شناسهٔ خبر: 55213799 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

تاکید سران قوا و رهبران سیاسی عراق بر محکومیت حمله ترکیه

صاحب‌خبر -

شفقنا- سران قوا و رهبران جریان های سیاسی عراق ضمن محکومیت توپ باران یک تفرجگاه گردشگری در اقلم کردستان، بر پشتیبانی خود از تلاش دولت این کشور برای شکایت از ترکیه تاکید کردند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، دفتر اطلاع رسانی «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق با انتشار بیانیه ای در پایگاه اینترنتی خود، اعلام کرد که در پاسخ به دعوت وی، روسای قوا، رهبران جریان های سیاسی، احزاب و جناح های ملی این کشور و نمایندگان آنها، شامگاه پنج شنبه نشستی را در کاخ دولت در شهر بغداد برگزار کردند.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، هدف از برگزاری نشست روسای قوا و رهبران جریان های سیاسی عراق، بحث و تبادل نظر در مورد آخرین تحولات اوضاع امنیتی در پی حمله اخیر توپخانه ارتش ترکیه به یک تفرجگاه گردشگری در استان مرزی دهوک در اقلیم کردستان بوده که در نتیجه آن، شماری از شهروندان عراقی کشته و زخمی شدند و بیشتر آنها نیز زن و کودک بودند.

الکاظمی در این نشست، جزئیات اوضاع سیاسی و میدانی و تحولات مربوط به آنها، جزئیات حمله اخیر ترکیه، اقدام دولت در پیگیری وضعیت خانواده های قربانیان و مجروحان، اقدامات انجام شده در سطوح مختلف در دفاع از حاکمیت عراق، اقدامات امنیتی، سیاسی و دیپلماتیک انجام شده از سوی دولت و همچنین تصمیم بغداد برای شکایت از آنکارا در سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان و ماهیت موضع بین المللی در محکومیت حمله مذکور را برای شرکت کنندگان در نشست بیان کرد.

شرکت کنندگان در این نشست نیز به نوبه خود بر وحدت موضع ملی عراق در حفاظت از حاکمیت این کشور و جان شهروندان آن و همچنین محکومیت حمله اخیر ترکیه و پشتیبانی از اقدامات در راستای شکایت از این کشور در سطح بین المللی تاکید کردند.

آنها احترام عراق به اصول حسن همجواری و جلوگیری از تجاوز به خاک کشورهای همسایه از خاک خود و همچنین مخالفت این کشور با تبدیل آن به میدانی برای تسویه حساب میان گروه های مسلح غیر قانونی و ارتش ترکیه، صدور بحران های داخلی به دیگران و یا تجاوز به حقوق، حاکمیت و امنیت مردم آن را بار دیگر مورد تاکید قرار دادند.

در این نشست همچنین یکپارچگی مواضع سیاسی و مردمی عراق در قبال چالش های مختلف مورد تاکید قرار گرفته و از دولت خواست شد تا تمامی تدابیر و اقدامات لازم را برای حفاظت از امنیت و حاکمیت این کشور و جلوگیری از تکرار حملات انجام دهد.

در همین حال، تصاویر منتشر شده از نشست مذکور نشان می دهد که علاوه بر نخست وزیر عراق، 21 تن دیگر از مقامات بلندپایه و رهبران جریان های سیاسی این کشور از جمله «برهم صالح»، رئیس جمهوری، «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس نمایندگان، «فائق زیدان»، رئیس شورای عالی قضایی، «فواد حسین»، وزیر امور خارجه، «فالح الفیاض»، رئیس سازمان حشد الشعبی، «قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی، «هادی العامری»، رهبر ائتلاف فتح، «نوری المالکی»، رهبر ائتلاف دولت قانون، «عمار الحکیم»، رهبر جریان حکمه، «حیدر العبادی»، رهبر ائتلاف نصر و «خمیس الخنجر»، رهبر ائتلاف حاکمیت در آن شرکت داشتند.

شایان ذکر است که تفرجگاه گردشگری «پرخی» در شهرستان مرزی «زاخو» در شمال غرب استان دهوک در شمال عراق بعد از ظهر چهارشنبه هدف حمله توپخانه قرار گرفت و در نتیجه آن نیز، دست کم 9 نفر از جمله چند زن و کودک جان خود را از دست دادند و 26 تن دیگر نیز زخمی شدند.

در حالی که مقامات عراقی تاکید دارند که توپ باران تفرجگاه مذکور در اقلیم کردستان کار نیروهای ارتش ترکیه بوده، وزارت خارجه این کشور حزب کارگران کردستان (پ ک ک) را به انجام این حمله خونین متهم کرده است.

خبر اصلی را در pmo.iq ببینید

نظر شما