شناسهٔ خبر: 55181021 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

پوتین: باید برای احیای برجام تلاش ‌کنیم

19 دی: رییس جمهور روسیه با تاکید بر احیای برجام تصریح مرد: باید برجام احیا شود و همه بدون تبعیض آن را اجرا کنند.

صاحب‌خبر -
ولادیمیر پوتین سه شنبه شب پس از پایان هفتمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه، در نشست مشترک خبری تصریح کرد: دیدار روسای کشورهای ضامن آستانه بسیار مفید و پر محتوا بود و به طور مفصل مسایل مهم را مرور کردیم و تحکیم حرکت سه کشور به نفع عادی سازی وضعیت سوریه خواهد بود.
رئیس جمهور روسیه افزود: سه کشور تاکید دارند راه حل سیاسی بحران سوریه قابل رفع است و باید به وحدت و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشت و سرنوشت سوریه باید به دست مردم این کشور تعیین شود.
پوتین گفت: امروز توافق کردیم‌ سازوکار آستانه را ادامه دهیم، بطوریکه دولت ها و مخالفان و سازمان ملل هم باید شرکت کنند و نشست آستانه باید نقش اصلی در حل بحران سوریه داشته باشد.  
وی تاکید کرد: در این نشست تهدیدهای تروریستی توسط سه کشور بررسی شد و اکنون نیروهای اصلی داعش در سوریه از بین رفته و دولت کنترل بیشتری بر  سوریه را بدست آورده است.
رییس جمهور روسیه افزود: سه کشور تاکید کردند تا مبارزه با تروریسم در سوریه را ادامه دهند. نیروهای خارجی در سوریه باید از بین بروند. در شرق فرات تلاش می‌شود حاکمیت دولت سوریه نقض شود. تاکید کردیم شرق فرات باید تحت کنترل دولت سوریه قرار گیرد.
پوتین گفت: از جامعه بین الملل دعوت می‌کنیم کمک خود به مردم سوریه را انجام دهند. تا مهاجران به صورت داوطلبانه به کشور خود بازگردند.
رییس جمهور روسیه درباره دیدار خود با رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کرد: مذاکرات دو جانبه خوبی با رهبر ایران داشتیم. از هر دو طرف اعلام شد که روابط دو جانبه در همه ابعاد توسعه یابد و در مسائل منطقه ای و بین اللملی همکاری داشته باشیم. در این زمینه با رئیس جمهور ایران هم مذاکره داشتیم و توافق کردیم استفاده از پول ملی را تقویت کرده و روابط اقتصادی وتجاری را توسعه دهیم.


اردوغان: روند آستانه موثرترین اقدام برای تسهیل راه حل سیاسی در سوریه است

همچنین، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز سه شنبه شب پس از برگزاری هفتمین نشست روند آستانه در سالن اجلاس سران در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی و ترکیه‌ای خود گفت: امشب فعالیت‌های خود را برای ایجاد فضای صلح و ثبات در سوریه بار دیگر مرور کردیم تا راه حل سیاسی میسر شود. 

وی خاطرنشان کرد: فرمت روند آستانه موثرترین اقدامی است که راه حل سیاسی را در این زمینه تسهیل می‌کند. 

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه در نشست آستانه بار دیگر بر عزم راسخ خود بر انجام این فعالیت‌ها تأکید کردیم، اظهار داشت: ترور هم موضوع دیگر این نشست بود و میان سازمان های پژاک، ی.پ.گ و پ.ک.ک هیچ تفاوتی نمی‌بینیم. قبول نمی‌کنیم از یکی به عنوان ابزار استفاده و با دیگری مبارزه شود. 

اردوغان یادآور شد: در مذاکرات و گفت‌ وگوهای خود روند اجرای توافقات قبلی را هم بررسی کریم و این سازمان‌های تروریستی مشکل اصلی همه ما است که هدفشان تجزیه خاک ترکیه است. در این زمینه همفکر هستیم که تنها از طرق راه حل سیاسی بحران سوریه قابل حل است. به شرکای خود در روند آستانه گفتیم روند مذاکرات سیاسی برای رسیدن به راه حل پایدار تسریع یابد.

رئیس جمهور ترکیه با تأکید براینکه فعالیت‌های کمیته قانون اساسی هر چه زودتر باید به نتیجه برسد، گفت: رژیم سوریه در این زمینه از موضع ناسازگار پیروی می‌کند. این روند باید در چارچوب پارامترهای سازمان ملل به نتیجه برسد. بند ۲۲۵۴ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل باید در سوریه عملی و صلح و ثبات بار دیگر در سوریه حاکم شود.




نظر شما