شناسهٔ خبر: 55134423 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

با حکم رهبر انقلاب دبیر شورای نگهبان ابقا شد

آیت‌الله جنتی و شکست گمانه‌زنی‌ها

آیت‌الله جنتی متولد 1305 است و حالا بیشتر از 95سال سن دارد. او از دوره اول شورای نگهبان از اسفند سال 1358 از سوی امام (ره) به‌عنوان عضو فقهای این نهاد منصوب شد و از سال ۱۳۷۱ تا کنون نیز دبیری شورا را بر عهده داشته ‌است

صاحب‌خبر -

آیت‌الله جنتی و شکست گمانه‌زنی‌ها

روزنو :آیت‌الله احمد جنتی رکورددار حضور در شورای نگهبان است و سمت دبیری این شورا را در اختیار دارد. او از زمان امام خمینی (ره) تا کنون در شورای نگهبان بوده و بیش از 30سال است که دبیر این شوراست. دیروز هم در میان زمزمه‌هایی که برای تغییر او به گوش می‌رسد دوباره حکم حضور خود در سمت دبیر شورای نگهبان را از رهبری دریافت کرد.

آیت‌الله جنتی متولد 1305 است و حالا بیشتر از 95سال سن دارد. او از دوره اول شورای نگهبان از اسفند سال 1358 از سوی امام (ره) به‌عنوان عضو فقهای این نهاد منصوب شد و از سال ۱۳۷۱ تا کنون نیز دبیری شورا را بر عهده داشته ‌است. بااین‌حال طی سال‌های اخیر زمزمه‌های مختلفی درباره احتمال تغییر او مطرح‌شده است. چند سال پیش اواخر دهه نود زمزمه کناره‌گیری او از شورای نگهبان تقویت شد اما هنوز این گمانه‌زنی به مرحله عمل نرسیده است.

فروردین سال 98 خبرگزاری ایرنا در گزارشی به‌پیش بینی تغییرات سیاسی در این سال پرداخت. این خبرگزاری نوشت: «تابستان امسال (سال 98) دوره یک‌ساله دبیر شورای نگهبان به پایان می‌رسد. فقها و حقوقدانان این شورا باید دبیر جدیدی انتخاب كنند. هرچند آیت‌الله احمد جنتی طی 27سال گذشته همیشه منتخب فقها و حقوقدانان شورای نگهبان و دبیر بلامنازع این شورا بوده، اما با نگاه به تغییرات سیاسی دو سال گذشته كشور، انتخاب فردی جوان‌تر به‌عنوان دبیر شورای نگهبان چندان دور از ذهن نیست. این روحانی 92ساله طی دو سال گذشته از برخی مناصب حكومتی از جمله امامت جمعه تهران بعد از 25سال و همچنین ریاست ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنكر كنار‌ه‌گیری كرده است.

همین امر احتمال عدم رغبت او برای سمت دبیری شورای نگهبان در سال 98 را قوت می‌بخشد. در این میان برخی، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی از فقهای شورای نگهبان كه به‌تازگی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز برعهده‌گرفته است، جانشین احتمالی جنتی در سمت دبیری شورای نگهبان می‌دانند.»

سال 98 گذشت و مشخص شد این سخنان تنها یک گمانه‌زنی بوده که با واقعیت خیلی فاصله داشته است. حالا در سال 1401 و درحالی‌که او 95سالگی را رد کرده با حکم رهبری همچنان در سمت خود باقی‌مانده است. دیروز هم پیش از صدور این حکم در شبکه‌های اجتماعی سخنانی مطرح بود مبنی بر اینکه احتمالاً این حکم تمدید نشود. شایعات به حدی قوت گرفت که حتی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود درباره آن صحبت کرد.

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان دیروز در پاسخ به سؤالی درباره گمانه‌زنی برخی رسانه‌ها از تغییر آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان گفت: «بر اساس قانون اساسی انتخاب فقهای شورای نگهبان جزو وظایف رهبری است و به نظرم رسانه‌ها در این زمینه گمانی زنی نکنند و چون در آستانه ۲۶تیر هستیم، به‌زودی ان شالله اعلام خواهد شد.»

البته این اظهارنظر مبهم طحان نظیف باعث شد تا گمانه‌زنی‌ها بیشتر شود. ضمن اینکه دیروز در نشست خبری طحان نظیف موضوع کهولت سن اعضای شورای نگهبان نیز مطرح شد.

به گزارش ایلنا، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرده بود برخی اعضای شورای نگهبان به دلیل کهولت سن در جلسات مجمع حضور پیدا نمی‌کنند، موضع شما در رابطه با این اظهارات چیست، گفت: «باید عرض کنم همه اعضای شورای نگهبان عضو مجمع نیستند و تنها فقها عضو هستند و تنها در برخی جلسات یک عضو حقوقدان برای تبیین نظر شورا در جلسات حضور پیدا می‌کند. گاهی هم‌زمانی جلسات موجب شده تا اعضای شورا نتوانند در جلسات مجمع حضور داشته باشند اما باید اعلام کنم که جلسات شورای نگهبان همواره با حضور همه اعضا تشکیل می‌شود.»

بااین‌حال برخی با اطمینان دراین‌باره صحبت کرده بودند. از جمله موسی غضنفر آبادی رئیس کمیسیون حقوقی قضائی مجلس یازدهم در رابطه با «تغییر تحولات در شورای نگهبان» گفت: «با توجه به تجربه و توانی که آقای جنتی دارند و عملکرد خوبی که در طی این سال‌ها از خود نشان داده، برای این دوره از دبیری شورای نگهبان ابقا خواهند شد.» رئیس کمیسیون حقوقی مجلس تأکید کرد: «ایشان تا زمانی که به‌عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان هستند، خیلی بعید است که از دبیری شورای نگهبان جابه‌جا شود.»

تا اینکه در نهایت دیروز مشخص شد که با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی سه تن از فقهای شورای نگهبان برای یک دوره جدید منصوب شدند.

به گزارش ایسنا، با توجه به پایان یافتن دوره شش‌ساله عضویت سه تن از فقهای شورای نگهبان، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای اصل نودویکم قانون اساسی و در احکامی جداگانه، عضویت آقایان آیت‌الله حاج شیخ احمد جنتی، حجت‌الاسلام حاج سیّد محمدرضا مدرسی‌یزدی و حجت‌الاسلام حاج شیخ مهدی شب‌زنده‌دار را برای یک دوره جدید تمدید و آنان را به‌عنوان عضو فقهای شورای نگهبان منصوب کردند.

بااین‌حال مباحث مختلفی درباره شرایط سنی آیت‌الله جنتی در افکار عمومی مطرح است که دیروز عباسعلی کدخدایی از چهره‌های نزدیک به آیت‌الله جنتی دراین‌باره صحبت کرده است.

کدخدایی در پاسخ به این سؤال که برخی به دبیر شورای نگهبان خرده می‌گیرند که افزایش سن مانع انجام وظایف دبیر شوراست، این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید: «بیش از دو دهه است که از نزدیک با ایشان کار می‌کنم. فقها و حقوقدانان دیگری هم هستند که بیش از من سابقه همکاری با آیت‌الله جنتی را دارند.

همه فقها و کارشناسانی که با ایشان در ارتباط هستند به هوش بالای سیاسی و پیگیری‌هایی که در امور سیاسی دارد، اذعان می‌کنند.» کدخدایی با بیان اینکه شورای نگهبان وظیفه پاسداری از اسلام و نظام را بر عهده دارد، هدایت و مدیریت شورا را کاری بزرگ از سوی این فقیه برجسته می‌داند و می‌افزاید: «همه از اعضای شورای نگهبان انتظار دارند در ایامی مانند انتخابات که فضای سیاسی خاصی در کشور ایجاد می‌شود به‌درستی و بدون تعارف با افراد و ترس از هجمه‌هایی که وجود دارد، تصمیماتی به نفع اسلام و انقلاب بگیرند.

توانمندی بالا و شناختی که آیت‌الله جنتی از جامعه دارد به اتخاذ چنین تصمیماتی کمک شایانی کرده است.»
به گزارش خبرآنلاین کدخدایی همچنین گفته: «رأی فقیهی مانند آیت‌الله جنتی با ۴۰سال سابقه حضور در شورا با رأی جوان‌ترین حقوقدان شورا یکی است و اصطلاحاً رأی ممتاز در شورا نداریم.» این حقوقدان شورای نگهبان، حمله به آیت‌الله جنتی را موضوعی تازه نمی‌داند و خطاب به منتقدان منصف می‌گوید: «آیا می‌پذیرید فردی با تجربه‌ ۴۰ساله که اشراف کامل بر موضوعات جامعه دارد و برای انجام مأموریت خود وقت می‌گذارد را از دست بدهیم و خود را از بهره‌مندی از تجربه‌گرانی که به‌دست‌آمده آورده است، محروم کنیم؟ طبیعتاً کسی نمی‌پذیرد فردی را باتجربه‌ای گران در مسندی که تجربه حرف اول را می‌زند، جدا کنیم.»

نظر شما