایع معدنی کشور را از طریق بولتن خبری به اطلاع مخاطبان خود برساند.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی: بولتن نیوز قصد دارد به صورت روزانه مهمترین تحولات بخش معدن و صنایع معدنی کشور را از طریق بولتن خبری به اطلاع مخاطبان خود برساند. همچنین در گزارش های تحلیلی، مهمترین موضوعات مدیریتی و صنعتی بخش معدن مورد بررسی کارشناسان قرار خواهد گرفت.


صرفه جویی کلان ارزی / دستیابی به تولید ۳۰۰ هزارتنی در ۹۰ روز آینده

کسب رتبه نخستِ دقت و صحت توسط آزمایشگاه آهن‌سازی فولاد مبارکه

به گزارش بولتن نیوز، شرکت کک طبس از زیر مجموعه های هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات ( با کد بورسی "و معادن" ) محسوب می شود که با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کک متالوژی مورد نیاز کشور در کنار سایر زیرمجموعه های این هلدینگ بزرگ فعالیت می کند.

علی نصیری در گفت وگو با خبرنگار دنیای معدن تصریح کرد: اکنون با ظرفیت کامل فعالیت دو باتری ماهانه ۱۰ هزارتن و سالیانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزارتن تولید می شود و روش تولید در طبس در مقایسه با سایر تولید کنندگان داخلی به مراتب متفاوت تر است.

کک یکی از مهمترین و تعیین کننده ترین ماده اولیه در فرایند تولید آهن به روش کوره بلند( ذوب آهن) است ،به طوریکه به ازای تولید هرتن چدن در کوره بلند حداقل ۴۵۰ کیلوگرم کک مصرف شده و بیش از ۷۰ درصد فولاد جهان با روش کوره بلند ، تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت کک طبس افزود: تولید کک در طبس به روش حرارتی است و ما تنها تولید کننده با این روش در کشور هستیم، زیرا کک تولیدی در سایر کارخانه های داخلی با روش شیمیایی انجام می شود.

در روش حرارتی علاوه بر تولید کک می‌توان از حرارت ایجاد شده تولید برق انجام شود که طرح نیروگاه حرارتی ۳۶ مگاواتی در این شرکت در دست مطالعه است .

نصیری یادآور شد: میزان مصرف کک کشور بالغ بر دو میلیون تن است که نیمی از آن در داخل تامین و بقیه از محل واردات فراهم می شود.

وی خاطرنشان کرد : امروز بزرگترین چالش پیش روی مجموعه های کک سازی کشور ، تامین ذغال سنگ است، ضمن اینکه نیاز صنعت فولاد به کک و ظرفیت کک سازی ها در ایران ، فراتر از میزان استخراج معادن ذغال سنگ است.

مدیرعامل کک طبس اضافه کرد: توسعه معادن فعلی ذغال سنگ در کنار فعال سازی معادن جدید، علاوه بر افزایش تولید، نیاز کک سازی ها را تامین خواهد کرد و زمینه ساز کاهش و سپس قطع واردات خواهد شد.

وی َضمن استقبال از سرمایه گذاری در توسعه معادن ذغال سنگ ، اکتشاف و استخراج این ماده معدنی ، گفت: انتظار میرود برنامه ریزی بلند مدت در این ارتباط انجام شود، زیرا صنعت فولاد افق های بلندی را هدف گذاری کرده است.

نصیری پیرامون وضعیت اشتغال در کک سازی طبس هم گفت: اکنون ۲۲۱ نفر در قالب قراردادهای مستقیم سالیانه در این شرکت فعالیت دارند و با افتتاح باتری های سه و چهار تعداد ۱۰۰ نفر نیروی کار جدید به این جمع اضافه خواهند شد.

وی ضمن یادآوری سهم ناچیز استخراج ذغالسنگ به روش مکانیزه در کشور گفت: اکنون در معدن پرورده بزرگ، شیوه استخراج مکانیزه است، بقیه به روش سنتی و دستی انجام می شود که در بلند مدت جوابگو نیست .

مدیرعامل کک طبس گفت: سال ۹۷ قیمت کنسانتره ذغالسنگ بر مبنای ۵. ۲۶ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس مشخص شد ، این امر سبب روشن شدن تکلیف تولید کننده و مصرف کننده در این صنعت بود ولی افزایش هزینه ها باعث شد که سرمایه گذاری ها تداوم نیابد اما یک گام مثبت در دوره پنج سال گذشته است.

وی هزینه سنگین حمل ونقل را یکی معضلات این بخش دانست و افزود: مزیت شرکت کک طبس ، همجواری با معادن است که با تبدیل ذغالسنگ به کک(حجم کاهش می یابد)باعث صرفه جویی خوبی برای بخش فولاد می شود درحال حاضر با تبدیل ذغالسنگ به کک حدود ۳۵ درصد از وزن جابه جایی کاهش می یابد و علاوه بر آن صرفه جویی کلانی نیز دربر دارد.

نصیری در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر سهامداران کک طبس چه شرکت هایی هستند، گفت: اکنون شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با سهم ۵۱ درصد بالاترین میزان را به خود اختصاص داده، سپس ۳۹ درصد مربوط به شرکت سرمایه گذاری فلات ایرانیان ( فلات) و بقیه از آن بخش خصوصی است.

میزان ذغالسنگ شناسایی شده کشور بالغ بر ۱۴ میلیارد تن است که از این رقم ۱.۲ میلیارد تن ذخیره قطعی اعلام شده و نیز از مجموع ۱۳۰ معدن ذغالسنگ در ایران ۱۰۰ معدن فعالند که ۲۰ معدن بالغ بر ۹۵ درصد تولید کشور را دارند.


کسب رتبه نخستِ دقت و صحت توسط آزمایشگاه آهن‌سازی فولاد مبارکه

کسب رتبه نخستِ دقت و صحت توسط آزمایشگاه آهن‌سازی فولاد مبارکه

مجموعه آزمایشگاه‌های فولاد مبارکه از آزمایشگاه‌های آهن‌سازی، فولادسازی، محصول و مرکزی، گواهی کیفیت تشکیل شده و تحت نظر مدیریت آزمایشگاه‌ها و زیر مجموعه معاونت تکنولوژی شرکت مشغول به فعالیت هستند.

آزمایشگاه آهن‌سازی فولاد مبارکه در خصوص آنالیز نمونه‌های نسوز درخواستی دفترفنی نسوز، نمونه‌های سنگ معدن آهن درخواستی واحد امور معادن و سایر نمونه‌های درخواستی نواحی مختلف همکاری دارد. درمجموع ماهانه بالغ‌بر ۴۰ هزار تست در آزمایشگاه آهن‌سازی انجام می‌گیرد.

آزمایشگاه آهن‌سازی برای اولین بار در کشور در راستای مسئولیت اجتماعی شرکت با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری زیادی درزمینه بومی‌سازی تجهیزات آزمایشگاهی از جمله، دستگاه استحکام فشاری گندله و دستگاه لیندر (پایلوت پلنت احیایی)، دستگاه بلین و دستگاه نمونه‌گیری خودکار از کامیون‌ها داشته است.


چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت مالی گشایش یافت

کسب رتبه نخستِ دقت و صحت توسط آزمایشگاه آهن‌سازی فولاد مبارکه

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی با حضور هومن رازدار رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، پرویز خسروشاهی قائم مقام بیمه مرکزی، مدیران، دست‌اندرکاران و فعالان حوزه بانک و بیمه گشایش یافت.

با آغاز به‌کار این نمایشگاه غرفه شرکت فولاد مبارکه در سالن های ۸ و ۹ محل دائمی نمایشگاه های بین المللی رسماً فعالیت خود را آغاز کرد. شرکت‌های بورسی، مالی و سرمایه‌گذاری گروه فولاد مبارکه در این نمایشگاه حضور فعال دارند و هم اکنون غرفه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه توکا، شرکت سبدگردانی آتیه توکا و صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی توسعه فولاد مبارکه پذیرای علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان از این نمایشگاه است.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه توکا ارائه‌دهنده خدمات مالی مرتبط با بازار سرمایه است و شرکت سبدگردانی آتیه توکا برای اخذ مجوز های مشاوره سرمایه‌گذاری، پردازش اطلاعات مالی و مشاور پذیرش و عرضه اوراق بهادار و صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی توسعه فولاد مبارکه به منظور افزایش نقدینگی و بازارگردانی سهام شرکت‌های فولادی در این نمایشگاه حضور دارند.

معرفی دستاوردها و نوآوری‌های صنعت مالی کشور از اهداف اصلی برگزاری این نمایشگاه در حوزه‌های بورس، بانک و بیمه است و برگزاری چنین رویداد مهم اقتصادی فرصتی مناسب برای شناخت و آشنایی هر چه بیشتر با آخرین ظرفیت‌های این سه حوزه است که هم اکنون از ظرفیت‌های مهم اقتصادی و صنعتی کشورها محسوب می شوند.

چهاردهمین نمایشگاه صنعت مالی ( بورس، بانک و بیمه) با حضور متخصصان، کارشناسان و مدیران شرکت های داخلی و خارجی در این سه بخش مهم اقتصادی کشور، دوم تا پنجم مرداد ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و غرفه گروه فولاد مبارکه در سالن های ۸ و ۹ این نمایشگاه پذیرای علاقمندان و مشتریان این شرکت صنعتی در این مدت خواهد بود.


میزان داخلی شرکت فولاد مبارکه، مسیر تداوم موفقیت‌ها را هموار می‌کنند

کسب رتبه نخستِ دقت و صحت توسط آزمایشگاه آهن‌سازی فولاد مبارکه

محمد ناظمی هرندی، معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه، در اختتامیه گردهمایی سه‌روزه ممیزان داخلی این شرکت اظهار کرد: یکی از اقدامات موردنیاز برای رسیدن به تعالی در سازمان‌هایی نظیر فولاد مبارکه ممیزی در امور مختلف سازمان است که این موضوع اهمیت کار ممیزان داخلی را نشان می‌دهد. ممیزان داخلی باید مأموریت‌های سازمانی خود را به‌خوبی انجام دهند، چراکه تولید محصولات باکیفیت و بسیاری از موضوعاتی از این قبیل، در بیشتر اوقات، با دقت به نکاتی ساده حاصل می‌شود و در صورت رعایت نکردن همین نکات ساده، گاهی خسارت‌های سنگینی برای سازمان به وجود می‌آید.

نظارت، یکی از مهم‌ترین ارکان مدیریت در سازمان‌هاست

مهدی کفایت، معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی شرکت فولاد مبارکه نیز در اختتامیه گردهمایی ممیزان داخلی این شرکت با بیان اهمیت کار ممیزان داخلی اظهار کرد: یکی از کارهایی که می‌تواند در مدیریت سازمان‌ها و رسیدن به اهداف سازمانی و تحقق آن‌ها مؤثر باشد، نظارت است. نظارت علاوه‌بر صنعت، در همه شئون زندگی کاربرد دارد و یکی از ضروریات موردنیاز انسان است. این موضوع به حدی مهم است که حتی موضوع نظارت در آیات قرآن و روایات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

وی افزود: نظارت در سازمان که کار اصلی ممیزان برای سنجش میزان رسیدن به اهداف سازمانی است یکی از انواع نظارت‌هایی است که خداوند در دستورات دین اسلام، به آن تأکید فرموده است. به همین خاطر اگر ناظران در سازمان به‌درستی مأموریت‌های محوله را انجام دهند، سعادت سازمان محقق می‌شود.

ممیزی سازمان با استفاده از ۸۳ نفر از ممیزان داخلی

علی کیانی رئیس سیستم‌های مدیریت کیفیت و سرآمدی شرکت فولاد مبارکه در اختتامیه گردهمایی ممیزان داخلی این شرکت با ارائه گزارشی از اقدامات برنامه‌ریزی‌شده در زمینه ممیزی داخلی اظهار کرد: قرار است برنامه ممیزی داخلی شرکت فولاد مبارکه از ۸ تا ۲۹ مردادماه با ۱۶۸ نفر روز و با استفاده از ۸۳ نفر متشکل از سرممیزان و ممیزان داخلی، در سطح شرکت انجام شود.

وی با بیان استانداردهای مدیریتی محدوده ممیزی افزود: استانداردهایی نظیر ایزو ۹۰۰۱، ۱۴۰۰۱، ۴۵۰۰۱،۵۰۰۱، ۱۰۰۰۲،۱۰۰۰۴، ۱۰۰۱۵، ۳۰۴۰۱ و ۳۱۰۰۰ در دستور کار ممیزان قرار گرفته است.

در این گردهمایی، پنلی تخصصی با موضوع بررسی نکات مهم در ممیزی داخلی با ارائه جمعی از معاونین و مدیران شرکت فولاد مبارکه برگزار شد. همچنین در حاشیه اختتامیه این گردهمایی سه‌روزه از سه نفر از ممیزین فعال در این گردهمایی تجلیل به عمل آمد.


کاهش محرومیت و ایجاد اشتغال از نتایج سرمایه گذاری ایمیدرو در مناطق محروم است

کسب رتبه نخستِ دقت و صحت توسط آزمایشگاه آهن‌سازی فولاد مبارکه

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا میرتاج الدینی نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به سرمایه گذاری 27 میلیارد دلاری ایمیدرو و شرکتهای زیر مجموعه در بخش صنایع و معادن گفت: این رقم سرمایه‌گذاری در بخش معادن و صنایع معدنی بسیار قابل توجه است.

وی با بیان اینکه این سرمایه گذاری توسط ایمیدرو شرکت‌های زیر مجموعه ادامه دارد، افزود: بر اساس اخبار رسیده به ما ایمیدرو سرمایه گذاری 12 میلیارد دلاری را در حال اجرا دارد که بیشترین سرمایه گذاری ها در مناطق کمتر توسعه یافته در حال اجراست.

عضو میسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: سرمایه گذاری ایمیدرو در طرح های صنعتی، معدنی، زیربنایی و اکتشافی به اشتغال، کاهش محرومیت و رونق اقتصادی در مناطق کمتر توسعه یافته می انجامد.

حجت الاسلام میرتاج الدینی با بیان اینکه این سرمایه گذاریها در اکثر استانهاست، تصریح کرد: سرمایه گذاری ایمیدرو در طرح های فولادی هم بسیار خوب بوده بطوریکه بنا به گفته مسئولان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) شاهد رشد 30 درصدی صادرات محصولات فولادی در فروردین امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته بودیم.

وی با بیان اینکه فعالیت های این سازمان در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و توسعه بخش معادن و صنایع کشور فعالیت‌های بسیار گسترده است، افزود: امیدواریم اهداف ترسیم شده این سرمایه گذاری بخصوص ایجاد اشتغال در مناطق محروم محقق شود.


مشکلات معدن آلبلاغ برطرف شد/ مذاکره با ایمیدرو برای بهره‌برداری

کسب رتبه نخستِ دقت و صحت توسط آزمایشگاه آهن‌سازی فولاد مبارکه

محمدرضا حسین‌نژاد در حاشیه بازدید از نمایشگاه هم افزایی مدیریت ایران با حضور در غرفه خبرگزاری تسنیم در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم درباره آخرین وضعیت معدن اظهار داشت: بحمدالله مشکلات این معدن برطرف شده و برای بهره‌برداری با ایمیدور مذاکراتی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه گره معدن آلبلاغ باز شد و به زودی شاهد خبرهای خوبی از این معدن خواهیم بود، تصریح کرد: در معادن با حجم بالا ایمیدرو ورود می‌کند و با توجه به اینکه معدن آلبلاغ از گذشته بوده و پروانه اولیه نیز صادر شده بود‌ برای بهره‌برداری با ایمیدور مذاکراتی داشته‌ایم.

معدن آلبلاغ در اسفراین از جمله ذخایر بسیار استراتژیک سرب و روی استان خراسان شمالی است که به گفته کارشناسان تا کنون حدود 600 میلیارد تومان برداشت غیرمجاز از آن انجام شده است.

در 4 سال گذشته و با حضور برداشت کنندگان غیرمجاز، هیچ نظارتی بر برداشت‌ها صورت نگرفته و به دلیل نا امن بودن منطقه تا کنون 8 نفر جان خود را از دست داده‌اند.


کارگاه‌های فولاد مبارکه در نمایشگاه صنعت مالی ایران با استقبال خوبی مواجه شده است

حسین ارجلو مدیرعامل شرکت سبدگردان آتیه توکا در گفتگوی با خبرنگار ایراسین در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده روزانه ۴ کارگاه آموزشی مرتبط با مسائل مختلف بازار سرمایه در غرفه شرکت فولاد مبارکه برگزار می‌شود و در نخستین روز برگزاری این کارگاه های آموزشی استقبال علاقمندان از این کارگاه ها بسیار قابل توجه بوده است.

وی با بیان اینکه امروز دوم مردادماه در مجموعه ۴ کارگاه آموزشی در غرفه شرکت فولاد مبارکه توسط شرکت کارگزاری باهنر برگزار شد، گفت: این کارگاه‌های آموزشی با عنوان چه خبر از بورس، سوت پایان بازار سهام و وضعیت کلی بازار سرمایه، نشست با سهامداران بازار سرمایه و تحلیل بازار سرمایه ۴ کارگاه آموزشی نخستین روز نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی بود.

مدیرعامل شرکت سبدگردان آتیه توکا یادآور شد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است در مجموع در طی ۴ روز ۱۶ کارگاه آموزشی با عناوین مختلف در غرفه شرکت فولاد مبارکه توسط اساتید بازار بورس برگزار شود.

ارجلو اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود کارگاه‍‌های آموزشی ما بسیار بیشتر برگزار شوند، اما با کاهش ساعات برگزاری نمایشگاه در ساعت ۱۵ سبب شد که ما نتوانیم بیش از ۱۶ کارگاه آموزشی را در این چهار روز برنامه‌ریزی کنیم. فردا برگزاری ۴ کارگاه آموزشی در دستور کار ما است.

وی خاطرنشان کرد: این کارگاه‌های آموزشی با همکاری شرکت سبدگردان آتیه توکا و کارگزاری باهنر وابسته به گروه فولاد مبارکه اصفهان انجام می‌شود.

چهاردهمین نمایشگاه صنعت مالی یعنی بورس، بانک و بیمه با حضور متخصصان، کارشناسان و مدیران شرکت های داخلی و خارجی در این سه بخش مهم اقتصادی کشور، از دوم مردادماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز شد و تا پنجم مرداد ماه نیز ادامه دارد. غرفه شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سالن های ۸ و ۹ این نمایشگاه پذیرای علاقمندان و مشتریان این شرکت صنعتی و شرکت‌های بورسی وابسته به فولاد مبارکه است.


کسب افتخاری بزرگ برای آلومینیوم کشور/ رکورد بی سابقه تولید آند در یک ماه

در سالی که از سوی رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی به عنوان سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین نامگذاری شده است، جوانان متخصص ، توانمند ، سخت کوش و جهادی مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) لامرد ، موفق شدند افتخاری بزرگ را در صنعت آلومینیوم کشور رقم زده و رکورد بی سابقه و بی نظیر تولید آند در طول مدت یک ماه از زمان افتتاح و بهره برداری در این واحد عظیم صنعتی را به نام خود ثبت کنند.

رکوردی که در تمام مجتمع های آلومینیوم کشور بی سابقه است.

بنا به این گزارش ، در حالی که بیشترین تعداد بلوک آند تولید شده در مدت یک ماه، از ابتدای افتتاح و راه اندازی تاکنون و در فروردین ماه سال جاری 12122 بلوک بوده است ، علیرغم وجود مشکلات فراوان در تامین برخی از تجهیزات اصلی و یا مشکل کمبود برق ، این تعداد در تیرماه ۱۴۰۱ به ۱۵۴۵۰ بلوک رسید.

این میزان تولید، نه تنها در صنعت آلومینیوم کشور یک رکورد محسوب می شود، بلکه از متوسط مقدار ماهیانه آند تولیدی به میزان ۱۴۸۳۰ بلوک آند که در طراحی این واحد صنعتی و در شرایط ایده آل پیش بینی شده است، فراتر می باشد.

اضافه می شود، آند نقشی اساسی در فرایند تولید آلومینیوم ایفا می کند.بلوک های آند یک تنی، ضمن انتقال جریان الکتریکی، در واکنش احیاء آلومینیوم مصرف می گردد.کیفیت آند های تولیدی، تاثیر بسیار زیادی در کیفیت شمش های تولید شده و فرایند آن دارد و در واقع آند با کیفیت مناسب در سلول های احیا، تسهیل کننده فرایند تولید و تضمین کننده محصول است.

شمش های تولیدی در مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب، دارای خلوص 99/7درصد تا 99/9 درصد می باشند.

سالکو تنها واحد ذوب آلومینیوم در کشور است که همه کارگاه های لازم جهت تولید آند مورد نیاز خود را احداث کرده است.

کارخانه آندسازی سالکو با ظرفیت تولید سالانه ۱۶۴ هزار تن آند، متشکل از بخش های کاربردی تولید آند خام، پخت آند و میله گذاری است که با تولید متوسط روزانه 450 آند نیاز واحد احیا را مرتفع می سازد.

برچسب‌ها:

نظر شما