شناسهٔ خبر: 55191361 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ضرب الاجل آمریکا برای مذاکرات برجامی/ پوتین: باید برای احیای برجام تلاش ‌کنیم

صاحب‌خبر -
ضرب الاجل آمریکا برای مذاکرات برجامی/ پوتین: باید برای احیای برجام تلاش ‌کنیم
خبرگزاری آریا- سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مواضع این کشور درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای را تشریح و دیدگاه آمریکا برای وجود ضرب‌الاجل در به نتیجه رساندن مذاکرات وین را تبیین کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا،ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا ضرب‌الاجل مشخصی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای توافق هسته‌ای وجود دارد یا نه، گفت: ضرب‌الاجل وجود دارد و آن موقعی است که توافقی که الان چند ماه است روی میز است، توافقی که با حسن نیت و با جزئیات دقیق توسط آمریکا و به همراه متحدان اروپایی ما و روسیه و چین مذاکره شد، دیگر در راستای منافع ملی ما نباشد.
به گزارش وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در یک‌ کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا ضرب‌الاجل مشخصی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای توافق هسته‌ای وجود دارد یا نه، گفت: ضرب‌الاجل وجود دارد و آن موقعی است که توافقی که الان چند ماه است روی میز است، توافقی که با حسن نیت و با جزئیات دقیق توسط آمریکا و به همراه متحدان اروپایی ما و روسیه و چین مذاکره شد، دیگر در راستای منافع ملی ما نباشد.
پرایس درباره توافق هسته‌ای گفت، ارزیابی آمریکا بر اساس اطلاعات جامعه اطلاعاتی آمریکا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و متحدان و شرکای آمریکا در سراسر جهان، آمریکا را در مقایسه با وضع فعلی امور، «در موقعیت بهتری در قبال چالش‌های ناشی‌ از برنامه هسته‌ای ایران» قرار می‌دهد.
او با گفتن این که پس از خروج دولت قبلی آمریکا از توافق هسته‌ای در سال 2018، در برنامه‌ هسته‌ای ایران فعالیت‌هایی انجام شده است که در برجام[توافق هسته‌ای] ممنوع بود، مدعی شد که زمان گریز هسته‌ای ایران به چند هفته یا کمتر از آن رسیده است و این «وضعیتی غیرقابل قبول» است.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تاکید بر این که آمریکا هنوز به دنبال این است که ببیند ایران پایبندی به برجام را از سر می‌گیرد یا نه، گفت: اگر ایران به وضوح نشان دهد که قصدی برای انجام دادن این کار ندارد و توافقی که روی میز است با پیشرفت‌های مداوم ایران در برنامه هسته‌ای‌اش نادیده گرفته شود، ما مسیر دیگری در پیش خواهیم گرفت!
پرایس مدعی شد: ایران این سیگنال را به ما و به بقیه‌ی جهان می‌فرستد که هیچ تمایلی به بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام ندارد.
او در ادامه این کنفرانس خبری با اشاره به این که جو بایدن، رییس جمهور آمریکا متعهد شده است که ایران هیچ وقت به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، گفت: ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی موثرترین و بادوام‌ترین وسیله برای رسیدن به این هدف است.
پرایس در این راستا با اشاره به اظهارات رییس جمهور آمریکا در سفر اخیرش به فلسطین اشغالی علیه ایران گفت: همان طور که از رییس جمهور وقتی هفته گذشته در اسراییل بود، شنیدید، ما آماده‌ایم از تمامی ابزارهای قدرت ملی‌مان استفاده کنیم تا مانع دستیابی ایران به یک سلاح هسته‌ای شویم.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا در حال حاضر مذاکراتی در زمینه احیای توافق هسته‌ای در دوحه یا وین در جریان است و آیا آمریکا به هر طریق ارتباطی با ایران دارد یا نه، توضیح داد: ما ارتباط مستقیمی با ایرانی‌ها نداشته‌ایم. به انتخاب ما نبوده است. ما از ماه‌ها پیش ترجیح می‌دادیم که دیپلماسی مستقیم داشته باشیم. در واقع، در همان ابتدا ، وقتی این روند آغاز شد، ما آماده بودیم با هماهنگی متحدان اروپایی‌ و دیگر شرکایمان در گروه 1+5 به طور مستقیم با ایران تعامل کنیم. اتحادیه اروپا میانجی موثری در این مذاکرات بوده است. ما قدردان نقشی هستیم که انریکه مورا و دیگر مقامات اروپایی ایفا کرده‌اند.
سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که آیا آمریکا درباره ایران با ترکیه صحبت کرده است، گفت: شما را به کاخ سفید ارجاع می‌دهم که درباره تعاملات میان رییس جمهور بایدن و رییس جمهور اردوغان صحبت کنید. آن‌چه به طور کلی می‌توانم بگویم، این است که کشورها در سراسر جهان از این که اطمینان حاصل شود ایران به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کنند نفع می‌برند. این شامل کشورهای منطقه می‌شود اما دربرگیرنده کشورهایی فراتر از منطقه نیز هست.
اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پی این مطرح می‌شود که آخرین دور از گفت‌وگوهای غیرمستقیم میان آمریکا و ایران برای حل‌وفصل آخرین مسائل حل نشده در زمینه احیای توافق هسته‌ای، اخیرا با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا در دوحه انجام شد. این مذاکرات نتیجه راه‌گشایی به دنبال نداشت.

رابرت مالی: پنجره احیای برجام در حال بسته شدن است 
رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفت: فرصت احیای برجام روز به روز کاهش می‌یابد و این پنجره در حال بسته شدن است.
 نماینده ویژه آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان با اشاره به گفته‌های جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، و آمادگی واشنگتن به احیای برجام گفت که این تصمیم ایران است که بخواهد به میز گفت‌وگو برگردد.
مالی گفت که تهران می‌گوید که مایل به بازگشت به مذاکرات است اما واقعیت این است که این موقعیت به صورت روزانه در حال از دست رفتن است و این گزینه برای همیشه در دسترس نخواهد بود.
رابرت مالی در پاسخ به پرسش مجری سی‌ان‌ان مبنی بر اینکه شما بارها به این موضوع «بازنبودن گزینه گفت‌وگو برای همیشه» گفت که هنوز هیچ تاریخ مشخصی برای پایان دادن به گفت‌وگوها تعیین نشده است.
رابرت مالی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره واکنش واشنگتن نسبت به سفر پوتین به ایران گفت که با توجه به موقعیت منزوی روسیه این تصمیم ایران است که بخواهد با اقتصادی مثل روسیه وارد تعامل شود یا اینکه انتخاب کند تا مسیر برقراری رابطه متعادل با جهان و بازگشت به روند را پیش بگیرد.
او همچنین با اشاره به احتمال فروش پهپادهای ایرانی به روسیه از آن به عنوان گزینه‌ای نه چندان جذاب یاد کرد اما گفت که این تصمیم به عهده تهران خواهد بود.
رابرت مالی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص سیامک نمازی با اشاره به دستور اجرائی تازه صادر شده از سوی جو بایدن برای افزایش تلاش‌ها در بازگرداندن افراد بازداشت شده آمریکایی در ایران گفت که واشنگتن از هیچ تلاشی برای بازگرداندن زندانیان آمریکایی در ایران مضایقه نمی‌کند.

پوتین : باید برای احیای برجام تلاش ‌کنیم
رییس جمهور روسیه با تاکید بر احیای برجام تصریح مرد: باید برجام احیا شود و همه بدون تبعیض آن را اجرا کنند.
 ولادیمیر پوتین امشب در نشست خبری مشترک با روسای جمهور ایران و ترکیه که پس از برگزرای نشست آستانه برگزار شد، اظهار کرد: دیدار روسای کشورهای ضامن آستانه بسیار مفید و پرمحتوا بود. به صورت مفصل مسایل مهم را مرور کردیم. تحکیم حرکت سه کشور به نفع عادی سازی وضعیت سوریه می شود.
وی در ادامه افزود: سه کشور امید دارند بر اساس گفت وگوی سوری و با راه حل سیاسی، بحران سوریه قابل حل است و باید به وحدت و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود و سرنوشت سوریه باید به دست مردم این کشور تعیین شود.
رئیس جمهور روسیه ادامه داد: امروز توافق کردیم که سازوکار آستانه را ادامه دهیم. دولت، اپوزیسیون و کشورهای دیگر و سازمان ملل هم باید شرکت کنند. آستانه باید نقش اصلی در حل  بحران سوریه داشته باشد.
وی افزود: تهدیدهای تروریستی توسط سه کشور بررسی شد. نیروهای اصلی داعش در سوریه از بین رفته است، و دولت سوریه کنترل بیشتر سوریه را بدست آورده است و سه کشور تاکید کردند بر مبارزه با تروریسم در سوریه ادامه دهند. نیروهای خارجی در سوریه باید از بین بروند. در شرق فرات تلاش می شود حاکمیت دولت سوریه نقض شود. ما تاکید کردیم شرق فرات باید تحت کنترل دولت سوریه قرار گیرد.
پوتین گفت: از جامعه بین الملل دعوت می کنیم کمک خود به مردم سوریه را انجام دهند. تا مهاجران به صورت داوطلبانه به کشور خود بازگردند.
وی تصریح کرد: مذاکرات دو جانبه خوبی با رهبر ایران داشتیم. از هر دو طرف اعلام شد که روابط دو جانبه توسعه همه جانبه یابد و در مسائل منطقه ای و بین المللی همکاری داشته باشیم. در این زمینه با رئیس جمهور ایران هم مذاکره داشتیم و توافق کردیم استفاده از پول ملی را تقویت کرده و روابط اقتصادی  وتجاری را توسعه دهیم . در زمینه برجام ما فکر می کنیم باید برای احیای برجام تلاش ‌کنیم. باید برجام احیا شود و همه بدون تبعیض آن را اجرا کنند.

انتقاد یک سناتور آمریکایی از سیاست‌های بایدن در قبال ایران
یک سناتور آمریکایی در گفت‌وگویی با مطرح کردن ادعاهایی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نقش آن در منطقه، از سیاست‌های دولت جو بایدن در قبال ایران انتقاد کرد.
 تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در گفت‌وگویی با این شبکه، درباره سیاست‌های جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در قبال مسئله هسته‌ای ایران گفت: ایران به دلیل این که جو بایدن در حال انجام دادن مذاکراتی بی‌پایان با حکومتی ضد آمریکایی است، به سرعت در حال پیش‌رفتن به سمت گریز هسته‌ای است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بر هیچ کس پوشیده نیست که ما توانایی فنی برای ساخت بمب هسته ای را داریم اما تصمیمی در این خصوص نداریم. تنها طی چند روز میزان غنی سازی اورانیوم را از 20 درصد به 60 درصد رساندیم و به راحتی می توانیم به  90درصد نیز برسانیم.
در بخش دیگری از گفت‌وگوی کاتن با فاکس نیوز، او با اشاره به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران، طی حمله‌ای پهپادی در بغداد، مدعی شد: وقتی رییس جمهور ترامپ از تواق هسته‌ای خارج شد، ایران را قدرتمند یا جسور نکرد. آن‌ها به سختی از محدودیت اورانیوم غنی‌شده تحت توافق هسته‌ای عبور کردند چون، پس از آن‌که رییس جمهور ترامپ مجوز ترور قاسم سلیمانی را صادر کرد، از آمریکا می‌ترسیدند!
این سناتور آمریکایی ادامه داد: تهدیدهای جدی علیه نظامیان‌مان را در سال 2020 در عراق به یاد بیاورید. رییس جمهور ترامپ چه کرد؟ او بیانیه‌ای صادر کرد مبنی بر این که به دوستانش در ایران توصیه خوبی کرده که اگر یک آمریکایی در عراق آسیب بببیند، ایران را پاسخگو خواهیم دانست و این اتفاق نیفتاد.
کاتن با طرح این سوال که در مدت یک سال و نیم اخیر[دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن] چه اتفاق افتاده است؟ مدعی شد که شاهد این هستید که ایران به محل‌هایی در نزدیکی کنسول‌گری‌های ما در عراق موشک شلیک می‌کند. آن‌ها به حمایت از تروریسم در منطقه ادامه می‌دهند و به سطح نزدیک به گریز هسته‌ای در زمینه تولید اورانیوم غنی‌شده رسیده‌اند! تمام این‌ها در زمان جو بایدن اتفاق افتاده است و او شاهدشان بوده است چون آن‌ها می‌دانستند که بایدن جرات و جسارت ایستادن در برابر آن‌ها را ندارد.

دستیار پوتین:  به تلاش در مسیر لغو تحریم‌های ایران ادامه می‌دهیم
دستیار رییس جمهور روسیه در اظهاراتی با تاکید بر اهمیت روابط دوجانبه ایران و روسیه، گفت که تداوم گفتمان غیرمستقیم میان ایران و آمریکا بر سر احیای برجام نشان‌دهنده تعهد ایران نسبت به اجرایی شدن کامل این توافق است و روسیه از احیای برجام حمایت می‌کند.
به گزارش خبرگزاری اینترفکس، یوری یوشاکوف، مشاور رییس جمهور روسیه گفت که این کشور از احیای توافق هسته‌ای[برجام] حمایت می‌کند.
یوشاکوف با اشاره به سفر ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به تهران برای دیدار با همتای ایرانی‌اش و دیدار احتمالی او با مقام معظم رهبری ایران، گفت: منطقی است که وضعیت پیرامون برجام در این دو دیدار مورد بحث قرار بگیرد. روسیه از احیای توافق هسته‌ای که در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل در سال 2015 تایید شده است، حمایت می‌کند.
این مقام روس گفت: به عبارت دیگر، هدف لغو محدودیت‌های تجارت و تعامل اقتصادی عادی ایران با جهان است و مسکو به تلاش‌ها در این مسیر ادامه می‌دهد.
او در ادامه گفت: روسیه تداوم ارتباط[غیرمستقیم] در زمینه برجام را مهم تلقی می‌کند. ما از گفتمان برقرار شده میان ایران و آمریکا با میانجیگیری اتحادیه اروپا حمایت می‌کنیم و این گفتمان را نشان دهنده تعهد ایران نسبت به رسیدن به مصالحه در زمینه از سرگیری اجرایی شدن کامل برجام می‌دانیم.
یوشاکوف درباره روابط دوجانبه ایران و روسیه گفت: دو کشور برای ارتقای همکاری دوجانبه به سطحی جدید، یعنی سطح شراکت راهبردی، برنامه‌هایی در نظر دارند و در حال تهیه پیش نویس یک توافق جدید به این منظور هستیم.

کریس مورفی: احیای برجام بهترین گزینه برای واشنگتن است
یک سناتور دموکرات آمریکایی در گفت‌وگو با یک رسانه عربی تاکید کرد که احیای برجام بهترین گزینه برای واشنگتن و منطقه است.
 کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه قطری الجزیره گفت: ما در لحظه حساسی با تهران قرار داریم و این مساله به دلیل اقدامات ترامپ و تصمیم او برای خروج از توافق هسته ای است.
وی تاکید کرد: ما امیدواریم که هنوز فرصت برای احیای برجام وجود دارد و این امر بهترین چیز برای واشنگتن و منطقه است.

وندی شرمن: جهان به نفت ایران احتیاج دارد
معاون وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی با ادعای این که ایران نمی‌تواند برای بازگشت به توافق هسته‌ای به تصمیم برسد، احیای توافق هسته‌ای را «به کلی به نفع ایران» تلقی کرد.
به گزارش وبگاه واشنگتن دیپلمات، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی مطرح کرد که توافق هسته‌ای[برجام] با وجود مذاکراتی طولانی که جهت احیای آن انجام گرفته و هنوز بی‌نتیجه باقی مانده، از بین نرفته است.
شرمن در این باره گفت: من فکر می‌کنم این یک توافق بسیار کارآمد است و ایران فقط باید به آن «بله» بگوید.
او با اظهار نظر درباره مواضع ایران در قبال احیای توافق هسته‌ای، مدعی شد: آن‌ها نمی‌توانند به تصمیم برسند.
معاون وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به مزایایی که احیای توافق هسته‌ای برای ایران در بر خواهد داشت، گفت: تحریم‌های آن‌ها لغو می‌شود. اقتصادشان را بهبود می‌بخشند و دوباره نفتشان را می‌فروشند و جهان به نفت آن‌ها احتیاج دارد، بنابراین، قیمت خوبی نصیبشان می‌شود. انجام دادن این کار، به کلی به نفعشان است اما در رسیدن به اتفاق نظر مشکل دارند.
او گفت: اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، انگلیس و روسیه و چین همگی خواهان این توافق هستند.
 اظهارات شرمن در پی این انجام می‌شود که آخرین دور از گفت‌وگوهای غیرمستقیم میان آمریکا و ایران برای حل‌وفصل آخرین مسائل حل نشده در زمینه احیای توافق هسته‌ای، اخیرا با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا در دوحه انجام شد. این مذاکرات نتیجه راه‌گشایی به دنبال نداشت.

امیرعبداللهیان: آمریکا از توسل به اهرم فشار و تحریم دست بردارد
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه امروز در تماس تلفنی با« جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص آخرین وضعیت گفتگوها برای رفع تحریم ها و همچنین برخی موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی مورد اهتمام مشترک گفتگو و تبادل نظر کرد.
 وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگوی تلفنی، اظهار کرد : هیچ تردیدی در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با ابراز قدردانی از تلاش های بی وقفه جوزف بورل و آنریکه مورا و با اشاره به گفتگوهای اخیر خود با وزرای خارجه ایتالیا و فرانسه تأکید کرد: کاخ سفید باید زیاده خواهی‌ها و تردیدها را کنار گذاشته و با واقع بینی در مسیر دستیابی به راه حل و حصول توافق گام بردارد و از تکرار رویکرد ناکارآمد گذشته و رفتار غیر سازنده و توسل به اهرم‌ فشار و تحریم دست بردارد.
 امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به نشست سه جانبه بین روسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در تهران رویکرد ایران را در مورد امنیت غذایی و امنیت انرژی تبیین کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گفتگوی اخیر خود با وزیرخارجه اوکراین افزود: تسهیل صادرات غلات اوکراین از اهمیت زیادی برخوردار است.
جوزف بورل: به تلاش های خود برای نزدیک‌ کردن دیدگاه های ایران و آمریکا و رسیدن به نقطه توافق ادامه خواهم داد
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت وگوی تلفنی با تقدیر از اراده مثبت و جدی طرف ایرانی در روند مذاکرات تاکنون، بر ضرورت ارائه و جمع بندی ایده های طرفین در شرایط کنونی تاکید کرد.
بورل همچنین ضمن تقدیر از ابتکار عمل های جمهوری اسلامی برای عبور از موانع و حل و فصل برخی اختلافات باقیمانده برای حصول توافق نهایی در مذاکرات برای رفع تحریم ها، بر آمادگی خود و معاونش برای تسهیل و تسریع این روند از طریق ارتباط و رایزنی  با همه طرف ها تأکید کرد.
وی دراین ارتباط افزود: معتقدم باید ماه ها تلاش به نتیجه منجر شود و به تلاش خود برای نزدیک‌ کردن دیدگاه های ایران و آمریکا و رسیدن به نقطه توافق ادامه خواهم داد

گفت‌وگوی لاپید با نخست‌وزیر هلند درباره ایران
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی از گفت‌وگو با همتای هلندی خود درباره ایران خبر داد.
 یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در صفحه توییترش از گفت‌وگو با مارک روت، نخست‌وزیر هلند خبر داده و نوشت: ما درباره مقابله با ایران و ارتقای ثبات منطقه‌ای گفت‌وگو کردیم.
لاپید که میزبان جوبایدن، رییس جمهور آمریکا در فلسطین اشغالی بود، در دیدار و کنفرانس خبری مشترکش با بایدن به تکرار ادعاهایش علیه ایران و نقش آن در منطقه پرداخته بود.
 
 

نظر شما