شناسهٔ خبر: 55135886 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رشد ۱۹۲ درصدی صادرات ایران به ترکیه در بهار

صادرات کشورمان به ترکیه در بهار امسال با سه میلیون و ۷۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار با رشد ۳۶۳ درصدی در وزن و ۱۹۲ درصدی در ارزش، نسبت به بهار سال قبل همراه بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک در آستانه سفر رئیس جمهور ترکیه به تهران با اشاره به حجم تجارت بین دو کشور گفت: تجارت غیرنفتی کشورمان با ترکیه در سال 1400 شاهد جهش بوده و در بهار امسال هم ادامه داشته است.

وی افزود: حدود 19 میلیون و 500 هزار تن کالا به ارزش 11.4 میلیارد دلار بین ایران و ترکیه در سال 1400 تبادل شد که نسبت به سال 1399 با رشد 73 درصدی در وزن و 64 درصدی در ارزش همراه بوده است. از این میزان کالای تبادل شده 15.7 میلیون تن به ارزش 6.1 میلیارد دلار از ایران به ترکیه صادر شد و 3.7 میلیون تن کالا به ارزش 5.3 میلیارد دلار هم از ترکیه به کشورمان وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 140 درصد  صادرات به ترکیه و 20 درصد واردات از این کشور به ایران افزایش داشته است.

وی با اشاره به جایگاه ترکیه در تجارت خارجی کشورمان گفت: ترکیه هم در واردات و هم در صادرات همواره در بین چهار شریک اول ایران بوده و در سال 1400 نیز 12 درصد وزن و 11 درصد ارزش کل تجارت کشورمان با دنیا مربوط به ترکیه بوده است. 

سخنگوی گمرک در خصوص کالاهای صادراتی به ترکیه اظهار داشت: محصولات دامی، شیلات، لبنی، گل و گیاه و نباتات، میوه و تره بار، خشکبار، ادویه و زعفران، مواد غذایی، توتون و سیگار، مصالح ساختمانی، مواد معدنی، محصولات پتروپالایشگاهی، مواد شیمیایی، دارو، لوازم آشپزخانه، لوازم خانگی، محصولات بهداشتی، محصولات صنعتی، محصولات فولادی، پوشاک، چرم، کیف و کفش، نخ و پارچه، صنایع دستی، شیرآلات، ماشین آلات کشاورزی، لوازم التحریر، تجهیزات پزشکی، مبلمان، لوستر و وسایل ورزشی و بازی کودکان کالاهای عمده صادراتی ایران به ترکیه بودند.

وی در خصوص کالاهای وارداتی از ترکیه نیز گفت: دام مولد، مرغ منجمد، تخم مرغ نطفه دار، انواع بذر، حبوبات، موز، قهوه، گندم، ذرت، جو، دانه های روغنی، روغن خام، انواع روغن خوراکی، شکر، مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی، مکمل ها، مواد اولیه، کود، لاستیک، چوب، کاغذ، خمیر چوب، لوازم الکترونیکی و پارچه و نخ از مهمترین کالاهای وارده از ترکیه بودند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما