شناسهٔ خبر: 55225450 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

نقد و تحلیلی بر تئاتر «اتاق هملت» به کارگردانی بابک محمود زاده

مربع جادویی

فرم‭ ‬یا‭ ‬محتوا،‭ ‬مسئله‭ ‬این‭ ‬است‭!‬

صاحب‌خبر -

آفتاب‭ ‬یزد‭ - ‬رضا‭ ‬بهکام‭:‬‭ ‬تئاتر‭ ‬‮«‬اتاق‭ ‬هملت‮»‬‭ ‬به‭ ‬کارگردانی‭ ‬بابک‭ ‬محمودزاده‭ ‬برداشتی‭ ‬آزاد‭ ‬از‭ ‬متن‭ ‬نمایشنامه‭ ‬‮«‬هملت‮»‬‭ ‬ویلیام‭ ‬شکسپیر‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬مخاطبش‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬قراردادهایی‭ ‬مبتنی‭ ‬بر‭ ‬نمایشی‭ ‬اکسپرسیونیستی‭ ‬و‭ ‬سوررئال‭ ‬محتوم‭ ‬می‌کند‭. ‬اثر‭ ‬با‭ ‬تکیه‭ ‬بر‭ ‬جنبه‌های‭ ‬روانشناختی‭ ‬شخصیت‌های‭ ‬‮«‬هملت‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬گرترود‮»‬‭ ‬ملکه‭ ‬دانمارک‭ ‬و‭ ‬مادر‭ ‬هملت‭ ‬سنگ‭ ‬بنای‭ ‬ساخت‭ ‬تئاتری‭ ‬را‭ ‬بنیان‭ ‬می‌نهد‭ ‬که‭ ‬مضامین‭ ‬مدرنی‭ ‬چون‭ ‬قدرت‭ ‬رسانه‌ها‭ ‬و‭ ‬نقش‭ ‬سردمداران‭ ‬آن‭ ‬از‭ ‬سویی‭ ‬و‭ ‬روابط‭ ‬آزاد‭ ‬و‭ ‬بی‌قید‭ ‬و‭ ‬شرط‭ ‬شخصیت‌های‭ ‬اصلی‭ ‬و‭ ‬مکمل‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬دیگر‭ ‬سویش‭ ‬به‭ ‬نمایش‭ ‬می‌گذارد،‭ ‬اما‭:‬

1-‭ ‬آیا‭ ‬مضامین‭ ‬مطرح‭ ‬شده‭ ‬به‭ ‬خوبی‭ ‬در‭ ‬نمایش‭ ‬جانمایی‭ ‬و‭ ‬بسط‭ ‬داده‭ ‬شده‭ ‬است؟‭ ‬

2-‭ ‬آیا‭ ‬نماد‭ ‬پردازی‭ ‬اثر‭ ‬با‭ ‬کمک‭ ‬عناصر‭ ‬برگرفته‭ ‬از‭ ‬آکسسوارهای‭ ‬صحنه‭ ‬مخاطبانش‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬سویه‌های‭ ‬تفسیر‭ ‬منتج‭ ‬می‌کند؟

3-‭ ‬آیا‭ ‬انتخاب‭ ‬سبک‭ ‬اکسپرسیونیسم‭ ‬برای‭ ‬‮«‬اتاق‭ ‬هملت‮»‬‭ ‬و‭ ‬نسبت‭ ‬آن‭ ‬با‭ ‬عناصر‭ ‬سبکی‭ ‬صحنه‭ ‬مانند‭ ‬نور‭ ‬و‭ ‬چهره‭ ‬پردازی‭ ‬و‭ ‬موسیقی‭ ‬به‭ ‬میزانسن‌های‭ ‬طلایی‭ ‬منتهی‭ ‬می‌شود؟

پاسخ‭ ‬به‭ ‬سوالات‭ ‬فوق‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬اندکی‭ ‬بررسی‭ ‬زوایای‭ ‬مختلف‭ ‬تئاتر‭ ‬مذکور‭ ‬و‭ ‬روشن‭ ‬شدن‭ ‬آن‭ ‬در‭ ‬ادامه‭ ‬موکول‭ ‬می‌کنم‭.‬

‮«‬اتاق‭ ‬هملت‮»‬‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬سبک‭ ‬صدرالوصف‭ ‬از‭ ‬بازی‌ها‭ ‬و‭ ‬گریم
‭ ‬اغراق‭ ‬آمیز‭ ‬بهره‭ ‬می‌برد‭ ‬تا‭ ‬در‭ ‬همان‭ ‬گام‭ ‬نخستین‭ ‬مخاطبش‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬قراردادی‭ ‬متعارف‭ ‬به‭ ‬دنیای‭ ‬پست‭ ‬مدرنی‭ ‬ببرد‭ ‬که‭ ‬جنبه‌های‭ ‬مدرن‭ ‬آن‭ ‬بر‭ ‬وزن‭ ‬
کلاسیک‭ ‬نمایشنامه‭ ‬غلبه‭ ‬کند‭. ‬معناگرایی‭ ‬فرمالیستی‭ ‬در‭ ‬چهار‭ ‬راس‭ ‬مربع،‭ ‬میزانسن‌های‭ ‬کارگردان‭ ‬را‭ ‬عیان‭ ‬می‌کند‭. ‬روابط‭ ‬بین‭ ‬شخصیت‌هایی‭ ‬نظیر‭ ‬‮«‬هملت‮»‬،‭ ‬‮«‬گرترود‮»‬،‭ ‬‮«‬هوراشیو‮»‬‭ ‬یار‭ ‬و‭ ‬دوست‭ ‬صمیمی‭ ‬هملت‭ ‬و‭ ‬‮«‬اُفیلیا‮»‬‭ ‬معشوقه‭ ‬ی‭ ‬هملت‭ ‬جهان‭ ‬داستانی‭ ‬‮«‬اتاق‭ ‬هملت‮»‬‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬‮«‬روح‭ ‬پدر‭ ‬هملت‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬خدمتکار‭ ‬هملت‮»‬‭ ‬نیز‭ ‬همسنگ‭ ‬شده‭ ‬با‭ ‬راس‭ ‬‮«‬ناظر‭ ‬کل‮»‬‭ ‬بر‭ ‬داستان‭ ‬روایی‭ ‬اثر‭ ‬سایه‭ ‬می‌افکند‭. ‬شاه‭ ‬دانمارک‭ ‬با‭ ‬غیبتش‭ ‬در‭ ‬صحنه‭ ‬جایگاهش‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬گرترود‭ ‬و‭ ‬هوراشیو‭ ‬در‭ ‬کاخ‭ ‬می‌سپارد‭ ‬تا‭ ‬دست‌های‭ ‬پشت‭ ‬پرده‭ ‬ی‭ ‬او‭ ‬همواره‭ ‬در‭ ‬
تصمیم‭ ‬گیری‌های‭ ‬بزرگ‭ ‬ایفاگر‭ ‬نقش‭ ‬اصلی‭ ‬باشد‭. ‬کارگردان‭ ‬تلاش‭ ‬کرده
‭ ‬تا‭ ‬بازی‌های‭ ‬بدنی‭ ‬و‭ ‬بیان‭ ‬بازیگرانش‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬راستای‭ ‬سبک‭ ‬تلفیقی‭ ‬اکسپرسیونیست‭ ‬و‭ ‬سوررئال‭ ‬مطرح‭ ‬شده‭ ‬به‭ ‬کارکرد‭ ‬قابل‭ ‬قبولی‭ ‬برساند‭ ‬و‭ ‬بازیگران‭ ‬اثر‭ ‬نیز‭ ‬مشخصاً‭ ‬به‭ ‬درک‭ ‬قابل‭ ‬قبولی‭ ‬از‭ ‬خواسته‌های‭ ‬کارگردان‭ ‬رسیده‭ ‬اند‭. ‬نمایشنامه‭ ‬حاصل‭ ‬از‭ ‬متنی‭ ‬ماکسیمالیستی‭ ‬بهره‭ ‬برده‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬تلاش‭ ‬کرده‭ ‬تا‭ ‬برداشت‭ ‬آزادش‭ ‬از‭ ‬روایات‭ ‬فرعی‭ ‬و‭ ‬شاه‭ ‬پیرنگ‭ ‬متن‭ ‬‮«‬هملت‮»‬‭ ‬اصلی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬نمایش‭ ‬بگذارد‭ ‬اما‭ ‬فشردگی‭ ‬و‭ ‬حجم‭ ‬بالای‭ ‬اطلاعات‭ ‬و‭ ‬تعدد‭ ‬صحنه‌ها‭ ‬و‭ ‬برخی‭ ‬میزانسن‌های‭ ‬تکراری،‭ ‬ضعف‭ ‬ریتم‌سازی‭ ‬در‭ ‬‮«‬اتاق‭ ‬هملت‮»‬‭ ‬را‭ ‬نشانه‭ ‬رفته‭ ‬است‭. ‬عنصر‭ ‬‮«‬تکرار‮»‬‭ ‬در‭ ‬کنش‭ ‬بازیگران‭ ‬اثر‭ ‬در‭ ‬پاره‌ای‭ ‬از‭ ‬اوقات‭ ‬که‭ ‬موسیقی‭ ‬محیطی‭ ‬و‭ ‬نور‭ ‬دخالت‭ ‬می‌کنند‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬از‭ ‬وجهه‭ ‬ی‭ ‬صامت‭ ‬و‭ ‬کنشگرانه‭ ‬ی‭ ‬بازیگر‭ ‬نقش‭ ‬‮«‬خدمتکار‮»‬‭ ‬بهره‭ ‬می‌برد‭ ‬به‭ ‬خلق‭ ‬اتمسفر‭ ‬مورد‭ ‬نظر‭ ‬کارگردان‭ ‬نزدیک‭ ‬می‌شود‭ ‬و‭ ‬کارکرد‭ ‬‮«‬تکرار‮»‬‌ها‭ ‬عمق‭ ‬بهتری‭ ‬به‭ ‬فضای‭ ‬خلق‭ ‬شده‭ ‬می‌دهند‭ ‬و‭ ‬بالعکس‭ ‬در‭ ‬مواردی‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬عنصر‭ ‬بیان‭ ‬و‭ ‬دیالوگهای‭ ‬طولانی‭ ‬استفاده‭ ‬شده‭ ‬این‭ ‬انسجام‭ ‬به‭ ‬محاق‭ ‬می‌رود‭. ‬متن‭ ‬نمایشنامه‭ ‬با‭ ‬وقفه‌های‭ ‬زمانی‭ ‬کمی‭ ‬روبروست‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬کمبود‭ ‬پاساژها‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬دخالت‭ ‬کم‭ ‬نور‭ ‬و‭ ‬سکوت‭ ‬توام‭ ‬است‭ ‬می‌توانست‭ ‬در‭ ‬ساختن‭ ‬ریتمی‭ ‬منسجم،‭ ‬اثر‭ ‬
پیش‭ ‬روی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬استحکام‭ ‬قوی‌تری‭ ‬برساند‭. ‬رئوس‭ ‬مربعِ‭ ‬شکل‭ ‬گرفته‭ ‬در‭ ‬فرم‭ ‬اصلی‭ ‬‮«‬اتاق‭ ‬هملت‮»‬‭ ‬همانطور‭ ‬که‭ ‬پیشتر‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬نامی‭ ‬برده‭ ‬شد‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬ساختار‭ ‬هندسه‭ ‬ی‭ ‬چهارضلعی‭ ‬در‭ ‬فرم،‭ ‬واژگان‭ ‬‮«‬فشار‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬اضطرار‮»‬‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬امتداد‭ ‬محتوایش‭ ‬نشانه‭ ‬می‌رود‭ ‬و‭ ‬روابط‭ ‬انتزاعی‭ ‬بین‭ ‬شخصیت‌های‭ ‬داستان‭ ‬پیش‭ ‬روی‭ ‬که‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬برداشتی‭ ‬آزاد‭ ‬شکل‭ ‬گرفته‭ ‬بر‭ ‬روابط‭ ‬مدرن‭ ‬در‭ ‬جوامع‭ ‬امروزی‭ ‬اشاره‭ ‬می‌کند،‭ ‬چه‭ ‬بسا‭ ‬اگر‭ ‬شکسپیر‭ ‬کبیر‭ ‬در‭ ‬قرن‭ ‬بیست‭ ‬و‭ ‬یکم‭ ‬می‌زیست‭ ‬قلمش‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬روابط‭ ‬اجتماعی‭ ‬جوامع‭ ‬مدرن‭ ‬به‭ ‬گونه‌ای‭ ‬دیگر‭ ‬قلمفرسایی‭ ‬می‌کرد؛‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬مثال‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬مجال‭ ‬به‭ ‬ضلع‭ ‬روابط‭ ‬شخصیت‌های‭ ‬‮«‬گرترود‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬هوراشیو‮»‬‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬اثر‭ ‬ساخته‭ ‬شده‭ ‬دقت‭ ‬کنید‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬به‭ ‬روابط‭ ‬‮«‬هملت‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬هوراشیو‮»‬‭ ‬و‭ ‬همچنین‭ ‬ضلع‭ ‬روابط‭ ‬‮«‬افیلیا‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬هملت‮»‬‭ ‬بنگریم،‭ ‬به‭ ‬رفتارهای‭ ‬آنها‭ ‬و‭ ‬بازی‭ ‬نقش‭ ‬پردازانش‭ ‬که‭ ‬دقیق‭ ‬شویم‭ ‬می‌توان‭ ‬با‭ ‬نگاه‭ ‬جامعه‭ ‬شناسانه‭ ‬در‭ ‬کلانشهرهای‭ ‬امروزی‭ ‬همراه‭ ‬شد‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬برداشتی‭ ‬آزاد‭ ‬از‭ ‬متن‭ ‬اصلی‭ ‬نمایشنامه‭ ‬نشات‭ ‬گرفته‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬بازنمایی‭ ‬دراماتورژی‭ ‬شده‌ای‭ ‬از‭ ‬متن‭ ‬اصلی‭ ‬نمایشنامه‭ ‬است‭ ‬تا‭ ‬آشکار‌کننده‭ ‬ی‭ ‬روابط‭ ‬اجتماعی‭ ‬دغدغه‭ ‬مند‭ ‬در‭ ‬حوزه‭ ‬ی‭ ‬رفتار‭ ‬شناسی‭ ‬جوامع‭ ‬امروزی‭ ‬بشمار‭ ‬برود‭. ‬میزانسن‌های‭ ‬دستوری‭ ‬کارگردان‭ ‬اگرچه‭ ‬در‭ ‬نیمه‭ ‬ی‭ ‬اول‭ ‬نمایش‭ ‬فکر‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬انضباط‭ ‬می‌نماید‭ ‬اما‭ ‬از‭ ‬نیمه‭ ‬تا‭ ‬انتهای‭ ‬اثر‭ ‬به‭ ‬مرور‭ ‬دچار‭ ‬برخی‭ ‬بی‌نظمی‌ها‭ ‬و‭ ‬ماسکه‭ ‬شدن‭ ‬بازیگرانش‭ ‬می‌شود‭ ‬که‭ ‬برخی‭ ‬از‭ ‬آنان‭ ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬استقرار‭ ‬دکور‭ ‬عریض‭ ‬در‭ ‬فضای‭ ‬صحنه‌ای‭ ‬نسبتاً‭ ‬کوچک‭ ‬سالن‭ ‬انتظامی‭ ‬ست‭ ‬و‭ ‬برخی‭ ‬شتابزدگی‭ ‬در‭ ‬اجرا‭ ‬به‭ ‬نظر‭ ‬می‌آید‭ ‬که‭ ‬سازنده‭ ‬اثر‭ ‬می‌تواند‭ ‬با‭ ‬کشف‭ ‬و‭ ‬تعیین‭ ‬برخی‭ ‬از‭ ‬آنها‭ ‬از‭ ‬شلختگی‭ ‬روی‭ ‬داده‭ ‬بکاهد‭. ‬زبان‭ ‬و‭ ‬لحن‭ ‬در‭ ‬‮«‬اتاق‭ ‬هملت‮»‬‭ ‬از‭ ‬بافت‭ ‬و‭ ‬ساختار‭ ‬متنی‭ ‬بدنه‭ ‬ی‭ ‬اصلی‭ ‬نمایشنامه‭ ‬‮«‬هملت‮»‬‭ ‬تبعیت‭ ‬می‌کند‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬خود‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬محاسن‭ ‬اثر‭ ‬به‭ ‬شمار‭ ‬می‌رود‭ ‬تا‭ ‬نویسنده‭ ‬ی‭ ‬متن‭ ‬خودش‭ ‬را‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬شبح‭ ‬روزمرگی‭ ‬و‭ ‬زبان‭ ‬رایج‭ ‬و‭ ‬عامیانه‭ ‬روز‭ ‬به‭ ‬دام‭ ‬واژگان‭ ‬ساختگی‭ ‬و‭ ‬ابتذال‭ ‬کلامی‭ ‬مبتلا‭ ‬نکرده‭ ‬باشد‭ ‬همچنین‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬متن‭ ‬تلاش‭ ‬شده‭ ‬تا‭ ‬وزن‭ ‬و‭ ‬عروض‭ ‬و‭ ‬قافیه‭ ‬مندی‭ ‬جملات‭ ‬شکسپیری‭ ‬رعایت‭ ‬شود‭ ‬تا‭ ‬قدرت‭ ‬شاعرانگی‭ ‬متن‭ ‬شکسپیری‭ ‬به‭ ‬محاق‭ ‬نرود‭ ‬اگرچه‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬طرف‭ ‬مقابل‭ ‬با‭ ‬دهان‌های‭ ‬پُرگوی‭ ‬شخصیتهایش‭ ‬طرف‭ ‬هستیم‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬انسجام‭ ‬متنی‭ ‬اثر‭ ‬می‌کاهد‭. ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬المان‌هایی‭ ‬چون‭ ‬یخچال،‭ ‬جاروبرقی،‭ ‬تلویزیون،‭ ‬تُنگ‭ ‬ماهی،‭ ‬ماهی‭ ‬خشک‭ ‬شده،‭ ‬لوستر‭ ‬آویز‭ ‬مزین‭ ‬به‭ ‬قاشق‭ ‬و‭ ‬چنگال‭ ‬و‭ ‬چرخ‭ ‬گوشتِ‭ ‬دستی‭ ‬و‭ ‬نظایر‭ ‬آن‭ ‬بر‭ ‬فضا‌سازی‭ ‬و‭ ‬خلق‭ ‬اتمسفری‭ ‬مستقل‭ ‬در‭ ‬‮«‬اتاق‭ ‬هملت‮»‬‭ ‬تاکید‭ ‬می‌کند‭ ‬اما‭ ‬استفاده‭ ‬ی‭ ‬کم‭ ‬از‭ ‬برخی‭ ‬از‭ ‬آنها‭ ‬در‭ ‬بعضی‭ ‬صحنه‌ها‭ ‬تماشاگر‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬گنگی‭ ‬در‭ ‬نماد‭ ‬پردازی‭ ‬همراه‭ ‬می‌کند،‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬مثال‭ ‬از‭ ‬تنگ‭ ‬ماهی‭ ‬و‭ ‬ماهی‭ ‬خشک‭ ‬شده‭ ‬در‭ ‬میزانسن‌ها‭ ‬استفاده‭ ‬ی‭ ‬مطلوبی‭ ‬نشده‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬تلویزیون‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬نماینده‭ ‬رسانه‭ ‬در‭ ‬تدقیق‭ ‬مانیفست‭ ‬اصلی‭ ‬نمایش‭ ‬اَبتَر‭ ‬مانده‭ ‬است،‭ ‬لذا‭ ‬مضمون‭ ‬نمایش‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬مشروحیات‭ ‬ذکر‭ ‬شده‭ ‬کمرنگ‭ ‬می‌شود‭ ‬و‭ ‬برعکس‭ ‬موارد‭ ‬مشروح‭ ‬می‌توان‭ ‬به‭ ‬آکسسوار‭ ‬یخچال‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬
تخت‭ ‬خواب‭ ‬هملت‭ ‬اشاره‭ ‬کرد‭ ‬که‭ ‬کارگردان‭ ‬با‭ ‬استفاده‭ ‬ی‭ ‬بهینه‭ ‬شده‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬مخاطبش‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬خوبی‭ ‬از‭ ‬جانمایه‭ ‬ی‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬سیراب‭ ‬می‌کند‭ ‬تا‭ ‬
جایی‭ ‬که‭ ‬چهار‭ ‬واژه‭ ‬ی‭ ‬شکسپیری‭ ‬‮«‬بودن‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬نبودن‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬خُفتن‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬مُردن‮»‬‭ ‬با‭ ‬کمک‭ ‬یخچال‭ ‬به‭ ‬مضمون‭ ‬دنیای‭ ‬امروزی‭ ‬متصل‭ ‬می‌شود‭. ‬خوابگاه‭ ‬شاهزاده‭ ‬ی‭ ‬جوان‭ ‬در‭ ‬روایت‭ ‬پست‭ ‬مدرن‭ ‬در‭ ‬یخچالی‭ ‬به‭ ‬صحنه‭ ‬کشیده‭ ‬شده‭ ‬که‭ ‬او‭ ‬شرایط‭ ‬و‭ ‬محیط‭ ‬بیرونی‭ ‬را‭ ‬مانند‭ ‬جهنمی‭ ‬داغ‭ ‬و‭ ‬سوزان‭ ‬می‌پندارد‭ ‬لذا‭ ‬به‭ ‬سردخانه‌ای‭ ‬پناه‭ ‬می‌برد‭ ‬تا‭ ‬با‭ ‬منجمد‭ ‬شدنش‭ ‬از‭ ‬دنیای‭ ‬پیرامونش‭ ‬فاصله‭ ‬بگیرد‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬زوج‭ ‬واژگان‭ ‬دودویی‭ ‬‮«‬بودن‭ - ‬نبودن‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬مُردن‭ - ‬خُفتن‮»‬‭ ‬بیندیشد،‭ ‬چه‭ ‬بسا‭ ‬هملت‭ ‬آینه‭ ‬ی‭ ‬تمام‭ ‬قدی‭ ‬برای‭ ‬مخاطبانش‭ ‬باشد‭ ‬تا‭ ‬آنان‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬صحنه‌ای‭ ‬متعامل‭ ‬با‭ ‬خود‭ ‬بپندارند‭. ‬فرم‭ ‬یا‭ ‬محتوا،‭ ‬مسئله‭ ‬این‭ ‬است‭! ‬و‭ ‬به‭ ‬بیان‭ ‬دقیق‌تر‭ ‬‮«‬اتاق‭ ‬هملت‮»‬‭ ‬گاهی‭ ‬زندانی‭ ‬محتوای‭ ‬ماکسیمالش‭ ‬می‌شود‭ ‬و‭ ‬گاهی‭ ‬سوار‭ ‬بر‭ ‬فرم‭ ‬شناور‭ ‬مربع‭ ‬جادویی‭ ‬و‭ ‬مینیمالش‭ ‬بر‭ ‬فراز‭ ‬خیالات‭ ‬شیرین‭ ‬مخاطب‭ ‬به‭ ‬پرواز‭ ‬در‭ ‬می‌آید‭. ‬به‭ ‬زبان‭ ‬ساده‌تر‭ ‬در‭ ‬پاره‌ای‭ ‬از‭ ‬اوقات‭ ‬فرم‭ ‬در‭ ‬خدمت‭ ‬محتوا‭ ‬نیست‭ ‬و‭ ‬متقابلاً‭ ‬محتوا‭ ‬نیز‭ ‬در‭ ‬برابر‭ ‬فرم‭ ‬هندسی‭ ‬اثر‭ ‬سرسختی‭ ‬و‭ ‬عناد‭ ‬ورزی‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬گویی‭ ‬مرز‭ ‬بین‭ ‬آنها‭ ‬چون‭ ‬طنابی‭ ‬باریک‭ ‬دست‭ ‬به‭ ‬دست‭ ‬می‌شود‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬تعادل‭ ‬نمی‌رسد‭. ‬تنوع‭ ‬ایماژها‭ ‬و‭ ‬انگاره‌های‭ ‬بصری‭ ‬از‭ ‬بخش‌های‭ ‬مهم‭ ‬‮«‬اتاق‭ ‬هملت‮»‬‭ ‬است‭ ‬تا‭ ‬کارگردان‭ ‬با‭ ‬بهره‭ ‬بردن‭ ‬از‭ ‬ایده‌های‭ ‬کارگردانان‭ ‬بزرگی‭ ‬چون‭ ‬‮«‬رومئو‭ ‬کاستولوچی‮»‬‭ ‬کارگردان‭ ‬آوانگارد‭ ‬ایتالیایی‭ ‬و‭ ‬‮«‬رابرت‭ ‬ویلسون‮»‬‭ ‬کارگردان‭ ‬تجربه‭ ‬گرای‭ ‬آمریکایی‭ ‬و‭ ‬نظایر‭ ‬آنان،‭ ‬اثرش‭ ‬را‭ ‬بر‭ ‬بستری‭ ‬آوانگارد‭ ‬پایه‌گذاری‭ ‬کند،‭ ‬جسارت‭ ‬در‭ ‬خلق‭ ‬ایده‭ ‬و‭ ‬ایده‭ ‬پردازی‭ ‬بابک‭ ‬محمودزاده‭ ‬در‭ ‬دومین‭ ‬اثر‭ ‬ساخت‌یافته‌اش‭ ‬نویدگر‭ ‬فضاسازی‌های‭ ‬تجربی‭ ‬نوینی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬کمتر‭ ‬در
‭ ‬احوال‭ ‬تئاترهای‭ ‬ساخته‭ ‬شده‭ ‬این‭ ‬روزهای‭ ‬پایتخت‭ ‬شاهد‭ ‬آن‭ ‬هستیم‭. ‬ایده‭ ‬ی‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬چرخ‭ ‬گوشت‭ ‬دستی‭ ‬در‭ ‬صحنه‭ ‬ی‭ ‬هملت‭ ‬و‭ ‬هوراشیو‭ ‬و‭ ‬خدمتکار‭ ‬در‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬گوشت‭ ‬جسد‭ ‬کلادیوس‭ ‬شاه‭ ‬دانمارک‭ ‬و‭ ‬همچنین‭ ‬صحنه‭ ‬ی‭ ‬شام‭ ‬آخر‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬ایده‭ ‬ی‭ ‬بیرون‭ ‬دادن‭ ‬کره‭ ‬ی‭ ‬چشم‭ ‬از‭ ‬دهان‭ ‬گرترود،‭ ‬هوراشیو‭ ‬و‭ ‬افیلیا‭ ‬به‭ ‬غیر‭ ‬از‭ ‬شخصیت‭ ‬هملت‭ ‬خود‭ ‬گویای‭ ‬الگوبرداری‭ ‬تجربی‭ ‬کارگردان‭ ‬از‭ ‬صاحب‭ ‬منصبان‭ ‬حوزه‭ ‬ی‭ ‬تئاتر‭ ‬آوانگارد‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬وزن‭ ‬نمایش‭ ‬می‌افزاید‭ ‬و‭ ‬نه‭ ‬تنها‭ ‬استفاده‭ ‬به‭ ‬جا‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬ایده‌ها‭ ‬کپی‭ ‬به‭ ‬شمار‭ ‬نمی‌رود‭ ‬بلکه‭ ‬راه‭ ‬ورود‭ ‬و‭ ‬شکل‌گیری‭ ‬ایده‌های‭ ‬انتزاعی‭ ‬جدیدتری‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬نمایش‌های‭ ‬تجربه‭ ‬گرا‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬مرز‭ ‬و‭ ‬بوم‭ ‬باز‭ ‬می‌کند‭ ‬راهی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬دهه‭ ‬ی‭ ‬گذشته‭ ‬‮«‬رضا‭ ‬ثروتی‮»‬‭ ‬پرچمدار‭ ‬بی‌چون‭ ‬و‭ ‬چرای‭ ‬آن‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬بوده‭ ‬و‭ ‬متاسفانه‭ ‬در‭ ‬سالهای‭ ‬اخیر‭ ‬جسارت‭ ‬اجرایی‭ ‬کردن‭ ‬ایده‌های‭ ‬ساختیافته‭ ‬در‭ ‬ابعاد‭ ‬بزرگ‭ ‬و‭ ‬کوچک‭ ‬کم‭ ‬رنگ‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬باید‭ ‬بر‭ ‬این‭ ‬باور‭ ‬تاخت‭ ‬که‭ ‬صحنه‭ ‬ی‭ ‬تئاتر‭ ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬عرصه‭ ‬ی‭ ‬فعل‭ ‬‮«‬نمایش‭ ‬دادن‮»‬‭ ‬محل‭ ‬فعلیت‭ ‬
‮«‬تئاتر‭ ‬ساختن‮»‬‭ ‬است،‭ ‬مخاطب‭ ‬پایش‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬نمایشخانه‌ها‭ ‬می‌گذارد‭ ‬تا‭ ‬خیال
‭ ‬ببیند‭ ‬رویا‭ ‬ببیند‭ ‬و‭ ‬نغز‭ ‬و‭ ‬شیرینی‭ ‬آن‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬صحنه‭ ‬تئاتر‭ ‬همچون‭ ‬بازیگرانش‭ ‬غرق‭ ‬کند‭ ‬لیکن‭ ‬باکس‭ ‬‮«‬اتاق‭ ‬هملت‮»‬‭ ‬با‭ ‬تمام‭ ‬کاستی‭ ‬هایش‭ ‬این‭ ‬جسارت‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬خود‭ ‬دیده‭ ‬که‭ ‬بی‌محابا‭ ‬بر‭ ‬صحنه‭  ‬تئاتر‭ ‬انتظامی‭ ‬بتازد‭ ‬بی‌آنکه‭ ‬ترسی‭ ‬از‭ ‬پس‭ ‬زدن‭ ‬تماشاگر‭ ‬داشته‭ ‬باشد‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬خود‭ ‬اتفاقی‭ ‬مهم‭ ‬است‭. ‬اغراق‭ ‬در‭ ‬طراحی‭ ‬گریم‭ ‬بازیگران‭ ‬و‭ ‬بازی‭ ‬آنان‭ ‬از‭ ‬یک‭ ‬سو‭ ‬و‭ ‬طراحی‭ ‬صحنه‭ ‬و‭ ‬طراحی‭ ‬لباس‭ ‬از‭ ‬سوی‭ ‬دیگر‭ - ‬برتافته‭ ‬از‭ ‬هیجانات‭ ‬سبک‭ ‬مورد‭ ‬انتخاب‭ ‬کارگردان‭- ‬در‭ ‬امتداد‭ ‬آکسیون‌های‭ ‬طراحی‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬آکسسوارهای‭ ‬نامبرده،‭ ‬‮«‬اتاق‭ ‬هملت‮»‬‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬سوی‭ ‬یک‭ ‬اثر‭ ‬پیشرو‭ ‬و‭ ‬خلاق‭ ‬پیش‭ ‬برده‭ ‬است‭ ‬تا‭ ‬هر‭ ‬آنچه‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬میزانسن‌ها‭ ‬دریافت‭ ‬می‌کنیم‭ ‬به‭ ‬عمق‭ ‬معنای‭ ‬اثر‭ ‬در‭ ‬فضای‭ ‬تئاتر‭ ‬مدرن‭ ‬نظر‭ ‬داشته‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬فضا‌سازی‭ ‬هوشمندانه‌ای‭ ‬دست‭ ‬بزند‭ ‬تا‭ ‬کُنشمندی‭ ‬ایماژهایش‭ ‬بتواند‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬رهاوردی‭ ‬تجربی‭ ‬و‭ ‬جسورانه‭ ‬قلمداد‭ ‬شود‭. ‬