شناسهٔ خبر: 55245816 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بن سلمان خواستار دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان شد/ دیدار وزرای خارجه دوکشور در عراق برگزار می شود

صاحب‌خبر -
بن سلمان خواستار دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان شد/ دیدار وزرای خارجه دوکشور در عراق برگزار می شود
خبرگزاری آریا-وزیر خارجه عراق اعلام کرد که ولیعهد سعودی خواستار دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان در بغداد شده است و این نشست بطور علنی برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری آریا،فواد حسین، وزیر خارجه عراق در گفت وگو با شبکه رووداو گفت که تاکنون پنج دور مذاکرات میان ایران و عربستان در سطح امنیتی برگزار شده است و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از ما درخواست کرده که دیدار وزیران خارجه عربستان و ایران در بغداد برگزار شود.
وی تاکید کرد: اکنون مشغول هستیم و موعد دیدار علنی وزیران خارجه ایران و عربستان در بغداد را مشخص خواهیم کرد.
فوادحسین گفت: نشست هایی که تاکنون محرمانه و در سطح امنیتی بود از این به بعد با وساطت عراق علنی خواهد شد و وزیران خارجه دو کشور در بغداد دیدار خواهند کرد.

دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی در عراق
وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه بغداد در تلاش برای برگزاری نشستی علنی میان وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی است، خبر داد نشست‌های آتی 2 طرف علنی برگزار خواهد شد.
 «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق، امروز (شنبه)، در گفت‌وگو با شبکه «رووداو» خبر داد که نشست‌های آتی ایران و عربستان سعودی علنی برگزار خواهد شد.
وزیر خارجه عراق در این باره گفت: «وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی در بغداد دیدار خواهند کرد. پنج نشست تاکنون میان عربستان سعودی و ایران در سطح امنیتی برگزار شده است. ولی‌عهد سعودی از ما خواست که میزبان دیدار وزیر خارجه سعودی و همتای ایرانی او در بغداد باشیم.»
فؤاد حسین اضافه کرد: «ما در حال حاضر مشغول هستیم و زمان یک دیدار علنی میان وزیران خارجه دو کشور را مشخص خواهیم کرد.»
حسین همچنین خبر داد: «نشست‌هایی که محرمانه و در سطح امنیتی بودند، با میانجیگری عراق علنی می‌شود.»
تاکنون پنج دور گفت‌وگو بین ایران و عربستان به میزبانی عراق در بغداد برگزار شده است و «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، اوایل تیر ماه سال جاری، در همین راستا سفرهایی به عربستان سعودی و ایران داشت.
ایران و عربستان بعد از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور در دی ماه 1394، از فروردین 1400 گفت‌وگوهایی را در سطح امنیتی آغاز کرده‌اند. چهار دور این مذاکرات سال گذشته برگزار شد. دور پنجم این گفت‌و‌گوها اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری در بغداد برگزار شد.
وزیر خارجه عراق پیش از این گفته بود بغداد همه توان خود را برای ایجاد فرصت‌های مناسب جهت حصول تفاهم بین ایران و عربستان به کار خواهد گرفت.

امیر عبداللهیان:مذاکرات تهران و ریاض علنی می‌شود
 وزیر امور خارجه ایران در تازه‌ترین اظهارنظر درباره گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی از آمادگی ریاض برای مذاکرات سیاسی و علنی با تهران خبر داد. حسین امیرعبداللهیان همچنین گفت که سفرای امارات و کویت به زودی عازم تهران خواهند شد. ایران و عربستان سعودی از فروردین 1400 تاکنون پنج دور مذاکرات امنیتی به میزبانی بغداد داشته‌اند و در آخرین دور گفت‌وگوها در اردیبهشت 1401، مقامات امنیتی دو کشور از انتقال گفت‌وگوها به وزرای خارجه خبر دادند.
در همین ارتباط حسین امیرعبداللهیان پنج‌شنبه 30 تیر در برنامه صف اول شبکه خبر به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت. امیرعبداللهیان در این برنامه گفت: پنج دور مذاکره با عربستان داشتیم که مذاکرات در سطح امنیتی انجام شد و پیشرفت‌هایی حاصل شد و توافقاتی درباره چگونگی برگزاری حج تمتع داشتیم که امسال شاهد برگزاری حج خوبی بودیم. رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه درباره آماده‌سازی بازگشایی سفارتخانه‌ها نیز افزود: در هفته گذشته پیامی از وزیر خارجه عراق دریافت کردیم که طرف سعودی این آمادگی را دارد که گفت‌وگوها از فاز امنیتی وارد فاز سیاسی و علنی شود که ما نیز اعلام آمادگی کردیم که این گفت‌وگوها در سطح سیاسی ادامه یابد و در نهایت منجر به بازگشت روابط دیپلماتیک ایران و عربستان به حالت طبیعی خودش شود.
وی درباره دور بعدی مذاکرات با عربستان سعودی هم گفت: در حوزه همسایگان حاشیه جنوبی خلیج فارس، بعد از سال 1395 عربستان تصمیم به قطع رابطه دیپلماتیک با ایران گرفت و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس در همراهی با عربستان سطح مناسبات دیپلماتیک را از سفیر به کاردار کاهش دادند. با اقداماتی که در شروع به کار دولت جدید انجام شد کشورهای حوزه خلیج فارس برای تحلیف رئیسی دعوت شدند و تلاش شد با برنامه‌های عملی از همه ظرفیت‌‌های سیاسی، دیپلماتیک و... در تقویت مناسبات با این کشورها استفاده کنیم. وزیر خارجه بیان کرد: امارات تصمیم گرفت سفیر به تهران وارد کند و به زودی سفیر این کشور وارد تهران می‌شود. کویت سفیر خودش را معرفی کرد و ما هم موافقت کردیم و ظرف روزهای آینده سفیر جدید کویت وارد تهران می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه:ایران و عربستان برای ادامه گفتگوها به تفاهم رسیده اند
 ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز درباره مذاکرات ایران و عربستان و نتایج پنج دور مذاکراتی که بین دو کشور انجام شده است، گفت: خوشبختانه به دلیل درک مشترکی که هم در تهران و هم در ریاض شکل گرفته است؛ دو طرف به این اتفاق نظر رسیده‌اند که گفت‌وگوهای دوجانبه را انجام دهند. با نقش بسیار سازنده‌ای که دولت دوست و برادر عراق به عنوان کشور میزبان ایفا کرده است، پنج دور از گفت‌وگوهای مشترک ایران و عربستان سعودی در بغداد برگزار شد، ماحصل این گفت‌وگوها مثبت بوده است؛ به‌‌ عبارتی این انگیزه و ادراک مشترک را ایجاد کرده است که ما نیازمند تداوم این مسیر برای ایجاد فهم مشترک و برداشتن گام اجرایی برای از سرگیری روابط دو کشور هستیم، و خوشبختانه در دو پایتخت این انگیزه و اراده سیاسی وجود دارد. دولت عراق هم همچنان به نقش سازنده و مثبت خود ادامه داده است. کنعانی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العالم در پاسخ به این سوال  که آیا زمان دور بعدی این مذاکرات مشخص شده است، اظهار کرد: در قالب رایزنی‌‌های مشترکی که از طریق برادران عراقی در حال انجام است، به‌طور عمومی توافق شده است که در آینده نزدیک دور جدید مذاکرات را برگزار کنیم اما  درباره زمان هنوز به تاریخ دقیقی نرسیده‌‌ایم.
سوم اردیبهشت ماه، بغداد برای پنجمین بار میزبان مذاکرات ایران و عربستان بود، مذاکراتی که سعید خطیب‌‌زاده سخنگوی سابق وزارت خارجه ایران آن را رو به جلو و مثبت توصیف و ابراز امیدواری کرد موضوعات در دستورکار با ارتقای سطح گفت‌وگوهای سیاسی زودتر حل‌‌وفصل شود. فواد حسین وزیر خارجه عراق نیز روز دوشنبه پنجم اردیبهشت در گفت‌وگویی با شبکه الجزیره اعلام کرد که ایران و عربستان سعودی به یک یادداشت تفاهم 10‌بندی دست پیدا کرده‌‌اند. از سوی دیگر هم سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد مذاکرات بین عربستان و ایران، ممکن است زمینه را برای بازگشت روابط دیپلماتیک بین دو کشور مهیا کند.

وزیر خارجه عربستان: مذاکرات با ایران مثبت است
«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی در اظهاراتی هفته گذشته گفت که اجلاس جده بر شراکت با آمریکا تمرکز داشت.
وزیر خارجه عربستان سعودی تأکید کرده بود که دست این کشور همچنان به سمت ایران دراز است و ما خواهان برقراری روابط عادی با این کشور هستیم.
بن فرحان گفت که دست عربستان همچنان به سمت ایران دراز است و ما تمایل به برقراری روابط عادی با این کشور داریم.
وزیر خارجه عربستان افزود که مذاکرات با ایران مثبت است اما هنوز به هدف نرسیده است و امیدواریم در آینده شاهد تحولاتی باشیم.
بن فرحان تصریح کرد که راه‌حل‌های دیپلماتیک بهترین و تنهاترین راه برای تعامل با ایران است.
وی گفت که هیچ گونه بحثی درباره همکاری دفاعی بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اسرائیل نشده است.
بن فرحان همچنین گفت که چیزی به نام ناتوی عربی وجود ندارد و من نمی‌دانم ین اسم از کجا آمده و این موضوع در اجلاس جده مطرح نشد.
بن فرحان همچنین تأکید کرد که هماهنگی زیادی بین ما و دولت آمریکا در خصوص برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد.

ازسرگیری روابط دیپلماتیک تهران و ریاض در سطح مقامات ارشد دو کشور
 پیش از این یک منبع مطلع ماه گذشته اعلام کرده بود که از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان در بغداد و با حضور مسئولان دو کشور و همچنین نخست وزیر و وزیر خارجه عراق اعلان خواهد شد.
به گزارش الفرات نیوز، یک منبع آگاه اعلام کرد که از سرگیری روابط ایران و عربستان قرار است در بغداد و با حضور مسئولین دو کشور و همچنین مشارکت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق و فواد حسین، وزیر خارجه این کشور اعلان شود.
این منبع تاکید کرد: مباحثاتی که مصطفی الکاظمی در سفر اخیرش به جده و تهران انجام داد منجر به حل بسیار از پرونده های مورد اختلاف شد و این امر می تواند به کاهش تنش های موجود در منطقه کمک کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا سفر مسئولان سعودی به بغداد قبل از نشست سران در جده انجام خواهد شد گفت که این امر نیازمند هماهنگی و تدارکات میان سه کشور است.
بر اساس این گزارش، پیش از این نیز یک منبع دیپلماتیک در ریاض اعلام کرد که قرار است مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به شهر جده عربستان برود و با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و دیگر مقامات ارشد این کشور دیدار کند.
این منبع در گفت وگو با خبرگزاری آلمان گفت: الکاظمی نتایج سفر اخیر خود به ایران و موضع ایران نسبت به مذاکرات با عربستان که مقدمه ای برای بالا بردن سطح این مذاکرات و حل اختلافات میان دو کشور و در نهایت بازگشت کامل روابط دیپلماتیک میان دو کشور است را با مقامات سعودی در میان خواهد گذاشت.
این منبع که خواستار عدم فاش شدن نامش شده است در ادامه تاکید کرد که پاسخ تهران به مطالبات عربستان و در راس آن ها پایان دادن به آن چه دخالت در امور داخلی کشورهای عربی و همچنین پایان دادن به تشکیل نیروهای نیابتی در این کشورها که ثبات و امنیت منطقه را تهدید می کند، عنوان شده و همچنین اثبات عملی این امر می تواند روابط درست و سالم و مبتنی بر احترام متقابل که به سود ملت‌های منطقه است را ایجاد کند.
همچنین یک منبع دولتی عراقی در گفت‌وگو با روسیا الیوم اعلام کرد که بغداد میزبان نشستی میان دیپلمات های ایرانی و سعودی خواهد بود.
این منبع تاکید کرد: پیش از این پنج دور مذاکرات میان تهران و ریاض در بغداد انجام شد که همه آن ها در سطح امنیتی و اطلاعاتی بود، اما دور جدید در سطح دیپلماتیک خواهد بود.



نظر شما