شناسهٔ خبر: 55225433 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

عربستان خواستار مذاکرات سیاسی و علنی شده است

صاحب‌خبر - حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه در برنامه”صف اول” شبکه خبر سیما آخرین تحولات حوزه سیاست خارجی دولت سیزدهم در زمینه‌های مختلف را برای مردم تشریح کرد.
وی در بخشی از صبحت های خود در پاسخ به سوالی در مورد ادامه مذاکرات ایران و  عربستان سعودی در بغداد گفت: ما در حوزه همسایگان حاشیه جنوبی خلیج فارس بعد از اینکه در سال ۹۵ عربستان سعودی تصمیم به قطع روابط دیپلماتیک با ایران گرفت برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس در همراهی با عربستان سطح مناسبات دیپلماتیک شان با ایران را از سفیر به کاردار کاهش دادند.
وزیر امورخارجه تاکید کرد: این وضعیت تا همین هفته‌های اخیر هم ادامه داشت با اقداماتی که در شروع به کار دولت جدید انجام شد، اولا کشورهای حوزه خلیج‌فارس مانند سایر کشورها برای مراسم تحلیف دکتر رئیسی دعوت شدند، ثانیاً تلاش شد که با برنامه‌های عملی از همه ظرفیت‌های سیاسی دیپلماتیک، امنیتی، تجاری، دیپلماسی پارلمانی، دیپلماسی علمی و از همه ظرفیت‌ها در تقویت مناسبات با این کشورها استفاده کنیم.
وی ادامه داد: امارات تصمیم گرفته سفیر به تهران اعزام کند و به زودی سفیر امارات وارد تهران می‌شود. کویت سفیر خود را معرفی کرده و ما هم موافقت خود را اعلام کردیم ظرف روزهای آینده سفیر جدید کویت وارد تهران می‌شود.
امیر عبداللهیان ادامه داد: درخصوص عربستان سعودی ما ۵ دور مذاکرات را داشتیم که عمدتاً مذاکرات در سطح امنیتی انجام شد، پیشرفت‌هایی در این ۵ دور مذاکره حاصل شد و توافقاتی در خصوص چگونگی برگزاری حج تمتع نیز انجام شد که در مجموع امسال حج خوبی را شاهد بودیم.
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: در آماده‌سازی برای بازگشایی سفارتخانه ها در هفته گذشته پیامی را از وزیر خارجه عراق دریافت کردیم که طرف سعودی این آمادگی را دارد که گفت‌گوها از فاز امنیتی وارد فاز سیاسی و علنی شود و اعلام آمادگی کردیم که بتوانیم وارد فاز سیاسی شویم و در سطح سیاسی گفت‌وگوها ادامه پیدا کند و در نهایت منجر به بازگشت روابط دیپلماتیک عربستان و جمهوری اسلامی ایران به حالت طبیعی خود باشد.
 وی در پاسخ به سوال مجری مبنی براینکه به نظر می‌رسد دیدارهایی که هفته پیش صورت گرفت، دیدار بسیار مهمی بود و در رسانه‌های مختلف بازتاب گسترده‌ای داشت، گفت:  ما شاهد سفر آقای اردوغان و آقای پوتین به تهران بودیم. اولاً هر رئیس کشوری وقتی می‌خواهد سفری را انجام دهد چه برای اجلاس دو جانبه و چه برای اجلاس چندجانبه، نگاه می‌کند که کجا دارد می‌رود، آن کشوری که میزبان است جایگاهش چیست.
جمهوری اسلامی ایران امروز حقیقتاً در یک جایگاه ویژه، ممتاز و قابل احترام در جهان و در ابعاد مختلف خود قرار دارد.
امیرعبداللهیان همچنین در بخش دیگری از صبحت های خود گفت: سیاست خارجی دولت سیزدهم در نگاه به برجام اینگونه است دولت باید برنامه توسعه اقتصادی پایدار را بدون نگاه به برجام دنبال کند. وزارت امور خارجه برای توسعه اقتصادی پایدار باید همه ظرفیت مطلوب خود را به کار گیرد.
وی افزود: از طرف دیگر وزارت خارجه برای لغو تحریم‌ها هم باید پای میز مذاکره حظور داشته باشد و این یک مذاکره بلکه یک کارزار است.
وزیر امور خارجه بیان کرد: ما اکنون در نقطه‌ای قرار داریم متنی آماده در مقابل ما است که بیش از ۹۵ درصد آن در محتوا با همه طرف ها اتفاق نظر داریم اما در این متن همچنان یک  نقص مهم وجود دارد و آن این است که ما باید از مزایای کامل اقتصادی توافق برخوردار بشویم. امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم از یک روزنه دوبار گزیده شویم برای اینکه از مزایای کامل اقتصادی برجام برخوردار شویم آمریکایی‌ها باید یک تعهدات و تضمین‌هایی را بپذیرند.
وی ادامه داد: اینطور نیست که بگوییم قرارداد بین‌المللی در آن تضمین معنا ندارد، قرارداد برای اجرا نوشته می‌شود و قالب کردن در طاقچه خانه قرار داد نمی‌خواهیم.
وزیر امور خارجه گفت: ما برای رسیدن به یک توافق خوب و قوی و پایدار جدی هستیم ما توافق را به هر قیمتی نمی‌خواهیم به طرف آمریکایی در و تبادل پیام‌هایمان از طریق اتحادیه اروپا و برخی وزرای بیرونی دیگر ادامه دارد اما توافقی می‌خواهیم با مختصات خوب بودن، قوی بودن، پایدار بودن. 
امیرعبداللهیان تصریح کرد: توافق یکطرفه هم نمی‌خواهیم توافقی که همه منافع ما را تامین کند و طرف‌های مقابل را هم می‌فهمیم و برای این تلاش می‌کنیم.

نظر شما